***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** huhtikuussa

Pii-a, mulle määräs sin takia kun syön natrium volpranosta (taijotai) niin se lähes tuplaa sen tartpeen, eli ravinnostahan sitä saa kaikesta vihreästä, eli parsakaalista, ruusukaalista, jne.. päivän saantisuositus on 0,4 mitälie yksikköä, joka normaalisti täyttyy aika helposti.
 
Varovasti ilmottaudun joukkoonne. Tämä kakkonen sai alkunsa kolmannesta kierrosta ja ennestään meillä on 1,5-vuotias poika. Viimeiset kuukautiset oli maaliskuun alussa ja plussan sain maanantaina 6.4.. tosin tein vielä toisenkin testin eilen, koska jos kuitenkin olisin tehnyt väärin sen ekan testin! :p Kuukautisten mukaan laskettuna la on 10.12. ja synnärinä TYKS.

Vielä ei kauheesti uskalla iloita, kun tänään vasta 5+0 eikä ole mitään varmuutta siitä, että masussa ees on jotain elävää.. Tuskin mennään varhaisultraan eli eka ultra on tod.näk. niskapoimu-ultra toukokuun lopulla. Vielä en ole edes neuvolaan soittanut.

Tuntuu niin kovin epätodelliselta tämä raskaus vielä. Oireet on todella vähäsiä, jos nyt on oireita ollenkaan.. Satunnaisesti menkkajomotusta ja pientä nipistelyä alavatsassa, myös rintoja nippailee hiukan vaikka muuten eivät ole edes arat! Paleltaa tavallista enemmän ja väsyttää ja joskus on sellainen ole kuin olisi karusellissa pyörinyt hiukan liikaa: heikottaa ja on voimaton olo. Kun oireita on näin vähän niin tulee tosi halposti sellanen olo, et kaikki ei ookaan hyvin.. Koitan vaan lohduttautua sillä et myös esikon odotus oli vähäoireinen eli rinnat kipeet ja lievää pahoinvointia vaan rv 9-12 ja muuten ei oikeen mitään. Sekin mietityttää kun nyt ei ole rinnat eikä alavatsa niin kipeet kun oli ekan raskauden aikana, mut ehkä vois johtua siitä et kohtu on jo kertaalleen venyny ja lopetin imettämisenkin vasta 2,5 kk sitten kun olin imettäny yhteesä 1v4kk..

Kai se tästä. Luulin et tää raskaus olis helpompi henkisesti kun kaiken on jo kerran kokenu, mut yhtä pelokas ja vainoharhanen olen nytkin!
 
Viides09 :hug: Paljon voimia sinulle!

Onko kukaan muu huomannut, että koneella istuminen lisäisi pahaa oloa. Minä olen nyt pyrkinyt välttämään koneella istumista, kun se tuntuu lisäävän huonoa oloa. Samoin en saata juoda mitään lämmintä tai syödä lämmintä ruokaa. Leipää paahdettuna, mutta siinäpä se on. Alkaa onneksi kuitenkin öllötys lievittymään pikkuhiljaa, jaksaisi ruveta tekemään kohta muutakin. Asunnon laitto on ihan kesken, kun en jaksa tehdä mitään ja mies on ollut reilin viikon sairaana. Ehkä nyt pääsiäisen pyhinä.

Neuvolaa kovasti odottelen (29.4), tuntuu ettei aika kulu millään.
 
kattiina mulla koneella istuminen (tai yleensäkin istuminen) lisää vaan menkkatuntemuksia ja muitakin epämääräsiä tuntemuksia alavatsalla.. Esikoista oottaessa oli parin viikon jakso etten pystyny syömään mitään lämmintä ruokaa..
 
viides paljon voimia ja jaksamista! :hug: Minulla on paha olo puolestasi.
kuumetta oudolta kyllä kuulostaa! Jospa terveydenhoitajan soitto valaisisi asiaa. Ymmärsivät varmasti jotain väärin puhelussasi.

Täällä tänä aamuna ihan kauhea olo. makaan vieläkin sohvalla vaikka kello on vaikka mitä. Meinasin pyörtyä suihkuun ja oksettaa ihan kamalasti. Vatsaakin nipistelee ikävästi. Kunpa tämä menisi pian ohi niin pääsisi keskittymään tuohon meidän 11,5 kk tyttöönkin hiukan.

foolihaposta meillä norjassa kehoitetaan kaikkia syömään foolihappoa jo vauvaa yrittäessä ja eka raskauskolmannes. Olenkin siis joka ilta yhdentabletin ottanut.
 
Koivunkäpy soitinkin tänään sitten vielä neuvolaan ja kysyin asiasta ja sanoi,että he eivät ole sitä enään vuosiin suositelleet,että riittää kun syö normaali ruokaa.
Siitä vaan kovin nykyään puhutaan,mutta kai sitä sitten tarpeeks saa normaali ruuasta.
Katriainenjännä,että teillä siellä Norjassa sitten taas kehoitetaan sitä syömään,näin ne on erilaiset ohjeet eri maissa,kun tietäs vaan sitten minkä maan ohjeet on ne parhaat ohjeet ;)
 
Luulen että "terve järki" on foolihaponkin kanssa paras tapa toimia. Esimerkiksi minun on sitä muutenkin pakko syödä (ei siis vain raskauden aikana) koska olen allerginen lähes kaikelle mistä ihminen sitä normaalisti saa. Mutta toisaalta, jos on huolissaan, ei ole varmasti haittaakaan jos foolihappoa haluaa syödä vielä lisäksi tabletteina.

kattiina minulla myös koneella istuminen lisää kipuilua, eli pyrin välttämään kaksin kerroin olemista parhaani mukaan. Myös autolla ajaminen aiheuttaa saman.

Täällä kipu on helpottanut , eikä tänään ole sattunut oikeastaan yhtään, ihanaa! Rinnat ovat välillä olleet kovastikin kipeät. Pahoinvointi ei ole ainakaan vielä alkanut.

Hyvää pääsiäistä kaikille!! =)

pööpötti ja masukki 5+4 :heart:
 
viides09 pahoitteluni keskenmenosta! :( voimia ja jaksamista sinulle! :hug:



(.( mä oon touhunnu koko aamupäivän, siivoillu, pessy pyykkiä ja kuurasin vessanki lattiasta kattoon.. ei oo ihan normi-minua.. :LOL:
nyt pieni kahvi- ja lepohetki ja sit aletaan tytön kans askarteleen vielä viimehetken pääsiäisaskarteluja, ennen ku mun äiti tulee miehensä kanssa meille kyläileen..
mulla on aamuinen etominen hellittäny hieman ja alamahatuntemuksetki on muuttunu hieman erilaisiksi, miten, en oikein osaa selittää, mut erilaista se on ku aiemmin.. rinnat kutisee ja kipuilee, tuntuu et pitäs hommata jotku kunnon urheiluliivit et ois oikein tukevat.. eilenki ratsastaessa tuntu etten voi oikein kunnolla istua ravissa ku tuntu et tissit pomppii niin kipeetä.. :/ ehkäpä käyn tosiaan investoimassa itelle kunnon urheiluliivit ni voin tuota harrastustaki jatkaa ihan hyvillä mielin ilman kipuiluja..

onko joukossa muita jotka harrasta ratsastusta? miten pitkälle olette ajatelleet jatkaa? mä oon käsittäny et suositus on et sellasta liikuntaa voi harrastaa niin pitkään ku itestä hyvältä tuntuu, mitä on ennen raskauttaki harrastanu, eli toisin sanoen, aerobikkiä ei kannata aloittaa nyt jos ei ennenkään ole harrastanut, mutta voi jatkaa niin kauan ku se ei itestä tunnu epämiellyttävälle..

foolihaposta mä syön normaalia monivitamiinivalmistetta, joka sis 100% pvn suosituksesta foolihappoa, joten en oo kattonu tarpeelliseks syödä sitä enää lisänä erikseen.. mut tuossa monivitamiinivalmisteessa oon miettiny et pitäskö siirtyä nappaileen esim niitä raskaus multitabseja, ku tuossa mitä nyt syön ni on kuitenki sitä a-vitamiinia, jota ei ainakaa liian kans oo hyvä saada.. tiiä näistä sitte.. :|



mukavaa ja munarikasta pääsiäistä kaikille! :LOL:
 
Edelleen kamalat epäluulot, kun tuntuu, että neki vähäiset oireet mitä on /on ollu häviää :/ Kai tää normaalia on, mutta tulee sellanen tunne, että onko tuolla masussa mikään elossa. Kamalia ajattelen, mutt ei voi mitään. Tissitkää ei oo enää niin kipeet, tuskin ollenkaa. Kai tää oireiden häviäminen on normaalia? Jooh, no raskaudessa taitaa melkei kaikki olla normaalia, pitäs varmaa lakata huolehtimasta. No jospa viikonloppu siellä mökillä saa unohtamaan tämän hetkeks. Tosin sinneki lähetään vasta lauantaiaamuna.
 
Voimia viides09 :hug: :hug: :hug:

Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan 29.4, joten pitää odotella vielä melkoisasti... Eilen ja tänään ei oo ollut mitään oireita. Ja toivottavasti viikonloppukin menis melko oireettomana kun lähdetään tahkolle lomaileen. Eilen kerroin parhaalle ystävälle ja olihan se taas ihanaa puhua siitä jonkun kanssa. Mä voisin ihan vaan puhua vauvoista koko ajan :LOL:

Mä syön foolihappolisää. Gyne määräs sen jo silloin, kun oli vasta suunnitteilla. Sanoin sen vähentävän keskenmenon riskiä. Syön myös raskausmultivitaa. Mulla on myös jatkuva antibiootti päällä, kun virtsaputkentulehduksia tulee usein, niin siihen estolääkitys...

PS. tein muuten eilen sitten taas varmistustestin, ja arvaatte nyt varmaan mikä tulos oli :LOL:
 
Voimia viides09 :hug: :hug: :hug:

Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan 29.4, joten pitää odotella vielä melkoisasti... Eilen ja tänään ei oo ollut mitään oireita. Ja toivottavasti viikonloppukin menis melko oireettomana kun lähdetään tahkolle lomaileen. Eilen kerroin parhaalle ystävälle ja olihan se taas ihanaa puhua siitä jonkun kanssa. Mä voisin ihan vaan puhua vauvoista koko ajan :LOL:

Mä syön foolihappolisää. Gyne määräs sen jo silloin, kun oli vasta suunnitteilla. Sanoin sen vähentävän keskenmenon riskiä. Syön myös raskausmultivitaa. Mulla on myös jatkuva antibiootti päällä, kun virtsaputkentulehduksia tulee usein, niin siihen estolääkitys...

PS. tein muuten eilen sitten taas varmistustestin, ja arvaatte nyt varmaan mikä tulos oli :LOL:
 
Okei, ehkä niitä oireita onki. Väsyttää ainaki ihan tajuttomasti. Sen lisäks, että oon koko viikon nukkunu huonosti ja aamuheräämiset ei sovi mulle. Ihan sellanen olo, että pystys nukkumaan koko illan. Ei kärsi mennä sohvalle makoileen :) Nyt on vähän äklö olo, tiedä sitten mistä johtuu ja jos tarkemmin ajattelen, nii on toi masuki vähän erilainen. Pitäs olla vaa onnellinen jos selviää ilman oireita, vaikkei kokemusta raskaudesta ole tämän enemää. Joten mitähä ihmettä minäki "valitan" ettei ole oireita :LOL: Oon ollu tänään kyllä persiille ammuttu nalle karhu :/

:heart: Minä ja masu 6+1 :heart:

:flower: Hyvää alkavaa Pääsiäistä :flower:
 
Pii-a, mä en ole syönyt kahden edellisen kohdalla fooliahappoa, nyt tosiaan tuo neurologi käski aloittaa sen tuon lääkityksen takia mikä minulla on..

joo, väsyttää. nukuin 3h päiväunet, ja silti väsyttää. kultainen tyttö oli kuorinu perunat ja sitten tuli minut herättämään että vois tulla ruokaa tekemään, hällä kun ei ole luipa koskea isoihin puukkoihin :D
 
huoh täällä en jotenkin uskalla antaa mennä ja nauttia raskaudesta.. Ei oireita ihmeemmin herkän mielen ja väsymyksen lisäksi... pelkään että kun 2 raskautta on hyvin mennyt niin kolmas ei enää sit voi :(

oireeton mamx2 ja sinttinen (??) 5+0
 
Iltaa vaan minunkin puolestani. Ja pahoittelut viides :(

Miulla on nyt sen laatuinen flunssa että oksat pois, olo on ai-van karmea. Onneksi oli vapaapäivä töistä ja saan koko päästäisen ajan itteeni parannella. Noin muuten olo on suht hyvä, pahoinvointia ei juurikaan ole, rinnat aristaa ja alavatsaa nipistelee. Istuminen ei mulle tee vatsan puolelle tuntemuksia, mutta vanha selkävaiva muistuttaa itsestään kyllä heti kun pyllynsä penkkii tällää... lähes saman tien alkaa oikean jalan varpaat puutua. Eli tätä se nyt on sitten niin pitkälle kun raskautta kestää. Toivottavasti loppuun asti vaikka vaiva onkin viheliäinen. Niin ja väsymys on jotain ihan megalomaanista, nukkua voisin nukkumisen päällekin vielä eikä puhettakaan että päästäisin miestä lääppimään :LOL: Ja SE jos jokin ei ole ollenkaan minun tapaistani :whistle: :saint: :D Noh, olen minä hänelle sanonut että kyllä tää tästä kun pääsen pahimman väsymyksen ja keskenmenopelkojen yli. Mulla vaan on erittäin vuotoherkkä kohdunnipukka joten ei paljon huvita kokeilla paljonko sinne voi tökkiä ennenkuin alkaa tiputella...

Joka tapauksessa, tiput, oikein munarikasta pääsiäistä :wave:

Rapsu ja oskari olematon 4+2
 
Kiva että täällä on muitakin oireettomia tai lähes oireettomia odottajia.. Täytyy vaan muistaa, että pakosti niitä lähes oireettomia raskauksiakin on, koska on myös raskauksia jotka selviää äidille itselleenkin vasta kuukausien päästä tai kun synnytys alkaa.. Pakosti siis heilläkin ollut vähäoireinen raskaus.. :)
 
Josko rohkenisin tänne ilmottautua, rv4+3 menossa, omien laskujen mukaan ja samoin omien laskujen mukaan LA on 14.12.2009! Viiva tuli testiin tiistaina.

Oireita ei mullakaan oikein ole, mahaa kyllä jomottelee ja vihloo ja tissit on edelleen kipeät, mutta ei mitään pahoinvointia eikä väsymystä. Ainakaan vielä. Oikeastaan toivoisin, että olisi, että tämä tuntuisi edes hieman todellisemmalta. Innolla odotan ekaa neuvola-aikaa, joka mulla on vasta rv10.
 
Jaksamista minultakin Viides09:lle :hug:

Pakko kysyä..millaisia mahoja teillä on? Kamalaa, vaikka kasvaahan tuo maha kun kaksi lasta on takana jo, nopeammin.. siltikin. Turvotusta tai ei, niin perheen Karvatassu taputtelee mahaa ja hymyilee sekin, kun on yhtäkkiä pullahtanut esiin :ashamed: Koittaa siinä nyt olla hiljaa ja olla kertomatta perheen kahdelle pikkuväelle sitten.
Viikkoja nyt 5+4 omien laskujen mukaan..

Jos äippäliini jaksaa lisätä listan, niin Taysiin mennään ja kolmas onnistuntu raskaus tällä kertaa, toivottavasti.

Muox. Sitten kun laittaisi ne lasit päähän niin säästyttäisi ehkä kirjotusvirheiltä :saint:
 

Yhteistyössä