Peloista on nyt täällä paljon puhuttu: Luulen että jokainen odottaja "pelkää" tai ainakin miettii jossain vaiheessa odotusta jotain: vauvan vointia, down-riskiä, omaa selviämistä synnytyksestä... kukapa mitäkin. Alkuraskaushan on tuohon niin otollista aikaa, kun raskaustesti ei vielä kovin paljon vastauksia anna.
Pientä "pelkoa" pitääkin olla, se on ehkä alitajuinenkin tapa valmistautua huolehtimaan vauvasta ja auttaa kiintymään häneen jo kohdussa. Invalidisoiva aito pelko ei ole enää ok ja eikös tästä jokin tutkimuskin ole tehty, että vaikea pelko jopa vieraannuttaa äitiä vauvastaan.
On eri asia pelätä kaikkea, kuin olla terveellä tavalla huolissaan(vaikka aiheettakin).
Jos ylim. ultraukset sun muut on jollekin sopivin tapa saada itsensä rentoutumaan, on silloin ihan ok tehdä niin. Stressin välttäminen on ihan oikeasti tärkeää niin äidin kuin vauvan kannalta, joten kukin käyttäköön ne keinot, joilla sen tiedostetun stressin saa kevennettyä
.
Omalla kohdalla jännitin aikanaan ensimmäistä alatiesynnytystä ja pelkäsin että repeän synnytyksessä itse niskaan asti vammautuen iäksi. No, en revennyt, enkä sitä ole miettinyt raskauksissa enää sen koommin synnytyksen koettuani.
Ylipäätään raskauksissa muuten on ollut rento olo, mitä nyt eka ultra aina jännittää että onko siellä ketään ja ettei niskaturvotukset sun muut tuo huolta.
Sanoisin tätä alkuraskauden olotilaa faktojen vuoksi varautuneeksi, mutta olen ikionnellinen että ollaan taas mahdollisuus elämään saatu. Positiivinen raskaustesti on jo iso juttu! Tässä vaiheessa kun vauvaa ei kirjaimellisesti tunne vielä eikä mitään oireitakaan ole, en vielä ole edes sisäistänyt kunnolla koko raskautta.
Tsemppiä pelkääjille, ja toivottavasti viimeistään ultran jälkeen voidaan kaikki sitten aloittaa se ihana raskaana olo vaivoineen päivineen
!
Nyt on ekassa neuvolassa käyty. Sydänääniä ei edes yritetty saada kuuluviin, täyteltiin vaan kaikenlaista, ja varattiin aikoja. Verenpaineet ok, painoindeksi ok, mutta mutta:
hemoglobiini vähän alle 100!!! Voi juma...eipä ihme että on väsyttänyt...liekö arvo eläissäni noin alhaalla ollut. No, apteekin kautta kotiin ja multivita raskausvitamiinit tarttui mukaan. Katsotaan riittäkö tuo vai pitääkö ottaa rautaa vielä erillisenä valmisteena. Luulen että nyt pitää päivittää ruokavalio kuntoon: minulla on ollut kauan ns. ärtynyt paksusuoli, ja se voi vissiin tosi ärtyneenä aiheuttaa tätä hb-ongelmaa. Nyt jää kahvi ja nekin vähäiset mausteiset ruoat pois, josko asia talttuisi sillä. Olen ehkä syönyt muutenkin huonommin, kun koetan pitää painon kurissa. Tässäkö se nyt kostautui: /