Joulukuun tonttuset 2013

Judie - voi harmi, että joudutte kans liittymään tähän maitoallergiakerhoon.. mutta toisaalta hyvä, jos nyt löytyi syy pienen miehen oireisiin ja alkaisi olo helpottaa! :)
Itellä ainakin tämä imetysdieetti on sujunut tosi kivuttomasti, kun näkee kuinka paljon se on vaikuttanut poikaan! En halua aiheuttaa yhtään turhaa kipukokemusta pienelle, se on kyllä tehokas motivaattori.. mä koen imetyksen aika tärkeäksi (ymmärrän myös korviketta käyttäviä ;) ) ja helpoksi, niin ollaan tosi hyvin pärjätty täysimetyksellä (nyt toki kiinteät aloitettu) allergioista huolimatta, varsinkin kun muusta minun ruokavaliossa ei oo tullu oireita kuin siis maidosta ja soijasta.. oon yrittänyt säännöllisesti pumpata varamaitoa pakkaseen, että on sit vähän maitoa pojalle, jos tulee joku yllättävä tilanne! Kuulemma tissimaitoon tottuneet monesti ei suostu syömään noita allergiakorvikkeita ilman totuttelua, kun maistuu niin erilaiselle/pahalle. :D Meillä niitä ei oo siis edes testattu..
Onpa hyvä, että saitte hyvää hoitoa ja palvelua! Voihan muuten olla, että pulauttelukin vähenee, kun löytyi syy muihinkin oireisiin; runsas pulautteluhan voi olla myös allergiaoire.. Jos et oo vielä käynyt tutustumassa, niin mm. histamiini.com on hyvä vertaistukisivusto allergiaperheille!
Voisiko muuten olla mahdollista, että allergiareaktion aiheutti päärynä eikä se luumu? Jos luumu aiemmin sopi, mut päärynä-luumun jälkeen tuli ihottuma?

Meillä on kans levolac lähes säännöllisesti käytössä, kun pieni mies on aikamoinen ummettaja. Onneksi se on kuitenkin aika hellävarainen ja mieto lääke.. Täällä muuten kaikki tosi kivasti, poika kasvaa hurjaa vauhtia ja tuntuu oppivan joka päivä jotain uutta! <3 Uusia ruokiakin on saatu testattua onnistuneesti. :) Ehkä poikanen ei ookaan kovin multiallergikko, niinkuin oon pelännyt *koputtaa puuta* .
Oho, Tulipahan taas megapitkä teksti. :D

Tsemppiä vielä Judielle allergiajuttujen kanssa!

-Tuuti ja pikkumies 5kk3pvä- :)
 
Viimeksi muokattu:
Terkut täältäkin. Kiirettä pitää tuplien kanssa enkä ehdi tänne oikein kirjoitella. En ees muista mitä oon viimeksi kirjoittanut!

Meillä ollaan siis nyt muutaman päivän päälle 5kk. Vauvat kasvaa hyvin. Meillä jää 5kk neuvola väliin, koska meidän perheessä sairastetaan vesirokkoa. Esikoinen toi sen tuliaisena päiväkodista ja nyt on sitte molemmat vauvat vesirokossa. Maanantaina tuli tytölle ekat näppylät. Poika on ehkä päivän jäljessä tai sit hän pääsee vähemmällä. Tytöllä on melkoisesti näppylöitä, päässä varsinkin. No, toivottavasti tulee riittävästi vasta-aineita, että eivät sairasta uudestaan. On kai niin, että jos sairastaa lievänä alle 6kk iässä, niin vasta-aineita ei muodostu välttämättä riittävästi. Kuumetta ei ole kummallakaan vielä ollut.

Mitähän muuta... Molemmat ovat oppineet kääntymään selältä masulle. Pojalle on puhjennut molemmat etuhampaat alas. Nukkuvat edelleen yöt hyvin. Nukkumaan mennään n. 22.30 ja heräillään 7.30/8.00. Nyt tietty sairastelu aiheuttaa vähän yöllistä levottomuutta. Ollaan suunnittelemassa vauvojen siirtoa omaan huoneeseen pikkuhiljaa, että kumpikin sais oman sängyn. Alkaa yksi pinnis käymään vähän turhan ahtaaksi :)

Kiinteät on aloitettu pääsiäisenä. Perunasta tuli vähän vatsavaivoja. Bataatti ja porkkana menee ihan hyvin. Hedelmistä on maisteltu mangoa ja päärynää. Meilläkin on tytöllä toisessa poskessa ihottumaa ja oon miettinyt olisko maitoallergiaa tms. Yritetään nyt ensin saada poski kuntoon rasvailulla ja katsoa, et pysyykö pois vai pitääkö vaihtaa korvike ja käydä jossain testeissä. Nyt vesirokon aikana ei kyl tehdä muutoksia tai lisäyksiä ruokavalioon. Ehkä sitten rokon jälkeen otetaan lihat ja lisää kasviksia. Ja sit pikkuhiljaa puuro kans mukaan.

Nyt täytyy rientää syömään, kun molemmat nukkuvat :)

Pohjoistuuli ja tuplat
 
Kiva kuulla teistäkin Pohjoistuuli. Voi harmitusjos ei vasta aineita tule tarpeeksi. Toivotaan kuitenkin parasta.

Judie, ikävää että allergia on, mutta ompahan tietona. Ja onneksi maitoallergia yleensä parane. Harvemmin aikuisikisillä enää on. Tai koulu.
 
Mukava kuulla sinustakin pohjoistuuli :) Toivottavasti piet ovat nyt sairastaneet vesirokon, ettei enää myöhemmin sitä tule.

tuuti81 ~ Kiitos tuosta sivusto vinkistä - täytyy käydä katsomassa. Olen harmissani, mutta myös onnellinen, että syy löytyi. Olen huomannut, esim. aprikoosin sopimattomuuden tuosta pulauttelusta. Jos syö jotakin ruoka-ainetta mikä ei sovi, niin hetken päästä pulauttelee sitä ihan mahdottomasti. Jälkiviisaana teki niin aina luumun syönnin jälkeen. Päärynäsosetta syö ilman oireita, joten osasin yhdistää tuon allergisen rektion tuohon luumusoseeseen.

Poju heräsi, pitää mennä...
 
Kääk, sairastuin itse myös vesirokkoon eilen. Ei oo kivaa. Oon kyllä sairastanut lapsena, mut ilmeisesti sit lievempänä. Oon kyllä useammaltakin taholta kuullut, että nyt on aika ärhäkkä epidemia. Monet yläasteikäisetkin on sairastuneet uudestaan.

Onneksi on viikonloppu ja apukäsiä (-voimia) paikalla.

Pohjoistuuli ja tuplat
 
Hellurei kaikille!
Piti tulla ihan kysymään noista maitoallergian oireista, kun niin monella tuntuu se olevan?! Eli millä oireilla olette asiaa epäilleet ja minkä tutkimusten perusteella olette diagnoosin saaneet?
Meillähän poitsu oli kovin itkuinen ensimmäiset 4kk (itki siis 24/7). Pulauttelua oli runsaasti ja iholla oli 1-3 kuivaa läiskää.
Mihinkään tutkimuksiin ei kuitenkaan lähdetty, enkä myöskään välttänyt mitään ruoka-ainetta. Nyt itkuisuutta ei enää ole (paitsi normi väsy,nälkä tai tylsä), pulauttelu on vähentynyt tosi paljon. Muutama kuiva läiskä vielä on, mutta eivät poikaa vaivaa mitenkään (ei olla niitä rasvailtu).
Eli meillä oli ihan koliikkia ja kaikilla pienillä olevaa mahaportin löysyyttä. Olisiko pitänyt olla enemmän huolissaan mahdollisesta allergiasta?

Meidän kuulumisia: imetän edelleen täysin lapsentahtisesti, eli tosi kiinni olen vauvassa, mutta eipä tuo haittaa. Sunnuntaisin ja vapaapäivänään mies vie pojan vaunulenkille, silloin minä yritän nukkua.
Kiinteitä on alkanut mennä isompia annoksia, kasvissoseita, lihaa, hedelmiä, marjoja ja puuroa. Sormiruokailu aloitetaan heti, kunhan poitsu on valmiimpi istumaan(vielä ei ole).
Tulihan taas vuodatus, hyvää viikonloppua kaikille!

T: Alexa ja Olio 5,5kk
 
Pikaista paranemista Pohjoistuuli.

Meillä on nukuttu nyt kokonaiset kolme yötä klo.21-08(22-09.30) Eli kokonaiset yäöt nukutaan. Pikkujätkä myös kömpi itsensä selältä mahalleen pari päivääsitten eka kerran.

Päivät menee lujaa ja en ehdi edes täällä käydä. Mutta jospa nyt aina iltaisin jaksaisi, kun pikkukaveri nukahtaa.

Paivih ja pikkuinen 4kk 14 päivää
 
Siis voihan helle!!! Sinne meni hyvät vaunu-unet ja pitkät lenkit! Huh huh, onneks sisällä on ilmastointilaite niin ei läkähdytä ihan kokonaan. Poika nukkuukin nyt kaikki päikkärit sisällä ja eilisen testailun perusteella rytmi pysyy suht samana. Keskimmäiset unet kyllä tod.näk. lyhentyy. Nyt nukkuu kolmet päikkärit. Aamupäivällä, iltapäivällä ja illalla. Vaihdoin vaunuihin kopan tilalle ratasosan, niin kulkee ilma edes jotenkin kun ulkona piipahtaa.

Meillä oli pe 5 kk neuvola ja rokotukset. Oli pikkasen äkänen ukko la, su ja ma. Toiseen jalkaan nousi punainen ja kuumottava patti. Varmasti eilen tuo kuumuuskin vaikutti ja su päiväunien vähyys. Mikä nyt johtui mistäkin... Sit hän eilen päätti ettei ota tissistä maitoa ollenkaan. Pikkase hikeä pukkas, mut sain kuitenki syötettyä ees vähän kun just hänen herättyään tarjosin rintaa. Tsiisas millasta meininkiä on ollut.

Meillä on nyt lisätty liha ja viljat ruokavalioon. Pituuskasvu oli hieman notkahtanut, joten senkin takia piti alottaa. Mitat neuvolassa: 8160 g, 66,9 cm, pää 44 cm. Minä oon ite tehny kasvissoseet ja lihat keittäny. Kaurapuurolla on aloitettu ja nyt siirrytään muihin viljoihin. Kana on ollu eka liha. Hedelmiä ja marjoja on maisteltu monipuolisesti, päärynästä tuli ihoreaktio suupieliin. Suunympätys punoittaa välillä muutenkin kun kuolaa ja hankaa naamaansa leluihin. Mietin kans allergian mahdollisuutta, mut mikään muu ei viittaa siihen niin antaapa olla. Kokeillaan päärynää myöhemmin uudestaan.

Nyt arki menee niin, että:
6-7 aamumaito ja takas unille
9-10 maitoa ja aamupuuro
11 maissa päikkärit 30-45 min
13 lounas perunaa, vihanneksia ja lihaa ja maitoa
14 pidemmät päikkärit 1-2 h
17 maitoa ja hedelmäsosetta
18 maissa päikkärit 30-40 min
19 iltakylpy, maitoa ja iltapuuro
20-21 yöunille.

Poika viihtyy lattialla ja tykkää seurailla erityisesti meidän koiraa. Selältään kääntyy mahalle ja Mahallaan ollessaan nostaa itseään käsillä lantiosta ylös ja kääntyy kuin kellon viisari. Nyt on alkanut nauraa kikattaa itekseen asioille. Esim. koiran läähättämiselle ja omille varpailleen/sukilleen. Suuttuu, kun hänet ottaa kylvystä pois, siellä polskuttelis vaikka maailman tappiin! :D

Sellasia tänne!

Liise ja poika 5 kk ja 11 pvä
 
Tervehdys!
Kurjaa kun niin monilla allergia vaivaa,tsemppejä,toivottavasti helpottavat iän myötä!Meillä isoimmalla lapsella allergioita ja tylsää hommaa on. Tälläkin epäiltiin alussa maitoallergiaa mutta osoittautui sitten ihan refluksiksi (johon ne lääkkeet saatiin). 5kk nla mitat oli 7,8kg , 66cm, 44,1 hattu. Lihasoseet aloitettiin 5kk ja sit 6kk tulee purot.Huh hellettä tosiaan,meilläkin meni päikkärit sekaisin kuumuudessa,joten ihan kiva kun tänään viileämpää vaikka muuten en valita yhtään kesäsäästä kun sitä on odoteltu talven kylmillä kovasti. Ihan mukavasti muuten menee,kolmet päikkärit yleensä ja ysin aikaan nukkumaan.Syödään kyllä öisin vielä vaihdellen harvemmin ja useammin.Pientä nuhaa oli ehkä pojalla kun kurkku käheänä eikä maistunu pariin pv muu kun maito,vaikka soseita syö yleensä mielellään.Hauskoja uusia taitoja on ihmisten rillien ottaminen päästä mm. ;D
Hauskaa kesänalkua! Noie ja poitsu 5kk 2vk
 
Terve täältäkin!

Meillä aloiteltiin varovasti kiinteät 4 vkoa sitten, kasviksilla ja hedelmällä. Kaksi yötä meni huonommin peruna-porkkanan jälkeen, joten lopetin. En tiedä, oliko jotain muuta, mutta sen jälkeen muutama yö meni ok. Viikko sitten aloitin kanalla ja yöt on aika hulinaa :/ Heräilee itkeskelemään vaihtelevasti, joskus hiljenee itsekseen mutta välillä pitää taputella. Kun ei ole tottunut tälläiseen niin on jotenkin tosi rasittavaa. :| Voi toki olla että tekee hampaita, mutta mitään ei kyllä näy.. ja kuumakin kyllä on. No, kaipa nää yöt tästä taas joskus entiselleen muuttuu.

Päivisin viihtyy jo paremmin lattiallakin ja hppykiikku on pop! Päiväuniltakan ei enää joka kerta herää puolen tunnin jälkeen huutelemaan.

Esikoisella alkaa ensi viikon jälkeen 3 kk kesäloma, odottaa sitä kovin. Tylsää tulee kyllä väkisinkin välillä olemaan, kun on tottunut että on hoidossa kavereita ja touhua. No, kai me selvitään :D

Lähdetään miehen kanssa viikonlopuksi kaksin reissuun. Ja sillä reissulla ei paljon nukuta! Kuolema kuittaa univelat? :rolleyes:

Lämmintä viikonloppua, ensi viikolla taas vissiin viilenee.

-Pippari ja neiti yöäkäpussi 5kk 3 vkoa
 
Edelliseen jatkoa.. laitoin viime yönä testiksi supon. Alkuilta (laitoin klo 21) heräili 0,5h välein, mutta 23--> nukkui syömättä 7.45 asti! Normaalisti siis syö kerran yöllä. Mikähän tuota vaivaa, kun suppo kerran auttoi? :( Äääni on vähän käheä, mahtaako tulla kipeäksi.. kiva, just kun on menossa hoitoon viikonlopuksi :|
 
Hei kaikille pitkästä aikaa. Meillä ollut hässäkkää pojan terveyden kanssa. Täällähän taitaa olla muutama muukin pienipainoisena syntyneen lapsen äiti. Pojalta löytyi anemia ja nyt rautaa saa. Syytä ei löydetty. Itse epäilen että ollut jo syntymästä saakka ja toki pulauttelu ja tiheä kakkiminen saattoi vaikuttaa imeytymiseen. Kovasti on harmittanut pojan puolesta tämä rumba.

Kiinteät aloitettiin 4, 5kk ja nyt menee aamupuuro+liha ja muut soseet tietenkin, että poika kasvaisi. Pituuskasvu nihkeää:(. Olen antanut myös rypsiöljyä.
Ensi viikolla siis tulee puoli vuotta täyteen:) pojan mitat 5kk; 62cm pit ja painoa 6, 020kg. Olemme siis polin asiakkuudessa ja kontrollissa tuon anemian ja kasvun suhteen. Näköjään poika sai myös Sga diagnoosin,luki vain epikriisissä näin, kukaan ei ole maininnut mitään. Poika kehittyy muuten normaalisti:) Käännyttiin 3, 5 kk ja nyt menee taaksepäin ja tekee 360 asteen kiekkaa....
 
Heippa kaikki. On taas hetki vierähtänyt edellis kirjotuksesta.

Ekat helteet oli ja meni. Pikkumies nautti lämmöstä ja oltiinkin paljon ulkona. Ruoka ei vaan meinannut kovinkaan maistua. Ja korvikekin maistui viileänä paremmin kuin lämpimänä.

Päiväunia meillä ei enää nukuta kuin 4-5 puolen tunnin unet. Vaikka miten päin ja mihin vaan yrittää nukuttaa niin ei. Ei ulkonakaan vaunuissa kiin max. 40min, vaikka olisi liikkeessä. Huoh. Mutta ehkei vaan päivälle riitä unta enää yön jäliltä :)
 
Jaahas...katsotaan mitä tästä tulee kun puhelimella naputtelen ???? istuskelen maailman ihanimmassa sokerirasituksessa ja vasta eka kitutunti on kohta takana. Sain silloin raskausaikana sen RD diagnoosin ja nyt on sitten jatkoseuranta...plääh!

meillä päiväunet on kans lyhentynyt tohon puoleen tuntiin. Näitä lyhyitä otetaan yleensät 2-8 päivässä. Varsinkin jos ollaan autossa niin neiti yleensä nukahtaa. Mistään rytmistä ei meillä oikein siis voi puhua ????

soseet aloitettiin viikko sitten ja neiti ei ainakaan vielä ole lämmennyt ajatukselle. Suuta ei meinaa avata millään ja mulkoilee vaan mua sen näköisenä että ootko nyt ihan tpsissas että tunget tuota tavaraa mun suukkiin ja missä se maitopullo on...no odotetaan josko se pikku hiljaa alkaa sujua.

muuten neiti on ollut oikein aurinkoinen. Hieman kova masu vielä ajoittain vaivaa mutta ilman levolacia on nyt menty monta pvää. Peppua yrittää masulla ollessaan,kovasti nostaa ja päätyy suht huvittavaan asentoon kun peppu nousee ja naama on matossa. Äiskän toivee hitaasti liikkeelle lähtevästä neitosesta ei taida toteutua..

Maikkis ja neiti
 
Ompas täällä hiljasta.... 5kk neuvola takana. Pikkumies on nyt 7455g ja 65.8cm.Kasvaa tasaisesti.
Kaurapuuro otettiin maanantaina ruokalistaan, ensi viikolla lihat sitten.

Mullaki vissiin pitäs käydä tuossa sokerirasituksessa, neukku täti vaan ei maininnut asiasta, enkä itekää muistanu.

Meillä nyt on toden teolla hiffattu kääntymisen ihanuus. Mutta onneksi vielä ei liikuta suuntaan eikä toiseen.

Yöunet jatkuneet samalla menolla Klo 21-08. Päivään saatu nyt kunnollinen rytmi joka on pari viikkoa ollut sama. Helppo suunnitella menemiset ja tulemiset.
 
Hei!

Täällä edelleen taistellaan pojun ihottuman kanssa, joten ei ole ollut voimia kirjoitella. Olen blogiani kirjoitellut, joten siellä enemmän pojusta ja allergioista jos jotakin kiinnostaa. Aloitettiin tiistaina nutrilon pepti ja poju juo sitä oikein hyvällä ruokahalulla. Olen vielä aamuisin imettänyt, mutta päivisin antanut tuota korviketta. Eilen pojun iho oli huomattavasti parempi, mutta tänään aamulla imetin molemmat rinnat ja heti iho paljon pahemman näköinen. On saanut nyt tiistaista lähtien ihan samaa ruokaa (bataattia, parsakaalia, mangoa ja porsaanlihaa), joten uskoisin ihottuman johtuneen imetyksestäni.

Kovasti jännitin miten yöt menevät, olen ottanut pojun aina ensimmäisen herätyksen jälkeen viereeni rinnalle ja siinä ollaan nukuttu aamuun asti. Nyt kun syötän pullosta, niin hyvin on poju sen jälkeen nukahtanut kärryynsä. Aamulla olen imettänyt sen takia, että ollaan saatu nukuttua aamulla pidempään, mutta huomenna en voi enää ottaa rinnalle, jotta näen kuinka iho reagoi. Olen kuitenkin pumppaillut maitoa, siinä toivossa ettei ihottuman aiheuttaja olisikaan se. Tosi haikeaa :( olisin oikein mielelläni jatkanut imetystä vielä. Kuitenkin on nyt tärkeintä saada poju kuntoon! Olen sen verran nirso ruuan suhteen, ettei mikään hirveen niukka imetysdieettikään minulle sovi. Maidottomalla ja munattomalla olen edelleen…

Ensi viikolla onkin neuvola ja saadaan uusia mittoja rokotuksen kera. 5kk neuvolassa poju oli flunssassa joten siirrettiin rokotusta.

Meillä kieritään ympäri ja myös navan ympäri, että välillä on koko poju ihan toisessa suunnassa kuin mihin hänet jätti. Kovasti on nyt krätyinen, kun haluaisi kokoajan mennä ja touhottaa, mutta kun ei reppana vielä pääse niin kuin haluaisi. Päiväuniakin on nyt nukkunut vaihtelevalla menestyksellä, mutta yöunia onneksi sitäkin paremmin :)

Mukavaa kesää kaikille!

Judie ja poju 6kk 3pvä
 
Moikka pitkästä aikaa!

Minäpä en oo tainnut pahemmin tytön syntymän jälkeen kirjotella.. :( No mutta nytpä sitten kirjotan ;) Tyttö kärsi ekan kuukauden mahakipuja ja yöt meni huutaen. Sitten onneksi löydettiin korvike, mikä sopi tytön masulle. Siitä sitten ekat pari kk tytsy viihty vain ja ainoastaan sylissä. Sit ku alko lelut kiinnostamaan, nii on äitikin saanu tehä välillä omia juttuja :) Tyttö sai nimekseen Linnea ja oikeestaampa kastejuhlan edeltävästä yöstä asti nukkunut 21-09 ja siitä vielä maidon voimin klo 10.30 asti. Kyllä me päästiin sitten helpolla, ku hetki jaksettiin niitä huuto öitä. Muutamasti hetkellisesti herännyt yölläkin, mutta pääosin nukkunut hyvin. Nyt meillä opittiin ryömimään, tai no vetämään itseä eteenpäi.. :D Konttausasento on kanssa hallussa, mutta vielä ei toistaiseksi kontaten päästä eteenpäin. Tyttö oli viimeksi 5kk neuvolassa 66cm ja 6930g :) Mitäs muuta? Eipä varmaan muuta. Nauttien äitiydestä ja ihanasta tytöstä. <3

Saanu ja Linnea kohta 6kk :)
 
Huomenta,

Kiva kuulla Saanu teidän kuulumisia :) Nyt jo ryömitään, hienoa!! Meillä vasta peruutetaan joskus vahingossa kun yritetään kovasti päästä eteenpäin :)

Meillä on nyt vähän haasteita noiden soseiden kanssa. Mikään ns. suolainen ei oikein mene alas..hedelmät menee mainiosti mutta porkkanat, bataatit, perunat yms. ei saa suuta aukeamaan vaikka mitä tekisi. Onko kenelläkään tähän vinkkejä?

Maikkis
 
Terve!Meillä 6kk nla takana ja mitat oli 8200g,68cm ja pää 45cm. Poitsu on oppinu ryömimään ja kierimään ja löytyy ihan muualta kun mihin jättää,o ou :) .Päiväunet on täälläkin pätkätyöläisen hommaa,puol h - 1h pätkää.Soseita syödään vaihtelevalla menestyksellä,kuumalla ilmalla ei meinaa maistua kun maito,mutta muuten ihan jees. Maikkis en tiiä ootko jo kokeillu tätä mut meillä saa helpommin soseita menemään kun vaavilla kädessä oma muovilusikka,purkin kansi tms. ja kun sitä meinaa tunkea suuhunsa niin saa sinne väliin sujauteltua hyvin ruokalastejakin :) ja viihtyy kun on tutkittavaa.Kokeiltiin myös jo syöttötuolia tyynyllä tuettuna ja sekin tuntu olevan ihan mukavaa ja ittellekkin kivalla korkeudella.Kova on liikkumisen tarve mutta yöt on onneks menny viel hyvin parilla syötöllä nyt yleensä,jaahas,pätkäunet loppuivat lyhyeen,moro ja hyviä kesäpäiviä!
 
Heips!

Täällä kanssa ollut hiljaista kirjoittelun suhteen, kun on puhelin huollossa. Nyt tuli avattua koneelta sivut. :)
Meillä soseet maistuu jo ihan mukavasti, lounaalla syödään noin 1/3-1/2 pikkupurkin verran (osittain itse tehtyä, niin vaikea arvoioida :D ) kasvissosetta ja nyt on kana myös mukana. Ja sit iltapäivällä suunnilleen saman verran hedelmäsosetta. Kovasti jännäsin kotimaisten viljojen aloittamista, kun tosiaan tuo maito- ja soija-allergia pikkumiehellä on. Nyt on syöty hedelmäsoseen seassa kauraa määrää varovasti nostaen vajaa viikko eikä mitään oireita ole tullut! \0/ Oon niin iloinen! Viljat kun tuppaa herkästi allergisoimaan, jos maitokin allergisoi... Suunnitelmissa olisikin aloittaa pieni annos iltapuuroa, kun riisikin sopii. Voisi sitten vaihdellen antaa riisipuuroa ja kaurapuuroa ennen iltatouhuja.
Maikkis: ootko koittanut sekoittaa kasvissoseen sekaan neidin juomaa maitoa, jos toisi vähän tuttua makua sekaan...

Huoh, miten tää aika kuluu niin nopeasti, mihin mun vauva on hävinnyt?! :)
Pikkumies on oikein iloinen vesseli, kovasti kierii ympäriinsä ja massullaan pyörii napansa ympäri jo. Ja hermot menee, kun käsistä löytyy vain peruutusvaihde, kun kovasti haluaisi jo eteenpäin. :D
Judie: Voi harmi, ettei oireiden aiheuttajaa löytynyt selkeästi, että voisit jättää sen pois ruokavaliosta... Mutta tärkeintä, että saatte pikkuisen ihon kuntoon! :)

Täällä käy kova googletus, että mitä sitä leipoisi pikkukaverin 6kk pirskeisiin! Kun haluan myös itse syödä kaikkea, niin joutuu käyttämään vähän mielikuvitusta, varsinkin noiden suolaisten tarjottavien suhteen...

Tuuti ja pikkumies tänään puoli vuotta! <3
 
Minäkään en osaa arvioida kuinka sosetta menee ateriallaan. Mutta maitoa n
120ml ja n. 4rkl korvikkeella löysytettyä itsetehtyä sosetta. Paitsi tänään oltiin kylässä niin sain VIHDOINKIN menemään poikaan kaupan valmislihasosetta alas. Ja koko purkin nykäs. Eli melko kova ruokanen pikkumies on täällä.
 
Heissan!

Vesirokosta ollaan täällä jo toivuttu. On kyllä sen verran kurja tauti, että toivottavasti vältytte siltä ainakin näin vauvavaiheessa (ja aikuisena :)). Jos nyt pitäis päättää, niin todennäköisesti ottaisin sen rokotteen. Mutta nyt ei siis varmaan tarvii, koska molemmat sairasti minusta aika pahana eli toivottavasti ovat saaneet riittävästi vasta-aineita.

Me käytiin näyttämässä tytön ihottumaa allergologilla, kun hänen poski paheni vesirokon jälkeen taas. Sanoi, että ei ole maitoallergiaa vaan kärsii vaan atooppisesta ihottumasta. Hoidoksi kortisonia ja perusvoidetta. Kortisonia 3-5 päivän kuuri ja perään saman pituinen tauko. Muutoin rasvaillaan sit tolla perusvoiteella. Onhan se helpottavaa, että ei ole maitoallergiaa, kun täälläkin moni sen kanssa kamppailee.

Soseet maistuu kaksikolle hyvin. Tällä hetkellä syödään 4 ateriaa päivässä ja maidot päälle. Aamulla ja illalla kaurapuuroa soseella, lounaalla liha/kana-kasvissosetta ja välipalalla hedelmää/marjaa. Ruoan kanssa nokkamukista vettä. Ruoan jälkeen annetaan sit korviketta. Korvikkeen päivittäinen määrä onkin tippunut sinne 500-600ml (suositus puoivuotiaalle onkin se n. 500ml). Maitoa menee kiinteiden yhteydessä 50-120ml. Illalla menee puuron jälkeen melkein se 200ml, kun tankkaavat yötä vasten. Soseita menee ihan reippaasti, mutta vaikea arvioida määrää, kun laitan ruoan aina yhteen kulhoon ja syötän kahdella lusikalla. Mutta jos sanon, että lounaalla menee melkein muumikulhollinen kahteen vauvaan. Puuroa teen illalla niin, että 1dl kaurahiutaleita, 2dl nestettä ja puoli purkkia sosetta. Se satsi menee kyllä kokonaan.

Kumpikin osaa kääntyä selältä masulle. Kummallekin on jo puhjennut molemmat alaetuhampaat. Kehitys menee aika samaan tahtiin. Eteen- tai taaksepäin ei mennä, mutta ympyrää pyöritään.

Pikkuhiljaa ollaan siirtämässä heitä omaan huoneeseen, että saadaan vihdoin kummallekin oma sänky. Nyt nukkuvat siis edelleen samassa pinniksessä. Ovat kuitenkin sen verran liikkuvaisia, että häiritsevät toistensa unta.

Vesirokon takia 5kk neuvola viivästyi ja käytiin siellä vasta viime viikolla. Mitat tytöllä 8295g/66,5cm ja pojalla 9020g/66,8cm. Lyhyitä ja lihavia siis ;) Painokäyrillä mennään reippaasti plussalla ja pituus on miinuksella. Uusien käyrien mukaan poika on jopa ylipainoinen :O Mutta minkäs teet, eihän sitä voi nälässäkään pitää. Kyllähän se tuosta tasaantuu, kun lähtee liikkeelle.

Maanantaina tuli siis jo 6kk täyteen. Kyllä aika rientää nopeasti :)

Pohjoistuuli ja tuplat 6kk 2pv
 
Viimeksi muokattu:
Ompas täällä hiljaista.... Nyt selvitin paljon tuo poika syö soseita. Ja maidot päälle. Tällä hetkellä vuorokaudessa menee 500-800ml maitoa.
Meillä syödään kolme kiinteää ateriaa, hedelmäsosepurkki helposti, kasvissosetta itsetehtynä ja 1tl lihaa esimerkiksi toissspäivänä meni kahden pilttipurkillisen verran. Ja vielä illalla puuroa n. 1dl.

POHJOISTUULI: Onko teillä vauvat jo siirtynyt omaan huoneeseen? Ihanan kokoiset vauvelit. <3 Meillä tuo poika on tuollanen rimppakinttu :D
 

Yhteistyössä