Joulukuiset 2019

Täällä uusi joulukuinen odottaja, meille paljastui vasta 1,5vko täysi yllätysraskaus ja alustava la on nyt 22.12 kunnes rakenneultrassa varmistetaan vielä raskauden kesto ☺ Mulla ennestään 2016 ja 2018 syntyneet lapset joten kiirettä tulee olemaan kun joulukuinen syntyy Vieläkö johonkin fb ryhmään pääsee mukaan?
Tervetuloa! Eikö siulla ollu minkäänlaisia oireita? Mikä raskauden lopulta paljasti? :) Tuo Joulumasut 2019 -ryhmä fb:ssä on tosiaan sellainen, että löytyy haulla mutta sinne liittymistä eikä jäseniä näe muut kuin jo ryhmässä olevat. (y)
 
Sama kiinnostaa minuakin, mikä kiinnostaa Kassua :D
Yllärivauva meillekin tulossa @Hensuliini , siis aika alussa tajusin asian... Mutta olen ajatellut etten enää saisikaan lapsia, nuorin meillä on jo 8v. ja on sairauksia mitkä vaikuttaa merkittävästi raskaaksi tuloon... Mutta ihana positiivinen yllätys tosiaan :love:
 
Tervetuloa! Eikö siulla ollu minkäänlaisia oireita? Mikä raskauden lopulta paljasti? :) Tuo Joulumasut 2019 -ryhmä fb:ssä on tosiaan sellainen, että löytyy haulla mutta sinne liittymistä eikä jäseniä näe muut kuin jo ryhmässä olevat. (y)
Ei ollut mitään oireita, vasta 1,5vko ennen raskaustestin tekoa alkoi rinnat aristaa ja oli alavatsakipuja, olin varma että menkat on alkamassa lähiaikoina. Mulla piti olla kierukan laitto ja tein testin myös varmuuden vuoksi ennen sitä ja olihan se melkoinen järkytys kun heti tuli kaksi viivaa testiin :sick: Täysimetin silloin kun olen tullut raskaaksi, kahdet menkat oli raskauden jälkeen ja niidenkin välissä oli 2kk tauko, ehkäisynä meillä oli kondomi jota ei ole aina muistettu/jaksettu etenkään niihin aikoihin käyttää. Kaksi aiempaa raskautta olen huomannut jo ennen menkkojen poisjäämistä ja alkuraskaudet on olleet tosi rankkoja, jatkuvaa huonoa oloa ja väsymystä/uupumusta, verenvuotoa, päänsärkyjä sekä ihan ensimmäisillä viikoilla migreenejä joita normaalisti ei koskaan ole. Nyt ei tosiaan ole ollut mitään oireita ja tänään kävin ultrassa niin selvisi että istukka on tällä kertaa edessä (aiemmista takana) ja sen takia en ole liikkeitäkään tuntenut ennen rv 19. Ja tosiaan sukupuoli eri kuin kaksi edellistä joka ehkä osittain selittää oireettomuuden :whistle: Tuntuu silti edelleen oudolta tää tilanne kun on kolmas raskaus kyseessä ja multa löytyy myös sairaus, joka vaikeuttaa raskautumista ja söin koko raskauden tulehduskipulääkkeitä sekä siihen yhdistettynä toi täysimetys mut ilmeisesti elämässä kaikki on mahdollista :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
@Hensuliini olitko siis millä viikoilla kun sait tietää että odotat tätä kolmatta? Sama on just mullakin, nyt vasta rv20 jälkeen alkanut tuntea enemmän liikkeitä ja istukka on kans edessä... Ennen sitä aattelin että mahtaako tuolla mahassa olla edes ketään mut sitten maha kasvaa hurjaa vauhtia että täytyy kai siellä jotain olla :D
Onnea raskauden johdosta! :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Hensuliini
@Hensuliini olitko siis millä viikoilla kun sait tietää että odotat tätä kolmatta? Sama on just mullakin, nyt vasta rv20 jälkeen alkanut tuntea enemmän liikkeitä ja istukka on kans edessä... Ennen sitä aattelin että mahtaako tuolla mahassa olla edes ketään mut sitten maha kasvaa hurjaa vauhtia että täytyy kai siellä jotain olla :D
Onnea raskauden johdosta! :love:
Kiitos :)
Tein testin rv 18 ja lääkäri oli siitä viikon päästä ja silloin siis rv 19. Menin sinne keskeyttäminen mielessä mutta raskaus olikin noin pitkällä niin ei se enää ollutkaan toimiva ratkaisu... Mies oli muös järkyttynyt kun kuuli ja meidän piti 1,5vrk aikana tehdä päätös tulevasta. Eniten jännittää ja stressaa arki kolmen kanssa todella pienillä ikäeroilla mutta ehkä siitä jotenkin selviää (y) Milloin sait tietää sun raskaudesta ja minkä ikäisiä teillä on ennestään? En oo jaksanut lukea kaikkia tän ketjun viestejä. Perjantaina pääsin ultraan ja sain NIPT koska eka ultra on jäänyt välistä ja ensi viikon maanantaina on virallinen rakenneultra, jännittää tosi paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
Kiitos :)
Tein testin rv 18 ja lääkäri oli siitä viikon päästä ja silloin siis rv 19. Menin sinne keskeyttäminen mielessä mutta raskaus olikin noin pitkällä niin ei se enää ollutkaan toimiva ratkaisu... Mies oli muös järkyttynyt kun kuuli ja meidän piti 1,5vrk aikana tehdä päätös tulevasta. Eniten jännittää ja stressaa arki kolmen kanssa todella pienillä ikäeroilla mutta ehkä siitä jotenkin selviää (y) Milloin sait tietää sun raskaudesta ja minkä ikäisiä teillä on ennestään? En oo jaksanut lukea kaikkia tän ketjun viestejä. Perjantaina pääsin ultraan ja sain NIPT koska eka ultra on jäänyt välistä ja ensi viikon maanantaina on virallinen rakenneultra, jännittää tosi paljon.
No onpas aika jännä tuo teidän tapaus! Siis oon joskus kuullut vastaavaa, mutta ihmettelitkö vatsan pyöristymistä tai oliko jotain muuta ”oiretta” näin jälkeen päin ajateltuna?
Kun eihän sekään toki kaikilla vielä edes mitenkään näy/tunnu noilla viikoilla ja kun on lapsien kanssa kiirettä ja muuta, niin eihän sitä välttämättä kerkeä edes ajatella tai noteerata... :)
mä muistan kun huijasin miestä aprilli päivänä ja lähetin sille positiivisen testin kuvan... Sehän meni ihan sekasin ja oli kuulemma mennyt heti hermosavuille ja alkanut miettii miten mahdutaan tähän asuntoon ym... Ja kummatkin ollaan oltu hyvin tietoisia että raskaus olisi tosi epätodennäköistä enää mulla. Noh, eihän siinä mennyt varmaan kuin kuukausi eteenpäin kun tein ihan vaan puoli leikilläni testin, kun oli tehnyt mieli ihmeen paljon lohta ja rinnat oli oudosti kipeät.. Ja ajattelin että tämä on vaan taas tätä hormoonien sekoilua... no eikö sieltä oikeasti tullut se kaksi viivaa testiin heti ja tuntui tosi epätodelliselta olo! Mies sanoi ettei enää tunnu missään kun jo kävi niin hirveän päänsisäisen prosessin läpi sen mun aprillipilan yhteydessä :LOL: Oon ollut todella monta kertaa ihan varma että kesken menee ja on jotain häikkää ja kaikki ei pääty hyvin... Ensin pelkäsin kohdun ulkoista raskautta, sitä ennen muuten vaan oireettomuuden takia keskeytynyttä keskenmenoa, ja niskaturvotus ultrat ja kaikki oon ollut jotenkin tosi varpaillani että mitä jos kaikki ei ole hyvin....
Mutta ultran ja kaikkien muiden juttujen mukaan terve tyttö olisi tulossa :)
Onhan tässäkin miettimistä, kun jo miehen kans ollaan mietitty että kun lapset kasvaa niin tehdään kaikkea kivaa :LOL: kun ovat nyt 8 ja 10vuotiaat, mutta toisaalta nyt sitten ihan ihanaa elää se vauva aika uudestaan :love:

Mutta etteköhän te selviä , mutta varmasti myös jännittää
 
@UniQuePopPy aika hurja toi teidänkin alku ja aika iso ikäeroa mutta varmasti teilläkin näin oli tarkoitettu kun lapsi kaikesta huolimatta on alkunsa saanut :) Ja onhan ton ikäisistä lapsista hirveesti apua vauvan kanssa, toisin kun meillä (y) Ja ihanaa että terve tyttö on tulossa teille!
Ihmettelin hiukan vatsan ”turvotusta” mut ajattelin et se on uusi lääke sairauteen ja kesällä syömät herkut, paino ei ollut noussut kuin 2kg ja sehän on ihan normaalia. Olen normaalipainoinen mutta eihän vatsa todellakaan ole palautunut kuopuksen jäljiltä kun hänen synnytyksestä oli tosi lyhyt aika ja mulla on tosi usein enemmän ja vähemmän vatsan turvotusta ja ongelmia suoliston kanssa. Vähän alkoi farkut puristaa ihan muutamaa päivää ennen testiä mut nyt ne ei enää mahdu jalkaa eli aika myöhään ja nopeasti sit lopulta vatsa kasvoi ja myt on kova homma piilotella sitä ;) En oikein vieläkään ymmärrä et miten kolmannen lapsen kohdalla voi käydä näin mut ehkä kaikki sit vaan on mahdollista o_O Hupmenna pitäisi selvitä NIPT ja olen todella stressaantunut huomista odotellessa. Kauhee pelko kehitysvammoista, rakennevioista jne.
 
Vielä viikko melkein ultraan ja jännittää jo tosi paljon! Voisko aika kulua vähän nopeampaa??:D

@Hensuliini aika hurjaa noin yllätysraskaus! Minkä ikäisiä teillä on edelliset lapset? Itellä ei kyllä vois noin tapahtua että yllätyksenä olisin raskaana kun rv 6-7 alkaa aina kauhea oksentaminen ja pahoinvointi. Ja tosiaan nyt rv10 oli maha jo aika iso, tuntui että alkoi heti plussasta isontumaan. Ja kauheaa mylläystä, varmaan alkoi sisäelimet heti vaihtamaan paikkaa kun keskenmenon jälkeen plussasin niin pian.

rv 20+4 <3
 
  • Tykkää
Reactions: topis
@saraheinä 3v ja 9kk. Eli tulee ihan tosi pieni ikäero ja isommillakin ikäero on tosiaan vaan 2v 2kk. Mäkin luulin ettei näin vois ikinä käydä kun rv 4 alkanut molemmista pahoinvointi, turvotus, arat rinnat, migreenit ja jäätävä väsymys ja nää on kestäneet molemmista rv 12 ja on ollut tosi rankkaa. Mut nyt mitään näistä oireista ei ole ollut :unsure: En tiedä vaikuttiko alkuraskaudessa imetys siten et ei tullut oireita vai vaikuttaako eri sukupuoli mahassa vaan niin paljon asiaan.
Meillä on muuten täysin samat viikot nyt (y) Ultra kyllä näytti 4 päivää isommaksi kun neuvolan arvio mutta sitä ei lähdetty muuttamaan kun siihen vaaditaan vähintään 5 päivän heitto. Olen kullä varma et toi isompi mitta olis ollut oikeesti lähempänä oikeeta.
 
@Hensuliini aika jännä kyllä ettei mitään pahoinvointia tai muuta samaa ollut. Aika pikkuiset siis mutta tulee varmaan tiivis porukka ☺ Mulla oli alunperin laskettu 26.12 ja sitten siirrettiin. En tiiä pitääkö paikkansa kun oviksesta olis muka nyt vaan viikko plussaan rask.testissä... Meillä on 1v8kk, 1v5kk, vähän vajaa 1v5kk ja 1v11kk ikäerot, musta on ollut mahtavaa paitsi raskausajat rankat kun pahoinvointi ja oksentaminen kestää synnytykseen asti Nyt tuleekin keskenmenon takia jo 2v5kk ikäeroa näille pienimmille.
 
@saraheinä on kyllä tosiaan jännä ettei mitään oireita tullut mut onhan tässä ollut ohjelmaa kahden pienen kanssa ja aloitin tekee keikkatyötä uudessa työpaikassa toukokuussa et ihan kaikkea ei ehkä ole ehtinyt huomaamaan :whistle:
Pienet ikäerot on teilläkin ja voin vaan kuvitella et miten raskasta on pahoinvoinnin ja pienten lasten kanssa. Mut varmasti teillä on lapsilla seuraa toisistaan :)
Mulla viime raskaudessa kesti kauhee väsymys ihan loppuun asti ja nyt toivon ettei niin kauaa kestä tai ainakaan niin pahana kun nyt on kaksi hoidettavaa. Katsotaan miten käy mun lasketun ajan kanssa maanantaina kun on rakenneultra mut joka tapauksessa varmaan edessä käynnistys lähellä laskettua niin en tiedä et onko sillä sit niin merkitystä et milloin se on :)
 
@Hensuliini mikä sut sai tekemään raskaustestin? Oliko sulla menkat koko ajan, vai onko sulla normistikin noin epäsäännöllinen kierto? Itellä nyt rv 26+1 ja vatsa alkoi näkymään vasta joskus tuossa viikolla 22+. :D toki se kasvoi, mutta ei se mikään vauvapallo ollut eli hyvin ois voinut luulla vaan lihomiseksi/turvotukseksi. Eli ymmärrän hyvin ettei sekään ”soittanut kelloja” aikaisemmin :) toki ite tunsin liikkeet ekan kerran viikolla 14+ niin se olis kyl paljastanut :D onnea odotukseen, varmaan melkoinen shokki ollut alkuun! :)
 
@AnnMariii Kiitos! tein testin kun rinnat aristi ja oli alavatsakipuja eikä menkkoja näkynyt ja lisäksi mulla oli aika kierukan laittoon niin piti varmistaa etten vaan ole raskaana :whistle: Ilme olis ollut varmasti näkemisen arvoinen kun kaksi viivaa tuli testiin välittömästi :D Mulla on ihan säännöllinen 28 pv kierto ollut lähes aina mutta nyt tosiaan menkat tuli täysimetyksen aikana vaan kahdesti ja niissäkin oli yli 60pv väliä. En sen takia edes odotellut niitä tuleviksi kun imetin öisin vielä toukokuussa ja sit vauva lopetti yösyömisen ja lopetin imettämisen samalla niin ajattelin et eiköhän ne sit kesällä palaa säännöllisenä. No elämä on ollut kiireistä ja paljon muutoksia niin menkkojen puuttuminen on vaan välillä käynyt mielessä ja sit heti taas unohtunut. Liikkeitä tunsin viime raskaudessa rv 13 mutta istukka oli takana ja nyt edessä niin tunsin vasta rv 18 lopulla. Toki on voinut jäädä ensimmäiset liikkeet huomaamatta kun ei ole osannut ajatella asiaa :D Tänään sain onneksi NIPT tulokset ja tuloksissa ei löytynyt trisomioita ja sukupuoli varmistui, stressi vähän helpotti (y)
 
Rakenneultra takana ja kaikki hyvin :) Olenpa kyllä niin onnellinen että ultrasi taas sama erikoislääkäri mikä viidettä ja neljättä on myös ultrannut. Ihan pyytämättä antoi mulle seuraavan ultra-ajan rv32 niin voidaan arvioida vauvan painoa ja myös varasi mulle ajan labraan ferritiinin ottamiseen. Ja koska en sanonut etten halua sukupuolta tietää niin siinä ultratessa sen tietty kertoi ja arvasin että kertoo, ehkä hyvä niin koska mä olin jo niin varmasti ostelemassa kaikkea pojalle ja kiva sitten joulukuussa olisi ollut todeta että aijaa, tää onkin tyttö :ROFLMAO::love:

rv 21+3 <3
 
Heips!
Mä huikkaan vaan tänne, että oon huhtikuisissa nyt!
Meille piti siis tulla joulun vauva, mutta hän ei ollutkaan valmis ja menehtyi viikoilla 9+0. Mutta uudelleen ollaan raskaana. :)
Mullaha kävi kans nii että piti tulla lokakuinen mutta ei pysyny kyydissä ja tää joulukuinen ilmotti kuukaus keskemenosta tulostansa nyt siis menossa tasa 30+0❤ isosti tsemppiä sulle
 
Mitenkäs muilla menee? Täällä jäätiin jo lomille ja sen perään varhennetulle äitiyslomalle :) ihanaa vaan nyt keskittyä täysin lepäämiseen ja valmistella vauvan tuloa... Paitsi eihän tässä kyllä varsinaisesti levätä esimurkun ja uhmaikäisen kanssa :D on muuten hirveän ”kiva” yhdistelmä kun toinen on kokoajan niin herkillä ja huutaa ja ottaa itseensä ja toinen sitten muuten vaan on keksinyt oman tahtonsa ettei kaikkea tarvi niin kiltisti tehdä (siis 8v. Kyseessä) ja kaikessa voi sanoa vastaan ihan vain siitä vastaan sanomisen ilosta :D... Ja kun itse on välillä niin itkuherkkä ja väsynyt niin sitä itkee varmaan yhtä paljon ja herkästi kuin tuo teini .

Erillaiset kivut ja vihlonnat vaivaa selän ja vatsan alueella , tuntuu jo että tuo lapsi alkaa tosiaan painamaan!

millasia sf-mittoja teillä on ollut?
Mulla oli siinä rv28-29 sf-mitta 28cm.

sokerirasituksessa hieman sokeriarvot nousseet, mutta kumminkin vieläkin mennään onneksi normaalin rajoissa .
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Hyvin mennyt täällä, huomenna alkaa rv 29.
Töitä olisi vielä viisi viikkoa edessä, toivon että jaksaisin loppuun asti. Toistaiseksi vointi ollut pääasiassa tosi hyvä, mutta nyt kuluneella viikolla alkanut jonkin verran selkäkivut vaivaamaan öisin unta häiriten:(

Mulla oli sf-mitta rv 27+1 27cm eli yläkäyrällä o_O
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin mennyt täällä, huomenna alkaa rv 29.
Töitä olisi vielä viisi viikkoa edessä, toivon että jaksaisin loppuun asti. Toistaiseksi vointi ollut pääasiassa tosi hyvä, mutta nyt kuluneella viikolla alkanut jonkin verran selkäkivut vaivaamaan öisin unta häiriten:(

Mulla oli sf-mitta rv 27+1 27cm eli yläkäyrällä o_O
sama täällä yläkäyrällä mennään, mikä vähän mietityttää synnytyksen kannalta. En ole mikään hirveän iso , 160cm pituutta ja miehen suvussa taas kaikki lapset olleet yli tai lähempänä neljää kiloa syntyessä... Niin se hieman ressaa :sick::D
 
Täällä kans hyvin voidaan, lukuunottamatta sokereita... Tai siis hyviä arvoja on jos syön pelkkää salaattia, lihaa, luonnonjogurttia, ruisleipää :) Eli tuossa tämän hetken ruokavalio... Neuvolaa ei oo ollut 7 viikkoon, joten SF mittaa en osaa sanoa. 4,5vko töitä, tuntuu ihan hullulta :love:
Viikkoja 29+1 :love:
 
Pahoinvointia on vielä päivittäin ja oksentelenkin, en niin paljoa mitä alussa kuitenkaan mutta muuten kaikki hyvin :) Ei supistele eikä ole kipuja missään. Kotonahan olen jo muutenkin, 2v, 4v ja 5v on kotihoidossa ja pari kertaa viikossa kuljetaan pyörällä kerhoon, pyöräilykin sujuu vielä entiseen tapaan (no välillä joutuu oksentamaan tien reunaan eli ei muutosta tässäkään :sick:). Sitten on nuo 7v ja 8v jotka nyt on tietenkin omatoimisempia :)

Mä olen reilut 150cm pitkä ja kyllä on mahalla kokoa, mulla sf-mitta ei mene yläkäyrällä vaan kokonaan sen yläpuolella :D Oon niin lyhyt että tuntuu ettei taivu mihinkään :ROFLMAO: Sinänsä tuo mitta ei kerro ainakaan mulla vauvan koosta, kaikista isoin maha oli esikoisesta joka oli vaan 3,3kg ja pienin mitta ollut neljännestä joka olikin sitten 4,3kg. Mutta koska nämä kolme viimeisintä on olleet yli 4kg niin en usko että pienempää tulee.

Sinänsä ärsyttävää koska en käynnistystäkään halua mutta en sitäkään että raskaus menisi yli ajan. Mutta kun ei supistele eikä paikat ainakaan aiemmissa raskauksissa ole pehmentyneet/kypsyneet niin kyllä vauva voi viihtyä mahassa pidempäänkin.

Reilun viikon päästä ultra painoarviota varten :) nyt 30+6 :love:
 
Täälläkin ihan semihyvä vointi, mitä nyt liitoskivut ruvenneet vaivaamaan urakalla. Lämpö onneks auttaa niihin. Tuntuu et kj 30+0 pyörähti mittariin ni kroppa päätti pistää kaiken peliin. Olo on todellakin raskas. :confused: Niin ja oonhan mie niistäny pari viikkoa, nyt rupee onneks jo helpottamaan lenssu.

Sf-mitan otti tuossa 30+4 viimeks, 27cm oli tulos. Ihan keskikäyrällä mennään siis.
Vauvan asennosta ei saanu terkkarikaan selvää, miusta hää on viettäny rt:ssä aikaa pitkään mut tänään kyllä vaikuttas olevan kääntyny ihan vikaperin. Mut onhan tässä aikaa hänellä vielä myllätä ympäri moneen kertaan. Sais kyllä viihtyä pää alaspäin ennemmin, kylkiluilta ei enää heru arvostusta vauvan muksautuksille ja tuntuu et perätilassa ollessaan kolhii pahiten niitä.. :rolleyes:

Kassu ja Bebe 31+0.
 
Moi!!

vieläkö kaikki on yhtenä kappaleena? Kaikki hyvin?
Tässä kohta häämöttäisi LA (8.12), maha alkaa jo tuntumaan isolta... Sf-mitta 34cm ja painoa tullut se 10kg (onneksi ei enempää).
Yöllä nukkuminen aika katkonaista ja kääntyillessä sängyssä tuntuu että tiiliskivi olis vatsassa... myös liikkuminen välillä tuskaisaa kun vihloo alavatsaa ja häpyluuta :sick:
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä