Joulujuhliin collegepuvussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MyyMuikkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MyyMuikkunen

Vieras
Meillä oli eilen päiväkodissa joulujuhlat. Minulle on sinänsä ihan sama miten ihmiset pukeutuvat, mutta en voi mitään sille, että ihmetyttää, miksi niin monet lapset ovat joulujuhlassa ihan tavallisilla hoitovaatteilla, esim. collegepuvulla. Myös useat vanhemmat olivat ihan selvästi tavallisessa arkivarustuksessaan, farkuissa ja esim. neuleissa, tukka sutastuna pompulalla tms.

Meillä ainakin pukeutuminen on osa juhlaa. Eilenkin lapset kyselivät, etteikö heti aamusta saa laittaa juhlavaatteita, kun vasta iltapäivällä oli juhlat ja sitä ennen vaatteet vaihdettiin.

Sama kummastus sattui jokin aika sitten, kun mentiin lasten serkun synttäreille. Meillä oli mekot ja kauluspaidat - synttärisankarilla verkkarit ja collegepaita...

Kyllä mäkin ihmettelin, että missä on kunnioitus toisten vaivalla valmistelemaa juhlaa kohtaan. Hirveissä arkirytkyissä niin lapset kuin vanhemmatkin. Toinen ihmettelyn aihe oli se järkyttävä meteli, jota vanhemmat pitivät yleisössä. Lasten esityksistä ei kuullut mitään, kun aikuiset puhuivat niin isoon ääneen ihan muita juttuja!

Mun mielestä pienestä pitäen kun opettaa, että juhliin pukeudutaan juhlavaatteisiin, ei lapsesta kasva juhlavaatteita vierastavaa aikuista...
Nykyisin kun tuntuu että farkut on juhlavaate, kunhan vaan on puhtaat.

Ei välttämättä tarvi olla "juhlavaatteet" mutta collegevaatteet ei tosiaankaan käy joulujuhliin. Siistit housut tai farkut ja trikoo- tai collegepaita niin heti on parempi. Meillä on kyllä tytöt mekoissa ja pojalla farkut tai vastaavat ja neule tai paita ja slipoveri.

Mä muistelen omaa kouluaikaani 70- ja 80-luvulla. Silloin oli tapana (muuallakin kuin meidän perheessämme), että joulu- ja kevätjuhliin ostettiin uuudet vaatteet. Mutta ei siis juhlavaatteita, vaan ihan arkikäyttöön tarkoitetut. Siis juhlissa sai laittaa ekaa kertaa ylle ja sit otettiin normikäyttöön. Mut silloin oli kyllä lapsilla paljon vähemmän vaatteita kuin nykyään. Melkein kaikilla oli ne siistimmät kouluvaatteet ja sit heti kotona vaihdettiin kotivaatteet. Eli about kaksi vaatekertaa. Housuja parit, paitoja ehkä muutama.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
No, kunhan on siistit vaatteet ja miellyttävät päällä niin mitäpä tuo mulle kuuluu miten ihmiset pukeutuu...
Samoilla linjoilla. Ihan yks lysti miten kukin pukeutuu.

Ja lisättäköön vielä kun tässä ketjussa oli puhetta myös juhlan kunnioittamisesta, etten itse loukkaannu jos joku meidän kemuihin, esim (ristiäisiin) toisi lapsensa collegepuvussa. Vaatteilla ei väliä, kunhan vaan tulee paikalle. :)

Mutta eilenpä näin yhden pikkupojan paljasjaloin eräässäkin joulujuhlassa... ei meilläkään missään college-vaatteissa juhliin mennä, mutta tuo oli aika "hupaisaa". Farkut juhlissa on myös aika huono valinta. On jotenkin tilaisuuden aliarvioimista (vai itsensä?), jos ei viitsi yhtään panostaa siistimpiin vaatteisiin.

Collarit voi teidän mielestä olla kauheita, mutta en oikein tajua sitäkään miksi taaperoikäisille pitäis ostaa erikseen juhlavaatteet yhtä joulujuhlaa varten. Kaikilla ei ole rahaa niin paljon että olis aina kamalasti valinnanvaraa. Minä ainakin satsaan mieluummin niihin arkivaatteisiin joita käytetään jatkuvasti kuin kerran käytettäviin juhlavaatteisiin.

Tärkeintä on että vaatteet ovat ehjät, puhtaat ja siistit.
Ja hyvät käytöstavat!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Collarit voi teidän mielestä olla kauheita, mutta en oikein tajua sitäkään miksi taaperoikäisille pitäis ostaa erikseen juhlavaatteet yhtä joulujuhlaa varten. Kaikilla ei ole rahaa niin paljon että olis aina kamalasti valinnanvaraa. Minä ainakin satsaan mieluummin niihin arkivaatteisiin joita käytetään jatkuvasti kuin kerran käytettäviin juhlavaatteisiin.

Tärkeintä on että vaatteet ovat ehjät, puhtaat ja siistit.
Ja hyvät käytöstavat!

Kirpparilta löytää kyllä siistimpääkin vaatetta joka käy juhliin. Ja yleensä on synttäreitä yms. joissa samoja vaatteita voi käyttää.

Meillä oli eilen illalla koulun joulujuhlat ja KYLLÄ mun lapset meni sinne tavallisissa vaatteissa (minä ja mies pukeuduttiin "vähän" paremmin)

Syynä lasten pukeitumiseen oli se että kyseessä oli tunnin juhla jossa molemmat esiintyivät kahdessa näytelmässä - niissä olivat rooliasut päällä, en nähnyt mitään syytä pukea rimpsumekkoa takin alle joka olisi riisuttu ennen juhlaa ja sitten juhlan jälkeen laitettu päälle ja lähdettiin kotiin

Mutta kun sieltä tuli toivomus, että pukeudutaan tonttumaiseen asuun, suurimmalla osalla on sitten tonttumaisena asuna tummansiniset housut ja punainen collegepaita tonttulakin kera.

Monet vanhemmat myös tulevat suoraan töistä (toinen vanhempi), toinen on pika pikaa syöttänyt lapset kotona ennen päiväkotiin kiireellä takaisin menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Syynä lasten pukeitumiseen oli se että kyseessä oli tunnin juhla jossa molemmat esiintyivät kahdessa näytelmässä - niissä olivat rooliasut päällä, en nähnyt mitään syytä pukea rimpsumekkoa takin alle joka olisi riisuttu ennen juhlaa ja sitten juhlan jälkeen laitettu päälle ja lähdettiin kotiin

Ja tämäkin vielä. Meillä on tytöllä parikin esitystä joihin on omat vaatteensa. Se mekko kyllä löytyy mutta en tiedä miten kauan se ehtis siellä päällä olla, vai ehtiskö ollenkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä muistelen omaa kouluaikaani 70- ja 80-luvulla. Silloin oli tapana (muuallakin kuin meidän perheessämme), että joulu- ja kevätjuhliin ostettiin uuudet vaatteet. Mutta ei siis juhlavaatteita, vaan ihan arkikäyttöön tarkoitetut. Siis juhlissa sai laittaa ekaa kertaa ylle ja sit otettiin normikäyttöön. Mut silloin oli kyllä lapsilla paljon vähemmän vaatteita kuin nykyään. Melkein kaikilla oli ne siistimmät kouluvaatteet ja sit heti kotona vaihdettiin kotivaatteet. Eli about kaksi vaatekertaa. Housuja parit, paitoja ehkä muutama.

Ihan sama muistui mieleen nyt kun kerroit tämän :)

Meillä oli mahdollisimman siistit vaatteet keskimmäisen joulujuhlassa, mutta juhlavaatteita valitettavasti ei.. Kun ei ole rahaa ostaa niitä collegevaatteitakaan, niin mistäpä sitten juhlavaatteita. Entiset käyneet pieneksi jne.

Mutta - eipä siellä näyttänyt kovinkaan monella olevan juhlavaatetta. Olisin kyllä mielelläni pukenut lapset vaikka smokkeihin, jos olisi varaa :)

Perinteistä suomalaista menoa pukeutumisen suhteen. Näkee jo katukuvasta. Valitettavasti. Ulkomailla panostetaan ylipäätänsäkin enemmän ulkoiseen olemukseen ja näin kunnioitetaan näin myös juhlan järjestäjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Ja tämäkin vielä. Meillä on tytöllä parikin esitystä joihin on omat vaatteensa. Se mekko kyllä löytyy mutta en tiedä miten kauan se ehtis siellä päällä olla, vai ehtiskö ollenkaan..

No tällainen yllä oleva esimerkki on tietysti ihan eri asia. Meillä lapset esiintyivät kaikki omissa vaatteissan, vain tonttuöakit oli lisäksi päässä. Aika kornia kuin joillakin oli nättejä samettimekkoja ja toisilla kauhtuneita collegeja...

Ja niin kuin jo alussa mainitsin: minulle on ihan sama miten muut pukeutuu, mutta kunhan "ääneen" ihmettelen...

Eikä meidänkään lapsilla mitään kalliita juhlavaatteita ole. Tytön mekko on saatu serkkutytöiltä käytettynä (on kuin uusi, koska on niin vähän käytetty), uusina ostin vain valkoiset pitsisukkikset ja valkoisen paidan alle, maksoi ehkä 15? yht. Pojalla sammarit, paitapusero ja kirpparilta kolmella eurolla ostettu slipoveri (sekin kuin uusi em. mainituista syistä).

Meistä vaan se juhla alkaa jo siitä valmistautumisesta ja on kiva kun itselläkin on hieman juhlavampi olo, kun harvoin pukeudutaan "nätimmin".

Kolmosen entisessä koulussa muuten on ihan vakiona, ettei juhlavaatteita pidetä joulujuhlassa, vaan tavalliset (punaiset/harmaat) kollarit. Koulu satsaa itsenäisyyspäivän juhlaan, jolloin myös todistukset jaetaan. =)

"Collegevaatteita" voi olla hyvinkin erilaisia, joten en todellakaan sano että ne eivät kävisi juhlaan pienelle lapselle. En nyt tarkoita puuhapeteä keikkumassa rinnuksissa.

Vaikkapa valkoinen/punainen tms jouluinen trikoopaita ja punaiset velour/frotee pögät on oikein sopiva vaate päiväkodinjoulujuhlaan. Saman vaatteen voisin laittaa myös normaaliin päivään. Tai vaikka metsolan mekko tytölle tai haalarit pojalle: http://www.lastenmetsola.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/LastenMe/Products/MET-787/SubProducts/MET-787-0001

Meillä laitetaan farkut ja kauluspaita pojalle esiintyy juhlassa rooliasussa. En näe mitään syytä laittaa suoriahousuja jalkaan sen takia. Päiväkodissa hoitajatkin olivat suht. normiasuissa juhlissa ja niin myös koululla.

Meidän 1v10kk kyllä varmaan menee huomenna joulujuhliin collegehousuissa.. Laitetaan kyllä varmaan siisteimmät päälle. Ja ymmärsin että meidän joulujuhla on vaan pienten ryhmän oma juhla, jossa vähän lauletaan yhdessä lauluja ja sit syödään puuroa, juhla siis heti aamulla. En kyllä itse koskaan koulussa erityisesti pukeutunut kevät/joulujuhliin ainakaan mihinkään oikein juhlavaatteisiin. Muuten kyllä osaan juhlapukeutumisen mutta mun mielestä esim. ainakin päiväkotien juhlat on vähän eri asia. Ainakaan ei meidän päiväkodin kevätjuhlassakaan ollut kellään oikein mitään juhlavaatteita päällä.

Meidän päiväkodin juhlassa juhlapaikka oli laitettu viimeisen päälle: koristeita oli seinillä, joulukuusia, tunnelmavaloa. Henkilökunta eli hoitajat ja muut olivat myös laittautuneet nätiksi. Näin oli myös kevätjuhlassa, eli tapa juhlia on varmasti perheille tuttu.