Joulugallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Commander
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Commander

Jäsen
05.07.2005
239
0
16
Anteeksi aikainen aiheeseen tarttuminen, mutta miten aiotte viettää joulun?

Meillä on aiemmin oltu aatto minun vanhempien luona ja joulupäivä miehen vanhempien luona, joten tavallaan on vietetty kaksi joulua. Nyt anoppi on ilmoittanut, että ei suostu kakkoseksi, vaan meidän on oltava heillä aatto ja minun vanhempieni luona joulupäivä. Tämä vaihtoehto ei minua hirveästi nappaa, koska joulut anoppilassa ovat melko painajaismaisia (riitelyä, tarkat pöytäetiketit, klassisen musiikin kuuntelua pari tuntia jne.) Mielestäni kaksi "aattoa" ei muutenkaan enää näinkin ison lapsen (jouluna reilu 1,5 v) oikein toimi. Oppii vaan ahneeksi lahjojen suhteen. Mummolat ovat molemmat samalla paikkakunnalla, noin 85 km meiltä. Oma joulu ei nappaa (kerrostalo), joten kehtaisinkohan ehdottaa äidilleni, että kutsuisi myös appivanhemmat ja mieheni siskon puolisoineen heille vai onkohan se liian tunkeilevaa? Miten muut olette asian ratkaisseet?

Te teette niinkuin te haluatte joulunne viettää. Me ollaan ennen lasta vuoroteltu vuoro vuosina mun vanhempien luona ja vuoro vuosina miehen vanhempien luona. Asutaan samalla paikkakunnalla kaikki ja vain aattoillasta on kysymys ruokailuneen ja lahjonen jakoineen. Aattona ollaan käyty siis kuitenkin molempien luona. Kun lapsi syntyi anoppi hoksasi että lapsen eka aattoilta sattuukin mun vanhemmille niin suutahti ja sanoi napakasti no eihän se mitään joulusta ymmärrä että me saadaan sitten se parempi joulu ensi vuonna. Silloin kiehahti. Ei meidän lapsella pidetä mitään kilpailua! En todellakaan ymmärrä että isovanhemmat tulevat neuvomaan miten kukin joulunsa viettää. Ymmärrän kyllä että haluavat olla lapsen lapsensa kanssa mutta kyllä jokainen perhe itse päättää missä ollaan. Päätin että nyt loppuu vuoro joulut ja ollaan joka vuosi siellä missä itse haluamme niin ei tarvitse kilpailla kuka saa minkäkin joulun. Mun vanhemmat onneksi sitä mieltä että vietetään joulu juuri missä halutaan. Itse luulen että jatkossa olemme monena vuonna kotona ja tänne saa tulla vaikka molemmat isovanhemmat.

Me ollaan yleensä oltu aatto mun vanhempien luona ja kotona ja joulupäivänä menty anoppilaan, jonne on matkaa 100 km. Tänä jouluna meillä on esikoisen lisäksi pieni vauva (mulla on la jo aika lähellä), joten ilmoitin jo hyvissä ajoin, et tänä vuonna ollaan vain kotona oman perheen kesken. En lähde raahaamaan kahta pientä lasta yhtään mihinkään. Isovanhemmat voi tulla käymään meillä ja toisaalta meillä saattaa olla ristiäisetkin suunnilleen niihin aikoihin, joten eiköhän siinä ehditä tarpeeksi nähdä meidän vanhempia. Mua on aina tympinyt se, että jouluna hypätään paikasta toiseen, mut on menty vaan, ettei kukaan pahoita mieltään. Nyt tuo esikoinen alkaa kuitenkin olla sen ikäinen, etten halua hänen joulustaan sellaista kiireistä paikasta toiseen hyppimistä. Ei hän varmaan vielä tänäkään jouluna paljon muusta ymmärrä, kuin että uusia leluja saa, mut haluaisin kuitenkin opettaa hänelle pienestä asti, et jouluna rauhoitutaan ja nautitaan ihan muista asioista kuin edes takaisin reissaamisesta. Veikkaan, et anoppi ja mun äiti ovat tästä eri mieltä, mut ei voi mitään. Haluan omalle perheelleni oman joulun ja sillä hyvä.

meillä on aina vuoroteltu silloin kun oltiin kahden.Viime vuonna oltiin aattokolmisin kotna ja sitten joulupäivänä miehen vanhemmilla ja tapanina mun vanhemmilla.saa nähdä miten tänä vuonna...itse haluaisin olla omien vanhempien luona aaton tai kolmisin täällä.

onhan se sellaista ramppaamista aina mut nyt onnkesi voi aina sanoa että ollaan oman perheen kesken =)

Me oltiin viime joulu ihan kotona niin, että aattona tuli mun vanhemmat ja veljet ja joulupäivänä puoliskon vanhemmat ja sisarukset. Kerrostalossa mekin asutaan, että kyllähän täälläkin aika ahdasta oli.

Olisi kyllä ihanaa kun olisi iso talo mihin voisi kutsua kaikki joulua viettämään samana päivänä. Eikä olisi tätä iänikuista stressiä siitä, että minne mennään milloinkin ja kuka siitä sitten suuttuu..

Meilläkin vuorotellaan joka vuosi jouluaatto ja joulupäivä omien vanhempien ja anoppilan välillä, tasavertasuuden nimissä. Mielestäni se toimii ihan hyvin, vaikka tietysti odotan aina extra-paljon sitä kun vietetään joulua omien vanhempien luona. Eihän sille voi mitään, kun on tottunut oman perheen traditioihin :)

Meilläkin poika 17 kk, mutta eihän ne vielä oikein tajua niistä lahjoista mitään, ei varmasti opi ahneeksi vaikka saisi paketteja vielä seuraavanakin päivänä. Täytyyhän se hetki suoda isovanhempienkin iloksi - heillä on todella tärkeä rooli lapsen elämässä.

Sitten myöhemmin kyllä varmaan aletaan järjestää jo omiakin jouluja, mutta ei tunnu vielä ajankohtaiselta (varsinkin kun asutaan nyt ulkomailla, niin osaa arvostaa sukulaisia ;).

Ei kannata ainakaan ottaa vielä mitään stressiä asiasta, ja muistaa ettei aina voi kaikkii asioihin vaikuttaa halusipa tai ei? Se on vain yksi päivä muiden joukossa, joten kyllä varmasti kestät sen :) Ajattele asiaa mielummin poikasi kannalta, miten tärkeää ja ihanaa hänen on viettää juhlaa isovanhempien kanssa ja myös toisin päin.

Meillä sillon kun oltiin vielä kahden mentiin paria päivää ennen joulua mun vanhempien luo. Aattona sit käytiin samalla kun käytiin haudoilla miehen vanhempien luona ja mentiin sit takas mun vanhempien luo. Ja tapaninpäivänä sit tultiin kotiin.

Tyttö kun synty niin oltiin joulu kotona ja mun vanhemmat tuli meillä käymään(tyttö synty joulukuun alussa). Me käytiin sit aattona miehen vanhempien luona ja haudoilla ja sit kotiin.

Nyt on sit joulut menny niin että mennäään mun vanhempien luo aaton aattona. Ollaan siellä tapaninpäivään asti ja sit kun tullaan kotiin niin käydään ensin miehen vanhempien luona. Ei ole ainakaan vielä kuulu minkäänlaista jupinaa miehen vanhemmilta että jäisivät vähemmälle huomiolle jouluna. Muutenkin käydään miehen vanhempien luona useammin kun mun. Asuvathan he samassa kaupungissa kun taas mun vanhemmille on matkaa 50 km.

Viime vuonna oltiin aatto anoppilassa ja tänä vuonna ollaan vanhemmillani. Vuorottelusta päätettiin jo viime vuonna kun poika oli n. puolivuotias. Toivottavasti mieskin vielä muistaa sen... :whistle:

Meillä olis tänä vuonna mahdollisuus viettää joulu Vierumäellä isossa huvilassa mun suvun kesken. Miestä se ei taida kovasti innostaa, mutta mitää nyt vielä maanitella, että lähdettäis sinne, niin saatais käydä kahdestaan kävelyllä tai hiihtämässä jos olis jo lunta, kun lapsenvahteja riittää eikä tarttis kotona siivota ja jynssätä.

Viime vuonna mun äiti ja veljet oli meillä, kun meillä on nyt eniten tilaa ja miehen isän luona oltiin sitten Tapanina syömässä. Yleensä ollaan kyllä muutenkin enemmän mun äidin kanssa tekemisissä, joten myös jouluna.