Jouluaatto ja ex

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeaa

Vieras
ollaan erottu vuosi sitten, virallista eropäätöstä odotan postipojan tuovan hetkenä minä hyväänsä.
Ollaan tehty tapaamis-sopimukset ihan paperille asti, niihin tuli, että lapset viettävät jouluaaton aina kotona äitinsä luona.
No, nyt ex on alkanut purnaamaan tätä asiaa ja tahtoisi myös nändä kun lapset joulupukin tapaa. Mietin kuumeisesti, että onko järkeä kutsua exää tänne aaton viettoon? Mulla niin viimeksikkin kun hän täällä kävi, tuntui pahalta ku hänen joku uusi kaveri soitti- eli en ole "kuivilla" vielä hänestä.
Mutta kannattaako enää exää roikuttaakaan mukana näissä juhlissa? Ja entä kutsuakko lasten synttäreille tänne?
Miten te muut olette toimineet?

En mä vaan tiedä.

Meillä aatot menee kalenterin mukaan kuten juhlapyhät yleensäkin...

Tänä vuonna lapset ovat siis aaton eksällä ja joulupäivän minulla.

No, noita voi sopia onneksi. Aikuiselle ei luulisi oleva päivän päälle tarkkaa, milloin lapsien kanssa joulua viettää... Vai oonkohan taas väärässä luulossa?

Älä kutsu kotiin, jos se susta tuntuu pahalle. Sen sijaan voit antaa käydä exälläs muutaman tunnin, jos haluaa "oman pukin" järkätä lapsille. Meillä ei kuulu jouluaatto lapsen tapaamisoikeuden piiriin, mut joka joulu annan lapsen käydä isällään.

Kutsu. Tottakai! Lasten etu on ykkönen, ja vanhan ydinperheen yhdessä sovussa viettämä joulu on kullanarvoinen kokemus lapselle. Kutsuisin myös lastensynttäreille. On tosi hienoa, että kaikki liitot eivät pääty huonoissa väleissä!

Meillä oli pojan ollessa pieni niin, että exä vietti joulun aina meidän kanssamme. Tai missä nyt milloinkin me oltiin: systerillä tai mummolassa. Joskus kouluiässä poika alkoi olla välillä jouluja isänsä luuona ja joinain jouluina taas exä oli meidän kanssa. Vasta ihan parina viime vuotena poika on ollut vain meidän porukoiden kanssa joulun.

meillä oli yhteiset joulut vaikka vanhemmat olikin erossa ja se oli minusta silloin hyvä ratkasu. kannattais olla onnellinen et isää ees kiinnostaa nähä lapsiaan.

sitä ajattelin, että näyttäisi siltä, että exällä on tosiaan jo uusi suhde, miten se voi toimia, jos hän sitten tuleekin meille jouluksi? Onko lopputulos se,että joka tuvassa on paha mieli?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Musta siinä ei ole exällä mitään purnaamista vaan toimitaan niin kuin paperissa sanotaan.

no jos vanhemmilla on kuitenkin ok välit ja ovat tervepäisiä ni ei minusta tarvi silloin sitä paperia tuijottaa.
kyllä mä ymmärrän et isäkin haluis olla oikean joulun lastensa kanssa.ei siitä tarvi tehä mitään ongelmaa jos ei sellasta kerta ole.

Kutsu vaan jos lasten takia pystyt. On niille tärkeää, kun iskä on paikalla. Ja se sopimus ei ole kuin paperi siitä voi joustaa terveellä maalaisjärjellä. Ja miks lapset ei voi olla isällään vaikka joka toista joulua? Onhan ne sen lapsia eronkin jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
sitä ajattelin, että näyttäisi siltä, että exällä on tosiaan jo uusi suhde, miten se voi toimia, jos hän sitten tuleekin meille jouluksi? Onko lopputulos se,että joka tuvassa on paha mieli?

Mä kutsuisin myös eksän uuden kumppanin. Lapsien takia. Vai tulisiko siitä sitten sinulle paha mieli?

No jos nyt aattelet niitä lapsia ja pyydät kumppanin jos haluat. Muuten vaan isän. Jos kumppani aikuinen nii ei varmaan suutu siitä, että käy tapaamassa jouluaattona lapsiaan pari tuntia!

Alkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:

Mä kutsuisin myös eksän uuden kumppanin. Lapsien takia. Vai tulisiko siitä sitten sinulle paha mieli?

Tää on päivän "paras" ehdotus! :D silläkin on lapsia ed. liitosta, täällähän oiskin mahtavat tsempalot sit :D

kutsu vaan jos itsestä tuntuu siltä. mä voisin hyvinkin viettää lapseni isän kanssa joulun, mutta näin on menty monta vuotta ett lapsi on mulla aaton ja joulupäivänä lähtee isänsä kanssa sukuloimaan viikoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:

Tää on päivän "paras" ehdotus! :D silläkin on lapsia ed. liitosta, täällähän oiskin mahtavat tsempalot sit :D

Heh. The more the merrier ;). Jos tällä kumppanilla kanssa omia lapsia, niin varmasti sitte ainakin ymmärtää, jos eksäsi tulee vaikka muutamaksi tunniksi omia lapsiaan katsomaan. Meillä jätkä menee isälleen muutama päivä ennen joulua ja tulee sitte aattona kotiin. Hänellä kanssa uusi kumppani ja siellä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
Musta siinä ei ole exällä mitään purnaamista vaan toimitaan niin kuin paperissa sanotaan.

no jos vanhemmilla on kuitenkin ok välit ja ovat tervepäisiä ni ei minusta tarvi silloin sitä paperia tuijottaa.
kyllä mä ymmärrän et isäkin haluis olla oikean joulun lastensa kanssa.ei siitä tarvi tehä mitään ongelmaa jos ei sellasta kerta ole.

Ahaa, mä luulin lukeneeni aloituksesta että ap ei itse halua kutsua exää kotiinsa vaan ahdistuu siitä, ilmeisesti olen väärässä. Jos välit on OK niin sitten sitä tietenkin voi viettää juhlia yhdessä. Luulis kuitenkin, että jos välit on taas täysin ok niin sitten noista asioista pystyis sopimaan ihan keskenään eikä viranomaistahon kanssa.

Asutteko lähekkäin? mitä jos lapset olisi aattona aamupäivällä isän kanssa? tai sitten pyydät exän päivällä teille käymään. Voishan osan lahjoista (isän tuomat ainakin) avata jo tuolloin ja syötte jotain jouluherkkuja. Illaksi sitten ex voi mennä esim. uuden tyttöystävän luo. Olisi varmasti lapsillekin kiva nähdä isää aattonakin.

Miehellä on exän kanssa sopimus että lapsi on jokatoisen jouluaaton meillä, jokatoisen äidillänsä. Käytännössä ensimmäiset vuodet kuskattiin lasta edestakas äidin ja isän väliä aattona ja joulupäivänä sen mukaan mitä lapsi halusi. Onnistui hyvin kun välimatka on lyhyt. Oiskohan ollu kuudella luokalla kun sanottiin että nyt riittää. Että aatto vietetään yhdessä paikassa ja esim. joulupäiväksi sitten toiseen. Hyvin on menny ja lapsi saa nykyisin itse päättää missä haluaa olla.

Mun kaverilla on toi tilanne et Joulu on kirjattu äidille ja nyt ex on jo muutaman jouluna kysynyt muutosta tähän.
Mun kaveri ei anna lasten mennä sinne eikä missään tapauksessa kutsuis exää, koska sillä on uusi vaimo ja tällä poika.

Aina riita tästä asiasta.
Eikä koske vain joulua vaan kaikkia juhlapyhiä. Kaikki on alunperin kirjattu äidille.
Mun käy sääliksi vähän exääkin tässä asiassa suoraan sanottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:

Ahaa, mä luulin lukeneeni aloituksesta että ap ei itse halua kutsua exää kotiinsa vaan ahdistuu siitä, ilmeisesti olen väärässä. Jos välit on OK niin sitten sitä tietenkin voi viettää juhlia yhdessä. Luulis kuitenkin, että jos välit on taas täysin ok niin sitten noista asioista pystyis sopimaan ihan keskenään eikä viranomaistahon kanssa.

tehtiin tapaamis- ja elatusmaksusopimukset viranomaisella ihan sen vuoksi, koska jokin taho minulta vaati selvitystä kirjallisena. Oliskohan Kela ollut.

Joo, ja kyllä mulla varmaan ahdistaisi aattona katsoa meidän rikkimenneen perheen "juhlaa". Ymmärrän toki sen, että myös ex haluaisi kokea sen lasten riemun ku pukki tulee, mutta eiväthän lapset voi kahdessa paikkaa yhtäaikaa olla. :(

Viime jouluna asuttiin jo erillään, mutta silloin vielä suostuin jakamaan joulun vieton hänen kanssaan ja tilanne oli muutoinki se,että hän vielä pohti haluaako jatkaa suhdettamme.

Minkä ihmeen takia hän on sopinut kanssasi, että kaikki joulut sinulla? Jos kerran kuitenkin haluaa nähdä jouluna lapset? Mun mielestä olisi reilua, että lapset olisi nyt siulla, ja ens joulun exällä. Ja näin jatkuisi vuorojouluin.
Meillä lapsi on joka joulu isänsä kanssa, mie en joulusta piittaa pätkääkään.