Joulu on täällä 😀

vierailija
Laitoin juuri olohuoneeseen jouluvalot.
Ensiviikolla pesen ikkunoiden sisäpinnat ja vaihdan jouluverhot keittiöön.
Joulukuun alussa leivon pakastettavat herkut (mm. taatelikakkua, karjalanpiirakoita, muropikkuleipiä).
Joululahjoista on yli puolet ostettu ja lopuista suunnitelmat. Äidille ja anopille on vaikea keksiä, kun kumpikaan ei tarvitse eikä "halua" mitään, mutta jos en anna niin pahoittavat mielensä. Vinkkejä otetaan vastaan!
 
  • Tykkää
Reactions: Rätti Väsynyt
vierailija
Lastenlasten joululahjat on hankittu ja paketoitu valmiiksi. Ensimmäiset lanttu- ja perunalaatikot syöty. Joka joulunajan juttu on rakennettu eli noin 60 cm korkea iso maljakko, jossa katajan oksia, hopeisia kuusen käpyjä ja valonauha. Glögiä maistellaan ja joulunaikaa fiilistellään.
 
Joulusiivous eli yläpölyt on tehty.
Ulkotilat siistitty ja lämpimän valkoiset valot laitettu. Muutamia sypressejä lisätty sinne tänne. Karvataljoja ulkosohvaan, penkilleja tuoleille.
Glogiä ollaan nautittu silloin tällöin. Obeliskeista tein ”joulukuusia” jekkulangan ja kuusenoksien avulla, näissä on maltilliset lämpimän valkoiset valot.

Meillä alkaa kunnollinen joulunodotus 1.12.
Tällöin soitetaan joulumusiikkia, leivotaan, askarrellaan ja koristetaan kotia joululoistoon.
Tänäkin vuonna meillä toimii tonttula, lanseerasin sen viime jouluna ja toimii!❤
Eli mamman makuukamarissa soi joulumusiikki, palaa kynttilät, ja mukaansa saa kaakaota kermavaahdolla/glögiä pipareita tms. Sinne mennään paketoimaan sisaren joululahja.

Joulupöydästämme löytyy…
(mulla on kopioituna tietsikalla lista joulun raaka-aine ostoksista, mutta yritän muistaa osan)
Pääpiirteittäin meillä syödään näin.

Kinkku, kalat, kaikki laatikot - myös maksalaatikko, rosolli, perunat, kinkun rasvasta mahtava kermainen kastike, eri juustot - kovat ja pehmeät, mädit, laatikoiden kylkeen maailman paras venäläinen kerma-majoneesi-kananmuna-silli lisuke, karjalanpiirakat & munavoi ja joululimppua.
Sitten näitä uutuuksia teinien mieliksi:
Katkaraputuorejuusto croisantit, sushit, ja kaikemmaan japanian lasikuulalimppareita, (🤬😡😂)

Jälkiruaksi joskus teen kuivahedelmäisen kosteahkon kuivakakun. Se tehdään kuukautta aiemmin ja laitetaan lasi/peltirasiaan makuuntumaan aattoon saakka. Tai liköörissä/rommissa uitetun kuivakakun.😋
Pipareitakin tulisi tehdä jo erittäin hyvissä ajoin muutamia purkillisia, koska ne ovat parhaimmillaan vasta myöhemmin makuunnuttuaan.
Jälkkäriksi lisäksi aikuisille likööriä, konjamiinia ja kaikille lisäksi suklaakonvehteja.
 
vierailija
Joulusiivous eli yläpölyt on tehty.
Ulkotilat siistitty ja lämpimän valkoiset valot laitettu. Muutamia sypressejä lisätty sinne tänne. Karvataljoja ulkosohvaan, penkilleja tuoleille.
Glogiä ollaan nautittu silloin tällöin. Obeliskeista tein ”joulukuusia” jekkulangan ja kuusenoksien avulla, näissä on maltilliset lämpimän valkoiset valot.

Meillä alkaa kunnollinen joulunodotus 1.12.
Tällöin soitetaan joulumusiikkia, leivotaan, askarrellaan ja koristetaan kotia joululoistoon.
Tänäkin vuonna meillä toimii tonttula, lanseerasin sen viime jouluna ja toimii!❤
Eli mamman makuukamarissa soi joulumusiikki, palaa kynttilät, ja mukaansa saa kaakaota kermavaahdolla/glögiä pipareita tms. Sinne mennään paketoimaan sisaren joululahja.

Joulupöydästämme löytyy…
(mulla on kopioituna tietsikalla lista joulun raaka-aine ostoksista, mutta yritän muistaa osan)
Pääpiirteittäin meillä syödään näin.

Kinkku, kalat, kaikki laatikot - myös maksalaatikko, rosolli, perunat, kinkun rasvasta mahtava kermainen kastike, eri juustot - kovat ja pehmeät, mädit, laatikoiden kylkeen maailman paras venäläinen kerma-majoneesi-kananmuna-silli lisuke, karjalanpiirakat & munavoi ja joululimppua.
Sitten näitä uutuuksia teinien mieliksi:
Katkaraputuorejuusto croisantit, sushit, ja kaikemmaan japanian lasikuulalimppareita, (🤬😡😂)

Jälkiruaksi joskus teen kuivahedelmäisen kosteahkon kuivakakun. Se tehdään kuukautta aiemmin ja laitetaan lasi/peltirasiaan makuuntumaan aattoon saakka. Tai liköörissä/rommissa uitetun kuivakakun.😋
Pipareitakin tulisi tehdä jo erittäin hyvissä ajoin muutamia purkillisia, koska ne ovat parhaimmillaan vasta myöhemmin makuunnuttuaan.
Jälkkäriksi lisäksi aikuisille likööriä, konjamiinia ja kaikille lisäksi suklaakonvehteja.
Kunhan pidät mielessä noiden valojen kanssa että ollaan energiakriisissä. Itse jättäisin ne sytyttämättä.
 
vierailija
Meillä mies ei anna hakea joulukoristeita ennen ensimmäistä adventtia, mutta jotain tekstiilejä olen kuitenkin jo laittanut ja lasten kanssa leivottiin pipareita :D glögiä maisteltu ja lasten lahjat ostettu. Muuten pukinkontti on melko hyvässä kasassa. Ruokapuoli vielä mietinnässä mutta yleensä ei olla kotona aattona syömässä niin ehkä riittää että tekisin bravuurini punakuurikiusauksen jossa on savuporoa ja homejuustoa. Ja tietysti englantilaista hedelmäkakkua, ilman sitä ei ole joulua!
 
Meillä mies ei anna hakea joulukoristeita ennen ensimmäistä adventtia, mutta jotain tekstiilejä olen kuitenkin jo laittanut ja lasten kanssa leivottiin pipareita :D glögiä maisteltu ja lasten lahjat ostettu. Muuten pukinkontti on melko hyvässä kasassa. Ruokapuoli vielä mietinnässä mutta yleensä ei olla kotona aattona syömässä niin ehkä riittää että tekisin bravuurini punakuurikiusauksen jossa on savuporoa ja homejuustoa. Ja tietysti englantilaista hedelmäkakkua, ilman sitä ei ole joulua!
Nam nam nam!!!!

Olisiko ihan hirveä jos yrittäisin saada sinua paljastamaan tuon poro- punajuurikiusauksen reseptin.🙏🏼😳
Englantilaisen kakun resepti olisi myös kiva ylläri.🥰
 
vierailija
Äidille ja anopille on vaikea keksiä, kun kumpikaan ei tarvitse eikä "halua" mitään, mutta jos en anna niin pahoittavat mielensä. Vinkkejä otetaan vastaan!
Jotain kuluvaa, esim (erikois)kynttilä tms, jotain mistä pitäisivät mutta ei raaski itse ostaa? Joulukukka-asetelma? Ylellinen herkkukori? Lahjakortti hierontaan/kylpylään/jalkahoitoon tms?

Itse vien isoäidille yleensä jonkun kukan ja tänä vuonna tehdään lapsen kanssa itse kynttilät molemmille mummoille. Lisäksi jotain erikoisherkkuja. Kirjat on myös hyviä joululahjoja, jos sattuu löytymään joku mikä kiinnostaa vastaanottajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rätti Väsynyt
vierailija
Nam nam nam!!!!

Olisiko ihan hirveä jos yrittäisin saada sinua paljastamaan tuon poro- punajuurikiusauksen reseptin.
Englantilaisen kakun resepti olisi myös kiva ylläri.
Juu toki jos ei haittaa että mun reseptit on vähän sinnepäin suuntaa antavia kokkaa fiiliksen mukaan :D tuota teen aika harvoin koska punajuurien kuoriminen on työlästä :D

700g-1kg punajuuria
Sipuli (tän kyllä olen lasten takia jättänyt pois nykyään, ei ole haitannut)
Pari desiä pororouhetta
Maun mukaan homejuustoa (1/2-2/3 paketillista)
Voita
1 dl vettä
(Liemikuutio (Luomu))
Pippuria
Korppujauhoa

- kuori ja suikaloi ohuiksi punajuuret
- kuullota punajuuret (ja sipuli) voissa, lisää vesi ja (liemikuutio) , hauduta 10-15 min astian koosta riippuen
- voitele ja korppujauhota vuoka
- yhdistä vuokaan punajuuret, poro, homejuusto ja pippuri
- korppujauhoja pinnalle, peitä foliolla
- paista 225 asteessa 20 min, poista folio ja paista vielä 15 min

Sori että toi resepti on poukkoileva, mutta niin on kokkikin xD
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis ja Lispetti
Juu toki jos ei haittaa että mun reseptit on vähän sinnepäin suuntaa antavia kokkaa fiiliksen mukaan :D tuota teen aika harvoin koska punajuurien kuoriminen on työlästä :D

700g-1kg punajuuria
Sipuli (tän kyllä olen lasten takia jättänyt pois nykyään, ei ole haitannut)
Pari desiä pororouhetta
Maun mukaan homejuustoa (1/2-2/3 paketillista)
Voita
1 dl vettä
(Liemikuutio (Luomu))
Pippuria
Korppujauhoa

- kuori ja suikaloi ohuiksi punajuuret
- kuullota punajuuret (ja sipuli) voissa, lisää vesi ja (liemikuutio) , hauduta 10-15 min astian koosta riippuen
- voitele ja korppujauhota vuoka
- yhdistä vuokaan punajuuret, poro, homejuusto ja pippuri
- korppujauhoja pinnalle, peitä foliolla
- paista 225 asteessa 20 min, poista folio ja paista vielä 15 min

Sori että toi resepti on poukkoileva, mutta niin on kokkikin xD
Kiitos.❤

Täytyypä kokeilla.👍
 
vierailija
Päivitin otsikon, 39 yötä :)
"Kaikki pojat osallistuivat siihen.

He tanssivat pitäen käsissään ohuita tynnyrinvanteita, joita he laulun tahdissa liikuttivat vaihtelevasti muodostaen kaaria ja ympyröitä.

Välillä tanssittiin piirissä, välillä vanteet yhdisteltiin yhdeksi tai useammaksi kruunuksi, tai solakat pojat heilauttivat itsensä voimistelijan notkeudella niiden yli.

Samalla he johtivat tanssia sadoin viehkein vuoroin, joiden aikana he lauloivat kirkkailla lapsenäänillään seuraavaa hyvin harjoitettua latinankielistä hymniä:..."
 
vierailija
Joulukuusi tuotiin tänään sisään ja valot laitettiin sekä latvatähti. Koristeet vasta joulukuussa. Komea kuusi 5 m korkea.
 
vierailija
"Kaikki pojat osallistuivat siihen.

He tanssivat pitäen käsissään ohuita tynnyrinvanteita, joita he laulun tahdissa liikuttivat vaihtelevasti muodostaen kaaria ja ympyröitä.

Välillä tanssittiin piirissä, välillä vanteet yhdisteltiin yhdeksi tai useammaksi kruunuksi, tai solakat pojat heilauttivat itsensä voimistelijan notkeudella niiden yli.

Samalla he johtivat tanssia sadoin viehkein vuoroin, joiden aikana he lauloivat kirkkailla lapsenäänillään seuraavaa hyvin harjoitettua latinankielistä hymniä:..."
Osaatko sävelmän?
 

Yhteistyössä