Joulu lähestyy..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti83

Vieras
Mulla on laskettu aika 28.12 vaikka ultran mukaan saattais jo ponkasta ulos 25 päivä.. onko jollain muulla samoihin aikoihin?

olen aina ollut erittäin kova jouluihminen ja nyt sitten jännittääkin että saakos sen joulun viettää kotona nautiskellen vai sitten sairaalassa..
kunhan aattopäivän saisi olla kotona.. olenko itsekäs?

olen miehellekin sanonut että olisi mukavaa jos menisimme vanhempieni luo jouluruualle aattona ja viettäisimme päivän siellä.. kun jotenkin aavistelen ettei siitä minun joulutohinastani tule mitään.. mies haluaisi viettää joulun omassa kodissamme mutta sanoin että hän saa siinä tapauksessa hoitaa kaiken järjestelyn.. hän on aika kyllä sen sitten ehtii-tyyppi... en varmaan sitten luota siihen että hän osaa tehdä kaiken juuri oikein.. ( eli niinkuin haluan ja itse joudun puuttumaan) koska joulu on vuoden tärkein juhla.. me ollaan ny vietetty kaksi joulua omassa kodissa ja aika hakemista se on ollut mutta olen yrittänyt tehdä meille omat perinteet..

kuulostaa varmaan vähän aiheen ohi kun kirjoitan tänne palstalle tästä mutta raskauden vuoksihan näin on.. tai jotain.. *heh*
Onko muita ketä mietityttää tuo tuleva juhla ja raskaus siihen liittyen?

Älä suotta tuota joulun juhlintaa etukäteen stressaa. Se vauva kun saattaa syntyä vaikka 14.12. tai jäädä ensi vuoteen. Ei sitä voi etukäteen tietää. Teet joulua sen minkä jaksat ja annat asioiden mennä omalla painollaan. Oma kuopukseni syntyi joulukuussa viikon etuajassa, piparit ehdin saada paistettua :). Vauvan syntymän jälkeen varsinainen jouluaatto tuntui ihan tois sijaiselta, kun itse ehdin saada oman parhaan lahjani jo etukäteen. Toki esikoisen jouluonnea oli kiva seurata :).

Mulla on myös laskettu aika 25.12 ja tottakai joulu mietityttää. Meillä on aina kokoonnuttu minun vanhempien luokse ja olen auttanut jouluvalmisteluissa siellä enkä mitään ole itselleni laittanut. Ruokaa on aina ollut niin yllinkyllin että tullut jo korvistakin ulos...

Vanhemmat asuu nyt 1200 km päässä, joten ensimmäinen kotijoulu on tulossa. Olen ajatellut hankkia kaiken puolivalmiina ja sitten paistella ja lämmitellä uunissa. Miehelle en sitä hommaa halua jättää vaan ehkä tehdään sitten yhdessä. Joulukuusi on laitettava ehdottomasti, sen laitan varmaan jo hyvissä ajoin että sitä saa sitten ihailla. Toisaalta olisi kyllä mukava jos joku vaikka kutsuisi kylään jouluaterialle, kun on aina tottunut isolla porukalla joulua juhlimaan.

Mulla on esikoinen tulossa ja itsekin olen syntynyt 2 viikkoa yli lasketun ajan, joten olen ajatellut että näin käy myös mullekin. Yhtään ei haittaa jos lapsentuolo siirtyy ensi vuoden puolelle. Jotenkin ainakin jos henk.koht. ajattelen niin olisi mukavampi syntyä vuoden alussa kuin lopussa - ihan tulevaisuutta ajatellen.

En yhtään kyllä tuota jouluntuloa stressaa, mutta halutaahan sitä suunnitella ajoissa. Jos olisin sinä, Äiti83, niin ilman muuta menisin vanhempien luokse aatoksi ! Mulle on oma äiti ilmoitellut tulevansa heti joulun jälkeen kyläilemään, joten tuo varmaan kaikki herkut tullessaan. Voihan sitä itseasiassa jo nyt ruveta valmiiksi pakkaseen tekemään jotain. Meillä tehdään esim. karjalan piirakat aina itse joten pitäisköhän tosiaan alkaa paistelemaan...

Meillä laskettuaika 21.12. Olen myös kova "jouluihminen" ja siksi aloittanut joululahjojen ostamisen jo nyt, jotta kaikki järjestelyt eivät sitten pakkaudu ruuhkaksi joulun alle. Leipomisen ajattelin aloittaa sitten kun jään vuosilomalle/äippälomalle. Tottakait haaveissa on viettää joulu kotona, mutta mieheni kanssa keskusteltiin ja ajateltiin, että joulun voi viettää vaikka joulun jälkeenkin, jos vain haluaa.. Pöytä koreaksi ja lahjat kuusen alle! Ja tietysti tästä tulisi myös pikkuisen ensimmäinen joulu.. Tuskin maltan odottaa!!!

Minullakin menee joulu vähän eri lailla kuin olin alun perin suunnitellut. Laskettu aika on vasta 2.1.07, mutta ongelmana on vain se, että en asu Suomessa ja en uskalla lähteä sukulaisten luo joulua viettämään. Sitä kun ei koskaan tiedä millon se lapsi sieltä ulos tupsahtaa... Aluksi tämä harmitti kovasti, mutta nyt olen asennoitunut siihen toisin. Tuleehan noita jouluja vielä. Tuleva lapsi on kuitenkin niin suuri lahja, että ihan sen vuoksi on kivaakin rauhoittua jouluna oman avomiehen ja pienen koirulin kanssa, tehdä pientä joulupurtavaa ja valmistella kotia uutta tulokasta varten. Mammalomalla kerkeää sitten matkustaa Suomeen ja näyttää pientä nyyttiä sukulaisille ja ystäville.

Musta ois ihanaa viettää joulua pikkuisen käärön kera. Olis ainakin ikimuistoinen joulu.
Onhan noita jouluja jo vietetty, ja lapsen kanssa niistä tulee vielä parempia.

Mulla on laskettu aika 15.12 ja esikoinen syntyi 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen, joten jännittää ehtiikö uusi vaavi syntyä ennen joulua. Kunhan tänä vuonna ainakin, toivottavasti! :) Joulu kyllä varmasti vietetään vaikka sitten jälkikäteen jos satutaan justiin jouluna synnyttämään. Jouluvalmistelut varmasti aloitetaan tänä vuonna aikaisemmin, että saadaan kaikki valmiiksi. Esikoinen "onneksi" on vasta vuoden, joten ei osaa vielä vaatia jouluksi kaikkia mahdollisia joulujuttuja, joten ei haittaa vaikka jotain jäisikin puuttumaan. Lähinnä olen vitsaillut, että onpahan ainakin motivaatiota tehdä kunnon joulusiivoukset, jos vaikka synnytys käynnistyisi hyvissä ajoin ennen joulua. :)

Eniten mietityttää kyllä se, että jos vauva sitten syntyykin juuri jouluna niin miten synttäreiden laita sitten myöhemmin. Kun ei haluaisi, että kumpikaan juhla vähentäisi toisen arvoa. Ehkä pitää jokin kompromissiratkaisu keksiä, jos syntymäpäivä on 24. tai 25.12. Viettää sitten synttäreitä vaikka viikkoa ennen, että sankari saa huomionsa. :)

En odota nyt jouluvauvaa mutta kerron silti kokemukseni. Esikoisen LA oli 15.12 ja poika tupsahtikin maailmaan juuri tuona päivänä. Oman lapsen odotus ja joulun sanoma (mikäli siis joululle antaa myös kristillisiä arvoja) oli jännä yhdistelmä. Itse oltiin laulamassa joululauluja kirkossa samaan aikaan kun synnytykseen johtaneet supparit jylläsivät. Sai laulut ihan uuden ulottuvuuden :). Jouluksi mentiin minun vanhmpieni luokse, jolloin itse sain keskittyä vauvaan mutta sain myös nautittua jouluperinteistä. Oli ikimuistoinen joulu kyllä.

Ja jo tuolloin pari viikkoa ennen joulua oli myös synnärillä jo jouluinen tunnelma. Vastasyntyneet tuhisivat sängyissään tonttulakit päässä :). En usko, että varsinaisen joulun viettäminen sielläkään on ihan kamalaa. Ja mitä tulee lapsen syntymäpäivään niin kyllä se taitaa olla vanhemmista kiinni, miten lapsi saa syntymäpäiväänsä tulevasiuudessa viettää. Eli kun asian tiedostaa niin ei varmaan mitään ongelmaa tule olemaan. :)

Onnellisia hetkiä joulukääröjenne kanssa!

olin hirveän huvittunut,kun näin moni miettii samoja juttuja kuin minä:)mulla toinen tulossa(LA 22.12.06),esikoinen(tyttö) syntyi elokuussa 2004.eli silloin ei ollut mitään juhlia niskassa.
Mieheni kommentoi tätä jouluvauva-asiaa mielestäni osuvasti.stressasin,että "jos joutuu olla joulun sairaalassa tms"
niin hän sanoi haaveilevalla äänellä "no mitä sitten...tuleepahan vauva!"
joten ajatelkaamme kaikki näin:)

sellainen lisäys vielä,että moni odottaa joulua tänä vuonna kamalan hartaasti.ajattelin että oma joulunodotukseni johtuu vauvasta alitajuisesti,mutta kun kaikki ystävätkin ovat sanoneet odottavansa joulua ja talvea.pihalla on jo kolea ilma,pian saa laittaa pipon päähän:)IHANAA

Vietetään joulua ensimmäistä kertaa omassa kodissa, kaikki aikaisemmat joulut olemme matkanneet maalle jouluruuhkassa. Jouluruuhkat tuntuvat näin jälkeenpäin niin romanttisilta: voi pysähtyä hetkeksi, lähteä aikaisin liikkeelle ja perillä odottaa kinkuntuoksuinen maalaismiljöö. Jään ehkä kaipaamaan kaikkea tuota. Aiomme kuitenkin laittaa mukavan perinteisen joulun kaikkine herkkuineen. Ehkä tänävuonna keskitymme ystäviimme sukulaisten sijaan.
Laskettu aika on 28.12, joten suuret suunnitelmat on syytä jättää tekemättä.

Pakko kommentoida tähän omista kahden vuoden takaisista tunnelmistani... Mulla oli laskettu aika 2.1.2005, joten kotona oli tarkoituskin viettää joulua. No, joulukuun puolivälissä lääkäri sanoi, että tämähän voi tulla täältä koska vaan, kun kohdunsuukin oli alkanut avautua jne. Siitäpä sitten alettiin jännäämään, että joko ollaan jouluna vauvan kanssa kotona. Sitten jännättiin, että ollaanko jouluna sairaalassa. Ja sitten suunniteltiin katsovamme raketteja sairaalan ikkunasta... Ja sitten ajateltiin, että loppiaisena olisi hyvä mennä synnyttämään. No, tyttö syntyi sitten 13.1. rv 41+4.
Ei siis kannata tehdä jouluksi suuria suunnitelmia, mutta ei niitä pyhiä ihan pelkkään odottamiseenkaan kannata käyttää. Suosittelen vaan nauttimaan omasta olosta niin paljon kuin vain suinkin pystyy ja esim. syömään rauhassa omaan tahtiin. Sitä kun ei sitten välttämättä muutamaan vuoteen pysty tekemään..

Mulla oli laskettu aika jouluaattona,mutta en ite kyllä hermonnu ollenkaan, koska totuushan on että vain 5% lapsista syntyy laskettuna päivänä. ja melko yleistähän on että menee viikon verran yli, varsinkin jos odottaa esikoistaan.

Olen itse syntynyt 21.12 ja äiti oli jouluaattona käynyt anopillaan joululounaalla mutta oli kuulemma iloisena tullut takaisin sairaalaan lepäämään. Siihen aikaan (35 vuotta sitten) kun sairaalassakin oltiin hiukan pidempään, kotiin olen päässyt 27.12.
Nyt itse odottaessani esikoista (la huhtikuussa) ajattelen että IHAN sama milloin lapsi syntyy kun meilläkin yritystä ollut yli 2 vuotta, mutta myönnän kysyneeni naivina 16-vuotiaana äidiltäni että MIKSI mulla on niin huono syntymäpäivä! Olen siis esikoinen minäkin, mutta äidillä oli hyvä kommentti: "et voi väittää etteikö oltais yritetty". Meni siinä teini hiljaiseksi.

Ihanaa joulun odotusta, itse vielä kuumeisesti odottelen pyöristyvää masua ja selvempiä merkkejä raskaudesta.

Samoja fiiliksiä on täälläkin, laskettuaika 16.12, saa nähdä syntyykö tämän vuoden puolella.
Mitään suurta stressiä en aio joulusta itselleni ottaa, ostan laatikot valmiina kaupasta paria päivää ennen joulua, samoin rosollit ja muut härpäkkeet, luultavasti kun en jaksa noita itse tänävuonna valmistaa.

Anopille ajattelin mennä aattona syömään mikäli en ole sairaalassa, viime jouluna he olivat meillä.

Mies sanoi paistavansa kinkun, mutta niin se on tehnyt kaikkina muinakin vuosina, siihen hommaan ei kuulemma "akat" pysty !
Piparit ja muut leivonnaiset teen äippälomalla joka alkaa 10.11 jos jaksan, samoin joulukortit jotka olen tehnyt itse viimeiset 10-vuotta.

Tsemppiä kaikille jouluvauvoja odottaville, toivottavasti mahdollisimman moni saa vauvansa kotiin jouluksi, se olisi ihanaa ainakin minusta !

keräsin juuri eilen pihlajanoksia talteen että saan sitten talvella tehdä asetelmia.. ovikransseja ja muuta mukavaa.. pitäisi kai lähteä etsimään syksyisiä lehtiäkin että saisi sitten kortteja ja muuta askarrella iltojen ratoksi.. toivoisi oikein että tulisi jo pakkaset edes..
olisi todella ihanaa jos vaikka tämä viikon pari etuajassa tulla tupsahtaisi maailmaan.. saisi köllötellä aattona takan edessä vaavin ja pojan kanssa..

Yhteistyössä