Joudunko pelkopolille?

Oon raskaana ja haluaisin sektion. Eka synnytys kamala kokemus, imukupilla vedettiin ja sain kolmannen asteen repeämät (ts. sulkijalihas repesi). Olen lukenut eri lääkäreiden mielipiteitä ja suuri osa ei suosittele uutta alatiesynnytystä tällaisen repeämän jälkeen. Saankohan sektion mukisematta vai joudunko johonkin pelkopolille? Onkohan OYS:ssa edes pelkopolia? Milloin sektiopäätöksen voi aikaisintaan saada?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 14:31 Vieras kirjoitti:
Oon raskaana ja haluaisin sektion. Eka synnytys kamala kokemus, imukupilla vedettiin ja sain kolmannen asteen repeämät (ts. sulkijalihas repesi). Olen lukenut eri lääkäreiden mielipiteitä ja suuri osa ei suosittele uutta alatiesynnytystä tällaisen repeämän jälkeen. Saankohan sektion mukisematta vai joudunko johonkin pelkopolille? Onkohan OYS:ssa edes pelkopolia? Milloin sektiopäätöksen voi aikaisintaan saada?
Oyksista en tiedä. Hesassa jos lääkärit katsoo lääketieteelliset syyt olevan, saat sektion niillä. Jos lääkäri on epärvarma, niin sitten hän suosittelee pelkopolia ja voit käydä siellä, ja saada sen jälkeen sektion.

Kyllä ainakin äitiyspolille lääkärin juttusille saat ajan neuvolasta. Kysy neuvolatädiltäsi, mikä teilläpäin on systeemi, meneekö tuollaiset tapaukset automaattisesti kätilön (=pelkopoli) kautta, vaiko suoraan lääkärille.

Hei. Mulle tuli myös III-asteen repeämät ja peräsuolen sulkijalihas meni kokonaan poikki. Nyt odotan toista ja menossa pelkopolille keskustelemaan. Synnytyssairaalana on TYKS. Tuohon synnytystapaan varmasti vaikuttaa myös se edellisen repeämisen syy (esim. virhetarjonta, vauvan koko yms). Synnytystapa päätetään ainakin täällä vasta rv36 synnytystapa-arviossa.

Yhteistyössä