Joudunko luopumaan mun periaatteesta? (läheisyydestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cassyput

Aktiivinen jäsen
28.04.2007
11 131
0
36
Mulla on ollut semmoinen periaate, että lapsen täytyy aina halutessaan päästä syliin. Ainoa poikkeus on se, kun minä syön. Sen mimmi jo tosin ymmärtääkin, eikä yleensä pyydäkään silloin.

Nyt mua mietityttää kun meille syntyy toinen lapsi (LA 1.7.), että kannattaisko totutella mimmiä jo etukäteen, että aina ei pääse syliin kun tahtoo? Musta kyllä tuntuu ihan sika pahalta kun lapsi itkee sitä ettei pääse syliin.

Musta lapsella pitäis olla oikeus saada läheisyyttä ja hellyyttä aina tarvittaessa, mutta onnistuuko se kahden lapsen kanssa? Vai uuvutankohan mä itseni...

Mielipiteitä?

*MUOKS* Niin mimmi on nyt 1v5kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mulla on ollut semmoinen periaate, että lapsen täytyy aina halutessaan päästä syliin. Ainoa poikkeus on se, kun minä syön. Sen mimmi jo tosin ymmärtääkin, eikä yleensä pyydäkään silloin.

Nyt mua mietityttää kun meille syntyy toinen lapsi (LA 1.7.), että kannattaisko totutella mimmiä jo etukäteen, että aina ei pääse syliin kun tahtoo? Musta kyllä tuntuu ihan sika pahalta kun lapsi itkee sitä ettei pääse syliin.

Musta lapsella pitäis olla oikeus saada läheisyyttä ja hellyyttä aina tarvittaessa, mutta onnistuuko se kahden lapsen kanssa? Vai uuvutankohan mä itseni...

Mielipiteitä?

*MUOKS* Niin mimmi on nyt 1v5kk.

Mulla on itsellä sama periaate...tosin mullakin vain yksi lapsi 1v2kk, niin on ollut vielä melko helppoa.
...tosin olen miettinyt, että kasvattaako tämä tapa kaikkimullehetinyt - lasta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et sinä siihen itseäsi uuvuta. Syliin mahtuu hyvin vielä kaksi lasta, kolmekin on meillä välillä.

Mahtuuko? Ekaa en olis ainakaan osannu esim imettää, jos joku muukin olis ollu sylissä. Ehkä se sitten sujuis jo rutiinilla kakkosen kohdalla.

Mutta ainakaan mtn ei voi tehdä kun sylissä on kaksi lasta. Yksi lapsi sylissä voi vielä tehdä vähän taloustöitä ja ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mulla on itsellä sama periaate...tosin mullakin vain yksi lapsi 1v2kk, niin on ollut vielä melko helppoa.
...tosin olen miettinyt, että kasvattaako tämä tapa kaikkimullehetinyt - lasta...

Ei varmasti kasvata, jos muu kasvatus on kunnossa. Meillä on kyllä lapsella selkeitä sääntöjä, joista pidetään kiinni.

meillä on neljä lasta ja kyllä se vaan valitettavasti on niin, että isomman pitää odottaa esim. kun imetän vauvaa...toki otan viereen ja kainaloon mut sillon ei voi syliin ottaa. Ja muutenkin meidän lapset on tottuneet siihen, ettei aina saa just sitä mitä haluaa.
Mut en mä usko, että noi on siitä millään lailla kärsineet, nuo esimurkutkin kömpii vkl aamuisin viereen ja saavt siinä läheisyyttä, meillä halataan ja pussataan paljon ja isotkin tulee aina syliin istumaan, mut ymmärtävät, että tiettyyn rajaan asti pienimmällä on "etuoikeus" äidin syliin

En mä ole näin jälkikäteen ajateltuna joutunut jättää syliin ottamatta, vaikka sitä vähän kans etukäteen mietin. Kakkonen oli surkea nukkuja ja oli kantoliinassa itkuisuuden takia paljon. Monesti syliin ottamisen sijasta riitti, että menin lattialle leikkimään vanhemman kanssa vauva sylissä tms huomiota sai. Imettäessä otin sohvalle viereen kainaloon kirjaa lukemaan ja jos vauvaa keinuttelin keinutuolissa, mahtui kyllä esikoinenkin syliin. Yleensähän esikoinen halus (ja haluaa edelleenkin) syliin just kun toinenkin on. Niin ja ikäeroa 1v 10 kk. Enkä kyllä mitenkään "kouluttanut" etukäteen sylittömyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja neljänäippä:
meillä on neljä lasta ja kyllä se vaan valitettavasti on niin, että isomman pitää odottaa esim. kun imetän vauvaa...toki otan viereen ja kainaloon mut sillon ei voi syliin ottaa. Ja muutenkin meidän lapset on tottuneet siihen, ettei aina saa just sitä mitä haluaa.
Mut en mä usko, että noi on siitä millään lailla kärsineet, nuo esimurkutkin kömpii vkl aamuisin viereen ja saavt siinä läheisyyttä, meillä halataan ja pussataan paljon ja isotkin tulee aina syliin istumaan, mut ymmärtävät, että tiettyyn rajaan asti pienimmällä on "etuoikeus" äidin syliin

Mutta alle 2-vuotiaan voi olla melko vaikea ymmärtää tuota, eikö?

Itse en ole uuvuttanut itseäni sillä :) Meillä ikäero on 1v1kk. Pääosin esikoinenkin pääsi syliin halutessaan, oli vain joitakin hetkiä jolloin joutui jonkin verran odottamaan, esim. vaipanvaihto (ja tietenkin just silloin olisi pitänyt päästä syliin :D ).

Alkuperäinen kirjoittaja hopeapaju:
Itse en ole uuvuttanut itseäni sillä :) Meillä ikäero on 1v1kk. Pääosin esikoinenkin pääsi syliin halutessaan, oli vain joitakin hetkiä jolloin joutui jonkin verran odottamaan, esim. vaipanvaihto (ja tietenkin just silloin olisi pitänyt päästä syliin :D ).

Mutta sylihetket taitaa olla sitten vain sylihetkiä? Nykyään saataan esim. tyhjentää tiskikonetta mimmi sylissä. Tuskin onnistuu jos sylissä roikkuu kaksi pientä apinaa? :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja neljänäippä:

Mutta alle 2-vuotiaan voi olla melko vaikea ymmärtää tuota, eikö?

Joo, lapset kahdessa sarjassa ja alle 2v on ollu isompi kun pikkuienn on syntyny ja kyllähän se totta on, että mustasukkaisuudelta ei aina ole vältytty, mut se on kuitenkin niin, että se pieni vauva ei pysty odottamaan ja esim. 1,5v jo pystyy hetken odottamaan ja näin ainakin meillä on menty! JA niinku sanoin, niin voihan sen isomman ottaa esim, viereen ja lukea kirjaa tms. ei meilläkään niitä isompia oo omiin oloihinsa hylätty ;)

Meilä on lapset oppineet vauvan sijainnin äidinsylissä jo raskausaikana, kun siihen syliin ei enään samallalailla mahdukkaan eli yllättävän luontevasti on homma hoitunut. Ja siis mahtuuhan siihen äidin kainaloon nyt ja sitten kun vauva on syntynytkin, mutta ei enään yksin.

Mutta sylihetket taitaa olla sitten vain sylihetkiä? Nykyään saataan esim. tyhjentää tiskikonetta mimmi sylissä. Tuskin onnistuu jos sylissä roikkuu kaksi pientä apinaa? :whistle: :D

Mä en enään ison mahan kanssa ole jaksanut isompaa lasta kannella ylimääräisiä. Jaksatko sinä tyhjentää astiapesukoneen ison mahan ja lapsen kanssa? jos jaksat niin varmasti se onnistuu vauva liinassa ja lapsi kainalossakin.

Luonnollisesti se homma sitten menee, kyllä sie opit toimimaan kahden lapsen kanssa sitten niinkuin parhaaksi näet. Meillä on sylitelty paljon ja toiset on olleet enemmän sylilapsia kuin toiset. Ja onnistuu se toimiminenkin lapsi sylissä - toinen esim. liinassa ja toista kannattelet. Jos samalla aiot tehdä jotain taloushommia niin hitaampaahan se tietenkin on ja lapset saattavat haluta sitten jo poiskin sylistä, kun siinä ketkunnassa ei enää ole mukavaa. Sitten otetaan välillä taas ihan sylittelyhetki ja jatketaa astianpesukoneen tyhjennystä päiväuniaikaan tai muulloin. Kyllä se arki sitten opettaa.

Minusta kannattaisi lasta totutella siihen, että jos olet tekemässä juuri jotakin, niin sillä hetkellä ei pääse syliin. Tai sitten otatte erillisen sylihetken ja sitten jatkat sen "jonkin" tekemistä. Esim. astianpesukoneen tyhjennys. Ei kannata totuttaa lasta ehkä siihenkään, että ihan joka tilanteessa syliin pääsee. Vaan on asioita jotka hoidetaan ensin. Toki jos on hätä, niin syliin, mutta jos lapsi vaan ns. roikkuu lahkeessa, niin voipi jo opettaa että aikansa kullakin asialla.

Ja muuten, meillä 1v5kk tykkää tyhjätä konetta ym, eli itse ainakin sen jalassa roikkumisen valjastan kivaan puuhailuun, en aina syliin. Siis ei jalassa roikkuminen aina tarkoita että lapsi haluaa syliin, mukanaolo riittää - meillä ainakin.

Joo eipä siinä oikein mitään tullut tehtyä kun vauva oli toisessa kainalossa ja taapero toisessa :) Alussa etenkin tuli paljon istuttua nojatuolissa muruset kainalossa.

Jossain näin kuvan, missä äidillä oli kaksoset liinassa yhtaikaa :) Eiköhän se jotenkin onnistuis vauvan ja vähän isommankin lapsen kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä en enään ison mahan kanssa ole jaksanut isompaa lasta kannella ylimääräisiä. Jaksatko sinä tyhjentää astiapesukoneen ison mahan ja lapsen kanssa? jos jaksat niin varmasti se onnistuu vauva liinassa ja lapsi kainalossakin.

Jaksan mä, joten kuten. Mutta liinailussa olen huono. Jonkin verran käytin mimmillä liinaa ihan pienenä, tarvii kai treenata sitten vähän lisää kesällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Se nimenomaan joskus vain roikkuu lahkeessa, koska mä olen sen sallinut. Jotenkin vain tuntuu vaikealta rajoittaa läheisyys noin pienellä lapsella siihen, kun äitille sopii.

Se nimenomaan joskus vain roikkuu lahkeessa, koska mä olen sen sallinut. Jotenkin vain tuntuu vaikealta rajoittaa läheisyys noin pienellä lapsella siihen, kun äitille sopii.

Siihen kun kaikille sopii. Eikä tarvitse rajoittaa. Ei se ole läheisyyden rajoittamista, jos syliin ottamisen sijaan pyydätkin apuun nostamaan lautasia koneesta (sinulle käteen) tai muuta vastaavaa. Läheisyyttä sekin on. Ja pieni on tyytyväinen kun pääsee apuun ja tekemään jotakin mielestään hyvin tärkeää.

Siihen kun kaikille sopii. Eikä tarvitse rajoittaa. Ei se ole läheisyyden rajoittamista, jos syliin ottamisen sijaan pyydätkin apuun nostamaan lautasia koneesta (sinulle käteen) tai muuta vastaavaa. Läheisyyttä sekin on. Ja pieni on tyytyväinen kun pääsee apuun ja tekemään jotakin mielestään hyvin tärkeää.

Mutta siis ne lautasethan on posliinia, ei kai joku 1v5kk ole kovin kätevä semmoisten käsittelyssä?

Mutta siis ne lautasethan on posliinia, ei kai joku 1v5kk ole kovin kätevä semmoisten käsittelyssä?

Me tehdään niin että lapsi ottaa sieltä yhden kerrallaan ja antaa mulle käteen. Ei ole koskaan mennyt rikki. Jopa yläkorista osaa ottaa laseja jo nyt kun ylettyy sinne. Yksi kerrallaan ja suoraan mulle käteen. =)

Yhteistyössä