Jotkut tuntuu pitävän diplomi-insinööriä jotenkin automaattisesti hyvänä koulutuksena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäonnistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu todella paljon minkä alan DI on. Jos valmistuu alalle, jossa on tarjolla paljon hyvinpalkattua perustason työtä, niin silloin tienaa ihan mukavasti. Mieheni on 32v., IT-alan DI ja tehnyt oman alan töitä noin kolme vuotta, palkka 6000 e kuussa. Mutta monethan tekevät noita hommia ilman koulutustakin, joten en teidä onko hän oikeasti hyötynyt opiskelusta.

Mikä pääaine sulla oli sähkötekniikalta?

Sähkövoimatekniikkaa opiskelin pääaineena. Ois kyllä kannattanu mielummin opiskella sitä AMK:ssa. Työelämässä näki miten AMK:sta tulleet osasivat asioita paljon paremmin. DI-tutkinnossa käytiin monia tärkeitä asioita vain pintapuolisesti ja mainoslausein. Labroja tehtiin pahimmillaan 5 hengen ryhmissä. Opetus oli joltain osin melko huonoa. En kyllä tiennyt sähkötekniikasta juuri mitään, kun sitä lähdin opiskelemaan. Lahjakkaat ja oppimiskykyiset ihmiset tietysti pystyvät oppimaan työnohessa ja pärjäämään työssä.

Työkokemus ja nimenomaan myös opiskeluaikana hankittu ratkaisee alkupalkan.
Yksityisellä puolelle 3k normi alkupalkka. Siitä sitten urakehitys itestä kiinni. Varmasti ei tule korotuksia jos et ole aktiivinen itse! Eli kovaa duunia ensin ja sit "röyhkeenä" pyytämään lisää liksaa. Näin se menee!

Mun mies on di ja ihan tyytyväinen. Tosin on sitä vanhaa kaartia joka vielä työllistyi melko hyvin ja melko hyvällä palkalla. Luulen että 4000 - 7000 euroa palkkaa on aika keskiverto kun on muutaman vuoden ollut töissä. Ja se kummassa päässä tota haarukkaa on, on ihan itsestä kiinni.

DI keskipalkka 4900€/kk. Eli kyllä pitäs hyvin pärjätä. Riippuu sitten henklöstä itsestään minkälaisen uran haluaa. Joskus saattaa joutua itselle epämiellyttäviin mutta niistähän oppii ja DI:hän ei haasteita pelkää! Suunta pitää olla elämässä ja päämäärätietoisuutta. Jos nää puuttuu ei siinä paljon DI-koulutukset pitkälle kanna.

Alkuperäinen kirjoittaja epäonnistunut;20306712:
Itse en ole 5 vuoden kuluessa valmistumisesta onnistunut pääsemään koulutusta vastaaviin töihin ja nyt kaikki "opit" alkaa olla vanhentunutta ja lopulta ruvennut vi--ttamaan koko homma ja nyt olenkin hakemassa kouluun ihan toiselle alalle. Että näin. Hukkaan meni tämäkin.

Aika erikoista, että et ole viiteen vuoteen löytänyt töitä?! Mistä olet hakenut? Oletko valmis lähtemään töiden perässä muihin kaupunkeihin? Oletko tehnyt mitään töitä tuona aikana?

Mieheni valmistui n. 5v sitten diplomi-insinööriksi. Töitä niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä (it-alalla on, vaikka lääketieteellistä tekniikka luki pääaineena ja on fyysikko ) Koko ajan soitellaan eri firmoista, että haluavat hänet töihin. Palkkatoiveetkin huomioidaan ja palkankorotuksia puolen vuoden välein ollut nyt. Ei häntä kaduta ainakaan tippaakaan, vaikka kesken koulun meinasi lähteä lukemaan itsensä eläinlääkäriksi :)

No nyt on sähköinsinöörin ura lopullisesti kuopattu. Onneksi on mahdollista opiskella työttömyysturvalla. Kirjanpitäjistä ja taloushallinnon osaajista on nykyään kuulemma puutetta. Ainakin kirjanpitoon liittyvä matematiikka on huomattavasti helpompaa kuin sähköalan opintoihin liittyvä matematiikka. Ei oo paljoa tarvinnut derivoida ja integroida sekä laskea diffiksiä ainakaan vielä.

Oli kyllä elämäni suurimpia virheitä kuvitella, että minusta olisi voinut tulla sähköalan diplomi-insinööri, kun jo lukion fysiikat tuotti vaikeuksia. Valmistuin diplomi-insinööriksi, mutta ammattitaitoa ei ole. Aika monta vuotta meni roskiin Fourier muunnosten, Laplace muunnosten, Maxwellin yhtälöiden, matriisien yms. kanssa.

Niitäkin löytyy jotka eivät valmistumisen jälkeen tulee koskaan työskentelemään alalla. Mutta heidän osuus on varmaan melko pieni. Huonoimmat karsiutuu tietenkin jo opintojen aikana.

Mä olen kans sähkövoiman DI ja olen kyllä hyötynyt koulutuksesta. Alkuun oli vaikea päästä alan töihin mutta sitten kun pääsin niin hommia on piisannut ja urakehitystäkin on ollut havaittavissa. Nykyään tienaan noin 9000€ /kk.

Ehkä niitä koulutetaan nykyään ihan liikaa yli tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja sähkö DI;25108382:
Mä olen kans sähkövoiman DI ja olen kyllä hyötynyt koulutuksesta. Alkuun oli vaikea päästä alan töihin mutta sitten kun pääsin niin hommia on piisannut ja urakehitystäkin on ollut havaittavissa. Nykyään tienaan noin 9000€ /kk.

Ehkä niitä koulutetaan nykyään ihan liikaa yli tarpeen.

Osaatko iteroida Newton Raphson menetelmällä ja suorittaa silmukoidun sähköverkon tehonjaon? Mitä tarkoitetaan linearisoidulla virtamuuntajalla tai symmetrisillä komponenteilla epäsymmetristen vikatilanteiden laskennassa?
Mitä tarkoitetaan redusoinnilla ja suhteellisarvolaskennalla?

Osaatko iteroida Newton Raphson menetelmällä ja suorittaa silmukoidun sähköverkon tehonjaon? Mitä tarkoitetaan linearisoidulla virtamuuntajalla tai symmetrisillä komponenteilla epäsymmetristen vikatilanteiden laskennassa?
Mitä tarkoitetaan redusoinnilla ja suhteellisarvolaskennalla?

Newtonin Rapso on tuttu ja olen sitä tentissä soveltanut siten, että kerroin tehtävän jatkuvan ko menetelmällä mutta ajanpuutteen vuoksi jätän sen suorittamatta, sain 4/6. Nuo muut jutut on tuttuja mutta lue ite wikipediasta paitsi linearisoidut virtamuuntajat, ne ovat päässeet unohtumaan. Tavallisia esittelin vieraille viimeksi keskiviikkona.

Jos yrität hienostella kysymyksilläsi ja osoittaa että mulla on valmistumisesta aikaa niin olet onnistunut tavoitteessasi.

Ehkäpä "turhan DI:n" kuittailu "sähkö DI:lle" kiteyttää juuri sen, miksei niitä töitä olen viiden vuoden aikana löytynyt.. Ei kukaan halua palkata tuollaista knoppitiedolla brassailevaa besserwisseriä, jos voi palkata jonkun, joka osaa soveltaa asioita käytännössä ja joka on tehnyt joskus jotain oikeitakin töitä. Vaikka sitten siivousta, haalarihommia terästehtaassa jne.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni

Yhteistyössä