Jotka eivät miettineet kolmatta, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammaa

Vieras
tuliko kuitenkin "tehtyä" sellainen ja ihan suunnitellusti? Mietin, et pitäskö vetää "piuhat poikki" jommalta kummalta pikkukakkosen jälkeen, kolmas olis taloudellisesti niin iso paukku, ettei pystyis takaamaan kaikille sellaista elämää kuin haluais tarjota... Enkä nyt isoista rahoista puhu, vaan ihan normaalista koulutuksesta yms...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2006 klo 16:12 mammammaa kirjoitti:
tuliko kuitenkin "tehtyä" sellainen ja ihan suunnitellusti? Mietin, et pitäskö vetää "piuhat poikki" jommalta kummalta pikkukakkosen jälkeen, kolmas olis taloudellisesti niin iso paukku, ettei pystyis takaamaan kaikille sellaista elämää kuin haluais tarjota... Enkä nyt isoista rahoista puhu, vaan ihan normaalista koulutuksesta yms...

:) yritystä on ilmassa :)

Kolmas tulossa ja toinen täytti juuri vuoden. Emme ihan näin peräjälkeen ajateltu mutta näin kävi ja nyt iloitaan siitä. Meillä vielä yksi viikonloppulapsi, joten neljä yhteensä. Tässä kohtaa pitää miettiä nyt asuntoa ja autoa uusiksi. Kolmen kanssa vielä tila riitti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2006 klo 16:12 mammammaa kirjoitti:
kolmas olis taloudellisesti niin iso paukku, ettei pystyis takaamaan kaikille sellaista elämää kuin haluais tarjota... Enkä nyt isoista rahoista puhu, vaan ihan normaalista koulutuksesta yms...

Ihan uteliaisuudesta: Miten olet laskenut tuota taloudellista puolta? Meille odotellaan kolmatta, enkä ole tullut edes ajatelleeksi että olis taloudellisesti jotenkin iso juttu :o Mulla ei kyllä toi matikka olekaan mikään vahva :laugh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2006 klo 23:01 Amaryllis kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta: Miten olet laskenut tuota taloudellista puolta? Meille odotellaan kolmatta, enkä ole tullut edes ajatelleeksi että olis taloudellisesti jotenkin iso juttu :o Mulla ei kyllä toi matikka olekaan mikään vahva :laugh:

No ei tarvitse ajatella, kuin palkka miinus päivähoitomaksut, niin alkaa jo ahdistaa... Myöhemmin harrastuskulut. Isompi auto olis pakko laittaa jos koko perheen voimin aiottais lähtä vaikka sukulaisissa käymään. Ja jos kolmas oliskin poika (nyt siis 2 tyttöä), nii ei niitä teineiksi asti kehtaa samassa huoneessa asuttaa :/

Me oltiin ikäänkuin päätetty, että kaksi on sopiva lapsiluku. Imetin keskimmäistä, mulla oli epäsäännöllinen kierto ja seksielämäkin silloin aika hiljaista, joten olin "lykännyt" ehkäisyasioita tuonnemmaksi. Sitten kolmonen päätti pistää kuviot uusiksi, kun keskimmäinen oli vajaat 7kk. Mutta ei se mikään shokki ollut, kyllähän sitä "riskit" kuitenkin tiedosti eli aivan ihana yllärivauva. Ikäeroa tuli 1v3kk. Eikä sitä enää voisi kuvitellakaan olevansa kahden pirpanan äiti - kolme on meidän luku ;) .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2006 klo 20:54 Mehukettu kirjoitti:
En tiedä, minkä takia ap otit esiin tuon koulutuksen, mutta mun käsittääkseni Suomessa vielä ihan ilmaista vaikka opiskelis pitkällekin.

Toki, mut toki pitää jeesata materiaalihankinnoissa. Lukiokirjat maksavat nykyisin ihan hirvittävän paljon (opintotuella saa ehkä max 2 kirjaa) ja joka paikasta saa kuulla, että melkeen joka vuosi tulee uudet kirjat, joten kierrätyskään ei onnistu. Ammattikoulussakin on omat materiaalikustannuksensa. Jos vielä muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, niin pakkohan se on antaa ruokarahoja yms, se alaikäisen opintotuki on niin olematon :/ Jonkin verran yritetään säästää rahastoon opiskelurahoja, mut nykyisin se säästöön jäävä summa on niin pieni, ettei siitä ihan kolmelle elatusta lohkaista.

kyllä mekin kovasti laskettiin kun kolmatta mietittiin. Uusi auto, isompi asunto, kun lapset kasvavat, menot kasvavat. Päiväkotimaksu on iso tikki. Lisäksi menojen menetys, kun ei ole töissä,vaan on kotona lasten kanssa.

Ja niin jäi kolmas odottelemaan parempia aikoja tai unohtumaan lopullisesti. Olen todella onnellinen kahdesta, ja on jo ihanan helppoa ja kivaa. Päätöstä ei vain saatu tehtyä, niinpä unohdettiin koko homma.

En jaksa uskoa noihin "ei lasta lasketa rahalla" ym. puheisiin. Kyllä se raha kummasti auttaa elämää. Piuhoja en saa vielä poikki, kun ikää on vielä niin vähän, ja eihän sitä koskaan tiedä, vaikka joskus sitten tuntuisikin toiselta, mutta tällä hetkellä ainakin näin. Kahden viisi vuotiaan kanssa riittää elämää tarpeeksi. =)

Yhteistyössä