Jotain vikaa äidinvaistoissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:/

Vieras
Kaikki aina toitottaa että on turvallista vauvan nukkua vanhempiensa sängyssä jne.. no toissayönä heräsin siihen että käteni meni vauvan päälle vahingossa. Ja tänä yönä heräsin siihen kun mies siirsi mun käden pois vauvan päältä! Oli siis ihan siinä jossain naaman lähettyvillä. Mitä hittoa? Muutenkin koko ajan unissani kuulemma olin meinannu mennä tosi lähelle vauvaa että pian varmaan oisin kierähtänyt sen päälle. Yleensä vauva on nukkunut pinnasängyssä ja ekan viikon meidän vieressä mutta silloin aina heräsin pienimpäänkin ähkäisyyn... Nyt en näköjään kun vauva parina yönä muutaman tunnin nukkui meiän vierssä kun ei meinannut muuten nukahtaa. Vauva on 1,5kk. Onko mussa jotain vikaa vai missä on vika? Enää ei kyllä vauva meidän sänkyyn tule.

Jotkut nukkuu paljon sikeämmin. Eiväthän kaikki äidit herää edes vauvan itkuun yöllä, mitä kyllä suuresti ihmettelen.

Itse olen pyrkinyt pitämään vauvan aina omassa sängyssään nukkumassa. Joskus olen viereen ottanut levottomuuden takia ja silloin on vauva ollut tosi ylhäällä sängyssä (meidän tyynyjen välissä).

Ei sillä nyt ole äidinvaiston kanssa tekemistä. Nukut vaan väsymyksestä johtuen sikeämmin. :) Saattaa myös vaikuttaa, että imettääkö vai ei. Imetys pitää hormonitoimintaa vähän erilaisena ja silloin ei ehkä nuku niin sikeästi.

Vähän ylihysterisoit, mikä ei tietenkään ole yhtään huono sinäänsä. Mutta parempi varmaan juurikin sun mielenrauhan takia laittaa vauva omaan sänkyyn...

Ei kellään ole mitään yliluonnollista vaistoa joka pitää raajatkin irti vauvasta nukkuessa... Mulla sitäpaitsi nukku vauva kainalossa, siitä sitten punki ittensä aina tissille kätevästi kun tuli nälkä.

Mä nukun aina käsi vauvan ympärillä ja öisin vauva porautuu ihan kiinni minuun. Mutta jos sinua pelottaa, niin ottakaa vauva "sivuvaunuun", eli pinnasänky laita poistettuna/laskettuna ihan teidän sänkyyn kiinni, rullaat väliin jäävään rakoon jonkun pyyhkeen tms.. Siinä saat helposti rauhoiteltua vauvaa ja annettua tuttia/tissiä ilman että täytyy yöllä nousta sängystä.

Jos et ole kauhean pitkä, niin siirry vähän alemmas nukkumaan ja siirrä vauvaa vähän ylemmäs. Itse käänsin vielä tyynyt pitkittäin, niin ettei vauva pääse tunkemaan itseään tyynyn alle. Meillä kerran meinasi käydä näin, kun nukuin sillä tyynyn kauimmaisella reunalla vauvasta katsottuna ja vauva yritti siirtyä lähemmäs, mutta päätyikin sinne tyynyn alle. Olin onneksi kevyessä unessa.

Käytätkö jotain nukahtamislääkettä? Ei ihmiset normaalisti kierähtele kenenkään päälle, ei ainakaan äidit vauvojensa päälle.
Kyllä taitaa olla vaistossa vika kuten itsekin epäilet

En koskaan kierähtänyt esikoisen päälle, mutta en toisaalta liioin "herännyt pienimpäänkin inahdukseen", kuten äitien väitetään tekevän. Tyttö siis nukkui vaihdellen vieressä, ja sängyssämme kiinni olevassa pinnasängyssä. Kerran mies tuli sanomaan minulle, että vauva itkee, kun vaan nukuin täyttä päätä, ja toisen kerran mies ojensi vauvan minulle syömään, ja kun kommentoin, että ai se heräsi, mies kertoi jo vaihtaneensa vaipankin. Ja imetin koko ajan, joten sekään ei selitä tätä, ilmeisesti olin vaan jotenkin yliväsynyt.

Ei noista vaistoista kannata paineita ottaa, joka risahdukseen heräävä äiti ei välttämättä ole käytännössä sen "parempi äiti".

Kyllä mäkin olen pari kertaa havahtunut siihen, että olen osittain vauvan päällä, kun olen ylemmästä tissistä syöttänyt. En kyllä pidä sitä mitenkään vaarallisena, kun luotan siihen, että vauva alkaa liikkumaan, jos meinaan liian paljon päälle kierähtää ja siihen varmasti herään.

On ihan tervettä laitaa käsi vauvan ympärille, se on nisäkkään vaisto, sanoi minulle kätilö.
Ei se käsi vauvan päällä tosiaankaan ole vaarallinen, pidäthän päivälläkin kättä vauvan päällä, taputelet, silittelet ja hellittelet, se normaalia ja luonnollista, että emo hakeutuu hellimään poikastaan!

Kuinka monta kertaa olet kierähtänyt unissasi miehesi päälle? Montako kertaa miehesi on herännyt siihen että olet laskenut kätesi tai jalkasi hänen päälleen? jos vastaus on nolla, niin et sinä sitä vauvaakaan pääse satuttamaan. Mutta jos sinua pelottaa, niin laita vauva sivuvaunuun tai pinnasänkyyn sängyn viereen. meillä vauva nukkui usein minun pääni yläpuolella kun pelkäsin tuota samaa (ennen kuin neuvolassa esittivät nuo ensimmäiset kysymykset minulle). Lopetin kun heräsin kaksi kertaa siihen, että vauva oli kierrähtänyt minun kasvojen päälle niin että alkoi olla vaikeuksia saada happea.

siis se käsi oli siinä menossa just sen naamalle kun mies otti sen pois.
Ja en käytä mitään lääkkeitä enkä ollut juonut enkä käytä huumeita jne... ihan normaalisti olin siis nukkumassa. Väsyny kyllä olen.

"Kuinka monta kertaa olet kierähtänyt unissasi miehesi päälle? Montako kertaa miehesi on herännyt siihen että olet laskenut kätesi tai jalkasi hänen päälleen? jos vastaus on nolla, niin et sinä sitä vauvaakaan pääse satuttamaan."
Itse asiassa aika monta kertaa :D mulla on monesti käsi tai jalka (tai molemmat) ollut nukkuessani miehen päällä tai sit oon käyttäny sitä "tyynynä" jne.

Yhteistyössä