Joskus olis ihan kiva kuulla pk:n työntekijöiltä todenmukainen palaute päin naamaa eikä joltain "ulkopuoliselta".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän päiväkodissa taas aikuiset väittävät pärjäävänsä haastavan erityislapsen kanssa, mutta totuus on päinvastainen. Nyt menee syynäyksen alle heidän hieno pedagogiikkansa, sillä useampi lapsi ei edisty ollenkaan.

Miten flegmaattisia ne muksut pitää nykyään olla että ovat "normaaleja"?
Saako lapsella olla luonnetta, räväkkyyttä vai onko se automaattisesti käytöshäiriötä?

Alkuperäinen kirjoittaja outoa nykyään???;25619101:
Miten flegmaattisia ne muksut pitää nykyään olla että ovat "normaaleja"?
Saako lapsella olla luonnetta, räväkkyyttä vai onko se automaattisesti käytöshäiriötä?

Ei tarvi olla. Rajansa silti silläkin mikä menee normipersoonaan ja mikä on jotain muuta. Ei nää jutut oo helppoja hlökunnalle rajata.

Ei tarvi olla. Rajansa silti silläkin mikä menee normipersoonaan ja mikä on jotain muuta. Ei nää jutut oo helppoja hlökunnalle rajata.

Sepä se :/ Lapsi on vilkas,lyhytjänteinen,semmoinen muurahaisia pöksyissä. On myös itsepäinen,helposti loukkaantuva mutta myös nopeasti leppyvä. Jos joku on kivaa,on se superkivaa ja maailman parasta mutta jos joku on huonoa,on se kamalinta ja hirvein asia maailmassa sillä hetkellä. Ymmärrän täysin että isossa lapsiryhmässä tuollainen persoona aiheuttaa harmaita hiuksia,varsinkin joissain järjestystä vaativissa jutuissa.

Meillä ongelma on lähinnä se,että jaksaa kyllä keskittyä jos juttu on mieleinen,mutta semmosiin ei mielenkiinto riitä jotka ei oo lähellä omaa kiinnostuksenkohdetta. Lapsi ei ole väkivaltainen eikä puhu rumia tai uhkaile ja kavereita hänellä siellä on. Mun isoin huoli on lähestyvä kouluunlähtö ja niiden vaatimusten kanssa pärjääminen joita kouluikäiseltä jo odotetaan.

Koska tiedän millainen sähikäinen lapsi voi olla,niin olin lähinnä postiivisen hämmästynyt noista pitkin syksyä tulleista "hyvin meni,kiva päivä" -palautteista jotka sitten ilmeisesti eivät kaikilta osin pitäneetkään paikkaansa.

[QUOTE="just just";25619208]Aikamoinen valta on annettu Lto:lle huh huh eli he saavat omien mieltymyksiensä mukaan päätellä mikä on normia ja mikä ei, aika moni tykkää niistä hissukoista nykyään. :([/QUOTE]

Aikamoinen päättelykyky sulla. Huh huh, ei voi kun ihmetellä. Eiköhän se olisi jokaiselle lto:lle helpompaa jos kenelläkään ei olisi erityisen tuen tarvetta, luuletko ettei lapsiryhmässä ole töitä ihan tarpeeksi ilman että etsimällä etsii jostakin vikaa?

Niistä on ihan tarkat kuvaukset mitä minkäkin ikäiseltä voi odottaa, ja niissä on paljon variaatiota. Ei ne tule kenenkään lto:n pääkopasta. Ja niihin "rajoihin" mahtuu paljon erilaisia persoonia, eikä se ole mikään tarkka lista ettäkö kaikki ne taidot pitäisi osata.

Ei niiltä lapsilta ihan oikeasti odoteta kovinkaan kummoista nykyään, seuraillaan vaan peruskehitystä ja persoonaa. Ennemminkin olen huomannut että moni vanhempi tuppaa pitämään sitä lastaan ihan vauvana, vaikka lapselta voisi jo odottaa ja vaatia erilaisia taitoja. Sitten loukkaannutaan kun sanotaan että tämä 3-vuotias "vauva" voisi jo pikkuhiljaa alkaa harjoitella päiväkuivana oloa ja tämä 4-vuotias taaperona pidetty kyllä osaa jo vähän vaatettaakkin itseään jos vaan harjoittelee.

Ihmettelen usein miksi kukaan ei ole rehellinen.

Miksi esim. lääkäri ei sano että olet läski. Olisit ihan terve jos laihduttaisit.Nivelvaivasi ja muut vaivasi johtuvat siitä että olet läski.

Tai miksi lastenhoitajat eivät sano suoraan häirikköjen vanhhemmille, että pistä kakarasi kuriin.

Tai opettajatkin mielistelevät penskojen vanhenmpia. En tajua. Siis heillähän on kilpailu siitä kuka antaa parhaat käyttäytymisarvosanat ja siten on makea opettaja, makeampi kuin toiset. Ja näin monikaan persläven vanhempi ei kyllä koskaan tule tietämään mikä persläpi hänen kakaransa on. Tosin persläveillä on perslävet vanhempina, ei siitä mtään hyötyä olisi kertoa.

Joskus eltoilla ja ryhmän opettajilla voi olla hyvin erilaiset käsitykset lapsen toimintatavoista. Toinen näkee ongelmia ja toinen ei..

Täysi peesi tälle. Yksi minun lapsistani oli pk:ssa, jossa elto (oli pk:n "oma" eli koko ajan paikalla), teki ihan jokaisesta lapsesta ongelman. Siis aivan jokaisesta löytyi huolestuttavia asioita, ja minunkin lapsestani löysi sellaisen liikkumiseen liittyvän huolenaiheen...jota en kyllä ottanut kovinkaan vakavasti, kun 6 vuodessa kukaan lapsen lähipiirissä tai neuvolassa ei ollut moista havainnut. Tuhma minä :kieh:

Mutta jos nyt noin on, että ongelmia on, on mielestäni toimittu väärin kun ei ole kerrottu. Ja huomauttaisin asiasta, ja sanoisin että jatkossa kaikki informaatio eikä vain mukavaa! Tuo on ikävää, ja voi johtaa siihen että tilanteet pääsevät kärjistymään liikaa.

[QUOTE="a.p";25619207]Sepä se :/ Lapsi on vilkas,lyhytjänteinen,semmoinen muurahaisia pöksyissä. On myös itsepäinen,helposti loukkaantuva mutta myös nopeasti leppyvä. Jos joku on kivaa,on se superkivaa ja maailman parasta mutta jos joku on huonoa,on se kamalinta ja hirvein asia maailmassa sillä hetkellä. Ymmärrän täysin että isossa lapsiryhmässä tuollainen persoona aiheuttaa harmaita hiuksia,varsinkin joissain järjestystä vaativissa jutuissa.

Meillä ongelma on lähinnä se,että jaksaa kyllä keskittyä jos juttu on mieleinen,mutta semmosiin ei mielenkiinto riitä jotka ei oo lähellä omaa kiinnostuksenkohdetta. Lapsi ei ole väkivaltainen eikä puhu rumia tai uhkaile ja kavereita hänellä siellä on. Mun isoin huoli on lähestyvä kouluunlähtö ja niiden vaatimusten kanssa pärjääminen joita kouluikäiseltä jo odotetaan.

Koska tiedän millainen sähikäinen lapsi voi olla,niin olin lähinnä postiivisen hämmästynyt noista pitkin syksyä tulleista "hyvin meni,kiva päivä" -palautteista jotka sitten ilmeisesti eivät kaikilta osin pitäneetkään paikkaansa.[/QUOTE]

Minustakin olisi ollut tietysti oikein, jos lapsen päivästä olisi puhuttu rehellisesti. MUTTA, jos itse tietoistat lapsessasi nämä "ongelmat" keskittymisessä jne, oletko itse kysynyt, että miten nämä jutus sujuvat päiväkodissa? Varsinkin, jos sinua itsea huolestuttaa tämä lähestyvä kouluun lähtö?

Ja tarkoitukseni ei ole olla ilkeä tai mitään, mutta minusta vanhempienkin pitää olla aktiivisia, ottaa sellaiset ei-niin-mukavatkin jutus puheeksi. Pitääkö aina aloite tulla sieltä päiväkodin puolelta?

Ja mulla itselläni on tavallaan erityislapsi, eskari-ikäinen. Hänellä on puheen ymmärtämisevaikeudet sekä puhen viivästymä. Tempperamenttiäkin löytyy, turhautuminen saatta purkautua raivoamisena jne. Ja vaikka olen saanut paljon rehellista palautetta lapsestani, olen kyllä itsekin ottanut asiat avoimesti puheeksi.

Yhteistyössä