Joskus olis ihan kiva kuulla pk:n työntekijöiltä todenmukainen palaute päin naamaa eikä joltain "ulkopuoliselta".

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pistää jotenkin vaan vihaks,että vaikka joka päivä näkee kasvotusten ja aina kysyn miten on päivä mennyt,niin tulee vastaukseksi että tosi hyvin,oikein hienosti,normaalipäivä tms. Sitten soittaa kiertävä lastentarhanopettaja kotiin puol tuntia sen jälkeen kun on lapsi haettu ja kertoo että ryhmän aikuisilla on lapsesta huoli,kun keskittyminen ei onnistu ja meno on varsin riehakasta välillä.

Anteeks mut oisko tämmösen asian voinu ottaa esille vaikka heti kun näitä ilmaantuu eikä vaan hymistellä että joo,kaikki on hyvin?! Ja on kuulemma ollut näitä juttuja jo pidemmän aikaa. Kasvatuskeskustelussa sanottiin mulle että alun hankaluuksien jälkeen on lähtenyt menemään hyvin. Ja siinä uskossa oon ollut tähän asti,kun lapsi tulee iloisena hoidosta ja kertoo mitä kaikkea on kavereiden kanssa tehnyt.

[QUOTE="äiti";25617901]lapsella menee hyvin mutta myös esiintyy mainitsemaasi. Ei pitäisi olla epäselvyyttä.[/QUOTE]

No kyllä siinä sen verran nyt on epäselvyyttä,että koskaan ei ole tullut sitä negatiivista palautetta ja nyt yhtäkkiä onkin hirveä huoli jo pidempään jatkuneista ongelmista. Missä kohtaa sun mielestä EI ollu epäselvyyttä?

Ole iloinen siitä, että lapsesi päiväkoti voi hyödyntää kiertävän erityislastentarhanopettajan osaamista. Hän ei todellakaan ole päiväkodeissa ulkopuolinen vaan hänen työpanoksensa on monissa onnekkaissa paikoissa osa sen kolmiportaisen tuen yleistä tukea.

Päiväkodin henkilökunta ei ehkä myöskään halua portailla muiden lasten, vanhempien ja hoitajien kuullen halua alkaa keskusteluun asiasta vaan keskustelulle pitää löytää asiallinen paikka ja tila.

Jos vielä otat palautteen vastaan tällä tapaa dramaattisesti niin päiväkodin linja lienee oikein valittu.

Toivottavasti kerrot ap tämän saman ryhmän lastentarhanopettajalle, niin saa palautetta työstään ja tiimin toiminnasta. Kyllä se on lto:n tehtävä ottaa asia puheeksi eikä elto:n soittaa teille suoraan. Kyllähän sitä usein haluaa kertoa vanhemmille, että päivä on mennyt hyvin jne... mutta jos päivä ei ole mennyt hyvin ja joku asia mietityttää, niin kyllä se pitää uskaltaa ottaa vanhempien kanssa puheeksi.

[QUOTE="vieras";25618034]Ole iloinen siitä, että lapsesi päiväkoti voi hyödyntää kiertävän erityislastentarhanopettajan osaamista. Hän ei todellakaan ole päiväkodeissa ulkopuolinen vaan hänen työpanoksensa on monissa onnekkaissa paikoissa osa sen kolmiportaisen tuen yleistä tukea.

Päiväkodin henkilökunta ei ehkä myöskään halua portailla muiden lasten, vanhempien ja hoitajien kuullen halua alkaa keskusteluun asiasta vaan keskustelulle pitää löytää asiallinen paikka ja tila.

Jos vielä otat palautteen vastaan tällä tapaa dramaattisesti niin päiväkodin linja lienee oikein valittu.[/QUOTE]

Tottakai olen iloinen siitä että elto on käytettävissä,olenko sanonut jossain muuta? Lähinnä nyt ihmetystä aiheuttaa se,että miksi kukaan hoitajista ei ole missään vaiheessa ottanut asiaa puheeksi meidän vanhempien kanssa jos huoli on kerran ollut olemassa pidempään? Tilaisuuksia on kyllä ollut ja hakiessa sisällä on aina yksi hoitaja järjestelemässä paikkoja jonka kanssa voi keskustella kahden kesken. En todellakaan tiedä mikä tässä sun mielestä on niin dramaattista,vai enkö saa olla erimieltä hoitajien toimintatavoista? Kyllä mulla on mielestäni on ihan oikeus olla näreissäni siitä jos palaute ei tule mulle asti silloin kun se kuuluisi.

Joskus eltoilla ja ryhmän opettajilla voi olla hyvin erilaiset käsitykset lapsen toimintatavoista. Toinen näkee ongelmia ja toinen ei..

Jotkut eltot ovat hyvin tarkkoja siitä, että heidän tehtävänsä on olla se henkilö joka keskustelee vanhempien ja muiden lasten kanssa toimivien henkilöiden kanssa lapsen kehityksen haasteista ja saattavat kokea lto:n keskustelun vanhemman kanssa henkilökohtaiselle reviitilleen astumisena.

Tai sitten ryhmän lto ei oikein ole osannut ottaa hankalia asioita puheeksi..

[QUOTE="vieras";25618336]no kannattaisko ottaa asia puheeksi siellä päiväkodissa eikä täällä... pata kattilaa soimaa.[/QUOTE]

Joo,soitanko nyt jonkun työntekijän kotiin vai käviskö sulle että sanon asiasta aamulla kun vien lapsen hoitoon? =)

[QUOTE="a.p";25618390]Joo,soitanko nyt jonkun työntekijän kotiin vai käviskö sulle että sanon asiasta aamulla kun vien lapsen hoitoon? =)[/QUOTE]

No sano. Turha siitä täällä paapattaa. Tai olisit antanut sen palautteen jo sille eltolle.

Todella outoa, ja itse kyllä närkästyisin.

Toki ymmärrän että elton kanssa sitten voi asioista puhua enemmän + mahdollisista jatkosuunnitelmista yms. MUTTA, ehdottomasti odotan kun kysyn miten päivä on mennyt, että pk:n tädit sitten jo siinä sanoisivat totuuden. Esim. "Villellä on kyllä paljon vaikeuksia keskittyä" tms.

Eikä silleen että "Hienosti!" Kun ei selvästikään ole, jos kerran huoli on ollut pidempään. Mä olen niin vpää, että ottaisin pk:n johtajaankin yhteyttä asiasta.

[QUOTE="vieras";25618402]No sano. Turha siitä täällä paapattaa. Tai olisit antanut sen palautteen jo sille eltolle.[/QUOTE]

Eiköhän se palaute anneta niille jotka on toiminut väärin (pk:n lapsen ryhmän tädit) kun eivät ole puhuneet ongelmista.

[QUOTE="mama";25618436]Eiköhän se palaute anneta niille jotka on toiminut väärin (pk:n lapsen ryhmän tädit) kun eivät ole puhuneet ongelmista.[/QUOTE]

Elto kuuluu siihen samaan työryhmään, ja tälläiset neuvot voi joskus tulla eltolta. Etenkin tiedän vielä niin vanhanaikaisia ryhmiä missä lastenhoitajan ei todellakaan pidä mennä sanomaan mitään lapsen kehityksestä tai ongelmista, vaikka olisivat huomanneetkin. Käsky voi tulla ylempää että ei saa sanoa ennenkuin ollaan tarkkailtu enempi.

[QUOTE="vieras";25618473]Elto kuuluu siihen samaan työryhmään, ja tälläiset neuvot voi joskus tulla eltolta. Etenkin tiedän vielä niin vanhanaikaisia ryhmiä missä lastenhoitajan ei todellakaan pidä mennä sanomaan mitään lapsen kehityksestä tai ongelmista, vaikka olisivat huomanneetkin. Käsky voi tulla ylempää että ei saa sanoa ennenkuin ollaan tarkkailtu enempi.[/QUOTE]

Voi tulla, tai voi olla ettei ole tullut.

Siksi mun mielestä ei asia nyt kuulu eltolle, vaan sille tädille + mahdollisesti sen esimiehelle.

[QUOTE="mama";25618488]Voi tulla, tai voi olla ettei ole tullut.

Siksi mun mielestä ei asia nyt kuulu eltolle, vaan sille tädille + mahdollisesti sen esimiehelle.[/QUOTE]

No musta on lähinnä outoa jos ei tule puhelimessa mieleen kysyä (etenkin ap:n järkytystason huomioonottaen), että tämä tulee minulle täytenä yllätyksenä, miksi tästä ei ole aiemmin puhuttu minulle mitään?

No ompa ikävä ettei kerrota. Mun lapsestani kyllä kerrotaan nekin ikävät/huolestuttavat asiat hoitajien suusta. Ja haluan kuulla jos jotain on. Samaten pyrin itse sanomaan hoitajana. Tälleen toisen osapuolen kommenttina, se on vaikeaa toisen lapsesta mennä sanomaan hankalia juttuja. Monelle vanhemmalle se on kova pala kuulla että omassa lapsessa on haastejuttuja ja ehkä jotain tarvetta elton kosultaatiolle jne. Osa ei halua kuulla, osa kieltää ja onneksi osa ymmärtää että todellakin voi olla syytä ja lapsen etu selvitellä asioita. Nytkin on meillä kaksi lasta joista näkee kuka vain mutta vanhemmat eivät myönnä.
Omakin lusikka on sopassa sikäli että oma 4v on elton työn alla, ei se kivaa ole mutta ymmärrän että jos jotain pitää tehdä niin lapsi siitä kärsii mikäli emme myönnä. Ja arvostan sitä että ryhmän hoitajat ovat avoimesti meillepäin kertoneet.

Ootko sä ap tästä jutellu sielä tarhassa? Että koet jotta sulle ei kerrota suoraan ja reilusti heti eikä jotain kautta?

[QUOTE="vieras";25618473]Elto kuuluu siihen samaan työryhmään, ja tälläiset neuvot voi joskus tulla eltolta. Etenkin tiedän vielä niin vanhanaikaisia ryhmiä missä lastenhoitajan ei todellakaan pidä mennä sanomaan mitään lapsen kehityksestä tai ongelmista, vaikka olisivat huomanneetkin. Käsky voi tulla ylempää että ei saa sanoa ennenkuin ollaan tarkkailtu enempi.[/QUOTE]

Kyllä se suuntaus on enemmänkin sitä että vanhemmille kerrotaan heti ja annetaan tiettäväksi jos elto on paikalla jne...Suurin osa haluaa ja saa tietää mitä suunnitellaan ennenkun mitään tehdään. kuten meille elton tapauksessa. Emme voi perheen seläntakana toimia ja sitten kertoa että ainiin..se ja se on tarkkaillu teijän lasta siksi ja siksi.

[QUOTE="äiti";25617901]lapsella menee hyvin mutta myös esiintyy mainitsemaasi. Ei pitäisi olla epäselvyyttä.[/QUOTE]

itse ainakin tunnen lapseni niin hyvin et tuollainen ei olisi yllätys. Vaikkakin kuulisin päivien menneen hyvin. Ei ne enkeleitä ole hoidossa vaikka kotona olisikin.

[QUOTE="vieras";25618034]Ole iloinen siitä, että lapsesi päiväkoti voi hyödyntää kiertävän erityislastentarhanopettajan osaamista. Hän ei todellakaan ole päiväkodeissa ulkopuolinen vaan hänen työpanoksensa on monissa onnekkaissa paikoissa osa sen kolmiportaisen tuen yleistä tukea.

Jos vielä otat palautteen vastaan tällä tapaa dramaattisesti niin päiväkodin linja lienee oikein valittu.[/QUOTE]

no minun lapsella on ollut ap:n kuvailemia ongelmia ja kyllä joka päivä kerrottiin ihan totuuden mukaisesti! Jos elto on samanlainen kuin meidän alueen niin se on kyllä sit aika turha, mut ap voisi pyytää siltä eltolta lausuntoa, sanot että tarvitset sen että saat lapselle psykologin tutkimukset ja lähetteen vaikka lastenneurologille

Karmivaa kaksinaamaisuutta pk:n työntekijöiltä tuommoinen käytös..en kyllä luottaisi tuon jälkeen noihin työntekijöihin pätkän vertaa, ja ottaisin lapsen pois pk:sta.

Meillekin tehtiin noin. Ymmärrän todella sun olon. Sitä kun haluaisi itsekkin puuttua asioihin ajoissa ja olla vaikuttamassa oman lapsen käytökseen yms. Vaikeeta vaan kun ei kerrota että ongelmaa on.

Ei missään tapauksessa ole asiallista tuollainen käytös päiväkodin hlökunnalta. Meillä vanhempien kanssa setvitään päivättäin risut ja ruusut eikä todellakaan odoteta jonkun ulkopuolisen aikuisen hoitavan tätä asiaa meidän puolesta.

Voi tietenkin olla, että ryhmän aikuiset ovat olleet kahden vaiheilla josko lapsi on ns. "elton asia" vai ei. Kun elto sitten on tullut ryhmää tarkkailemaan, on kiinnittänyt tähän lapseen huomiota. Eltohan voidaan kutsua ryhmään ilman, että hänelle nimetään, ketä lasta halutaan tarkkailtavan. Mutta tässäkin tapauksessa oman hoitajan/lton olisi pitänyt puhua vanhempien kanssa ensin. Ja heidän olisi jo ennen elton käyntiä pitänyt mainita näistä huolista, joista elto puhui. Ei ole MITÄÄN syytä, miksi eivät olisi voineet puhua. Jos vanhempien kanssa ei ehdi tavatessa puhua, voi soittaa tai voi varata ajan keskustelua varten. Jos vanhempi on sellainen, jolle on vaikea puhua (ei siis halua ottaa vastaan), se on vaan kestettävä.

[QUOTE="äiti";25618601]itse ainakin tunnen lapseni niin hyvin et tuollainen ei olisi yllätys. Vaikkakin kuulisin päivien menneen hyvin. Ei ne enkeleitä ole hoidossa vaikka kotona olisikin.[/QUOTE]

Saanko kysyä että mistä sä tiedät meidän perheen tilanteen ja syyt miksi lapsi ylipäätään on päiväkodissa? Mistä sä tiedät mitä tässä on taustalla? Sanoinko mä jossain että mä oletan lapseni käyttäytyvän täysin moitteettomasti tai että tuollaiset uutiset tulisivat jotenkin täysin yllätyksenä,kun en tunne lastani? POINTTI ON NYT SE,ETTÄ LAPSEN PÄIVÄSTÄ EI KERROTA TOTUUDENMUKAISESTI. Ymmärrätkö vai väännänkö ratakiskosta? MISTÄÄN MUUSTA ei ole kyse. Ei siitä että kiistäisin lapsen käytöksen tai yhtään mistään muusta kuin siitä että TIETO EI KULJE. Ole hyvä ja lue aloitus uudestaan jos vielä pitää tavata.

Lisättäköön vielä että lapsi lähtee päiväkotiin iloisena,tulee sieltä iloisena ja näyttää askartelujaan ja kertoo miten kivaa oli leikkiä kavereiden kanssa. Mistähän kohtaa mun ois pitäny päätellä että joku ei nyt mee hyvin,kun kerran hoitajatkin on sitä mieltä hakiessa että päivä meni ok?

Yhteistyössä