Jos yh jää kodinhoidontuelle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
...kuten minulla olisi toiveissa jäädä pariksi-kolmeksi kuukaudeksi, ja en tulisikaan toimeen jonkin yllättävän menon tms takia, niin auttaako sossu vaikka on jäänyt kotiin vakituisesta työpaikasta?

Tarkoitus olisi säästää hieman, mutta äitiyspäivärahasta ei paljon sukanvarteen nipistetä. Asumistukihan käsittääkseni nousee, ja kunta maksaa jonkinmoista lisää yms. mutta tiukille menee silti.

Haluaisin niiiiin kovasti olla lapseni kanssa kotona ainakin siihen saakka kun hän alkaa kävelemään. Työni on vuorotyötä, ja päivähoidon järjestyminenkin vaikuttaa töihinpaluuseen. (Tukiverkkoa / hoitoapua ei tällä paikkakunnalla ole.)

En kaipaisi nyt mitään "sosiaalipummiryöpsäytystä"... koskaan en aiemmin ole luukulle joutunut, enkä toivottavasti koskaan joudukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kotihoidontuella saa kyllä olla ihan vapaasti siihen asti kun lapsi on 3-vuotias, ei siihen ole sossulla mitään sanomista.

Eli siis jos emme tulisikaan toimeen, voin käydä tekemässä jonkinlaista toimeentulotukianomusta?

Itsellä sama tilanne edessä ensi syksynä..vaihtoehtoina laittaa lapsi hoitoon 10kk tai sitten vasta 1v3kk vanhana ja luulenpa, että en vie vielä 10kk vanhana hoitoon. Soskasta saat toimeentulotukea kotihoidontuen lisäksi. Laskevat sun tulot miinus menot ja erotuksen saat tilille.

Eihän sillä pelkällä kodinhoidontuella tule kukaan toimeen :O Eihän se riitä edes vuokraan... Toimeentulotukea saat joka kuukausi soskasta, mitkä olet kotona hoitotuella.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Eihän sillä pelkällä kodinhoidontuella tule kukaan toimeen :O Eihän se riitä edes vuokraan... Toimeentulotukea saat joka kuukausi soskasta, mitkä olet kotona hoitotuella.

Minä en ainakaan saa.. Elarit, asumistuki ja lapsilisät + se n. 300e ja nippanappa menee yli tulorajan. Tosin vuokraa ei katsota kokonaan menoiksi.

Tuleepas. Mä olin aikoinaan yh ja hoitovapaalla. Sossusta en saanut mitään. Asumistukea sain ja korotukset lapsilisiin. Niillä mentiin ja hyvin pärjäsin.

Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:

Tuleepas. Mä olin aikoinaan yh ja hoitovapaalla. Sossusta en saanut mitään. Asumistukea sain ja korotukset lapsilisiin. Niillä mentiin ja hyvin pärjäsin.

Juuri näin.

Eikä sitä toimeentulotukea saa sieltä sossusta välttämättä ollenkaan, esim. on vuokraraja mikä hyväksytään menoiksi ja mieluummin mä maksan pienistä tuloista hyvästä kämpästä isompaa vuokraa, kuin asun toimeentulotuen varassa kaupungin vuokra-asunnossa.

Olen laskeskellut että kodinhoidontuella saisin noin vuokran verran "tuloja" + elari joka on 139. Eli säästämällä oli tarkoitus mennä se pari-kolme kk.

Saas nyt nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen laskeskellut että kodinhoidontuella saisin noin vuokran verran "tuloja" + elari joka on 139. Eli säästämällä oli tarkoitus mennä se pari-kolme kk.

Saas nyt nähdä.

kotihoidontuki. miksi sitä on niin vaikea kirjoittaa oikein? ei sinulle makseta kodinhoitamisesta

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Saas nyt nähdä.

kotihoidontuki. miksi sitä on niin vaikea kirjoittaa oikein? ei sinulle makseta kodinhoitamisesta

No voi anteeksi jos sulla nyt meni ilta pilalle. Ei ole nää termit vielä niin tuttuja että osaisin käyttää muita kuin kansankielessä kulkevia. Enkä ihan ainoa taida ollakaan. Minua se ei onneksi vaivaa, vaikka muuten mielelläni "oikein" kirjoitankin.

Yhteistyössä