Jos tulee maskipakko (suositus) aiotko käyttää?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Voin olla, mutta todennäköisyys sille on varsin pieni. Sitä paitsi jos olen oireeton, niin mitäpä se maski suojaa? Oireettomana ei yski eikä aivastele eikä köhi eikä räi. Tavallisesta uloshengityksestä ei mitään aerosolipilviä synny ja silloin se tartuttaminen tapahtuukin siirtämällä käsillä se virus pinnoille, joista muut ihmiset sitten saavat sen käsiinsä.
Hengityksen mukana leijuu kyllä pieniä pisaroita ja jos puhuu niin silloin myös enemmin. Ja maski estää koslettelemasta kasvoja, suuta, nenää ja siirtämästä sitä eritettä sitten esim. Bussin stopnappiin.
 
vierailija
Voin olla, mutta todennäköisyys sille on varsin pieni. Sitä paitsi jos olen oireeton, niin mitäpä se maski suojaa? Oireettomana ei yski eikä aivastele eikä köhi eikä räi. Tavallisesta uloshengityksestä ei mitään aerosolipilviä synny ja silloin se tartuttaminen tapahtuukin siirtämällä käsillä se virus pinnoille, joista muut ihmiset sitten saavat sen käsiinsä.
Sanotko ettet oo ikinä aivastanutkaan ilman et olisit tiennyt olevasi kipeä? Tai oot aina tiennyt jo aamulla aiotko yskiä päivön aikana?
Siistii.
 
Luonnollisesti käytän järkeä ja toimin loogisesti.
Et ole looginen etkä siis luultavasti myöskään toimi niin. Yrität vain selitellä vastuuttomuuttasi.

Mutta todennäköisyys sille, että ensinnäkään sairastuisin sillä kauppareissulla ja sitten sen jälkeen sairastaisin sitä huomaamatta ja tartuttelisin muita niillä tulevilla kauppareissuilla on varsin pieni. Eli monen pienen todennäköisyyden tapahtuman pitää tapahtua ketjussa.
Voinko mennä lähipuistoon ja ryhtyä ammuskelemaan side silmillä? Todennäköisyys, että luoti osuisi johonkin on pieni. Monen pienen todennäköisyyden tapahtuman pitää tapahtua ketjussa ennenkuin joku kuolee.

Mutta niin kauan kun en sairastu, ei sillä ole mitään väliä käytänkö maskia vai en koska en terveenä tartuta ketään. Ja jos sairastun ja huomaan sen, asetan itseni karanteeniin ja siinä vaiheessa on taas ihan se ja sama käytänkö maskia koska en tartuta ketään.
Sinä et voi tietää, oletko terve (vai oletko ehkä meedio?). Korona tarttuu jo kaksi päivää ennen oireiden ilmaantumista. Osa koronainfektioista on oireettomia ja nuo oireettomatkin tartuttavat tautia eteenpäin ja ovat niitä ympäristölleen vaarallisimpia, susia lampaiden vaatteissa.

Suurempi riski itselleen ja toisilleen ovat maskia käyttävät joukkoliikenteessä tai ostoskeskuksissa luuhaavat ihmiset kuin minä maskittomana omassa autossani tai kotona.
Totta, mutta kun poistut sieltä autosta esim. ostoksille, se maski tarvitaan. Ajele siis ilman maskia, mutta pidä se mukana ja käytä tarpeen vaatiessa.
 
vierailija
Hengityksen mukana leijuu kyllä pieniä pisaroita ja jos puhuu niin silloin myös enemmin. Ja maski estää koslettelemasta kasvoja, suuta, nenää ja siirtämästä sitä eritettä sitten esim. Bussin stopnappiin.
Hengityksen mukana leijuvat pienet pisarat ovat olematon ongelma. Ja maskia todennäköisesti tulisi räplättyä enemmän kuin maskitonta naamaa. Ja kun en käytä bussia, niin ei ole pelkoa että tartuttaisin bussinkäyttäjiä. Kaiken kaikkiaan tässä ollaan tilanteessa, että pitää todella keksimällä keksiä kaikenlaisia poikkeustilanteita ja entä jos -skenaarioita, että saadaan se maski vaikuttamaan tarpeelliselta minun tapauksessani. Toki vaikkapa joukkoliikenteenkäyttäjät tai sellaisessa työssä olevat, jossa on jatkuvia lähikontakteja tai riskitapauksia ympärillä joutuvat tekemään erilaisia ratkaisuja eri olosuhteiden vuoksi.
 
vierailija
Sanotko ettet oo ikinä aivastanutkaan ilman et olisit tiennyt olevasi kipeä? Tai oot aina tiennyt jo aamulla aiotko yskiä päivön aikana?
Siistii.
Näinhän en sano, mutta sanon että yleensä en aivastele miten sattuu ja todennäköisyys sille, että yskä kehittyy ihan yhtäkkiä on aika kaukaahaettu ja pieni. Koronan aikaan kynnys jäädä saikulle on supermatala ja käyttäisin kyllä välittömästi tilannetta hyväkseni, jos olisi pienikään mahdollisuus olla kipeä. Mutta jos nyt sattuisin sinne kauppaan menemään ja siellä tulisi aivastettua hihaan yhden kerran, niin tuskinpa se aiheuttaisi minkäänlaista tilastollista eroa siihen tilanteeseen, että menisin kauppaan ja aivastaisin kerran maskiin.
 
vierailija
Et ole looginen etkä siis luultavasti myöskään toimi niin. Yrität vain selitellä vastuuttomuuttasi.
Tästä voitaisiin tietenkin väitellä pitkäänkin, mutta fakta on se, että tähän asti epidemiaa minä olen toiminut selvästi loogisemmin ja ollut ns. voittaja omassa strategiassani. Tämä fakta perustuu ihan puhtaasti siihen, että minä en ole sairastunut ja samaan aikaan olen käyttänyt vähemmän energiaa ja stressannut vähemmän kuin sinä. Olen siis toiminut tehokkaammin ja saavuttanut saman tuloksen. Kiistattomasti sama tulos vähemmälle energialla on aina parempi suoritus.
 
vierailija
Hengityksen mukana leijuvat pienet pisarat ovat olematon ongelma. Ja maskia todennäköisesti tulisi räplättyä enemmän kuin maskitonta naamaa. Ja kun en käytä bussia, niin ei ole pelkoa että tartuttaisin bussinkäyttäjiä. Kaiken kaikkiaan tässä ollaan tilanteessa, että pitää todella keksimällä keksiä kaikenlaisia poikkeustilanteita ja entä jos -skenaarioita, että saadaan se maski vaikuttamaan tarpeelliselta minun tapauksessani. Toki vaikkapa joukkoliikenteenkäyttäjät tai sellaisessa työssä olevat, jossa on jatkuvia lähikontakteja tai riskitapauksia ympärillä joutuvat tekemään erilaisia ratkaisuja eri olosuhteiden vuoksi.
Yksi poikkeustilanne on kyl ihan ruokakauppa. Jos sul on oireeton tartunta, niin levittelet hengitykselläsi virusta enemmän ilman maskia kuin maskin kanssa. Siihen kaikki huokailut ja murinat päälle. Ainakin jos muriset kaupassa yhtä paljon kuin tällä palstalla.
 
vierailija
Tästä voitaisiin tietenkin väitellä pitkäänkin, mutta fakta on se, että tähän asti epidemiaa minä olen toiminut selvästi loogisemmin ja ollut ns. voittaja omassa strategiassani. Tämä fakta perustuu ihan puhtaasti siihen, että minä en ole sairastunut ja samaan aikaan olen käyttänyt vähemmän energiaa ja stressannut vähemmän kuin sinä. Olen siis toiminut tehokkaammin ja saavuttanut saman tuloksen. Kiistattomasti sama tulos vähemmälle energialla on aina parempi suoritus.
Tollo ja itsekäs sinä vaan olet. Et muuta.
 
vierailija
Tästä voitaisiin tietenkin väitellä pitkäänkin, mutta fakta on se, että tähän asti epidemiaa minä olen toiminut selvästi loogisemmin ja ollut ns. voittaja omassa strategiassani. Tämä fakta perustuu ihan puhtaasti siihen, että minä en ole sairastunut ja samaan aikaan olen käyttänyt vähemmän energiaa ja stressannut vähemmän kuin sinä. Olen siis toiminut tehokkaammin ja saavuttanut saman tuloksen. Kiistattomasti sama tulos vähemmälle energialla on aina parempi suoritus.
Näyttäis siltä tän ketjun osalta, et sul alkaa patoutunut stressi purkaantuun.
 
vierailija
Hengityksen mukana leijuvat pienet pisarat ovat olematon ongelma. Ja maskia todennäköisesti tulisi räplättyä enemmän kuin maskitonta naamaa. Ja kun en käytä bussia, niin ei ole pelkoa että tartuttaisin bussinkäyttäjiä. Kaiken kaikkiaan tässä ollaan tilanteessa, että pitää todella keksimällä keksiä kaikenlaisia poikkeustilanteita ja entä jos -skenaarioita, että saadaan se maski vaikuttamaan tarpeelliselta minun tapauksessani. Toki vaikkapa joukkoliikenteenkäyttäjät tai sellaisessa työssä olevat, jossa on jatkuvia lähikontakteja tai riskitapauksia ympärillä joutuvat tekemään erilaisia ratkaisuja eri olosuhteiden vuoksi.
Pitäisi tehdä niin että kaupoissa olisi poikkeusaukioloajat tälläisille välinpitämättömille tõlloille, esim. 21-22 niin me muut jotka haluamme pitää itsemme terveenä voisimme asioida milloin haluamme eikä meidän tarvitsisi rajoittaa elämää ja valikoida kaupassa asiointiaikaa tuollaisten ídioottien takia.
 
Tästä voitaisiin tietenkin väitellä pitkäänkin, mutta fakta on se, että tähän asti epidemiaa minä olen toiminut selvästi loogisemmin ja ollut ns. voittaja omassa strategiassani. Tämä fakta perustuu ihan puhtaasti siihen, että minä en ole sairastunut ja samaan aikaan olen käyttänyt vähemmän energiaa ja stressannut vähemmän kuin sinä. Olen siis toiminut tehokkaammin ja saavuttanut saman tuloksen. Kiistattomasti sama tulos vähemmälle energialla on aina parempi suoritus.
Olet voittaja itsekkäiden p*skiaisten sarjassa.

Minä olen henkilökohtaisessa elämässäni pärjännyt stressaamatta ja elämäntapojani juurikaan muuttamatta. Voin tehdä työni missä ja milloin haluan ja ostokset hoituivat jo muutenkin keräilypalvelun kautta, miksi tuhlata aikaansa marketissa harhailuun? Sinä et minun elämääni tunne, joten et voi myöskään vertailla.

Eroamme siinä, että sinä suojelet omaa nahkaasi – minä stressaan yhteisen hyvän vuoksi, pyrin suojaamaan niitä, jotka ovat minua heikommassa asemassa. Varoittelin palstalaisia, omaa lähipiiriä autan ihan käytännössä. Sinä olet "vähemmällä energiankäytölläsi" suojannut itseäsi (=yhtä ihmistä), minä taas olen suojannut kymmeniä ja auttanut satojen suojaamisessa hieman enemmällä energialla. Osaatko jakolaskua, kumpi meistä siis olikaan tehokkaampi?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Yksi poikkeustilanne on kyl ihan ruokakauppa. Jos sul on oireeton tartunta, niin levittelet hengitykselläsi virusta enemmän ilman maskia kuin maskin kanssa. Siihen kaikki huokailut ja murinat päälle. Ainakin jos muriset kaupassa yhtä paljon kuin tällä palstalla.
Aikuisten oikeasti hengitys ei kyllä mitenkään levitä sitä virusta. Mutta jos levittäisikin, niin ne maskit eivät estä hengitysilman kulkemista. Jos estäisivät, niiden kanssa olisi mahdoton hengittää.
 
vierailija
Osaatko jakolaskua, kumpi meistä siis olikaan tehokkaampi?
Edelleen minä. Perustelut yllä. Sama logiikka voidaan laajentaa kuinka suureen populaatioon tahansa. Maailmanlopunodottajia on ollut aina, mutta niin kauan kuin maailmanloppua ei tule, odottajat ovat väärässä. Vaikka se pommisuoja olisi miten hieno ja hyvin varusteltu, se on hukattuja resursseja, jos sille ole käyttöä.
 
vierailija
En todellakaan aio käyttää.Käyttäkää te muut.Siinähän olette multa suojassa.Hengitys ei kulje muutenkaan ja hengästyttää ihan ilman maskia.Maskin kanssa musta tulee ainakin yksi koronan uhri lisää,kun ei henki kulje.
 
vierailija
Jaa? Eikö laiteta lapsia kouluunkaan sitte? Saat sen kuulostamaan hyvin helpolta kun sanot että tilaa kaupasta ruoat, älä käytä julkisia.. Ei kai kukaan vapaaehtosesti ahtaudu ruuhkabussiin näinä aikoina? Paitsi ne jotka ei välitä "pikku flunssasta". Ärsyttää tollanen kun annetaan ymmärtää että huvikseen tuolla busseissa istuskeltas! Pakko ne lapset on kouluun laittaa.
Maskin kanssako??? Ja päiväkodissakin maskipakko...??? Nämähän on julkisia tiloja??
 
En todellakaan aio käyttää.Käyttäkää te muut.Siinähän olette multa suojassa.Hengitys ei kulje muutenkaan ja hengästyttää ihan ilman maskia.Maskin kanssa musta tulee ainakin yksi koronan uhri lisää,kun ei henki kulje.
Muut ovat sinulta suojassa silloin, kun sinä käytät maskia.

Jos maskin pito ei syksyllä onnistu, pitää sitten vain pysyä kotona.
 
Voin olla, mutta todennäköisyys sille on varsin pieni. Sitä paitsi jos olen oireeton, niin mitäpä se maski suojaa? Oireettomana ei yski eikä aivastele eikä köhi eikä räi. Tavallisesta uloshengityksestä ei mitään aerosolipilviä synny ja silloin se tartuttaminen tapahtuukin siirtämällä käsillä se virus pinnoille, joista muut ihmiset sitten saavat sen käsiinsä.
Luultavasti maski suojaa oireettomanakin.
Voit olla viruksen kantaja, vaikka et itse ole kipeä, voit yskiä ja aivastella muistakin syistä kuin koronasta

Eikös ole jotain sukupuolitauti, jotka levittyy sukupuoliyhteydessä mieheen naisen edes tietämättä, että hän on taudin kantaja?
 

Yhteistyössä