Jos toinen perheessä "vuorotöissä" ja toinen tavallisessa työssä niin miten päiväkotihaut?

Lily of the valley

Aktiivinen jäsen
01.02.2009
1 339
0
36
Minulla tulee olemaan valmistuttuani työajat luultavasti 9-17 ja 12-20 väliltä suurin piirtein, eli vuoroja voi olla tuolla välillä (en tiedä miksi tätä kutsuisi, onko se vuorotyötä vaiko ei). Mieheni taas on ns. normaalitöissä, mutta hänen työnsä luonne ei todellakaan oikein sovi siihen, että hän lähtisi joka päivä 16.15 hakemaan lapsia päiväkodista (koska ylitöitä pitää tehdä usein, eikä oikein ole soveliasta itse lähteä aina tuohon aikaan, jos alaisia kuitenkin piiskaa ylitöihin).

Mites muissa perheissä, joissa toisella vanhemmista on tällaiset työvuorot kuin minulla? Hakeeko toinen aina? Mitään vuoropäiväkotipaikkaa tuskin saa näillä perustein. Päiväkodista taas pitää hakea viimeistään 17.30 mennessä (silloinkin ollaan päivystysajan puolella), ja jos mulla loppuu vuoro 17.00 (mikä on siis aikaisin loppumisvaihtoehto), niin ei ole mitenkään sanottua, että ehdin edes siihen mennessä päiväkotiin (riippuen siitä, miten läheltä kotia työpaikan saa).

Joten pitääkö mun nyt jäädä kotiäidiksi valmistuttuani :D ? Vai onkohan yleistä, että yrityksessä, jossa vuoroja tehdään tuolla aikavälillä, saa sovittua itselleen esim. lyhyemmän työajan ja sopivammat työajat? Tietenkin halvempi työntekijähän se työnantajalle on, mutta luulis että kaikki muutkin äidit haluaisi sitten just näitä työaikoja.

No meillä suurinpiirtein näin, että mä teen vuorotyötä ja mies päivätyötä suurinpiirtein kuten mainitsit. Riippuen mun työvuoroista, iltavuoro minä vien ja aamuvuro mies vie. Kun olen iltavuorossa mies hakee ja aamuvurossa kun olen haen taas minä.

Kun mulla on iltavuoro mies hakee, aamuvuorossa taas voi tehdä pidempää päivää tarvittaessa. Jos taas osuu samalle päivälle (harvoin) se, että mies ei voi hakea ja mä olen iltavuorossa, niin ne sumplitaan erikseen. Voinko vaihtaa aamuksi tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko siellä iltahoitoa tarjoavaa päiväkotia?Esim klo 22 asti?
Meillä lapset tuollaisessa päiväkodissa.

Sitä paikkaa ei välttämättä anneta jos toinen tekee ns. päivätyötä.

Meillä kanssa tuollaisessa ilta ryhmässä joka on 22 asti. Ja hyvin toimii... Jos mulla on aamu ni sit normaalisti mä vien ja haen.. Mut jos mulla ilta ni vien vasta myöhemmin ja mies hakee sitten ku töistä pääsee ja välillä sitten kun treeneistään pääsee...

Mua nyt alkoi ihmetyttämään se, että kuinka pitkään te lasta aiotte siellä päivähoidossa päivisin pitää, jos vielä 17.30 ette ennätä hakemaan, ja aamulla kuitenkin viette? Meinaatteko te ehtiä sitä lasta näkemäänkin päivän aikana, vai viettekö sängystä suoraan hoitoon, ja hoidosta suoraan sänkyyn...

Ei monessakaaan kunnassa ole varaa tarjota vuorohoitoa sen vuoksi, että vois tehdä ylitöitä (tai käydä treeneissä!), vaan vuorohoitoa on mahdollista saada vain, jos molemmat vanhemat on vuorotöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:

No ei mutta mistäs sitten jos jos ei ehdi hakemaan normipäiväkodista?
Ehkä päiväkoti joustaa klo 18 asti?Täällä nuo päiväkodit jotka sulkevat ovensa klo 17,voivat tarvittaessa olla klo 18 asti.

Itse kyllä ajattelisin teidän tilanteessa asiaa lapsen kannalta. Mies siis tekemään normaalia päivää ainakin silloin kun olet aamuvuorossa, eli lasten hoitoaika olisi 9-16.15 + työmatkat. Kun menet iltavuoroon, voisit viedä lapset ulkoiluun esim. klo 10 ja mies hakisi heidät klo 17 mennessä. Eli sinulle jäisi vastuu aamuista ja viemisestä, miehelle iltapäivisin hakemisesta. Voihan sitä sitten työnantajan kanssa sovitella puolin ja toisin. Ainakin yleensä...

Ehkä päiväkoti joustaa klo 18 asti?Täällä nuo päiväkodit jotka sulkevat ovensa klo 17,voivat tarvittaessa olla klo 18 asti.

Ei sitten lasta taas haluta ajatella yhtään. On eriasia että todella tarvii työvuorojen takia sitä hoitoa myös illalla. Mutta ylityö ei ole mun mielestä mikään hyvä syy. Ei sillä lapsella ole mitää herkkua olla illalla hoidossa väsyneenä ja odottaa vanhempiaan. No johtajat sen päätöksen tekevät ja sitten on vaan kerettävä hakemaan kun päiväkoti menee kiinni. Täällä päiväkodit on auki 17.30 saakka ja iltaryhmiin ... on tunkua.

Alkuperäinen kirjoittaja Alejandro:
Mua nyt alkoi ihmetyttämään se, että kuinka pitkään te lasta aiotte siellä päivähoidossa päivisin pitää, jos vielä 17.30 ette ennätä hakemaan, ja aamulla kuitenkin viette? Meinaatteko te ehtiä sitä lasta näkemäänkin päivän aikana, vai viettekö sängystä suoraan hoitoon, ja hoidosta suoraan sänkyyn...
Näissä on se iso ongelma, että normaalin päiväkodin toiminta painottuu sinne aamupäivälle. Eli lasta ei ole suotavaa viedä tyyliin vasta lounaaksi tavalliseen päiväkotiin kun sitten jää kaikki kasvatuksellinen toiminta väliin.

Kumman aikaisin ihmiset kyllä lapsensa päiväkodista hakevat. Minä pääsen töistä neljältä ja olen vähän jälkeen puoli viisi päiväkodilla ja aina on meidän lapset viimeiseinä siellä vaikka päiväkoti on auki puoli kuuteen. Joko ne kaikki muut lapset on virikehoidossa tai muilla vanhemmilla on lyhyempi työmatka kuin minulla.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Näissä on se iso ongelma, että normaalin päiväkodin toiminta painottuu sinne aamupäivälle. Eli lasta ei ole suotavaa viedä tyyliin vasta lounaaksi tavalliseen päiväkotiin kun sitten jää kaikki kasvatuksellinen toiminta väliin.

Kumman aikaisin ihmiset kyllä lapsensa päiväkodista hakevat. Minä pääsen töistä neljältä ja olen vähän jälkeen puoli viisi päiväkodilla ja aina on meidän lapset viimeiseinä siellä vaikka päiväkoti on auki puoli kuuteen. Joko ne kaikki muut lapset on virikehoidossa tai muilla vanhemmilla on lyhyempi työmatka kuin minulla.

Eiköhän se lapsi saa kotonakin virikkeitä. Vanhemmat päättävät monelta tuovat ja kyllä meille monet vuorotyötä tekevät tuovat vasta klo 11 aikaan eli suoraan syömään. Tarvii se lapsi vanhemmaltakin aikaa. Ja Ap:n tapauksessa lapsi kyllä pääsee askartelemaan ... muiden kanssa ihan tarpeeksi.

Ei sitten lasta taas haluta ajatella yhtään. On eriasia että todella tarvii työvuorojen takia sitä hoitoa myös illalla. Mutta ylityö ei ole mun mielestä mikään hyvä syy. Ei sillä lapsella ole mitää herkkua olla illalla hoidossa väsyneenä ja odottaa vanhempiaan. No johtajat sen päätöksen tekevät ja sitten on vaan kerettävä hakemaan kun päiväkoti menee kiinni. Täällä päiväkodit on auki 17.30 saakka ja iltaryhmiin ... on tunkua.

En tarkoittanutkaan että lapsi olisi siellä iltaan asti.Vaan esim klo 18 asti tjsp.Ja lapsi pääsisi kuitenkin myöhemmin päiväkotiin kun äiti menisi myöhemmin töihin.

Meidän iltahoitokodissa sekin hyvä juttu että siellä voi olla lapsia niissä ryhmissä jotka menevät kiinni klo 17 mutta jos lapsi tarvitsee esim hoitoa klo 19 asti voi mennä pariksi tunniksi iltahoitoryhmään jos siellä ollaan vielä siihen aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

Toiset voivat mennä jo vaikka 6 aamulla hoitoon ja siksi lähtevät aikaisemmin.
Mihin aikaan tiedän lapsi menee hoitoon?

Meille on ihanteellinen tilanne se, että toinen tekee päivätyötä ja toinen vuorotyötä. Lasten ei tarvitse olla niin paljon hoidossa, viikonloput aina kotona, ja kuitenkin toinen tienaa lisiäkin :xmas: Mikse ap miehesi pysty lähtemään normaaliin aikaan töistä? Siis vaikka lapset pitäisi hakea hoidosta?

Lapsi on viety tähän mennessä (mulla on ollut vasta työharjoittelua joten ei oo kokemusta vielä pitemmältä työrupeamalta) silloin, kun minä menen töihin, eli minä oon vienyt, välillä 8.30-10.30 (lounaalle on pakko viedä viimeistään). Tähän mennessä mies on hakenut joka päivä klo 17 mennessä, käytännössä 16.45, koska sen verran siihen on pakko jättää "varaa" jos vaikka on normaalia enemmän ruuhkaa. Mun mielestä tuo on ihan normaali päiväkotipäivä, ja "vuorotyöni" takia tosiaan lapsi on useasti lyhyempääkin päivää kuin ns. normaalia töitä tekevien vanhempien lapset. Niin ja välillä on tosiaan arkivapaitakin, jos lauantaina vuoro.

Ongelma on se, että miehen normaali työpäiväkin on työsopimuksen mukaan 8,30 h, ja lisäksi miehen olisi oltava paikalla mielellään silloin kun alaisetkin, on, ja silloin, kun asiakkaatkin on. Totta kai hän VOI lähteä joka päivä 16.15, jos on saapunut 7.45, mutta pitemmän päälle tuollainen kyllä haittaa urakehitystä hänen työpaikassaan.

Mutta en ottanut huomioon, että mies voi tosiaan ihan hyvin hakea lapsen/lapset vasta 17.30 mennessä, se on sentään jo himpun verran parempi. Tähän mennessä oon pitänyt sitä 17.00 "pyhänä", koska sen jälkeen on päivystysaika jo, mutta kaipa jotkut vanhemmat hakevat lapsensa aina vasta 17.30 mennessä, varmasti on moniakin töitä, jotka loppuu vasta 17.00.

Tietty sitten jos minä saan työpaikan ihan kodin läheltä, niin siinä tapauksessa varmasti ehdin itsekin lapsia hakemaan. Ja ehkä voisin pyytää paljon ns. avausvuoroja, jolloin pääsisi varttia aiemmin, silloin ainakin varmasti ehtisin. Ja ainahan mies voi vaihtaa työpaikkaa. :D

Meillä päin päiväkodit eivät jousta 18.00 asti, vaan se virallinen on 17.00 ja päivystysaika 17.30. Mun mielestä meidän lapsi/lapset eivät ole sen pidempiä päiviä päiväkodissa kuin muidenkaan, vaan ongelma on nimenomaan se, että päiväkotien aukioloaika painottuu aamuun. Ei meillä ole milloinkaan tarvetta viedä lapsia 7.00, jolloin päiväkoti aukeaa. Joku oli sitä mieltä, ettei lapsia voi viedä vasta lounaalle, minä kyllä olen vienyt ihan surutta, eikä mitään ongelmia ole ollut.

Toisaalta se kotiäitiyskään ei ole poissuljettu vaihtoehto, koska mies tienaa huomattavasti paremmin kuin mitä minä koskaan tulen tienaamaan.

Kiitos vastauksista, kunhan lauantai-iltani iloksi pohdiskelin. :D

Meillä molemmat vanhemmat ovat työssä, joka loppuu kello 17.00. Käytännössä ollaan jouduttu vuorotellen lähtemään aikaisemmin. Eihän tästä työnantaja aina niin hyvillään ole ja esim. minä teen yleensä töitä ilman ruokataukoa. Mutta päiväkoti menee viideltä kiinni, joten joustovaraa ei ole.

Yhteistyössä