Jos tietäisit että naapurin vauva nukkuu vaunuissa pensasaidan takana...

• Viestiketjun aloittaja Mielenkiinnosta vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
[QUOTE="Aapee";28918259]Niin esimerkkitapauksessa pihan ainoa varjo on siinä aidan takana. Ja mitä naapurin pihaan tulee, niin kyseinen kohta on kulkuväylä, isot leikkipaikat ja trampat molemmin puolin pihaa. Silti vaan on tultava selvittämään mitä tahansa asiaa siihen kohtaan pihaa kiljumalla tai vähintään huutamalla. Olen itsekin sitä mieltä että lapset saa omalla pihallaan leikkiä kovaäänisestikin, mutta itse vanhempana huomioisin naapuria ainakin pyytämällä lapsia vaikka toiseen kohtaan pihaa huutamaan.[/QUOTE]

Onko kyseessä ensimmäinen lapsesi?

"vieras"
Mulla lapset nukkui pihalla (kaksoset) kun taloyhtiöön asennettiin maalämpöä. Voin sanoa, että melko kovaa meteliä pitivät kun kaivoivat niitä reikiä. Ja silti lapset nukkuivat. Jos lapsesi ei saa nukuttua, koska naapurissa huudetaan omalla pihalla niin suosittelen nukuttamaan sisällä. Onko pakko viedä sinne pihalle? Ja jos on niin miksi?

"Vieras"
[QUOTE="Aapee";28918287]Ei ole. :)[/QUOTE]

Ok, sulla oli vaan jotenkin ensimmäisen lapsen vanhemman "itsekeskeinen" asenne.
Luulisi sitten että sulle olisi jo selvää että lapsen on hyvä tottua nukkumaan ihan normi äänten ympäröimänä? Ja jos tämä teidän pihapiirissä tarkoittaa sitä että kuuluu lasten kiljumista myös niin siihen olisi vaan totuttava. Ehkä vähän mälsä juttu mut näin se vaan on.
Itse en anna omien lasten kyllä kiljua ulkona, mutta en mahda sille mitään jos jonkun muun lapset saa kiljua ja se häiritsee muita. Nou kän duu.

"Aapee"
[QUOTE="vieras";28918290]Mulla lapset nukkui pihalla (kaksoset) kun taloyhtiöön asennettiin maalämpöä. Voin sanoa, että melko kovaa meteliä pitivät kun kaivoivat niitä reikiä. Ja silti lapset nukkuivat. Jos lapsesi ei saa nukuttua, koska naapurissa huudetaan omalla pihalla niin suosittelen nukuttamaan sisällä. Onko pakko viedä sinne pihalle? Ja jos on niin miksi?[/QUOTE]

Juu nukkuuhan tuokin jos nukahtaa tasaiseen meluun, mutta yhtäkkiset kiljahdukset saavat heräämään. Huono nukkuja, SIIS ERITTÄIN HUONO. päikyt menee parhaiten vaunuissa, siks en jaksa tapella nukkuun sisälle. Ja vanhemman lapsen kanssa ulkoilu hiekkiksellä sujuu samalla, eikä tarvitse juosta sisällä ja jättää 2 v ulos yksin.

"Vieras"
[QUOTE="Aapee";28918315]Juu nukkuuhan tuokin jos nukahtaa tasaiseen meluun, mutta yhtäkkiset kiljahdukset saavat heräämään. Huono nukkuja, SIIS ERITTÄIN HUONO. päikyt menee parhaiten vaunuissa, siks en jaksa tapella nukkuun sisälle. Ja vanhemman lapsen kanssa ulkoilu hiekkiksellä sujuu samalla, eikä tarvitse juosta sisällä ja jättää 2 v ulos yksin.[/QUOTE]

Se että sun vauva on todella huono nukkumaan ei ole kenenkään muun ongelma valitettavasti.
Sitten kannattaisi opettaa se sisälle nukkumaan. Tai nukuttaa vaunuun ja siirtää sitten sisälle jatkamaan niissä vaunuissa. Näin minä tein kaikkein kovimmilla pakkasilla ja jos jotkut möykkäsi pihalla.

"Aapee"
[QUOTE="Vieras";28918313]Ok, sulla oli vaan jotenkin ensimmäisen lapsen vanhemman "itsekeskeinen" asenne.
Luulisi sitten että sulle olisi jo selvää että lapsen on hyvä tottua nukkumaan ihan normi äänten ympäröimänä? Ja jos tämä teidän pihapiirissä tarkoittaa sitä että kuuluu lasten kiljumista myös niin siihen olisi vaan totuttava. Ehkä vähän mälsä juttu mut näin se vaan on.
Itse en anna omien lasten kyllä kiljua ulkona, mutta en mahda sille mitään jos jonkun muun lapset saa kiljua ja se häiritsee muita. Nou kän duu.[/QUOTE]

Juu en mahdakkaan, siksi kysyinkin kun ajattelin olenko ainoa, jonka mielestä voisi kohteliaisuussyistä pyytää lapsia olemaan hieman hiljempaa juuri siinä kohtaa isoa tonttia. Itse siis pyytäisin. Ikinä en naapurin lapsille itse sanoisi, koska kuten aiemmin kirjoitin on heillä oikeus omalla pihallaan elämöidä jos vanhemmat eivät katso aiheelliseksi sitä rajoittaa. :)

"Vieras"
[QUOTE="Aapee";28918350]Juu en mahdakkaan, siksi kysyinkin kun ajattelin olenko ainoa, jonka mielestä voisi kohteliaisuussyistä pyytää lapsia olemaan hieman hiljempaa juuri siinä kohtaa isoa tonttia. Itse siis pyytäisin. Ikinä en naapurin lapsille itse sanoisi, koska kuten aiemmin kirjoitin on heillä oikeus omalla pihallaan elämöidä jos vanhemmat eivät katso aiheelliseksi sitä rajoittaa. :)[/QUOTE]

Kaikki ei vaan ajattele omaa napaansa pidemmälle.
Mutta palatakseni tuohon turhan päiväiseen kiljuntaan niin itse en edes ymmärrä miksi jotkut antaa lastensa kirkua pitkin pihoja? Mutta meitä on niin moneksi joten ei voi ymmärtää aina kaikkea.

"Aapee"
[QUOTE="Vieras";28918328]Se että sun vauva on todella huono nukkumaan ei ole kenenkään muun ongelma valitettavasti.
Sitten kannattaisi opettaa se sisälle nukkumaan. Tai nukuttaa vaunuun ja siirtää sitten sisälle jatkamaan niissä vaunuissa. Näin minä tein kaikkein kovimmilla pakkasilla ja jos jotkut möykkäsi pihalla.[/QUOTE]

Juu näinhän se on. Ja aina mahdollisuuksien mukaan siirränkin vaunut, jos ei aurinko paista tai kello on sen verran et toisaalle on tullut varjoa.

"vieras"
Mä en halua tietää naapureiden elämästä tarkkaan ja miettiä aina etukäteen millon pitää hissutella kun perttipauliina nukkuu. Samalla tavalla pitäis miettiä ettei pesukone linkoa kun yötyöläinen nukkuu tms. Oma piha on oma piha ja siinä saa lapset leikkiä. Kyllä ap:nkin mielipide muuttuu kun lapsesi kasvaa, vauva-aika on lyhyt kuitenkin. Nukuta lapsi sisällä niin ei häiriinny metelistä. Vaunut sisälle kun nukahtaa ja itkuhälytin sun mukaan ulos. En mäkään tykkäis jos joku tulis tahallaan karjumaan vaunujen luokse mut jos ovat pihallaan ja sä omallas niin pidä lapsi sisällä. Niin muutkin herkkäunisten lasten vanhemmat tekee jos leikkipuisto tm vieressä.

"vieras"
Pyytäisin olemaan hiljempaa siinä vieressä koska naapurissa vauva nukkuu. Meillä on ihanat naapurit ja net ruukaavat katsoa nukkuvatko meidän lapset ennen kuin rupeavat ruohon leikkuuseen, musta se on jotenkin ihanan huomaavaista.

[QUOTE="vieras";28918879]Pyytäisin olemaan hiljempaa siinä vieressä koska naapurissa vauva nukkuu. Meillä on ihanat naapurit ja net ruukaavat katsoa nukkuvatko meidän lapset ennen kuin rupeavat ruohon leikkuuseen, musta se on jotenkin ihanan huomaavaista.[/QUOTE]

Kyllä. Huomaavaisuus muita ihmisiä kohtaan on aivan ykkösjuttu, minkä haluan lapsille opetaa. Mikä olisikaan parempi tilanne, kuin aloituksessa mainittu :)

"vieras"
Vaikea tilanne. Jos naapurin vauva joka päivä nukkuu pihalla vaikka neljä tuntia niin en todellakaan voisi joka päivä olla hyssyttelemässä omia lapsia. Ulkoilma on kuitenkin leikkimistä, hyppimistä ja juoksemista varten. Sisällä meillä ei rauhata.

"Aapee"
Jos se nukkumapaikka olisi esimerkiksi ihan hiekkalaatikon tai liukumäen vieressä, en sanoisi mitään, mutta muuten pyytäisin olemaan hieman hiljempaa vauvan lähellä, ei tarvitse ihan vieressä huutaa.
En minäkään sanoisi jos joku daiju kärräis vaunut leikkipaikan tai vaikka trampan viereen. Kyse on kuitenkin kulkuväylästä heidän etupihalta takapihalle ( joissa lapsilla on ne leikkipisteet erikseen).

Niinkuin pari tuossa jo kommentoikin, kyse on minustakin huomaavaisuudesta naapuria kohtaan, vierekkäin kun asutaan. Mutta ymmärrän kyllä, että on toisenkinlaisia ihmisiä.

Voisitko nukuttaa vauvan sisälle niissä vaunuissa?

Me asutaan ihan tien vieressä ja täällä maalla on muuten ihan hiljaista, mutta sen rikkoo aina välillä rekka tai traktori -niistä tulee kamala melu kun ajavat läheltä. Kun esikoinen nukkui huonosti, heijasin vaunuja eteisessä kunnes vauva nukahti, tai työntelin pihalla ja toin vaunut sitten eteiseen.

"Aapee"
Voisitko nukuttaa vauvan sisälle niissä vaunuissa?

Me asutaan ihan tien vieressä ja täällä maalla on muuten ihan hiljaista, mutta sen rikkoo aina välillä rekka tai traktori -niistä tulee kamala melu kun ajavat läheltä. Kun esikoinen nukkui huonosti, heijasin vaunuja eteisessä kunnes vauva nukahti, tai työntelin pihalla ja toin vaunut sitten eteiseen.
No menemättä liian syvälle meidän nukkumisiin, niin ei nukahda jos vaunujen alla ei hiekka rapise ja vaunut tärise. Heräilee myös usein niin saa juosta heijaamassa vähän väliä. Helpompi hoitaa siinä pihassa samalla kun katsoo 2 veen perään. Mut joovoisin nukuttaa sisälläkin kyllä, mut alotuksella lähinnä hain sitä kuinka huomaavaisia naapuria kohtaan yleensäkin ollaan. :)

"vieras"
Käskisin olla kiljumatta, mutta leikkiä saisi kyllä. Oma naapuri joskus niin huomaavainen, että käski joskus omat muksunsa sisälle, ettei vaan meiän esikoinen herää. Siihen kyllä oli pakko jo sanoa, että nyt annat leikkiä vaan, ite mä oon valinnu ulkona nukuttamisen ja oma on vikani, jos vauva ääniin herää. Ja eipä tuo koskaan herännyt. :)

no huoh
Ap on ärsyttävä kyylä, mitä vittua sulle kuuluu miten naapuri sijoittaa kulkuväylänsä ja muut toimintapaikkansa? ehkä on huomaavainen ihminen ja on sijoittanut alunalkaenleikkipaikkansa oman talonsa viereen, tai ei ole alunalkaen sijoittanut oleskelupihaa teidän pihan viereen, koska sieltä on tullut jatkuvasti ääntä ja olette meluisa perhe.

Ja on kusipäistä tuoda omat kakaransa juuri rajalle ja vinkua jos toisetkin kakarat ovat rajalla. en ole tiennyt että omalla kulkuväylällä ei saa liikkua.

Kyllähän normaaleihin sivistyneisiin tapoihin kuuluu aina rajoittaa ääntä (kuten suurin osa tekikin, normaali leikki sallitaan, ei jatkuva kirkuminen), jos muita ihmisiä asuu äänenkantamalla, myös lasten. vauvojen nukkumiset ulkona eivät vaikuta mitenkään asiaan.

Ounuoid
En pyytäisi, vauvat tottuu ääniin. Meillä vauva nukkuu vaunuissa ulkona, kolmen metrin päässä on koulun piha ja aidan takana mylvii kirkuu huutaa 250 lasta. Vauva nukkuu siinä metelissä 1-3 tuntia, tosin välillä on hiljaista kun koululaiset on tunneilla.

Yhteistyössä