Jos tarjotaan työtä, pitäisikö kertoa tulevasta leikkauksesta ja sairaslomasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätietoinen"

Vieras
Olen leikkausjonossa suurehkoon leikkaukseen ja sitä seuraa 1 kk sairasloma. Minulle on tarjottu työtä. Mitä mieltä olette, onko minulla velvollisuutta kertoa tästä tulevasta leikkauksesta ja sairaslomasta? En tiedä, vaikuttaisiko se palkkaamiseeni.

Itsellä vähän kolkuttelee, että ainakin moraalinen velvollisuus olisi...

Kertoisitko sinä?

Tämä on mun unelmien työ, harvoin on auki näitä paikkoja ja on melkoinen taivaanlahja, että sen työn saan.

Ottaisin työn, enkä puhuisi leikkauksesta. Ethän sä tiedä koska se leikkaus tulee ja pääsetko edes sinne. Turha se on montaa vuotta odotella yhtä leikkausta...
Ja kk ei ole paha sairasloma aika :)

En tiedä olisko mulla pokkaa olla sanomatta. En kehtais varmaan naamaani näyttää jos kävis ilmi että olen pitnyt tuollaisen tiedon itselläni.

Mutta jos on pitemmästä työstä kyse ja olet pätevin hommaan, niin järkevä työntantaja osaa kattoa asiaa pitemmällä ajalla.

Nyt vasta pääsin lukemaan teidän kommentteja...

Tää on vähän hankala juttu. Työsopimus tehdään todennäköisesti puoleksi vuodeksi kerrallaan, vaikka työtä on olemassa hamaan tulevaisuuteen saakka. Se vaan on sen firman politiikka.

Minut on jo valittu tehtävään, mutta työsoppari on allekirjoittamatta. En tosiaan tiedä, milloin se leikkaus tulee, joten ei sijaistakaan voi alkaa etukäteen miettimään.

Lainmukaista ilmoitusvelvollisuutta mulla ei kaiketi ole?

En ilmoittaisi. Työnantajalla ei kuitenkaan ole todennäköisesti palkanmaksuvelvollisuutta saikkusi ajaksi, joten työnantaja kärsii vain siitä, että joutuu hetkeksi ottamaan sijaisen (=ei siis tuplapalkkaa sinun + sijaisen). En tuntisi huonoa omaatuntoa asiasta, sillä leikkauksen varmistumiseen voi mennä kuukausia ja voithan tarvittaessa itsekin sitä vielä siirtää, jos työt ei anna myöten jäädä pois.

Hmmm.... Jos jätät kertomatta ja työnantaja sen älyää niin tuskin palkkaa enää toiseksi 6kuukaudeksi.... toisaalta voi olla ettei palkkaa ollenkaan jos tietää tulevasta sairaslomasta.

Yhteistyössä