Jos synnytyksessä tulisi komplikaatiota, ja puolisosi joutuisi valitsemaan vauvan ja sinun henkesi välillä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
.....
Eiköhän ne lääkärit yritä pelastaa molempia. Ja todennäköisyyksiin turvautuen. Ulkomailla joku viimeisillään oleva äiti puukotettiin ja vammat olivat niin pahat ja sairaala kaukana, että leikkasivat ambulanssissa vauvan vatsasta suinpäin kun äidiltä meni taju... eli jos äidin selviytymistodennäköisyys on todella pieni, pelastavat kyllä sen vauvan ekana.

Eräs tuttava oli kolarissa ja siinä kyllä otettiin äidin henki tärkeimpänä, koska lapsi oli keskonen. Ja tosiaan olikin sitten menehtynyt vatsaan istukan irrotessa.

Mun mies ei osaisi valita.

Valitisi minut ja tekisi mun mielestä oikein.

Meillä on jo 2 lasta ja lapset tarviivat enemmän äitiä kuin pikkusiskoa tai -veljeä.
En myöskään usko,
että mies nauttisi 3 lapsen yksinhuoltajuudesta laisinkaan.

bud
Täytyi oikein tekstata miehelle töihin ja kysyä. No onneksi vastasi, että minut. Mieheni on kyllä sellainen, että aivan yhtä hyvin olisin voinut saada häneltä vastaukseksi vauvan. Ehkä se vaikuttaa, että ei haluaisi jo olemassa olevia lapsia äidittömäksi. Ja niin itsekäs olen minäkin, että valitsisin ennemmin itseni pelastettavaksi, kun synnytyksestä on kyse. Muuten kyllä antaisin henkeni jo olemassa olevien lasteni puolesta.

"minä"
Kun kauan odotettu ensimmäinen lapsi syntyi, juttelin asiasta miehen kanssa ja sanoin, että lapsi on ehdottomasti ensisijalla minuun nähden. Nyt kun odotan kolmatta, olen minä ensisijalla elossa olevien lasten takia.

.....
no lääkärit laittavat aina äidin hengen vauvan hengen edelle. siihen ei voi vaikuttaa. VAIN JA AINOASTAAN jos katsotaan, että äiti ei tule selviytymään, pelastetaan vauva ensin.. eli äiti on vaikka jo aivokuollut tms. siinä ei aviopuolison tai kenenkään sana paina, se on näin. ja mielestäni ihan oikein onkin.

itse en ymmärrä edes, miksi joku pelastaisi enemmin syntymättömän vauvan kuin itsensä, mutta kukin tavallaan, minä pelastaisin ennemmin itseni. jo maailmassa olevista lapsista toki pelastaisin heidät ennen minua.

mieheni valitsisi minut ehdottomasti.

minun kohdallani muuten lääkäri teki hoitovirheen, oli vielä kandi, joka leikkasi.. eli kun vointini yllättäen romahti niin hän pelasti vauvan. onneksi paikalla oli kokenut nukutuslääkäri joka pelasti sitten myös minut. kyseessä oli siis aika vakava virhe...

Jos ois esikoinen kyseessä niin toivoisin että valitsisi vauvan mutta meidän tilanteessa pakko toivoa että valitsisi minut koska mun esikoinen on jo puoliorpo niin oispa aika onnetonta. Tai sit jos mies ottais ja saisi esikoisenkin huoltajuuden niin...
Öö, kamalan itsekkäältä tuntuis toivoa että valkkais mut. En tiä.

....
mun mielestä on jossain määrin itsekäs ajatus toivoa, että kuolisi itse pois mieluummin kuin syntymätön vauva.... eli veisi ihmisiltä sen jonka ne jo tuntevat, joka on tärkeä monelle.... vauvan takia, jonka tuntee vain itse.... sille on ihan perusteet miksi lääkärit pelastaa ensisijaisesti äidin...

mutta toki jokaisella oikeus arvottaa asiat oman arvomaailmansa mukaisesti, mä vaan koen, että usein se mikä vaikuttaa "uhrautumiselta" on aika itsekeskeistä...

Olet aika jyrkkä. Jos miehesi siis järkyttävässä paniikkitilanteessa valitsisi hätäpäissään sinut pelastettavaksi, iskisit hänelle mononkuvan pyrstöön?
Tuskin se ihan noin menisi.

Mutta kyllä se liiton kovin koville panisi jos joutuisi yrittämään jatkamaan elämistä tilanteeessa, jossa ei itse tahtoisi olla elossa ja toisaalta se ihminen johon luottaa sataprosenttisesti olisi osoittanut halveksivansa minua ja jyräävänsä kaikkien toiveideni ja periaatteideni ylitse.

En usko että moista voisi paikata.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Mä ajattelen niin, että puolison kuolemasta kyllä selviää, mutta oman lapsen kuolemasta ei ikinä.
Ja toisekseen vaimoja saa aina uusia, lapsia ei välttämättä. :D

Eli tuossa kuvitteellisessa tilanteessa toivoisin, että lapseni henki menisi omani edelle.

"kätilö"
Tuollaista tilannetta ei voi tulla eteen, tämä kun ei ole Hollywood :) Suomessa lapsella ei ole mitään oikeuksia ennen ensimmäistä hengenvetoa, eli lapsi ei ole lain mukaan ihminen ennen sitä. Tällöin automaattisesti valintatilanteessa pelastetaan äidin henki lapsen hengenkin uhalla. Toki tavoitteena on aina molempien pelastaminen. Päätökset asian suhteen tekee aina synnytyksestä vastuussa oleva lääkäri, eikä puolison näkemystä edes kysytä. Jos lääkäri asettaisi lapsen hengen äidin edelle (esim. puolison vaatimuksesta), niin hän syyllistyisi lain mukaan rangasitavaan tekoon.

Hypoteesina tuollaisen kysymyksen tietysti voi esittää...

"kätilö"
Vaikuttaako tuohon pelastamiseen muuten äidin oma tahto eläessä, jos äiti ilmoittaa jo neuvolassa ja papereissa yms lukee että komplikaatioissa lapsi pelastetaan ensin, toimiiko se niin silloin?
Ei toimi niin. Lääkärin velvollisuus on silti pelastaa äiti. Lapsella ei ole mitään oikeuksia lain mukaan ennen syntymäänsä. Tähän perustuu mm. se, että päihdeäitejä ei voida pakkohoitaa raskauden aikana. Äiti voi vaikka tappaa sikiönsä päihteillä raskausaikana, eikä mitään ole tehtävissä, koska sikiöllä ei ole ihmisoikeuksia :( Hoitohenkilökunnan kädet ovat täysin sidotut. Mutta kun lapsi on syntynyt ja vetänyt ensimmäisen hengenvetonsa, niin hän on lastensuojelulain alainen ja hänet voidaan huostaanottaa.

[QUOTE="kätilö";25962840]Ei toimi niin. Lääkärin velvollisuus on silti pelastaa äiti. Lapsella ei ole mitään oikeuksia lain mukaan ennen syntymäänsä. Tähän perustuu mm. se, että päihdeäitejä ei voida pakkohoitaa raskauden aikana. Äiti voi vaikka tappaa sikiönsä päihteillä raskausaikana, eikä mitään ole tehtävissä, koska sikiöllä ei ole ihmisoikeuksia :( Hoitohenkilökunnan kädet ovat täysin sidotut. Mutta kun lapsi on syntynyt ja vetänyt ensimmäisen hengenvetonsa, niin hän on lastensuojelulain alainen ja hänet voidaan huostaanottaa.[/QUOTE]
Miellyttävää. Eli vaikka hoitohenkilökunnalla olisi tiedossa että äiti tappaa itsensä samantein jos jää henkiin ja lapsi on kuollut niin silti annetaan lapsen kuolla pois ja jätettäisiin äiti eloon.

"kätilö"
Okei. Mutta jos sitä vaatii, käytännössä ilmoittaa tasan kaikille potilasta hoitaville että asia on nyt näin. Voiko potilaan vaatimukset täysin unohtaa tuossa, vaikka potilas kieltäytyisi hoidosta jollei lasta pelasteta ensin?
Voi, sillä lääkäri rikkoisi lakia sekä lääkärin etiikkaa, jos toimisi toisin. Vaikka se olisikin äidin tahto. Lain mukaan lääkäri joutuisi syytteeseen kuolemantuottamuksesta, jos hän ei kaikin mahdollisin tavoin yrittäisi pelastaa äidin henkeä. Kuten aiemmin kirjoitin, niin lapsen ei katsota lain edessä olevan ihminen ennen syntymää.

minavain
Meilla oli kerran puhetta tasta kun luettiin jostain uutinen jossa perhe oli ajanut autolla jarveen ja siina taytyi isan miettia etta pelastaako vaimo vai 13-vuotias poika. Mies paatti pelastaa vaimonsa. (Lisana viela se etta vaimo oli selvinnyt autosta ulos mutta pahoin loukkaantuneena ja poika viela autossa.)

Silloin minun mies sanoi etta olisi tehnyt samalla tavalla mika vahan minua hirvitti koska mina tottakai pelastaisin lapset ensin. Eli jos olisi kyse vastasyntyneen vauvan ja minun valilla niin mies varmasti valitsisi minut.

Yhteistyössä