Jos synnytyksessä tulisi komplikaatiota, ja puolisosi joutuisi valitsemaan vauvan ja sinun henkesi välillä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siis jos olisi tilanne , jossa synnytyslääkärit pyytäisivät miestäsi päättämään, kumpi pelastetaan , sinä tai vauva. Mihin puolisosi päätyisi ja miksi? Olisiko sillä merkitystä jos tilanne olisi sellainen ettet pystyisi jatkossa lapsia saamaan (kohdunpoisto tms)

Tuli mieleeni niistä pelastaisitko lapsesi oman henkesi uhraten-ketjuista, että miten luulet miesten ajattelevan.

Uskoisin oman mieheni valitsevan minut, ei niinkään suuresta rakkaudesta vaan siksi että lapsia on ennestään. Hän ei haluaisi 4 lapsen yh-isäksi, joista pienin olisi vastasyntynyt.

"vieras"
Siis lääkärithän sen päätöksen tekee. Ei ulkopuolinen (mies) osaa arvioida tilannetta kummalla paremmat mahdollisuudet selvitä.
Meilläkin varmaan minä olisin etusijalla kuitenkin kun on 6 muutakin lasta.

"vieras"
Mies valitsisi minut vaikka ei yhtään lasta olisi ja vaikka ei yhtään lasta saataisi. Jos oliskikin toisinpäin eli minun pitäsisi valita lapsen tai miehen välillä niin valitsisin lapsen. Luonto ohjaa.

Mä en jotenki usko, että olis miehen päätettävissä. Eiköhän ensisijaisena ole äiti, jolla luultavasti (tietysti tilanteesta riippuen) paremmat mahdollisuudet selvitä. Uskon, että mies minut valitsisi, vaikkei olekaan kuin yksi lapsi. Eihän kenellekään voi antaa tuollaista vastuuta, että "äiti tai lapsi". Eiköhän sairaalassa tehdä molempien hyväksi kaikki voitava, ja vastuu on hoitohenkilökunnalla.

kökköliini
asiasta keskusteltiin ennen synnytyksiä, itse sanoin että säästää aina lapsen jos jotain tulee. mutta mies sanoi molemmilla kerroilla että minun henkeni olisi tärkeämpi.

"vieras"
[QUOTE="...";25961223]Muistanko väärin vai onko kivikautista tietoa, että ensisijaisesti pelastetaan äiti...[/QUOTE]kyllä näin menee. Näin lääkäri sanoi kun odotin poikaa ja jouduin rv 28 sairaalaan pahan raskausmyrkytyksen vuoksi. Poika syntyi 31+2 viikoilla hiukan yli kilon painoisena ja minut leikattiin siitäkin huolimatta että pojan henkiinjääminen oli todella pienissä prosenteissa. Lääkärien mukaan on ihme että me molemmat selvittiin synnytyksestä, kummankaan ei olisi pitänyt lääketieteen valossa selvitä. poika on nyt reipas 11 v ja täysin terve jässikkä.

En usko, siksi varmaan sitä ei edes kysytä keneltäkään. Eiköhän se ole hoitoetiikkaa että toimitaan siinä järjestyksessä.
Okei. Mutta jos sitä vaatii, käytännössä ilmoittaa tasan kaikille potilasta hoitaville että asia on nyt näin. Voiko potilaan vaatimukset täysin unohtaa tuossa, vaikka potilas kieltäytyisi hoidosta jollei lasta pelasteta ensin?

[QUOTE="nyt harmaana";25961449]Viimeksi kun keskusteltiin miehen kanssa asiasta niin olisi valinnut lapsen. Taidan olla ainoa jolla mies tekisi tällaisen ratkaisun..[/QUOTE]

Meillä ei ole keskusteltu tuosta asiasta, joten en tiedä kumman valitsisi mutta toivoisin että mies valitsisi lapsen.

Blue
[QUOTE="nyt harmaana";25961449]Viimeksi kun keskusteltiin miehen kanssa asiasta niin olisi valinnut lapsen. Taidan olla ainoa jolla mies tekisi tällaisen ratkaisun..[/QUOTE]

Et välttämättä ja se riippuu elämäntilanteestakin kamalasti.

Blue
Okei. Mutta jos sitä vaatii, käytännössä ilmoittaa tasan kaikille potilasta hoitaville että asia on nyt näin. Voiko potilaan vaatimukset täysin unohtaa tuossa, vaikka potilas kieltäytyisi hoidosta jollei lasta pelasteta ensin?
Eiköhän tämä ole sisällytetty siihen valaan minkä lääkärit vannoo. Tietyissä asiossa vaan on järjestys vaikka potilaan tahto oliskin toinen. En toki varmaksi voi mennä sanomaan.

Yhteistyössä