Jos synnyttää yksin... (Helsinki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Miten Helsingin sairaaloissa toimitaan, jos joku synnyttää yksin? Jääkö silloin avautumisvaiheessa ihan yksin kärvistelemään ilman, että kukaan auttaa, vai onko kätilö tai vaikka kätilöopiskelija siinä auttamassa, esim. jos hierominen tms auttaisi? Itselle saattaa huonolla tuurilla käydä niin, että joudunkin (suunnitelmista poiketen) menemään yksin. Ja itselläni on ollut toiveena aktiivisynnytys ja pehmeät kivunlievitysmenetelmät, mutta aika useinhan juuri niissä tarvitaan sitä tukea ja toisen apua.

mulla kans voi olla sama tilanne, että joudun yksin synnyttää. Enkä ole edes tajunnu, että tosiaan siellähän ollaan aika yksin... OYSissa on tarkoitus synnyttää...

Isoissa sairaaloissa saa varmasti kätilöopiskelijan, kun sanoo jo mennessä, että ei halua olla yksin. Tuommoisissa tilanteissa toki kätilö pyrkii olemaan mahd paljon huoneessa, mutta voi joutua toki olemaan välillä poiskin. Mutta pyytäkää opiskelijaa, heillä on yksi äiti kerrallaan tai niin ainakin pitäis olla.

Jos mulla ei olis miestä tai jostain syystä hän ei pääsisi synnytykseen mukaan sitten joskus niin luulen että valitsisin kyllä yksin synnyttämisen mieluummin kuin ottaisin siihen jonkun ventovieraan lässyttämään :confused:
Eri asia jos doula on joku tuttu yms.

Mä olin jorvissa toisessa synnytyksessä yksin melko lailla lopumetreille. mies tuli tuntia ennenkuin kuopus synty, kun lastenvahti juuttu ruuhkaan jne..
Kätilöopiskelija oli melkeen koko ajan paikalla, se kn tietysti tuurista kiinni kun einkaikilla kätilöillä oo koko aikaa sitä opiskelijaa, vaik helsingissä noita tosi paljon onkin. Ei se silti mua hieronu(niinkun ei mun mieskään), mutta oli juttukaverina, ehdottti erilaisia asentoja, autto pystyym ja vessaan jne.

Minä olin synnyttämässä yksin olosuhteiden pakosta keväällä -11 Kätilöopistolla. Synnytys käynnistettiin ja kesti 12h. Koko ajan olin vain kätilöiden kanssa, paitsi loppuvaiheessa oli niin onnekas tilanne, että sain yhden opiskelijan seurakseni. Kätilöt oli aivan mahtavia koko ajan, kävivät vähän väliä tsekkaamassa ja istuskelivat seurana aina kun ehtivät, tsemppasivat kun alkoi olla tiukkaa. Voin sanoa, että toki olisin kaivannut miestä paikalle, mutta loppujen lopuksi olin niin kipeä ja keskittynyt synnytykseen, ettei mies varmaan olisi paljoa voinut oloa helpottaa.

Tsemppiä kovasti! :)

Opiskelijoita ei ole aina paikalla.

Minä olisin halunnut opiskelijan toiseen ja kolmanteen synnytykseeni, mutten saanut: uudenvuodenpäivä ja juhannuksen jälkeinen maanantai = opiskelijat vapaalla.

Yksin mä olin suurimman osan ajasta, kun kolmatta synnytin. Kätilö kävi toki säännöllisesti mua katsomassa. En kaivannut seuraa, mä palstailin ja olin naamakirjassa :D

• Tykkää
Reactions: goddess
Doula olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta eikös ne ole aika hintavia? Joskus katsoin jotain doulan taksoja, niin taisi olla minimi useita satoja euroja, vai tajusinkohan väärin.

Itselläni on kauhukuva juuri se, että en saa mitään tukea ja apua ja sitten joudun vastentahtoisesti tyytymään epiduraaliin, vaikka en haluaisi :( Tai sitten, jos äkkiä tilanne muuttuukin ja vauva alkaakin syöksysyntyä eikä kukaan ole paikalla. Tai jos menee vaikka taju tai tulee joku muu hätätilanne, jos joudun paniikkiin tms.

Kannattaa jutella noista peloista ja huolenaiheista jo ennen sinen synnärille menoa niin olisi asiat selvempiä siellä laitoksella ettei kävisi juuri niin että täytyy tahtomattaan tyytyä siihen yksinoloon..

Mä olen synnyttänyt esikoisen yksin. Epiduraaliin asti paikalla oli koko ajan kätilö, mutta sen jälkeen sitte jätti mut itekseni huilaamaan ja sanoi olevansa napin päässä jos tulee hätä. Mutta tosiaan en mä mitään selkähierontaa sun muuta saanut, juttuseurana lähinnä- Mutta kaikenkaikkiaan silti kiva kokemus ja tykkäsin, että sain olla yksin ja torkkua ihan rauhassa.

On nyt ehkä hieman liian optistista kuvitella saavansa hierontaa tai muuta vastaavaa erityishoitoa. Opiskelijan saa kyllä todennäköisesti seuraksi.

No ikävä juttu, jos nykyisin synnytyssairaaloissa hieronta on jotain "erityishoitoa". Eikö ideana olisi kuitenkin helpottaa synnyttäjän oloa ja lievittää kipuja? Joskus hieronta on siihen varsin hyvä keino, toki kaikki eivät halua mitään kosketusta siinä tilanteessa.

Kannattaa jutella noista peloista ja huolenaiheista jo ennen sinen synnärille menoa niin olisi asiat selvempiä siellä laitoksella ettei kävisi juuri niin että täytyy tahtomattaan tyytyä siihen yksinoloon..

Itse asiassa puhuin aiheesta neuvolassa, ja neuvolan terveydenhoitaja kuittasi asian niin, että "usein ei synnyttäjä kätilöä juuri näekään kuin ihan vilaukselta".

Ilmeisesti idea on sitten vaan pumpata synnyttäjä täyteen lääkkeitä ja jättää sinne virumaan, vai?

Minä synnytin maaliskuussa yksin kättärillä.
Mies ei halunnut tulla mukaan synnytykseen.

Mutta enpä minä siihen ketään oikein kaivannut. Kun oli se ilokaasumaski kädessä ja myöhemmin epiduraali vaikuttamassa, niin hyvin pärjäili.:-)

Soittelin sieltä perheelle ja kavereille, lähetin tekstareita, lepäsin.

Mun mielestä pärjää aivan mainiosti yksin ja apukin tulee heti kun kelloa soittaa kun tietävät että synnyttäjä on yksin.

Hyvin se menee!

Onnea vauvelin tulosta!

Alkuperäinen kirjoittaja söpön pojan mami;26971191:
Minä synnytin maaliskuussa yksin kättärillä.
Mies ei halunnut tulla mukaan synnytykseen.

Mutta enpä minä siihen ketään oikein kaivannut. Kun oli se ilokaasumaski kädessä ja myöhemmin epiduraali vaikuttamassa, niin hyvin pärjäili.:-)

Soittelin sieltä perheelle ja kavereille, lähetin tekstareita, lepäsin.

Mun mielestä pärjää aivan mainiosti yksin ja apukin tulee heti kun kelloa soittaa kun tietävät että synnyttäjä on yksin.

Hyvin se menee!

Onnea vauvelin tulosta!

Mutta kun itse en siis haluaisi sitä epiduraalia, vaan tarvitsisin enemmänkin tukea oikeanlaiseen hengittämiseen, tsemppaajaa, mahdollisesti että joku kokeilisi hieroa, lämmittäisi kaurapussia, tukisi avautumisvaiheen eri asennoissa... Tuleeko ne silloinkin, jos soitan kelloa, vai onko se kello vain sitä epiduraalia ja ponnistusta varten?

[QUOTE="Huolestunut";26971141]Itse asiassa puhuin aiheesta neuvolassa, ja neuvolan terveydenhoitaja kuittasi asian niin, että "usein ei synnyttäjä kätilöä juuri näekään kuin ihan vilaukselta".

Ilmeisesti idea on sitten vaan pumpata synnyttäjä täyteen lääkkeitä ja jättää sinne virumaan, vai?[/QUOTE]

No onpas ollut tympeä neuvolatäti..

Mä synnytin Hyvinkäällä yksin. Henkilökunta oli aivan mahtavaa! Kätilöt ehti vaihtua siinä kolmeen otteeseen, eli kestihän tyo pitkään. Vaikka olin tunteja yksin, niin kätilöt tulivat joka napin painalluksesta ja aina sain uutta apua ja tsemppausta. Omilta kätilöiltäni en nähnyt kertaakaan nyrpeää naamaa, vaikka sitä kelloa soittelinkin..
Esikoisen synnytin Helsingissä ja Hyvinkäällä sai Todella paljon paremmin kivunlievityksiä, erityisesti lääkkeettömiä.
Vaikka oli ruuhkaa, niin lääkäri ehti tulla juttelemaan, kätilöt kohtelivat yksilönä, eivätkä vertailleet toisten synnyttäjien synnytyksiin. Oli ammetta, Tenssiä, kauratyynyä, aquarakkuloita, jne. Suosittelen Hyvinkäätä kaikille, myös ei yksin synnyttäville :)

[QUOTE="Huolestunut";26971231]Mutta kun itse en siis haluaisi sitä epiduraalia, vaan tarvitsisin enemmänkin tukea oikeanlaiseen hengittämiseen, tsemppaajaa, mahdollisesti että joku kokeilisi hieroa, lämmittäisi kaurapussia, tukisi avautumisvaiheen eri asennoissa... Tuleeko ne silloinkin, jos soitan kelloa, vai onko se kello vain sitä epiduraalia ja ponnistusta varten?[/QUOTE]

Ei niillä kätilöillä ole oikeasti aikaa/resursseja tuommoiseen opiskelijalla ehkä jos on edes paikalla kun synnytät. Sori vaan. Hanki Doula.

Yhteistyössä