jos sulle tarjottais tukiperhettä lapsilles,onko hyvä vai huono asia???

lähinnä sillä vaan kyselen,että eihän tuolle perheelle joka ottaisi lapseni tukiperheeseen,olisi heillä oikeutta sekaantua lasteni elämään ja saada jotain oikeuksia? tai leikkiä "äitiä" lapsilleni jne...menisivät sinne kerran kuukaudessa viikonlopuksi. Voiko sellaisiin perheisiin luottaa,etä he kohtelisivat lapsianai kuin omiaan jne.... onko kokemuksia??? kiitos vastauksista jo etukäteen :)
 
Ristiriitaista; pitäisi kohdella lapsia kuin ominaan, muttei saisi sekaantua lasten elämään, saada mitään oikeuksia tai leikkiä "äitiä" lapsille...

Asiaan: jos mulla olisi tukiperheeseen tarvetta, ja sellainen mahdollisuus eteen tulisi, niin ottaisin ehdottomasti avun vastaan. Ei ne sinun vanhemmuutesi yli kävele! :) Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta se mitä oon läheiseltä kuullut on pelkästään positiivista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja dimelo:
kun se olisi sen lastensuojelun kautta...ja lastensuojelusta mulle tulee aina mieleen että lapset yritetään viedä multa pois.... vaikkei niin olisikaan...
Tottakai se on lastensuojelun kautta, tukitoimenpiteenä. Jos ja kun ei ole mitään syytä, niin kukaan ei sulta lapsia vie.
 
harmaa
No kyllä mulle tulis heti sellainen olo etten ole kykenevä äidiks omille lapsilleni. Joten vois olla etten apua ottais vastaan, mut viehän ne vaikka väkisin jos tilanne sitä vaatii.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No kyllä mulle tulis heti sellainen olo etten ole kykenevä äidiks omille lapsilleni. Joten vois olla etten apua ottais vastaan, mut viehän ne vaikka väkisin jos tilanne sitä vaatii.
Siis jos sun lapset olisi yhden viikonlopun kuukaudesta tukiperheessä sulle tulisi olo, että et ole kykenevä äidiksi?

Kun kuitenkin olisit lasten kanssa sen muut noin 28 päivää kuukaudessa....
 
de
tukiperhe on sinun jaksamisesi tueksi. voit ajatella, että tukiperhe on vähän niin kuin kummit, jotka ottavat lapsen säänöllisesti kylään. mitään huoltajuusoikeutta ei heille lapseen tule.
juttele lastensuojelutyöntekijän kanssa, hänen velvollisuutensa on selittää sinulle mitä tukiperhetoiminta on. myös tukiperheen kanssa on hyvä jutella ihan avoimesti.
 
Älä mieti liikoja
Kaikki mahdollinen apu hankalassa tilanteessa kannattaa ottaa vastaan! Tuttuvani toimi tukiperheenä sisaruksille ja nämä kävivät tuliperheessään jokatoinen viikonloppu muutaman vuoden ajan. Nyt tarvetta ei kenenkään mielestä enää ole mutta tapaavat ihan muuten vain esim lasten synttäreiden merkeissä. :)
 
sarppa
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No kyllä mulle tulis heti sellainen olo etten ole kykenevä äidiks omille lapsilleni. Joten vois olla etten apua ottais vastaan, mut viehän ne vaikka väkisin jos tilanne sitä vaatii.

Vanhemman jaksamistahan siinä tuetaan. Tukiperheitä saa erisyistä,jotkut silloin kun isästä ei ole tapaamaan lapsia jne.. Tällöin äiti saa edes yhden viikonlopun hengähtää.
Itse toimimme tukiperheenä,ja kohtelen lasta kuin omaani silloin kun on täällä.
 
pöö
Me odotellaan tukiperhettä, syksyllä pitäisi olla asia kunnossa. 2 Erityislasta ja ei minkäänlaista tukiverkkoa, tytölle pyydettiin vuosi sitten kiireellinen sijoitus kun ei enää jaksettu karkaamisia ja muita, nyt 2 uutta diagnoosia ja lääkitys, tyttö kotiutuu syksyllä.
 
pöö jatkaa
Lisäksi saadaan kehitysvamma huollolta jonkilaista lomitus palvelua jossain vaiheessa että tulee kotiin hoitamaan lapsia ja päästään miehen kanssa vaikka minilomalle.
 
vieras
Kyllä mua hävettäs aika hulluna. Siis jos tommosta tarjottas meille, meille joilla on kaikki edellytykset elää ihan normaalia elämää. Et minä tai mies tai me vaan sössittäs asiat sen verta pahasti. Vajottaisin itteni johkin suohon.
 
pöö
No ihan normaali perhe mekin ollaan, välillä piipussa muksujen kanssa oltu, onneksi tyttö on rauhoittunut ja kaikki ok ja mitään asioita ei olla itse sössitty, pyydettiin vaan apua ja sitä saatiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
No ihan normaali perhe mekin ollaan, välillä piipussa muksujen kanssa oltu, onneksi tyttö on rauhoittunut ja kaikki ok ja mitään asioita ei olla itse sössitty, pyydettiin vaan apua ja sitä saatiin.
Hienoa, että pyysitte apua. Ite en kehtaisi, tai ainakin täytys olla aivan äärettömän loppu, mikä on itseasiassa aika tyhmää.
Tsemppiä teille.
 
Lunatic
Hyvä asiahan se on että olet saanu tukiperheen. Sekä sulle että lapsille. Ei ne sun lapsia ryöstä. =)

Ne on vähän kuin sukulaisten korvikkeita, tässä pirstoutuneessa maailmassa.
 
kokemusta on
Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
No ihan normaali perhe mekin ollaan, välillä piipussa muksujen kanssa oltu, onneksi tyttö on rauhoittunut ja kaikki ok ja mitään asioita ei olla itse sössitty, pyydettiin vaan apua ja sitä saatiin.
Hei tosi hienoa että haette apua! Tuolla on vankilassa ja mielisairaalassa äitejä kymmenittäin joilta on lapset otettu pois kun yrittivät pärjätä liian kauan yksin.

Me ollaan myös lastensuojelun asiakkaita. Ei olla sössitty, mulla on vaan ollut vähän depis ja itse hain apua. Ei ne todellakaan ota lapsia pois jos ei oo jotain TOSI rankkaa. Me ollaan näennäisesti tosi pärjäävä DI-perhe Espoosta hyvältä alueelta, ei mitään lähiöjuoppoja, eikä lastensuojelun asiakkuus hävetä tippaakaan.

Ja hei, hyvä puoli: enää ei paljon pelota jos joku uhkaa meitä lastensuojeluilmoituksella ;) Ootan sitä päivää kun pääsen sanomaan vastaan että "hahaa, meistä on jo tehty! Ollaan lastensuojelun vanhoja tuttuja!" :D
 
kokemusta on
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta on:
Ja hei, hyvä puoli: enää ei paljon pelota jos joku uhkaa meitä lastensuojeluilmoituksella ;) Ootan sitä päivää kun pääsen sanomaan vastaan että "hahaa, meistä on jo tehty! Ollaan lastensuojelun vanhoja tuttuja!" :D
Ai niin ja toinen hyvä puoli: jonain päivänä asiakkuus loppuu ja silloin ollaan virallisesti "tarpeeksi hyvät" vanhemmat, ihan niinkuin viranomaisten todistamana ;) Se on vähän niinkuin että te joita ei ole vielä lastensuojelu tutkinut olette edelleen potentiaalisesti kelvottomia perheitä :D :D :D
 
kaikille vastauksista :) ei mekään mitään juoppoja todellakaan olla,uskontokin jo meillä alkoholin kieltää :) joten semmoseen ei elämässämme olla ikinä koskettu. mies on meillä ympärivuorokauden töissä ja minä oon herkillä kun olen raskaana loppuraskaudessa ja tää on kolmas lapsi. päässä alkaa napsahteleen ja raivostun ja huudan herkästi,se on tullut tässäloppuraskaudessa. ja sitten kun lapset ei hereilläoloaikan koskaan näe isäänsä ja tukiverkostoo ei oikein ole..... ollaan oltu lastensuojelun asiakkaina aiemmin ja sieltäkäytiin meillä kerran viikossa niin että sain omaa aikaa. asiakkuus lopetettiin kun ne katsoivat ettei me tarvita. nyt taas olen hermona ja ne tarjois mulle tota vaihtoehtoa,tukiperhettä siis. on meillekin tullut elämän aikan varmaan 5 lastensuojeluilmoitusta!!! eri alueilla kun ollaan asuttu ja muutettu niin joka talossa joku naapuri on tehnyt aina samasta mitättömästä syystä,eli siitä kun kymmeneltä meillä valvoo vanhempi lapsi (heilläkun mennään viimestään 9ltä nukkuun),ja sossussa aina selvitetty sama asia,joo niin menee kymmenenjälkeen nukkuun,so what? lapsen isä käyt töissä(yksityisyrittäjä)ja tulee vasta myöhään illalla kotiin,ja lapsi alitajuntaisestikin odottaa isän kotiintuloa ja ei susostu nukahtamaan ennen sitä,kun ei ikinämuutoin päiväsaikaan näe isää.
 
kauan etsin sopivaa
Hommasin aikoinaan kuopukselleni tukiperheen Pelastakaa lapset ry:n kautta. Ihana perhe oli, kävi useasmman vuoden. Alkujaan täytyi saada kun lähdin tyttären luokkaretkelle valvojaksi eikä paikkkaa kuopukselle. Kouluikään kävi säännöllisesti kerran kuussa, sain itsekin vähän vapaata. Sitten en enää kokenut tarpeelliseksi kun 'iso' poika.
 
Meidän tukiperhe on jo tavallaan perhetuttuja meille, ei enää mitää virallista vaan hyviä kavereita, käydään toisilamme kylässä puolin toisin. Niin ja meillä tukiperhe on sen takia kun isä ei pysty ottamaan lapsia koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
5 lastensuojeluilmoitusta eri tahoilta siitä, että lapset ei nuku ennen kymmentä... Heh, taitaa olla jotain muutakin syytä...
kaikki lähes samoista syistä,eli kun kymmeneltä vielä kuuluu lapsen mölyä (ja äidin "karjumista" kun ei lapsi tottele) ja olemme muuttaneet 7vuoden aikana n 6kertaa,niin joka naapuri tehnyt tästä "mölystä" sen ilmotuksen =D
oli yhdessä mainittu että myös lapsen ruokailutottumukset muka vääriä! kiva väitös,tuskin kyseinen ilmoittajatyyppi on ollut kärpäsenä maidän katossa nähdäkseen mitä lapset syö :LOL: lapset siis täysyin normaaleja ja norm kokoisia jne
 
hm
Meillä kaikki sukulaiset asuvat kaukana. Mitään tukiverkkoja ei ole. Silti en ole koskaan viittä sekuntia kauempaa miettinyt tukiperhettä.
Jaksaminen hoidetaan niin että kärvistellään kun lapset pieniä ja rajoitetaan sitä lapsilukua. Eli se jää kahteen.
En halua maksaa kenellekään siitä että viettää minulle tärkeiden ihmisten kanssa aikaa. Usein lapsia otetaan vaan seuraksi omalle lapselle tai rahan takia.
 

Yhteistyössä