Jos sittenkin raskaana, paniikki...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Meillä on vuoden vanha esikoinen ja vauvakuume on kova, mutta on ajateltu lykätä asiaa vähän, kun pitäisi löytää isompi asunto jne. Nyt kuitenkin jouduin jättämään pillerit pois migreenin takia ja sitten tuli mentyä sänkyyn ilman ehkäisyä (kunnon teinimeininkiä). Yhtäkkiä sain paniikin, että entäs jos nyt tulisinkin raskaaksi, ikäeroa lapsille tulisi 1v 10kk. Miten ihmeessä pärjäisin kahden noin pienen kanssa? Pitäisikö tuolla ikäerolla hommata sisarusrattaat? Toisaalta mikään ei olisi ihanampaa kuin saada toinen lapsi, mutta kyllä pelottaa kun eka raskaus oli niin vaikea. Tosin ihme on jos nyt yhdestä kerrasta tärppää, mutta eka kierrosta tärppäs esikoinenkin...

Hengissä selviää =) Meillä muksuilla ikäeroa 1v 11kk tai vähän alle, miten sen haluaa laskea. Välillä on ollut todella väsynyt, mutta en ole osannut pyytää tarpeeksi apua lasten hoidossa. Nyt alan tajuta ettei kaikesta tarvitse selvitä itse. Lasten kasvaessa näkee kuinka paljon on seuraa toisilleen, ovat ihan parhaat kaverit vaikka riitojakin on. Tuplat olivat meillä käytössä, ja todella näppärät varsinkin sen ekan talven. Ja asuntoa etsimme mekin, ja löysimmekin vähän ennen kakkosen syntymää. Tarjous meni läpi päivää ennen kuin poika maailmaan putkahti, ja onneksi saimme apua remontissa ja muutossa. Nyt ajatellen sitä apua olisi voinut pyytää enenmmänkin, mutta halusimme tehdä kaikkea itse.

Jännä miten sitä haaveilee raskaudesta, vaikka järkisyyt puoltais vielä odottamaan. Toisaalta on olo, että nyt kun tärppäis, niin loppuis sekin pähkääminen! Kiva kuulla, että hyvin on menny tuolla ikäerolla.

Meidän lapsilla on (suunnitellusti) ikäeroa 1 v 6 kk ja hyvin on selvitty. Sitä en kiistä, etteikö olisi tosi rankkaa ollut välillä, mutta siitä selviää kuitenkin. Tuplia ei tarvittu, mut sehän riippuu tietysti lapsista ja asuinpaikasta. Mä käytin tavallisia rattaita/kantoliinaa/pulkkaa/Patapum-kantoreppua ja kun esikoinen täytti 2, ostettiin seisomalauta. Pitemmät matkat kuten kauppaan tai neuvolaan oli pakko tehdä autolla, koska matkaa kuitenkin 10 km edestakaisin. Mulle liian pitkä matka edestakaisin käveltäväksi kahden lapsen kanssa ja aikaa olis mennyt älyttömästi.

Nyt lapset on 1 v8 kk ja 3-v ja heille on toisistaan tosi paljon seuraa. On ollut jo pitkään. Vauva ei ollut kuin muutaman kuukauden, kun tuore isosisko "luki" hänelle kirjaa ja pieni väläytteli ensimmäisiä hymyjään. Siitä asti ovat olleet kuin paita ja peppu :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Onko kokemuksia miten selvitä raskaana taaperon kanssa? Kauhulla jo mietin kaikkea pahoinvointia ja väsymystä ja sitten pitäisi vielä lasta hoitaa...kääk.

Onhan se raskasta,ainakin mulla oli.
Toisessa raskaudessa oli pahoinvointia ekat 4kk ja oli rankkaa juosta vilkkaan esikoisen perässä.Sitten vauvalla oli vielä koliikkia.No,mutta kaikesta selviää....
Voihan olla,että teillä vauva nukkuu hyvin ja raskaus on helppo.Ei kannata stressata liikaa etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Onko kokemuksia miten selvitä raskaana taaperon kanssa? Kauhulla jo mietin kaikkea pahoinvointia ja väsymystä ja sitten pitäisi vielä lasta hoitaa...kääk.

Mulla ei ollut kummassakaan raskaudessa varsinaista pahoinvointia. Kuvottava olo ekat viikot, mutta en oksennellut yhtään. Väsytti ihan hirveästi, mut päiväunet yhdessä taaperon kanssa auttoi. Alle 2-vuotias vielä yleensä nukkuu päikkärit ja kun on vaan yksi lapsi, on tosi helppoa mennä nukkumaan itsekin iltapäivällä. Toista se on nyt kahden kanssa, jotka ei koskaan nuku yhtä aikaa päivisin. En nyt tosin ole raskaanakaan, mutta joskus esim flunssaisena tai huonosti nukutun yön jälkeen olisi tosi ihana hetken huilata, mutta ei onnistu ei.

Ainoa ongelma mulla oli toisen raskauden puolivälissä, kun jouduin lapsivesipunktioon ja sinä päivänä oli kaikki nosteleminen kielletty. Taaperon sain onneksi hoitoon silloin. Pistokohta oli jälkikäteen kipeä (lihaskramppi ehkä ) ja viikon verran oli aika ikävä nostella pientä lasta, mutta siitäkin selvittiin.

No, meillä on myös suunnitellusti ikäeroa toisen ja kolmannen välillä 1v6kk mut niitä vauvoja tulikin sit 2 =) Eli meillä oli 3 reippaasti alle 2 vuotiasta. Raskausaikana sain apuja isovanhemmilta, kun en saanut muutamaan loppu kuukauteen nostella, muuten voin loistavasti koko raskausajan (paremmin kuin yhden odotuksessa ).

Eihän sitä voi tietää etukäteen, miten raskaus tulee sujumaan, turha kauheesti murehtia niitä mahdollisia kauhukuvia etukäteen. Otetaan vastaan mitä tulee ja hoidetaan ne ongelmat sit parhaalla mahdollisella tavalla, jos niitä ilmaantuu.

Muista, että asioilla on kuitenkin aina tapana selviytyä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Mun pirpanoilla on ikäeroa 10,5kk, ja olen todistettavasti edelleen hengissä :xmas:

Kääk... miltä tuntui tietää olevansa raskaana kun oli niin pieni vauva edellinenki?

Absurdilta. Alussa oli vähän paniikinomainen tunnetilakin. Mutta kyllä se siitä tasaantui. Nostaminen oli hankalin homma, kun esikoinen ei kävellyt koko raskauden aikana tietenkään, eikä vielä kuopuksen vauva-aikanakaan muutamaan kuukauteen (ja kun molemmat on tulleet sektiolla, niin se pakkolepo nostamisesta oli alkuun hankalaa).

Yhteistyössä