Jos sikiö on pienikasvuinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jox
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jox

Vieras
ja raskaus on viimeisellä kuulla....

1. Mitä pidetään rajana, sikiön pienikasvuisuudelle?
2. Millä perusteilla synnytys käynnistetään?
3. Mitkä ovat yleisimpiä syitä että sikiö ei enää kasva kohdussa?

Ja paljonko vauvan pitäisi kasvaa esim viikon aikana että se saisi olla loppuun saakka masussa?

Noh...en ole alan ihminen mutta
1. siis jos vauva on alle 3 kiloa syntyessään,keskonen on alle 2,5 kg.vaikka olis täysaikainen.
2.synnytys käynnistetään jos vauva ei masussa näytä kasvavan lainsinkaan ja olisi paremmat edellytykset kasvaa mahan ulkopuolella.
3.napanuoran virtauksissa häikkää,istukassa taikka vauvassa.

Mulla oli vauva 33 viikolla 1500 g ja hyvin ehti kasvaa 3 kiloiseksi.
Silloin seurattin tarkemmin kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
1. siis jos vauva on alle 3 kiloa syntyessään,keskonen on alle 2,5 kg.vaikka olis täysaikainen.
2.synnytys käynnistetään jos vauva ei masussa näytä kasvavan lainsinkaan ja olisi paremmat edellytykset kasvaa mahan ulkopuolella.

Kiitos vastauksista.
Onko noille napanuoran virtauksille olemassa jotain lukemia ja paljonko ne pitäisi olla?

Meillä oli kuopuksen kanssa terkan mielestä kasvu liian vähäistä.Olisko ollu 34-35viikot kun huomasi ettei kohdunpohjan korkeus enää kasvanut vaan pysähtyi ja laski. Käytiin sit äippä polilla kasvuntarkkailu ultrassa saman tien,sikiön todettiin olevan terve ja viikkoja vastaava.sain uuden kontrolli ajan viikolle 36-37,lääkäri sanoi vaan että katsotaan onko kasvua tapahtunut,siis kasvua yhtään (olikohan niin että "normaali" kasvu/viikko on lopussa n.150-200grammaa).Jos ei olis kasvanut niin oltais käynnistys aikaa katsottu tuolloin 36-37viikoilla.Meil vauva kasvoi ihan ok,ja sai itse syntyä ajallaan eli 39+1.

Meille sanottiin,että istukan heikentynyt toiminta tekee sitä ettei sikiö enää kasva,ja tällöin riskinä on myös se että sikiö kärsisi hapen puutteesta ja siksi käynnistetään.Itselläni kyl oli vettäkin aikas vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Kiitos vastauksista.
Onko noille napanuoran virtauksille olemassa jotain lukemia ja paljonko ne pitäisi olla?

Lääkäri ne katsoo,heillä on kyllä luvut.Mulle niitä mitattu ja olleet ok aina.
Mutta mulla ei harmainta hajua...
Kysypä lääkäriltä jos arveluttaa.

Mulla oli koko raskauden sf-mitta ihan ok, poika synty rv 39+0 ja painoi 2510gr ja 47cm.
Kaksiosainen kohtu, mikä ilmeisesti voi myös vaikuttaa kasvuun, ja syntymän jälkeen sanottiin että istukka oli kalkkeutunut.
Mulle ei tehty mitään painoarvioo tms tuosta pojasta.
Nyt toista oottaessa käyn sitten pari kertaa enemmän ultrassa ensinnäki sen takii että tuo poika oli niin pieni ja sit rakenneultras nyt selvis että istukka on alhaalla edessä, että jos se ei poistu siitä niin sektio taas.

Mutta siis tuo istukan kalkkeutuminen ainakin ilmeisesti hidastaa sikiön kasvua.

Mulla huomattiin rv 36 että vauva on pieni. Virtaukset tutkittiin, kunnossa oli. Synnytys sai käynnistyä ajallaan ja rv 40+0 syntyi 48 cm pitkä ja 2920 g painava täysin terve tyttö. Pieni oli silloin ja pieni on nyt vielä kaksivuotiaanakin. Mitään häikkää missään ei kuitenkaan ollut, tuo vaan on mini.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mulla huomattiin rv 36 että vauva on pieni. Virtaukset tutkittiin, kunnossa oli. Synnytys sai käynnistyä ajallaan ja rv 40+0 syntyi 48 cm pitkä ja 2920 g painava täysin terve tyttö. Pieni oli silloin ja pieni on nyt vielä kaksivuotiaanakin. Mitään häikkää missään ei kuitenkaan ollut, tuo vaan on mini.

Muistatko paljonko oli painoarvio tuolla 36 viikolla?

meillä esikoinen syntyi viikolla 39 tasan ja oli 2580g ja 47cm .Ja kun odotin toista niin ei tarkkailtu yhtään enempää ja se syntyi vk 37+4(raskausmyrkytyksen takia käynnistettiin) ja oli 3110g ja 49cm.Meillä esikoinen oli kanssa pieni mutta nyt on pian 9V ja on jo ikätovereitaan pitempi.

mulla selvisi jo veriseuloissa etta istukassa on haikkaa ja vauvan kasvua seurattiin ultrilla saannollisesti. istukassa oli epanormaalit virtaukset mutta vauva naytti kasvavan hyvin. kohonnut raskausmyrkytyksen vaara oli ja se tulikin. olin laakityksella mutta paineet ei laskeneet tarpeeksi ja kaynnistettiin rv 38. vauva oli 2580g ja 51cm ja aika heikossa kunnossa. monenmoisten testien jalkeen selvisi etta istukka ei ollut viimeisilla viikoilla ravinnut vauvaa.
vaikeasta alusta huolimatta vauva on kehittynyt ja kasvanut normaalisti vaikka onkin viela pienenpuoleinen.

Meille syntyi pieni vauva rv 40+4,2640g ja 45,5cm.Sf-mitta (29) ei kasvanut varmaan viikon 34 jälkeen?Siihen ei puututtu joten en tiedä mitä kohdussa tapahtui.Täydet 10 pistettä sai,istukka oli virheetön ja lapsikin on nyt terve 2-vuotias.

Yhteistyössä