... Jos sikiö on pienempi kuin pitäisi? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Onko kokemuksia, mikä on ollut tulos syntymän jälkeen eli vammainen tms. lapsi, jos sikiö on pari viikkoa pienempi kuin pitäisi, keskiraskauden ultran mukaan? (Ei voi olla liian vähän viikkoja, en polta, ja olen syönyt paljon... no, liikaakin).

Eli kyselisin onko jollakin ihan oikeasti käynyt näin, että koko on ollut hieman pieni "ilman syytä" ja sitten on myöhemmin havaittu ongelmia?
Esikoisesta on jo kokemusta, vaikka tottakai ovat myöskin yksilöitä kaikki.
Ymmärtäisin jos olisikin tyttö, mutta poika tulisi taas joten luulisi olevan suurempi. Jopa suurempi kun tulee syötyä niin reilusti eikä esikoisen kanssa ehdi juuri liikuntaa harrastaa...

Kiitos.

Meillä on ainakin ihan terve vastasyntynyt vaikka olikin pikkunen, niin mahassa kun nytkin. Nyt kuukauden ikäsenä on aika normaalin vastasyntyneen kokonen. Jotkut vaan on pienempiä. Näin mulle ultraajakin sano. :)

Oletko ollu aiemmin ultrassa? Eli onko viikot todella varmat? Ite olin np ultrassa viikolla 7 :ashamed: Oli jääny yhdet menkat merkkaamatta ja kuukautisista laskettu aikaheitti vaivaset 5 viikkoa :snotty:
Keskimäinen syntyi viikolla 37+0, rakenneultran mukaan, ja olen ihan varma, että viikkoja oli enmmän, koska poika oli kilon painavampi kun sisko, joka synty rakenneultran mukaan 38+ jotain. Tuosta kolmosesta kun tuli siten käytyä tuolla np-ultrassa viikolla 7voi sanoa varmati että se syntyi viikolla39+4 ja oli tasan sanaman kokoinnkun poika, joka siisi olis syntyny 2,5 viikkoa aiemmin. Rakenneulrassa ei enää voi kovin varmasti viikkoja arvioida. Viikkoon 12 asti sikiön iän voi sanoa vuorokauden tarkkuudella,mutta sen jälkeen ykilölliset kokoerot alkaa näkyä.
Tai jos vaan on tulossa pieni vauva. Meillä esikko painoi 2680 gr, vaikka siis syntyi yli viikon toista myöhemmin, rakenneultran arvion mukan. Toinen ja kolmas painoivat 3450, vaikka toinen syntyi 37+0 ja kolmas 39+4. Vauvat vaanon eri kokoisia syntyessään.

Onko kyseessä ensimmäinen ultra? Meidän esikoinen oli jo ihan varhaisvaiheen ultrassa yli toista viikkoa oletettua pienempi - lääkärin mukaan hedelmöitys on tapahtunut myöhemmin kuin mitä kuukautisten mukaan sen olisi pitänyt tapahtua. Myös toinen poika sai alkunsa yli viikkoa myöhemmin kuin mitä kuukautiset väittivät, sen tiesin itsekin ja laskettua aikaakin siirrettiin sen mukaan. Ainoastaan tuo tyttö on 'kasvanut' lasketun ajan mukaan.

Kiitos vastanneille,

Alkuraskaudessa heitto oli 3 päivää eli ihan ok, se vielä menettelee.
Tässä rakenneultrassa sitten eroa jo pari viikkoa. Se vähän huolestuttaa, syön todellakin vähän liikaa kun ei kiireessä ehdi keskittyä mitä suuhunsa laittaa, niin on vaikea uskoa että onko kaikki ok. Kehityskin on sillä mallilla että voisi luulla olevan jo useammankin viikon etuajassa, on aika vilkas tapaus. Niinhän minullekin on sanottu että kaikki on ok, mutta pelkään ettei kaikkea haluta kertoa, eli pelotella turhia. Mutta jos kuitenkin...?

Kuulostaa ihan hyvältä jos ei kenelläkään ole kokemuksia niin päin että pienen koon vuoksi olisi ilman syytä tullut vammainen lapsi, tms. =)
Helpotus! Kiitos. Olisi se ihanaa jos tulisi pieni lapsi.

Serkulle syntyi toooooooodella pieni täysaikainen. Ihan terve ihanuus.

Mie luulen, että istukan toimintaa saattavat seurata, jos kasvu vielä hidastuu. Eikös näin ole? Joku viisaampi tietää minnuu paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Serkulle syntyi toooooooodella pieni täysaikainen. Ihan terve ihanuus.

Mie luulen, että istukan toimintaa saattavat seurata, jos kasvu vielä hidastuu. Eikös näin ole? Joku viisaampi tietää minnuu paremmin.

Juu näin. Kaverille syntyi yliaikaisena alle 2500 g vauva. Olivat sanonu, että seuraavissa raskauksissa seuraavat istukan toimintaa tarkemmin. Ettei semmosesta olis kyse?

Mulle sanottiin sairaalassa rv 41 että tulossa on pieni vauva viikkoihin nähden.Paino on max. 3kg mutta todennäköisemmin 2600-2700g.Poika syntyi kahden vuorokauden päästä tuosta ultrasta ja painoi 3800g.Ultraaja oli osaston ylilääkäri joka kätilön mukaan oli erinomainen ultraaja.
Ai niin.Poika on kyllä ihan terve ja iso nykyään

meidän esikoinen syntyi 36+6 ja painoi 2070g oli viikkoihin nähden pieni vauva. muuta erikoista ei ollut ku joutui teholla opettelemaan syömistä ja muuta pientä, viikon ajan. en ole koskaan polttanut, joten siitä ei voi johtua. istukka oli "kypsä" ja todella kalkkeutunut jo kun synnytys käynnistettiin, lapsellla oli vähän vettä, minulla raskausmysrkytys. mutta luulen että istukan aikainen kypsyminen heikensi sen toimintaa ja näin vauva ei enää kasvanut.

Miedän 'pikkuinen' oli erityisseurannassa rakenneultrasta saakka lähes koko loppuraskauden kun kasvu oli hidasta.Syntymäpainoksi arvioitiin korkeintaan 3kg viikoilla 40.Syntyi 41+5,ja oli kuronut kasvun niinkin hyvin kii että painoi 4.3kg...

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:
Miedän 'pikkuinen' oli erityisseurannassa rakenneultrasta saakka lähes koko loppuraskauden kun kasvu oli hidasta.Syntymäpainoksi arvioitiin korkeintaan 3kg viikoilla 40.Syntyi 41+5,ja oli kuronut kasvun niinkin hyvin kii että painoi 4.3kg...

Miksihän kuulee "maailmalta" niin paljon juttuja, missä painoarvio on menny päin prinkkalaa? Meillä tosin tehtiin rv 30+0 arvio, minkä mukaan tyttö olis 3450g ja synty 38+1 ja paino 3310. Kerrankin niin päin, että arvioivat isommaksi kuin todellisuudessa on.

Johtuisikohan tuo painoarvion virheellisyys että mittaaja on ihminen ei kone. Ihminenhän ne mitat määrittää siinä ultrassa ja kone laskee vaan pisteiden välisen matkan. Eri ihmiset voivat saada samasta sikiöstä ihan erilaisia mittoja ja painoarvioita. Ja kysehän on nimenomaan painoarviosta, ja muistelen jostain lukeneeni että siinä lasketaan virhemarginaaliksi aina +/- 500g.

Alkuperäinen kirjoittaja jutila:

Meillä samoin. Seurattiin tarkkaan pientä vauvaa kun ei kasva. Pieneksi sanoivat aina ultrassa. Syntyi 42+0 ja painoi 4015g. Oli kätilötkin ihmeissään kun odottivat että pikkuinen tulee.

Tuttavapiirissä on yksi lapsi, joka otettu "ulkoruokintaan" rv 31+ juuri hidastuneen ja jopa pysähtyneen kasvun takia. Syyksi paljastui istukan kalkkeutuminen jolle syytä ei tiedetä.

Yhteistyössä