jos saisit päättää veisitkö vai hakisitko lapsen tarhasta? aamut vai illat helpompia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kummin on mielestäsi helpompi, viedä aamutohinassa lapsi tarhaan vai hakea kiireellä työpäivän jälkeen tarhasta?

Onko kumpikaan helpompaa?
Eli hakisitko vai veisitkö jos toinen vanhempi hoitaa joko aamu/ilta osuuden.

Meillä vasta hoitoura alussa. Ensi talvena esissä. Yritetään tehdä lapsille mahd. lyhyet hoitopäivät ja apuna on sitten myös isovanhemmat viemässä myöhemmin tai hakemassa aikaisemmin jos tarve on. Itse en vielä omista työvuoroistani tiedä ja miehelläkin tulee muutoksia työaikoihin.

Itse ehkä kokisin hakemisen helpompana.. Ei tulisi sitä kurjaa eronhetkeä ;) Ja monella lapsella olen urani aikana huomannut ( päiväkodissa töissä ) että se jääminen on raskaampaa äidin kanssa kuin isä. Ei toki kaikilla lapsilla mutta tälläistä olen ollut havaitsevinani.

Hakisin. Ja niin teenkin. Meillä on isä vienyt aina lapset päiväkotiin, ja mä haen. Mä en varmaan selviäis aamuista. No joskus kyllä vien kun itsellä iltavuoro, mut silloin ei ole niin tarkka aikataulu, mennään 10-11 välillä. Ja kun haen lapsia niin huomattavasti helpompi on hakea silloin kun ovat jo ulkona, on vaattet jo päällä. Mut jos ovat vielä sisällä niin se pukeminen välillä kestäääää...

Mä haen ja isäntä vie. Näin siis 80% hoitopäivistä. Isännällä on vuorotyö ja useimmin hoitoonvienti on ihan rauhallinen kun ei tarvitse aamulla kiirehtiä. Lisäksi näin lapsella hoitopäivän pituus jää usein paljon lyhyemmäksi.

Niin lisättäköön vielä että teen siis 6h päivää ja olen hakemassa lasta usein jo kahden jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Me viemme ja haemme miehen kanssa vuorotellen sen mukaan miten työvuorot menevät. Niin saadaan myös lyhyemmät päivät lapselle. Vieminen on minusta ehdottomasti rankempaa, kun koko aamu menee siihen, että yrittää kelloa seuraten pitää lapsen vauhdissa niin, että hänet saa ajoissa päiväkotiin. Tuo meidän lapsi on semmoinen, että homma menee vaikeaksi, jos hän ehtii aloittaa jonkun leikin kotona. Koen siis lapsen viemisen rankemmaksi, mutta jos itse vie, ei toisaalta tarvitse miettiä miten mies selviää siitä hommasta, hän ei kuitenkaan ole yhtä taitava lapsen kanssa ja välillä manailee niitä aamuja.

Hakisin, koska pääsen sellaiseen aikaan töistä, että mulla ei tarvi mitenkään kiireessä niitä hakea. Tällä hetkellä käyn kotonakin istumassa reilun tunnin verran, ennen kuin lapset haen. Kohta tosin muuttuu sen verran, että en ehdi kotona käydä, vaan menen suoraan päiväkodille, mutta olen ilmoittanut hoitoajat niin, että mulla ei ole mitään kauheaa kiirettä, eikä tartte stressata sitä asiaa.

[QUOTE="vieras";28613903]Hakisin, koska pääsen sellaiseen aikaan töistä, että mulla ei tarvi mitenkään kiireessä niitä hakea. Tällä hetkellä käyn kotonakin istumassa reilun tunnin verran, ennen kuin lapset haen. Kohta tosin muuttuu sen verran, että en ehdi kotona käydä, vaan menen suoraan päiväkodille, mutta olen ilmoittanut hoitoajat niin, että mulla ei ole mitään kauheaa kiirettä, eikä tartte stressata sitä asiaa.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä istut kotona, etkä hae lapsia saman tien? Onko silloin vielä päiväuniaika menossa?

Minä sekä vien että haen, mutta jos saisi valita niin vieminen ois helpompaa. Stressaa joskus se kun pitää töissä kyttäillä että varmasti ehtii ajoissa hakemaan, varsinkin jos on kiireinen päivä.

Kiireettä kumpi tahansa kävis, jos aikaisempia aamuja tarjolla niin ehdottomasti haku. Olen niin huono lähtijä itsekin että kaaoshan siitä tulis.. Onneksi ei ole vielä tarvinnut kokea tätä. Hyvin todennäköisesti jos nyt lapset ikinä hoitoon päätyvät, tulee molemmilla olemaan sekä vientejä että hakuja, mulla tod. näk. useammin ne viennit koska menen pääsääntöisesti myöhemmin töihin kuin mies.

Aika lailla ihan sama, mutta tykkään enemmän viedä aamuisin. Tykkään tietää, miten lapsi jää leikkimään tai tädin syliin aamulla, onko hoitajilla jotain tiedotettavaa, tai kertoa lapseen liittyviä kuulumisia hoitajille. Hakiessa lapsi haetaan pihalta ja silloin se keskustelu on vähän sellasta hymistelyä, hyvin on mennyt jne, ei välttämättä ole edes oma hoitaja paikalla ja täytyy kerätä kurakampetta, piirrustuksia ja muuta mukaan ja huolehtia ne pois autosta.

Mä ehdottomasti valitsen viemisen. Meillä lapset on aamulla hyväntuulisia ja tekee reippaasti vaadittavat asiat. Päivällä kunhakee, niin vikiseevät jo ennenkun päästään autolle. Mulla on siis 100% vastuu viemisestä ja hakemisesta ja aamut on aina helpompia.

Alkuperäinen kirjoittaja köks;28614009:
Miksi ihmeessä istut kotona, etkä hae lapsia saman tien? Onko silloin vielä päiväuniaika menossa?

On, pääsen tällä hetkellä töistä klo 13 ja haen lapset suunnilleen 14.30 hoidosta, että ehtivät syödä välipalan päiväunien jälkeen.

Veisin niinku nykyään vienki. Aamut on kuitenki suht helppoja ku vaan heittää vaatteet niskaan, pesee hampaat ja ovesta ulos.
Oon töiden jälkeen tosi väsyny ja haluan istahtaa hetkeksi levähtämään ennenkö alan touhuumaan. Jos pitäis heti töistä tullessa alkaa puuhaamaan ruokaa huomionkipeiden lasten pyöriessä jaloissa niin olis se paljo rankempaa.

Lapsi menee tarhaan mielellään ja ei kiukuttele koskaan, hyppää kaulaan kun hakee.
Mutta mielummin veisin, koska on äärimmäisen noloa soittaa etten ehdi mitenkään hakea vielä, tulen tunnin päästä... ja kello on 16.30 tai 21.00.
Onneksi lapsella 1-3 tarhapäivää viikossa, ja useimmiten isä hakee ja vie

Se kumpi on helpompaa on vaihdellut. Varmaan mielummin kuitenkin olisin se joka saa aamulla aikaiseen lähteä rauhassa töihin toisen hoitaessa lapset hoitoon ja sitten pääsisi myös hyvissä ajoin hakemaan lapsia.

Huoh, entä jos ei ole vaihtoehtoja. Itse aina vien ja haen. Mies reissutöissä. Kun oli vielä täällä töissä, meillä oli samat työajat, joten vietiin ja haettiin useimmiten yhdessä. Toinen vei toisen ja toinen toisen. Hoitoaikoja se ei kyllä lyhentänyt.

Olen järkännyt aikoinani työvuorot niin, ettei lapsi joutuisi olemaan pitkää päivää tarhassa. Eli menen töihin jo 5-6 aikaan.
Mies viel kuopuksen ennen 8 tarhaan, töihin mennessään. Ja minä haen suoraan töistä tullessani.

Yhteistyössä