"Jos ruuhkamaksut otetaan pääkaupunkiseudulla käyttöön, uhkaa varsinkin kehyskuntien asuntovarallisuuden arvo laskea."

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Valtava tilantarve, kallis väylä- ja parkkipaikkarakentaminen, yhdyskuntarakenteen hajautuminen, saasteet, onnettomuudet, kansanterveyden heikkeneminen.
Ovatko väylät tarpeettomia, jos ei ole autoja? Miten ajattelet väylien vaikuttavan ruokahuollon, poliisin, palokunnan, ambulanssien, putkimiesten, sähkömiesten ym. toimintaan? Useimmieten nämä kaikki ovat varsin tarpeellisia ja ennenkaikkea heidän on hyvä päästä kohteeseen, mikä toisinsanoen tarkoittaa sitä, että väylien on oltava anyway kunnossa, eikö?

Yhdyskuntarakenteen hajautuminen? Miksi se on pahasta? Omasta näkökulmastani väittäisin, että pahinta on joutua asumaan ahtaasti kaoottisessa kaupunkiympäristössä naapureiden piirittämänä.

Miten autoilu liittyy heikentävästi kansanterveyteen? Toki vastaavasti hyötyliikunta vähenee, mutta harrastusliikunta lisääntyy ja valikoima paranee, kun on mahdollisuus valita harrastuksensa.

Omasta näkökulmastani autoilun demonisoiminen kaiken pahan alkuna ja juurena on vähän hölmöä. Siitä huolimatta, että perheessäni on kaksi autoa, on elämämme keskiverroin ekologisempaa kuin autottoman Helsinkiläis sinkun. Itse kiinnittäisin ensisijaisesti huomioni turhaan lentoliikennöintiin ja älyttömiin rahtikuljetuksiin. Onko todella tarpeellista raijata kaikenlaista paskaa kiinasta rahtilaivoilla tänne? Onko pakko käydä dubaissa viidesti vuodessa?
Autoilu antaa useimpien arkeen paljon aikaa ja vapautta. Sen lisäksi se tuo valtion talouteen suuren summan rahaa. Uusia ja kestävämpiä käyttövoimakokeiluita on menossa ja joidenkin vuosien sisällä autoilusta tulee jokatapauksessa päästöttömämpiä. On siis typerää demonisoida näinkin välttämätöntä pitkien välimatkojen maassa.
Kaupunkiasuminen on kamalaa, kammottavaa, ahdistavaa ja mieltä sairastuttavaa. On huomattavasti parempi päästä sadan metrin matkan sisällä kotiovelta metsään kuin lähikauppaan ja lattekahvilaan.

Autoilun verotus osuu pahiten pienituloisiin, joiden on oltava työpaikoillaan läsnä ja tehtävä epäsäännöllisiä työaikoja, jolloin julkisen liikenteen käyttö hankaloittaa elämää melkoisesti. Minusta tämäkin asia jätetään täysin huomiotta. Hallituspuolueet, joiden pitäisi olla pienten puolella, ovat sakottamassa näitä ihmisiä kaikkein eniten. Nyt jo olemme tilanteessa, jossa etätyöhön kykenevät tekevät niin. He eivät ole pienituloisia vaan vähintään keskituloisia. Heille autoilemattomuus on pelkkää lisätuloa takataskuun. Kaupankassat, päivähoitajat, lähihoitajat, sairaanhoitajat, poliisit ym. eivät nauti tällaisesta edusta ja heitä tullaan rokottamaan jatkossakin enemmän "autoilusta".
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä