jos puhutaan sikiön kasvun jätätyksestä alkuraskaudessa, paljonko mitat silloin jätättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Mikä silloin lasketaan alkuraskaudeksi ja paljonko sikiö silloin tulee perässä viikoissa jos puhutaan kasvun jätätyksestä?

Mulla on alkiovaiheesta asti sikiö vastannut 2-10 päivää pienempää kuin oikeasti on. Tarkka hedelmöityspäivä tiedetään.

Voidaanko siis puhua kasvun hidastumiseta vai onko toi vielä normaalihaarukka?

esim rv 7+1 vastasi 6+3, 10+2 vastasi 10+0, 12+0 vastasi 11+4, 15+2 vastasi 15+0 ja rakenneultrassa rv 19+3 vastasi 18+0/18+5 viikkoja.

Kiitos jos joku osaa sanoa jotain. tää stressaa mua kauheasti.

Olet varmaan kysynyt asiaa ultran tehneeltä lääkäriltä/kätilöltä??? Sieltä saat asiantuntevamman vastauksen kuin täällä.
Minusta noissa mitoissa nyt ei edes isoa heittoa ole...

no lääkäri ei sano juuta eikä jaata.
meillä siis tiedetään ivf:n takia tarkka hedelmöityspäivä ja laskettuaika joten heitot ovat laskettu siitä. eli aina tiedetään tarkka viikko ja päivä ja heitot ovat siitä.

Mulla kanssa jätätti nuo mitat, älä stressaa turhaan. Heitot näyttää olevan tosi pieniä. Jokainen lapsi on oman mittaisensa jo kohdussa, olipa kyse alku- tai loppuraskaudesta.

Itselläni loppuraskaus meni piloille noiden jatkuvien mittaamisten takia, kun aloin epäilemään ties mitä pääni sisällä. Synnytys käynnistettiin mukamas liian pienen kasvun takia (vauveli muka pienikokoinen viikkoihin nähden) ja kappas vaan, olikin ihan "haarukassa paino, pituus hieman alakanttinen. Terve vauva ja kätilötkin sanoivat, että vauva olisi saanut syntyä itsestään, turha käynnistys siis.

Minulla heitteli aina raskausviikot viikon tai kaksi, siis sikiö oli pienempi. Hedelmöityspäivä oli tiedossa myös. 12-viikon ultraan piti mennä uudelleen, koska mitat viittasivat 10-viikkoiseen sikiöön. Samoin 22-viikon ultraan menimme uudestaan, koska silloin sikiö vastasi 19+5 viikkoista. Synnytys käynnistettiin 39+2 rv:lla, vauvan pienen koon takia. Tyttö painoi 2300g melkein täysiaikaisena. Syyksi selvisi lopulta istukan tulehdus. Tyttömme on terve , kasvaa ja voi hyvin. Menee neuvolan "nolla -käyrällä" tai vähän alle. Kehitys ja kaikki muu on ikätasoista. Tsemppiä sinulle!

Olisin sinuna huolissani, jos jätätys lisääntyisi, mutta eihän tuossa ole tapahtunut oikein mitään sen suhteen. Aina noissa varmaan on muutaman päivän heittoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no lääkäri ei sano juuta eikä jaata.
meillä siis tiedetään ivf:n takia tarkka hedelmöityspäivä ja laskettuaika joten heitot ovat laskettu siitä. eli aina tiedetään tarkka viikko ja päivä ja heitot ovat siitä.

No, mutta noihan on hei n. kahden päivän heittoja! Siis aivan täysin normaalia. Mä ymmärsin sun ekasta viestistä, että mitat jätättää aina siitä edellisestä tuloksesta.

kiitos teille lohduttavista sanoista. en olisi uskonut että olen näin peloissani kun viimein saan raskauden alulle. iloa ja pelkoa samassa suhteessa. toivottavasti saan jostain sen mielenrauhan loppuraskaudeksi.

Ensinnäkin siellä ultrassa on yleensä joku virhemarginaali, minkä voi heittää saadusta tuloksesta. Tuo aikahan lasketaan tietyistä mitoista, niiden mittaaminen voi hieman heittää. Vertailuarvot on vastaavista keskiarvoisista mitoista, mutta kaikki eivät ole sen keskiarvon mukaisia mitoiltaan. Muistaakseni rakenneultrassa mitataan joku pään mitta ja reisiluun pituus, esim. meidän esikoisen kohdalla ne eivät olleet keskimäääräisen suhteen mukaiset. Vitsailtiinkin, että varmaan on isopäinen ja lyhytjalkainen - no on pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen murkku nykyään.

Yhteistyössä