jos poltan yhden savukkeen ja olen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Ihan faktavastauksen, en moralisointia tämän päiväisen jälkeen enempää kaipaa. Kysymys: olen raskaana rv29. Tänään oli niin kamala päivä, tapahtui jotain kamalaa. Aiheutanko vauvalleni jotain jos poltan yhden savukkeen?

Tämä ei ole moralisointia: tänään elämässäsi tapahtui jotain kamalaa. Miten yksi tai kaksikaan tupakkaa vaikuttaa tapahtuneeseen? Ratkaisee jotain? Mitään? Voi tulla hetkellinen hyvän olon tunne. Voisiko sen saada jostain muusta? Jos polttaa yhden tupakan, kuinka paljon se madaltaa kynnystä polttaa huomenna toinen? Ja ylihuomenna vielä vähän? Näitä asioita mietin itse raskauden aikana ja edelleenkin silloin tällöin.

-1v8kk polttamatta

Yksi tupakka ei auta mitenkään, ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että siitä tulee saatananmoinen morkkis, kun tietää että lapsi kiemurtelee siellä hapenpuutteessa.
En kyllä usko että yhden tupakan polttamisella olisi vaikutusta lapsen allergioiden saantiin tai atooppisuuteen. Itselläni on ollut sen verta vittumaista välillä ihan kirjaimellisesti, että olen miettinyt, voiko vitutukseen kuolla ja melkein toivonutkin sitä, mutta olen ollut sitä mieltä, etten halua rangaista lastani jos omassa elämässäni on ollut jokin hetken pielessä.

koita ensin kertoo mitä tapahtui? ehkä se auttaa. vai kerkesitkö jo vetää?

mä sanon tähän näin. tosi hienoa jos oot voinu lopettaa tupakan polton! moni ei siihen pysty. mutta kuten jo tässä mainittiinkin niin se voi helposti madaltaa sitä kynnystä, ja sitten menee vaan pahemmaks. mä luulen että tupakan poltossa on sama ku alkoholin käytössä raskauden aikana että sitä on kokonaan kielletty koska sitä rajaa ei oo määritelty kuinka paljon on turvallista ottaa. siks ei kannata ottaa yhtään.

mutta en jeesustele. nyt jo naama punasena häpeästä täällä ku niin monta vuotta uhosin lopettavani ku plussa tulee ja silti en pystyny. mut se hurja määrä minkä oon voinu vähentää siitä oon jo ylpee, koska se on enään niin vähän mitä mun pitää vielä lopettaa ennenku oon kokonaan onnistunu.

Ei se yksi tupakka tee mun mielestä mitään pysyvää vahinkoa. Mutta mutta voiko tupakoitsija olla varma et ei ratkee uudestaan polttaan, siis et se jääsiihen yhteen? Jos jää niin vedä pois (avaa sateenvarjoa...) Mut sit kannattaa tosiaa jäädä siihen eikä alottaa taas polttamaan. Ite entisenä tupakoitsijana et ottas sitä riskiä et koittasin yhden poltella, vaikka todennäkösesti maistus ihan paskalta.

En jaksa alkaa kertoa. Tää paska vaan alkoi taas alusta. Mun elämästä ei ole tarkoitettu helppoa, koko ajan tulee vastoinkäymisiä. Ihmissuhteisiin liittyy, ei kuitenkaan omaan mieheen, mutta läheisiin kylläkin.

Kuinkahan moni miettisi ja pohtisi ja olisi huolissaan jos joutuisi esim raskaana ollessaan huoneistopaloon ja ehtisi minuutin-pari hengittää häkää ja savua?
En moralisoi, poltat tupakan jos siltä tuntuu ja kovasti onnea jos se vain siihen yhteen jää!

Kerron vaan faktana että hiilimonoksidi (häkä), joka on tupakassa vain yksi vahignollisista ainesosista, sitoutuu veren hemoglobiiniin happea tehokkaammin ja siten estää hapen sitoutumisen. Tämä hapen sijaan hiilimonoksidilla kyllästetty veri kulkee sitten istukkaan, josta hapen sijasta sikiön elimistöön siirtyykin häkä.
Nikotiini taas puolestaan supistaa verisuonia, myös istukassa ja napanuorassa. Tämä vaikeuttaa veren virtausta ja siten vahvistaa häkä-ilmiön vaikutusta.
Tämän takia sikiö todella hetkellisesti kärsii lievästi hapenpuutteesta äidin tupakoidessa (tai hengittäessä häkää muuta kautta).