Jos papassa on jotain poikkeavaa

• Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut
Hei,

Jos papassani on jotain poikkeavaa, niin soittaako lääkäri vai laittaako silti postia? Miten teillä on käynyt? Ja kuinka kauan papan vastaus kestää viikko, kaks vaiko kolme?

et
Asian voit sopia lääkärin kanssa.

Vaihtoehtoja
a) lääkäri ilmoittaa kirjeellä, jos tuloksessa on jotain erityistä
b) lääkäri ilmoittaa kirjeellä
c) varaat soittoajan, jolloin soitat lääkärille tulosten kysymistä varten
d) varaa lääkäriajan, jolloin kuulet myös tuloksen.

a ja b ovat hyviä vaihtoehtoja, kun gynekologisessa tutkimuksessa ei ole ilmennyt mitään kummallista.

c on hyvä vaihtoehto, kun oletetaan papan antavan lisätietoja oireisiin

d vaihtoehtoa voidaan käyttää, kun sinulle on oireiden perusteella joka tapauksessa annettava jotain hoitoa.

Papa-tulokset saadaan yleensä viikossa riippuen käytetystä laboratoriosta jne. Vaihtoehdoissa 1 ja 2 tuloksen saaminen saattaa kestää 2-3 viikkoa, koska lääkärillä voi olla ihan erillinen aika, jolloin hän kirjoittaa kyseisiä lausuntoja.

Sovi siis lääkärin kanssa, mikä on paras tapa ilmoitella.

Jos mitään ei ole sovittu, niin lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa sinulle kirjeellä tai puhelimitse, mikäli tulos on ollut normaalista poikkeava ja vaatii jatkotoimia.

huolestunut
Kiitos sinulle:)

Sovittiin lääkärin kanssa, että hän laittaa kirjeen, mutta minulla on paha aavistus, että jotakin on vialla :/(olen vuotanut jo pidemmän aikaa) Edellisestä papasta on sen verran aikaa, että en muista kuinka kauan vastauksissa menee, joten siksi kysyin.

Jospas tämä nyt selviäisi pian...

Soiton saanut
Ei sovittu lekurin kanssa miten imoittaminen tapahtuu.

Sain työpaikalle soiton, jossa lekuri kertoi Papatuloksen olevan neljä (=paikallinen syöpä). Sitten hän kysyi miltä minulta tuntuu.

Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, asiat ovat kunnossa.

pipsukka
Sain juuri itse hetki sitten papa-tulokseni. Täysin puhdas, onneksi, kun pelkäsin jo että jotain olisi vialla. Minulla kesti kaksi viikkoa kun sain tuloksen. Minulle annettiin puhelinaika ja puhelimessa lääkärini kertoi tuloksen. Se on kumma juttu miten se aina yhtäpaljon jännittää kun soittaa papa-tuloksista. Ehkä siksi kun äidin puolella suvussa on tosi paljon syöpää, melkein kaikilla äitini sisaruksilla on todettu joko kohtu- tai rintasyöpä. Minulla itselläni ei ole vielä yhtään lasta, pelkään ihan hirveästi sellaista tilannetta että minulla todettaisiin kohtusyöpä enkä ikinä voisi saada lasta. Maailma varmaan romahtaisi. Mutta sellaisiakin tapauksia on käynyt. No ei pidä miettiä tuollaisia.

joukkopapa
Itse kävin ns. joukkopapassa sain kutsun kun oli vuosi sitten lk. 2 niin näytteen ottaja sanoi, että menee n. 2kk:tta vastaukseen. Joukkopapaan tulee automaattisesti kutsu iän perusteella, tämä on kunnallinen. Eri asia on kun käy yksityisellä vastaanotolla gynegologilla missä näyte otetaan ja vastaus tulee nopeammin.

Yhteistyössä