Jos päänympärys on 54cm, ni voiko käyttää 54 kokoista ratsastuskypärää?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Miulla on miun vanha kypärä kokoa 54 ja mahtuu päähäni hyvin. Mittasin vielä eilen varmistukseksi pääni ja tasan 54cm se oli, kuten muistelinkin. Tää vaan tuli mieleeni, kun viime syksynä olin menossa ratsastamaan ja meinasin laittaa kypärän päähän, niin opettaja kysäs, et meinaanko tuota kypärää käyttää, et taitaa olla vähän liian pieni... Tuo kypärä miulla on ollu liki 15 vuotta ja hyvin menny aina päähän. Eli siis ole tiukkakaan. vaan semmonen miusta sopiva.. Nyt pitäis taas ratsastusta aloitella ja mietin, et voinko tuota kypärää nyt käyttää. Ku en viitsis uuttakaan ostaa ku käyn ehkä vaan tän 5 kertaa, mitä lahjakortissa nyt on...

Alkuperäinen kirjoittaja ehheh heh:
Eikö sun kysymys oo jo vastaus itsessään?

No kyllähän se vähän niinkuin on, mut vaan kummastutti sen opettajan kysymys? Mie niin vähän oon ratsastanu, et mietin, et pitäiskö sen kypärän olla jotenkin reilumman kokoinen? Ainakin eilen tallilla ku katselin ihmisiä kypärät päässä, ni ne kaikki näytti niin ison kokoisilta heidän päissään...

Jos se sun päähän mahtuu niin voit käyttää (kypäröissäkin on kokoeroja vaikka nro olisi sama), toki jos kypärä on noin vanha niin herää kysymys siitä onko se enää turvallinen.
Esim mulla on pään ympärys 55 cm ja kypärä on 56 jotta sinne menee talvella myös kypärämyssy alle, tyttärellä päänympärys on 54 ja kypärä 54 (on erimerkkinen kuin mun ja siinäkin on sen verran väljyyttä että myssy alle menee)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Jos se sun päähän mahtuu niin voit käyttää (kypäröissäkin on kokoeroja vaikka nro olisi sama), toki jos kypärä on noin vanha niin herää kysymys siitä onko se enää turvallinen.
Esim mulla on pään ympärys 55 cm ja kypärä on 56 jotta sinne menee talvella myös kypärämyssy alle, tyttärellä päänympärys on 54 ja kypärä 54 (on erimerkkinen kuin mun ja siinäkin on sen verran väljyyttä että myssy alle menee)

Tuonne alle ei kyllä mikään myssy mahdu, mut mie en nyt taida tuota 5:ttä kertaa enempää tänä syksynä ratsastaakaan...ei aika riitä ku ilmat viilenee. Ni ajattelin, et kait tuo kypärä nyt nää 5 kertaa menis...

Alkuperäinen kirjoittaja tauntaun:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Tarkoittikohan opettaja sitä turvakypärä-mallia? Sehän on semmoin jätti verrattuna wanhoihin webleyn kypäriin :D

jaa-a...mie en ees muista, et mikä tuo on...semmonen tosi siro kypärä... ei siis mikään turvakypärä...

Luultavasti samantyylinen, mikä minulla oli silloin 15v sitten.

Nykyäänhän opettajat suosittelee käytettäväksi sitä turvakypärää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko lähellä liikettä missä myydään ratsastustarvikkeita? siellä osataan opastaa sopivien varusteiden löytämiseen

On tuossa vieressä yks eläinkauppa, mut aikomus ei oo hommata mitään varusteita vaan ajattelin ihan pärjätä nää 5 kertaa tuolla kypärällä ja sit miulla on semmoset talviratsastussaappaat, joita käytän koirien kans liikkuessa..

Tarkoittikohan opettaja sitä turvakypärä-mallia? Sehän on semmoin jätti verrattuna wanhoihin webleyn kypäriin :D

jaa-a...mie en ees muista, et mikä tuo on...semmonen tosi siro kypärä... ei siis mikään turvakypärä...

Luultavasti samantyylinen, mikä minulla oli silloin 15v sitten.

Nykyäänhän opettajat suosittelee käytettäväksi sitä turvakypärää.

niijoo... täytyy varmaan kysäistä tallilta, et oiskohan siellä lainakypäröitä (vai onko nykyään enää talleilla lainakypäriä? ) vai meniskö tuo...

niijoo... täytyy varmaan kysäistä tallilta, et oiskohan siellä lainakypäröitä (vai onko nykyään enää talleilla lainakypäriä? ) vai meniskö tuo...

Kyllä niillä on koska lähes kaikilla talleilla se on pakollinen varuste, joten heillä pitää olla niitä lainattavissa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Kyllä niillä on koska lähes kaikilla talleilla se on pakollinen varuste, joten heillä pitää olla niitä lainattavissa.

Kiitos. Tarviikin vaikka kysäistä sitten opettajalta kypärästä. Pitäisi sinne ens alkuviikosta soitella, et miten loppuviikon tunneilla on tilaa, jotta pääsis hevostelemaan...

Yhteistyössä