Jos opiskelijalla ei ole kesätöitä niin mistä rahaa?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Siis kyse omillaan asuvasta perheellisestä opiskelijasta jolla ei ole puolisoa.

Kun yhdessä ketjussa mut haukuttiin luuseriksi sen takia, että ilman kesätöitä olisi pakko hakea toimeentulotukea. Mä en ymmärrä, että mitä muita vaihtoehtoja sitten on kuin kesätyö ja toimeentulotuki. Voisko joku viisas mua valaista?

Mulla kesällä olis tulot ilman kesätyön palkkaa/toimeentulotukea n.660?. Siitä vuokraan 400?. Lisäksi on lainanlyhennys 51?, sähkö 25? ja puhelinlasku. Siis jos oikein karsitaan, nuo kun on pakko maksaa. Lopuilla sitten pitäisi ostaa ruokaa ja pesuaineitta. Ei kyllä paljon olisi rahaa millä elää.

Yleistä asumistukea, vai joko on mukana summassa?
Kirppari ja huuto.net? Jos itselläsi ei ole myytävää, pyydä vanhemmilta/tutuilta tarpeettomia vaatteita ja tavaroita.. Helposti pääsee 300-400 euron verottomiin kuukausiansioihin.
Hoida "pimeästi" muitakin lapsia samalla?

Toisessa keskustelussa kerroit saaneesi kesätöitä? Mikset etsisi jotain muuta vielä, siivousta, muuta keikkatyötä? Esim. opiskelualaltasi?

Mä sain opiskellessani 22 vuotiaana joka kk porukoiltani 700 ? ja mummulta 300 ? :), sit tapasin miehen ja se elätti, nyt oon töissä hyvä palkkaisessa duunissa. Kyllä opiskelu kannatti :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleistä asumistukea, vai joko on mukana summassa?
Kirppari ja huuto.net? Jos itselläsi ei ole myytävää, pyydä vanhemmilta/tutuilta tarpeettomia vaatteita ja tavaroita.. Helposti pääsee 300-400 euron verottomiin kuukausiansioihin.
Hoida "pimeästi" muitakin lapsia samalla?

Toisessa keskustelussa kerroit saaneesi kesätöitä? Mikset etsisi jotain muuta vielä, siivousta, muuta keikkatyötä? Esim. opiskelualaltasi?

Yleinen asumistuki on jo tuossa summassa. Mulla ei oikein ole mitään myytävää, paitsi jos alan ommella vaikka lastenvaatteita.

Mulla on töitä jäätelökioskilla ja sitä hommaa ei varmaan ole joka päivä, kun pitää vuorot jakaa neljän ihmisen kesken. Olen yrittänyt seurata jos jossakin olis töitä osa-aikaisesti.

Sos.toimeen varmaa pitkät jonot kesäajalla niin voikos sitä hakea etukäteen?Takuulla jos kesäkuussa alkaa hakemaan niin pari kk saa päätöstä odotella,luulisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja virpi:
ootko sä eronnu yh? :o

No profiilista näkee, että asun likan kanssa kahdestaan...mikä siinä on niin ihmeellistä?

Aika kummallista jos sulla muka " mies " ois, niin eiköhä sekin osallistuis raha-asioihin, muuttasitte yhteen. Sulla on varmaan mielikuvitus mies.

Alkuperäinen kirjoittaja vuokraa:
vuokraa asuntos kesäksi pois ja muuta vanhempien luo.. säästät vuokrat sitten

Isän luo en muuta, siitä ei tulisi kuin helvetti. Enkä mä nyt ala mun vuokra-asuntoa vuokraamaan eteenpäin.

Sitäpaitsi mulla on töitä. Mä nyt vain ihmettelen mitä muita vaihtoehtoja on kuin kesätyö ja toimeentulotuki.

Niinpä, opiskelijana on paskamaista olla. Tee koko kesä töitä-->saa rahaa-->oo ilman lomaa TAI oo lomalla koko kesä-->oo ilman rahaa myöskin. Perheellisen opiskelijan tulisi mun mielestä saada jotain tukea edes kuukauden ajan. Itse opiskelin AMK:ssa ja olin kesät kokonaan töissä ja pieni lapsikin oli. Oli pirun raskasta aikaa..

ootko sä eronnu yh? :o

No profiilista näkee, että asun likan kanssa kahdestaan...mikä siinä on niin ihmeellistä?

ei mkn. mietin vain että sulla mahtaa olla vaikeaa, mutta sinulla on varmasti ihana tytär :hug:

No ei mulla kyllä mitään vaikeaa ole... :whistle:

Mun mielestä toimeentulotukea ei saa, ellei ole ottanut opintolainaa täysmääräsenä. Näin oli ainakin sillon kun ite opiskelin 2000-luvun alussa. Ite en saanut mitään tukia kesällä, koska en halunnut ottaa opintolainaa. Oli pakko mennä mihin tahansa töihin, ja myinkin sitten lehtiä yhden kesän. Inhottavaa hommaa ja huono palkka.

Etkö voisi ap mennä tuon jätskimyynnin lisäksi vaikka siivoamaan tai myymään lehtiä? Ei kovin kummoisia työpaikkoja, mutta ainakin saisit edes vähän enemmän tuloja. Luulen nimittäin, että et välttämättä saa ees sossusta mitään rahaa ja toi jätskin myynti olis ainut tulonlähteesi.

Alkuperäinen kirjoittaja vuokraa:
vuokraa asuntos kesäksi pois ja muuta vanhempien luo.. säästät vuokrat sitten

Isän luo en muuta, siitä ei tulisi kuin helvetti. Enkä mä nyt ala mun vuokra-asuntoa vuokraamaan eteenpäin.

Sitäpaitsi mulla on töitä. Mä nyt vain ihmettelen mitä muita vaihtoehtoja on kuin kesätyö ja toimeentulotuki.

mennä naimisiin rikkaan miehen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, opiskelijana on paskamaista olla. Tee koko kesä töitä-->saa rahaa-->oo ilman lomaa TAI oo lomalla koko kesä-->oo ilman rahaa myöskin. Perheellisen opiskelijan tulisi mun mielestä saada jotain tukea edes kuukauden ajan. Itse opiskelin AMK:ssa ja olin kesät kokonaan töissä ja pieni lapsikin oli. Oli pirun raskasta aikaa..

Ja nykyään on paljon perheellisiä opiskeljoita eli saisi olla opintorahassa lapsikorotus aivan kuin on työttömyysrahoissa.

Yhteistyössä