jos on yhteinen vuokrasopimus ja toinen haluaa muuttaa pois..miten toimitaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nättitähti

Aktiivinen jäsen
14.08.2007
4 291
0
36
eli siskoni asustelee kimppakämpässä naispuolisen ystävänsäkanssa. vuokrayhtiö ei suostunut tekemään erillisiä sopimuksia.
nyt sisko haluaa muuttaa pois,kun on tullu ongelmia.
miten se käytännössä menee?
olen meinaan joskus lukenut että se asuntoon jäävä voi periä puolet vuokrasta kun ei ole erillistä sopimusta?
voiko vain toinen (eli siskoni) irtisanoa vuokrasopimuksen ilman että se purkaantuisi myös sen ystävältä?

Aina ei onnistu noin helposti. Kun mun kämppis muutti pois, vuokranantaja ilmoitti aluksi laittavansa välitystoimistoon ilmotuksen että etsitään uutta kämppistä. Seuraavaksi tulikin ilmoitus mulle, että haluaa minun muuttavan pois, sillä haluaa vuokrata asunnon kokonaisena yhdellä sopimuksella. Käytännössä siis mulle jäi 1kk aikaa etsiä uusi asunto. Varaa ei ollut tuohon jäädä yksinään. Tietenkin mulla olisi varmaan ollut joku valitusoikeus tai oikeus asua tietty aika, mutta käytännössä oli helpompi muuttaa samaan aikaan.

Toivottavasti siis siskosi ilmoittaa kämppikselleen ajoissa ja kämppis saa sovittua omat asiansa kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
onnistuuko se silti vaikka toinen ehkä vastustaa? eli tää ystävä.
mites takuuvuokra? sitä ei varmaan saa pois ennenkun koko asunto luovutetaan takaisin? siskoni on maksanu puolet siitä,ainakin.
Siis toki onnistuu. Jos jompi kumpi vuokrasopimuksen allekirjoittaneista vuokralaisista haluaa purkaa sopimuksen, niin silloin yhteys vuokranantajaan. Sopimus puretaan ja se purkautuu molemmilta. Vuokranantaja voi sitten päättää, tekeekö uuden vuokrasopimuksen sen toisen vuokralaisen kanssa vai hankkiiko uuden vuokralaisen. Se, että se toinen osapuoli vastustaisi vuokrasopimuksen purkua, ei hänen kannaltaan valitettavasti merkitse yhtään mitään. Jos se toinen osapuoli päättää lähteä, niin ei sitä voi millään tavalla velvoittaa olemaan vuokralaisena maailman tappiin kyseisessä asunnossa, jossa ei enää itse asu.

Kämppikselle on reilua - vaikka olisi riitaantunutkin hänen kanssaan - ilmoittaa hyvissä ajoin, että aikoo muuttaa pois ja vaatia vuokrasopimuksen purkua.

Yhteistyössä