Jos on ulosotossa päättyneitä velkoja, niin onko ne oikeasti päättyneet vai voiko ne tulla vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Velan maksua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Velan maksua

Vieras
maksuun? Siellä lukee joidenkin kohdalla: suppean ulosoton este tai varattomuuseste. Nuo on ajalta jolloin olin työtön tai opiskelija eikä ollut ulosmitattavia tuloja. Viimeisimmät noista taisi olla alkuvuodelta 2013. Sen jälkeen olen maksanut palkastani ulosottoon ja velat alkaa olla maksussa tänä vuonna. Siis jos ne velat mitkä pitää maksaa on vain ne jotka ovat aktiisivia. Sittenhän sieltä tulee lisää jos nuo päättyneet yhtäkkiä tuleekin takaisin.

Sen tiedän, että perintätoimistoista voi tulla vielä lisää kuten tulikin viime viikolla. Ne velat kun voi pyöriä siellä vuosia. Ei vain ole ollut varaa niitä maksaa perintätoimistoon työttömänä/opiskelijana/ulosotossa olevana.

Avoimen saldon kohdalta näet avoimen saldon. Se on aktiivisessa perinnässä.

Passiviperinnän kohdalla olevat on ulosotossa olevia,mutta ulosotto ei etsi niille aktiivisesti rahaa. Mutta ne saattaa pompata sieltä esiin uuden ulosmittauksen myötä.

Päättyneet kohdasta näet ne mitkä ovat päättyneet kun ulosottoa ei olla voitu suorittaa eikä saatavaa perittyä tai olet sanut maksettua saatavan kokonaan. Myös tässä kohdassa olevat saatavat voi tulla uudelleen perittäväksi mikäli saava osapuoli hakee uutta täytäntöönpanoa ulosotosta.

Toisin sanoen jos sinulla näkyy ulosotossa missään kohden saatavia niin ne voi sieltä palata uudelleen perittäväksi.

Nyt jos on 15v vanha velka tai jos perustuu vankeuteen tai yhdyskuntapalveluun se venyy 20 vuoteen niin se vanhenee täysin. Ja tuolloinkin sitä poistamista täytyy itse hakea.

Jatkoa edelliseen vielä...eli nyt jos saat palkka tai muuta tuloa niin ne kyllä sieltä tulee siihen perintään. Todennäköisesti UO antaa ensin hoitaa ne avoimet pois ja sitten ne tekee uuden ulosmittauspäätöksen jolla aletaan kuitata niitä passiivisia saatavia. Ne eivät siis ole millään tavalla poistunert tai vanhentuneet.

Yhteistyössä