Jos on tulossa raskausmyrkytys niin eihän se turvotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iisakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iisakki

Vieras
katoa välillä???

Minulla pari viikkoa näkynyt tähtiä silmissä vaikka olo ihan hyvä. Ei ole pyörryttänyt tms.
Neuvolassa kävin viime viikolla ja verenpaineet on aina ennen ollut matalat mutta nyt nousseet 103/68 -> 121/82. Eli vielä kuitenkin ihan hyvät paineet oli.
Pissa puhdas.
Nyt kuitenkin kolme päivää särkenyt päätä ja eilen illalla huomasin että nilkkoja turvotti. Tänään aamupäivällä huomasin että sormukset ei irtoa millään sormista vaikka yleensä on liiankin löysät. Turvotus kuitenkin katosi käsistäkin muutamassa tunnissa.
3 raskaus eikä aiemmissa ole ollut merkkejäkään myrkytyksestä.

Tähtiä näkyi silmissä viime viikolla. Ti-pe muistaakseni.
Neuvolassa kävin siis tällä viikolla, tiistaina eli 4 päivää sitten. Päänsäryt alkoivat keskiviikko iltapäivällä mutta tähtiä ei ole silmissä sen jälkeen näkynyt.

Hitsi kun ei kellään tutullakaan ole verenpainemittaria että saisi mitattua kotona ollessakin paineita ja vähän seurailtua. :/

Jos kovasti huolettaa niin ä.polillehan sä voit mennä. Tuossa on kuitenkin uusia oireita...Mutta voi olla ettei nuo liity myrkytykseen. Nuo on aina vaikeita asioita päättää pitäiskö mennä vai ei...Itse menin aika herkästi. Joskus turhaankin, mutta usein kyllä kannatti käydä.

Myrkytyksessäkään ne paineet ei välttämättä pysy koko ajan korkealla. Esim. levossa (tai mulla jostain syystä sopivassa rasituksessa) ne saattaa laskeakin. Ja se verenpaineen heittely vaikuttaa suoraan siihen turvotukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Jos kovasti huolettaa niin ä.polillehan sä voit mennä. Tuossa on kuitenkin uusia oireita...Mutta voi olla ettei nuo liity myrkytykseen. Nuo on aina vaikeita asioita päättää pitäiskö mennä vai ei...Itse menin aika herkästi. Joskus turhaankin, mutta usein kyllä kannatti käydä.

Ajattelin tarkkailla nyt tilannetta, varsinkin tuota turvotusta, tässä viikonlopun ja soittaa maanantaina neuvolaan.
Voikos jotain arvoja mitätä labrakokeilla mitkä viittaisi myrkytykseen?
Olen tiistaina menossa labraan muissa asioissa verikokeisiin niin voisivatkohan neuvolasta lisätä lähetteeseen maanantaina vielä sitten muita verikokeita mistä voisi varmistaa tuon myrkytyksen tilanteen?

Myrkytyksessäkään ne paineet ei välttämättä pysy koko ajan korkealla. Esim. levossa (tai mulla jostain syystä sopivassa rasituksessa) ne saattaa laskeakin. Ja se verenpaineen heittely vaikuttaa suoraan siihen turvotukseen.

Lisään vielä, että lievässä myrkytyksessä. Pahassa myrkytyksessä ne paineet ei taida enää alaspäin mennä vaan tila pelkästään pahenee. Itse olen niin paljon paineitani mittaillut, että pystyn aika hyvin sanomaan sormissa olevasta turvotuksesta paljonko mun paineet on ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ajattelin tarkkailla nyt tilannetta, varsinkin tuota turvotusta, tässä viikonlopun ja soittaa maanantaina neuvolaan.
Voikos jotain arvoja mitätä labrakokeilla mitkä viittaisi myrkytykseen?
Olen tiistaina menossa labraan muissa asioissa verikokeisiin niin voisivatkohan neuvolasta lisätä lähetteeseen maanantaina vielä sitten muita verikokeita mistä voisi varmistaa tuon myrkytyksen tilanteen?

On olemassa labrat millä ne näkee mahdollisen myrkytyksen. Ne eivät vaan niitä ala aina kovin herkästi ottamaan. Yleensä se tilanne näkyy hyvin mm. verenpaineesta ja valkuaisesta virtsassa.

Raskausmyrkytykseen liittyvä turvotus on juuri sellaista, ettei se häivy, vaan on päällä aamusta saakka. Ja verenpaineet olisivat todella paljon korkeammat, sen lisäksi, että niihin yleensä vaikuttaa ns. valkotakkipelko. Eli ammattilaisen mitatessa ne ovat aina korkeammat, ja kotona matalammat. Jos sulla olisi ollut viitteitä raskausmyrkytyksen kehittymisestä, niin sua olisi neuvolassa pyydetty käymään siellä tarkkailtavana useammin ja annettu kotiin mukaan esim. sticksejä, joilla mitata proteiinia pissasta.

Jos sua nyt kuitenkin huolettaa, niin lepää enemmän, sillä se on ainoa "hoito" raskausmyrkytykseen synnytyksen lisäksi, mutta siihen saakka, että saat taas uusia tuloksia neuvolasta, niin lepäile.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Raskausmyrkytykseen liittyvä turvotus on juuri sellaista, ettei se häivy, vaan on päällä aamusta saakka. Ja verenpaineet olisivat todella paljon korkeammat, sen lisäksi, että niihin yleensä vaikuttaa ns. valkotakkipelko. Eli ammattilaisen mitatessa ne ovat aina korkeammat, ja kotona matalammat. Jos sulla olisi ollut viitteitä raskausmyrkytyksen kehittymisestä, niin sua olisi neuvolassa pyydetty käymään siellä tarkkailtavana useammin ja annettu kotiin mukaan esim. sticksejä, joilla mitata proteiinia pissasta.

Jos sua nyt kuitenkin huolettaa, niin lepää enemmän, sillä se on ainoa "hoito" raskausmyrkytykseen synnytyksen lisäksi, mutta siihen saakka, että saat taas uusia tuloksia neuvolasta, niin lepäile.

En ajatellutkaan että silloin jo olisi ollut myrkytystä kun ei pissassakaan ollut. Luin vain jostain että myrkytys voi kehittyä nopeastikin niin mietin että jos paineet oli silloin jo nousussa vaikka ei vielä myrkytyksen rajoissa olleetkaan. Sen jälkeen en ole mittamaan päässyt.
Aina verenpaineet on neuvolassa mitattu eikä valkotakit ole niihin vaikuttaneet :) Sama täti mitannut aina ennen matalat arvot, edes "ei raskaana" ollessa minulla ei noin korkeita paineita ole ollut vaan aina olleet tuossa n. 104/70 tietämissä.
Siksi tuo paineiden nousu tuli mieleen heti kun huomasin päänsäryt ja turvotukset :)

Mutta jos turvotusta tulee vielä niin soitan maanantaina neuvolaan ja käyn pissimässä purkkiin vaikka varmistaakseni asiaa :)

Siihen proteiiniin virtsassa ei kannata paljon luottaa. Mulla on kummassakin myrkytyksessä ollut virtsassa proteiinit yhdellä plussalla tai ei lainkaan. Vaikka labrojen mukaan tilanne on kuitenkin ollut paha. Se paljonko proteiinia menee virtsaan johtuu mm. munuaiskynnyksestä. Joillakin menee proteiinia virtsaan helpommin kun toisilla. Mutta verenpaine (ja tietysti ne labrat) on sellasia luotettavia. Oireet tulee jollekin helpommin ja toisille ei lainkaan. Todennäköistä kuitenkin on ettei sulla ainakaan paha myrkytys ole. Käy nyt kuitenkin maanantaina mittauttaan paineet...

Mulla ei myrkytys näkyny pissassa, vaan sen paljastivat labrat (sekä verenpaine ja turvotus). Mutta jos sua yhtään yhtään lohduttaa, niin oman käsitykseni mukaan alapaineet alkaa yleisesti olemaan jotain 100:n luokkaa ja siitä ylöspäin, kun myrkytyksestä kyse. Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä terppaan, jos asia yhtään huolettaa!

Yhteistyössä