Jos on raskaana, niin miksi ei voi tehdä enää mitään normaalia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaalimäen Eukko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaalimäen Eukko

Vieras

Jotkut odottajat pitävät raskautta sairautena, joka estää kaiken normaalin elämän. Töissä ei voi tehdä mitään, saikulle ei kuitenkaan voi jäädä. Kokoajan kolottaa ja ahdistaa, aina pitäisi passata ja paapoa.

Hemmetti, ennen vanhaa ei ollut sairaslomia, ei sairaalan ultria, eikä muitakaan yleellisyyksiä, silti äitimme ja isämme ovat pärjänneet hienosti!!

Lopettakaa tuo raskauden takia hössöttäminen!

Mua ei tarvi passata, mutta se alun pahoinvointi olisi ollut kamala kokea töissä... miten siinä teet mitään kun huojut vaan edestakaisin ja yrität olla oksentamatta?

Ennen vanhaan keskenmenot ja kohtukuolemat olivat paljon yleisempiä, samoin ennenaikaiset synnytykset jonka seurauksena vauva kuoli, samoin se että myös äiti saattoi kuolla synnytykseen...

Äitini (vm47) aikana oli kyllä jo ultrat ja pitkät sairauslomat, jos äidin tai vauvan terveys sitä vaati.

Mummoni (vm11) aikana ei näitä ollut, sen vuoksi hän menetti mm. kaksoset seitsemännellä kuulla, yksi lapsi kuoli ennenaikaisessa synnytyksessä..

Että näin.

Ennen arvostelua kannattaa ottaa huomioon myös se että kaikki raskaudet ovat erilaisia. On paha arvostella toista, kun ei tiedä toisen tilannetta. Myös ihmiset ovat erilaisia ja kokevat siten asiat eri tavoin.

Nimimerkillä helppoja ja vaikeita raskauksia kokenut.

juu en kans ymmärrä"yli"raskaana olevia. itse kolmatta odottelen enkä elä mitenkää erilailla ku en raskaana ollessa, paitsi viinakset on tosin jääny pois nyt, mutta kaikkee teen niin kuin ennenki.kaikissa raskauksissa tein myös kaikki mitä muutenkin. ekaa odottaessa olin töissäki ihan loppuun asti, päivääkää en hakenu sairaslomaa. nyt tosin lääkäti"pakotti"sairaslomalle vaikka sanoin että ei kirjota, mutta nyt on iso riski tulla ihan liian aikasin, ainakin lääkärin sanojen mukaan, mutta kotona ollessa oon tehny kaikkee mitä yleensäkki ja myös ylimäärästäki vaikka käskettiin vaan ottaa iisisti, juup, mut toiv se ei kostaudu nyt sit.

Alkuperäinen kirjoittaja Jukolan emäntä:
Ennen arvostelua kannattaa ottaa huomioon myös se että kaikki raskaudet ovat erilaisia. On paha arvostella toista, kun ei tiedä toisen tilannetta. Myös ihmiset ovat erilaisia ja kokevat siten asiat eri tavoin.

Peesi =)

Eka helppo, tokassa vaan pyörrytti ja hirveet liitoskivut alusta asti, sairaslomaa en varmaan olis siltikään saanut... :whistle:

Lisäksi pitää niitä supisteluja olla, jos vaikka joutuu maitopurkkeja kantamaan. Jokaisesta kolotuksesta pitää soittaa myös neuvolaan, että onko normaalia vai ei.

Suurin osa raskauksista etenee normaalisti eivätkä estä normaalia elämää. Joskus tulee ongelmia, ja ne pitää ottaa vakavasti.

Mä pärjäsin hienosti töissä, viimesellä kolmanneksella mua ei liian rankkoihin töihin pistetty, mutta suurin osa meni hyvin. Tein myös paljon ylitöitä, silloin niitä kevyempiä. Pahoinvointia oli aluks, mutta osasin pitää sen aisoissa syömisillä.

Nyt siskolla viikko 25 menossa vissiin, ja sillä on selässä joku ongelma; joku hermo jää puristuksiin tai jotain. Ei pysty kunnolla kävelemään jos on joutunut selkäänsä päivällä rasittamaan. Onneksi on muutenkin jo kotona, hoitovapaalla, muuten joutuisi ottamaan saikkua.

Saikkua saa raskaana ollessa pyytämällä, ei siinä tartte edes mitään syytä antaa. Vähän hassua. Mun mielestä neuvolan pitäisi terveellä tavalla kannustaa töiden tekoon, se liikunta ja/tai sosiaalinen kontakti tekee ihan hyvää!

Ootteko ajatellu semmosta että ennenvanhaan luontohoiti pois sen mikä ei ole hyväksi+ Nykyään lääketiede pitää vaikka väkisin hengissä. Tää nyt on kärjistetty mutta joskus on vain parempi antaa luonnon hoitaa omat tehtävänsä

Alkuperäinen kirjoittaja topsehiini:
Tuohon voisin vielä lisätä sen hysteerisen voinko syödä tuota tai tätä.... Nykyään saa liian helpolla saikkua sen takia et on raskaana ilman mitään sen kummempaa sairautta

no mitä oot mieltä jos oisin hoitanu päiväkodissa sun lasta kun oksennan koko ajan. Välillä ei meinaa pysyä pystyssä... vesi tulee pihalle...

jaa oisinko sitten vastuullinen hoitaja.
Ja mulle tosiaan ensimmäinen raskaus oli lähes sairaus.
Ei se varmaan kaikille ole sitä mutta on naurettavaa että kun itsellä menee asia näin niin kuvitellaan että se on kaikille niin

lisään että loppuraskaudesta sain vuodelepoa hetken ja tosi löysästi piti ottaa kun pääsin jaloille... jaa-a kait se on niin että se tuli helpolla...

ennen niitä kohtukuolemia on ollut paljon sekä lapsikuolleisuutta... miksihän ei enään olla samoissa lukemissa?

lisään vielä että tässä raskaudessa meni taju ja oksennus toki lentää... mutta 1v lapsi on hoidettava. no kait sekin on y"ylimainostettua"

Ootteko ajatellu semmosta että ennenvanhaan luontohoiti pois sen mikä ei ole hyväksi+ Nykyään lääketiede pitää vaikka väkisin hengissä. Tää nyt on kärjistetty mutta joskus on vain parempi antaa luonnon hoitaa omat tehtävänsä

Mulla on täysin terve lapsi joka olisi ilman lääketiedettä kuollut syntyessään. Häntä pidettiin ns. väkisin hengissä, sillä syntyi keskosena.
Onneksi on lääketiede, jota sinäkin varmaan kiittäisit jos omalle kohdallesi sattuisi ja olisi se oma lapsi kyseessä. Sitä ei sitten enää viitsi ajatella niin tieteellisesti.

No en mä kaikkee ihan ymmärrä.Just vaikka se että rv 10 alkaa ju "supistamaan" ´ähkitään,puhkutaan ja vaaputaan ja silloin. Mitään maitopurkkia painavampaa et voi nostaa,et kyykkiä tai nostaa maasta mitään ja sitte kohta otatki jo saikkua ja sitte ähkit ja puhkut kotona kun on niin tylsää.Juoksutat miestäs kun pientä eläintä kun ite et tietenkään mitään voi tehdä kun oot niiiin raskaana...

nim.neljä raskautta takana

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla on täysin terve lapsi joka olisi ilman lääketiedettä kuollut syntyessään. Häntä pidettiin ns. väkisin hengissä, sillä syntyi keskosena.
Onneksi on lääketiede, jota sinäkin varmaan kiittäisit jos omalle kohdallesi sattuisi ja olisi se oma lapsi kyseessä. Sitä ei sitten enää viitsi ajatella niin tieteellisesti.

Ensinähköön olen kyllä keskenmenon käynyt läpi. Helppoa se ei ollut.
Nyt vaan mietin että suomi on sisäsiittoinen kansa ja meillä on muutenkin sairauksia joita muissa isommissa maissa ei ole niin...
Hyvä että lääketiede teitä auttoi. En halua että keltään viedään vanhemmuuden ilo jos sitä kovasti toivoo... kunhan pähkäilen

Mielestäni raskaus ei ole sairaus. Ihan turhaa valittaa joka asiasta, jos itse on hankkiutunut sihen tilaan;). Kannattaa pitää jalat ristissä ;)

ja mitä sitten vaikka valittaa? Vaikka olen raskautunut en tiennyt mitä se voi pahimmillaan olla. Ja kyllä se kärsimys kannatti...

tuo oli kyllä nin typerä komentti etten ole aiemmin kuullut vastaavaa. Krapulasta voisi tuon sanoa. jos aina juo ittensä huonoon kuntoon.

mutta sinä taidat olla niitä palstan kokemattomia teinejä jotka ei tajua että raskaudet on erilaisia.....

Alkuperäinen kirjoittaja I-ha-na:
Tuohon voisin vielä lisätä sen hysteerisen voinko syödä tuota tai tätä.... Nykyään saa liian helpolla saikkua sen takia et on raskaana ilman mitään sen kummempaa sairautta

no mitä oot mieltä jos oisin hoitanu päiväkodissa sun lasta kun oksennan koko ajan. Välillä ei meinaa pysyä pystyssä... vesi tulee pihalle...

jaa oisinko sitten vastuullinen hoitaja.
Ja mulle tosiaan ensimmäinen raskaus oli lähes sairaus.
Ei se varmaan kaikille ole sitä mutta on naurettavaa että kun itsellä menee asia näin niin kuvitellaan että se on kaikille niin

lisään että loppuraskaudesta sain vuodelepoa hetken ja tosi löysästi piti ottaa kun pääsin jaloille... jaa-a kait se on niin että se tuli helpolla...

ennen niitä kohtukuolemia on ollut paljon sekä lapsikuolleisuutta... miksihän ei enään olla samoissa lukemissa?

lisään vielä että tässä raskaudessa meni taju ja oksennus toki lentää... mutta 1v lapsi on hoidettava. no kait sekin on y"ylimainostettua"

Pikkasen eriasia jotka oikeasti oksentaa koko ajan kuin ne jotka vain valittavat kokoajan. Itellä eka raskaus oli helppo ja kulin pyörällä töihin loppuun asti. Toisen kohalla vaikeempaa mutta sitkuttelin silti töissä loppuun asti

Todella kauniisti sanottu.

Mun kolme nuorinta lasta syntyi keskosena. Ilman lääketiedettä he eivät olisi elossa.

Yhden lapsen olen menettänyt, ei edes lääketiede pystynyt häntä pelastamaan.

Älä puhu kun et tiedä!

Ootko tosiaan sitä mieltä että kaikkien keskosten pitäisi kuolla pois?

Ensinähköön olen kyllä keskenmenon käynyt läpi. Helppoa se ei ollut.
Nyt vaan mietin että suomi on sisäsiittoinen kansa ja meillä on muutenkin sairauksia joita muissa isommissa maissa ei ole niin...
Hyvä että lääketiede teitä auttoi. En halua että keltään viedään vanhemmuuden ilo jos sitä kovasti toivoo... kunhan pähkäilen

Keskenmeno on hieman eri asia... Mutta jos haluaa näitä kahta asiaa verrata toisiinsa, niin samahan se minulle on. Olen kuitenkin synnyttänyt elävän lapsen, joka olisi kuollut ilman lääketiedettä. En osaa ollenkaan rinnastaa omaa alkuraskauden keskenmenoa tähän. Mitenkään vähättelemättä keskenmenoakaan.

Todella kauniisti sanottu.

Mun kolme nuorinta lasta syntyi keskosena. Ilman lääketiedettä he eivät olisi elossa.

Yhden lapsen olen menettänyt, ei edes lääketiede pystynyt häntä pelastamaan.

Älä puhu kun et tiedä!

Myös omani ovat keskosia ja ihmettelen kuinka joku kehtaa edes naureskella ja ihmetellä jos toinen joutuu ottamaan raskausajan varovaisesti alusta asti. Nauttisivat kuin itse voivat kerran elää normaalisti. Minä kun en voinut. Vietin osan ajasta sairaalassa, osan kotona vuodelevossa ja silti lapset syntyi keskosina. Ja jonkun mielestä lapseni ei edes antaitse elää :whistle: Vaan heikkouttaan olisivat joutaneet jäädä ilman hoitoa, jotta luonto olisi heidät pois hoitanut.

Olen samaa mieltä. Parasta on varmaankin sellainen kultainen keskitie. Turhasta ei kannata valittaa, mutta sitten kun on aihetta, niin reilusti vain saikulle kun sellainen mahdollisuus nykyaikana on. Ei tarvitse esittää superihmistä joka jaksaa kaiken.

Itse raskauden aikana kannoin kauppakassit, tein työni ja hieroin omat seisomatyön turvottamat jalkani. Sitten kun tuli valittamisen aihetta valitin asianomaisille ilman omantunnontuskia. Itse tiesin kipuni ja toimin oman parhaan näkemykseni mukaan. Silloin kun oli tarvetta hidastaa vauhita niin kotona kuin töissäkin minut otettiin vakavasti, sillä kaikki tiesivät, että en turhasta valittanut.

Yhteistyössä