jos on porukalla sovittu shoppailu reissusta niin eikai kuskin tarvitse koko bensamaksua yksin maksaa?

• Viestiketjun aloittaja bensiiniä
  • Ensimmäinen viesti
Ken guru
[QUOTE="jeps";24717489]Hohhoijaa, ku täällä nyt ovat kaikki niin rikkaita että pikkurahoja eivät kaipaa, niin antakaa mulle. Ei jaksa tuollaista teeskenetlyä kun tiedän ja elämänkokemus on opettanjt, että ne hyväksikäyttäjät ovat aina niitä, jotka sanovat, että "ei se ole niistä muutamista euroista kiinni" ja ei tarvitse tarjota. Ja itse menevät aina muiden kyydeillä. Koskaan ei toisinpäin.[/QUOTE]

ÄÄks. Ihan oikeasti. Mä olen AINA maksanut omat kustannukseni. Ainoastaan omilta vanhemmiltani olen saanut ja vastaanottanut ns. "ilmaista rahaa". Koskaan.
Ja olen aina maksanut muille enemmän kuin olen ottanut vastaan. Inhoan lokkeilua, mutta lyhyiden matkojen maksamiset meidän lähipiirissä tässä elämäntilanteessa tuntuisi vaan hassuilta. Ei sen kummempaa.

"jeps"
No ikävää että SUN kokemukset asiasta on tuollaisia..Meillä taas on toiminut loistavasti se että vuorotellen kyyditään..

Mulla muutenkin tökkii vähän se ajatus et miks pyytäisin muilta rahaa jos itsekkin olen menossa, toki jos vartavasten pitää lähtee kuskaamaan niin sit voisin olla koura ojossa, mut muuten en..Ei mun auton kulutus ainakaan niin radikaalisti nouse jos siellä pari hanuria on enemmän istumassa et tarttis sitä rahaa olla pyytämässä..
No esim. lasten harrastuksissa jonkun on sinne ajettava, ja kyllähän siitä suuri säästö tulee jos tekee 4 pentua, ja jokainen harrastaa 3 harrastusta muiden kuskattavana, kun itse ei koskaan voi viedä, kun on "ne pienemmät", o"miehellä on työmatkoja" jne. eli kyllä jotkut elävät täysin toisten kustannuksella ja käyttävät toisia röyhkesti hyväkseen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja bensiiniä;24717441:
no entäs jos kukaan ei ees tarjoa rahaa? kun en minä kehtaa oikeen pyytääkään vaikka matka on sovittu kaikkien kesken.ei ne tarjoa ees ruokia tai kahvia kuitenkaan...
Mulle on joskus joku tuttu laittanut ennen reissua tekstarin, että bensaan menee X euroa jokaiselta, entä jos sinäkin tekisit niin?

Mä tarjoudun aina maksamaan jos joku tarjoutuu viemään mut jonnekin tai ottaa kyytiin pitemmälle matkalle, mutta en kokenut mitenkään huonona sitäkään, että kuski tuolla tavalla etukäteen ilmoitti bensakulut.

Voithan sä myös odottaa, että sulle tarjotaan rahaa/ruoka matkalla tai sen päätteeksi, mutta jos kukaan ei ehdota kuluihin osallistumista, sulle on varmaan hankalaa saada suusi auki ja pyytää rahaa :) Jos käy niin, ota ainakin seuraavalla reissulla asia puheeksi jo suunnitteluvaiheessa.

"vieras"
Minä jättäisin kyllä shoppailureissun kokonaan väliin, jos se olisi bensarahoista kiinni. 140 km bensat maksaa alle kaksikymmentä euroa ja jos sen matkan päähän on menossa ostoksille, uskoisin tuon olevan aika lailla pikkusumma. Meidän piireissä toimitaan vastavuoroisuudella ja korkeintaan tarjotaan toiselle kahvit vaivanpalkaksi. Eri asia sitten jos on oikeasti pitkästä matkasta kyse tai usein toistuvista reissuista.

Ken guru
[QUOTE="jeps";24717543]No esim. lasten harrastuksissa jonkun on sinne ajettava, ja kyllähän siitä suuri säästö tulee jos tekee 4 pentua, ja jokainen harrastaa 3 harrastusta muiden kuskattavana, kun itse ei koskaan voi viedä, kun on "ne pienemmät", o"miehellä on työmatkoja" jne. eli kyllä jotkut elävät täysin toisten kustannuksella ja käyttävät toisia röyhkesti hyväkseen.[/QUOTE]

Se onkin hölmöä. Kuten tuolla aiemmin kirjoitinkin, mun mielestä kuskaamisen ollessa jatkuvaa tai säännöllistä, on itsestään selvää että matkakustannukset jaetaan.

• Tykkää
Reactions: Maira
Suomalaista kainoutta.. :D Kyllä mie pyytäisin reilusti. Me käydään välillä 150km päässä ostoksilla ja puoliksi maksetaan kaverin kanssa. Linkulla maksais jo sellaiset 60e mennä. Autosta riippuen bensat 40-60e.

plm
Meidän kaveriporukassa ei lasketa jotain shoppailureissuja ihan euron päälle. Minä kuskailen kun sillä likkakaverilla jonka kanssa useimmiten liikun ei ole autoa ja hän vastavuoroisesti tekee mulle joskus ruokaa ja pääsen saunaan yms. Pidemmät reissut esim mökkilomat kyllä hoidetaan niin että kaikki kulut tasataan.

bensiiniä
[QUOTE="katti";24717566]Mä lähtisin matkaan suht tyhjällä tankilla niin että pitäisi matkalla käydä tankkaamassa, ekä sitten kaveritkin tajuaisivat osallistua...[/QUOTE]

tänään tankkasin just täyteen,50 eurolla.Mut joo en mä nyt sen kummemmin tarvitse niitä rahoja mut mietin vaan että jos tarjotaan tai ei tarjota...itse en alunperin suostunu kuskiksi mutta kun kukaan muukaan ei uskalla ajaa sellaiseen paikkaan kun ruuhkaa ja moottoritietä ym niin se vähän niinkuin pakosta lankes mulle.
Jos sitten vaan sanon että jos nyt vaikka jonkun pullan tarjoo jossain kun kuitenkin täytyy välillä omakin masu tankata.

"jeps"
Meidän kaveriporukassa ei lasketa jotain shoppailureissuja ihan euron päälle. Minä kuskailen kun sillä likkakaverilla jonka kanssa useimmiten liikun ei ole autoa ja hän vastavuoroisesti tekee mulle joskus ruokaa ja pääsen saunaan yms. Pidemmät reissut esim mökkilomat kyllä hoidetaan niin että kaikki kulut tasataan.
No eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Mutta on näitä jotka kuskauttavat muilla vanhemmilla omat pentunsa, joita pitää tehdä paljon, toisilta lainailevat sitä ja tätä, itse änkeävät sinne ja tänne kyytiin jopa työmatkoilla, ilmaiseksi, omia pentuja työnnetään väkisin mummoloihin, muilta lainataan tavaraa, mutta samalla hajotetaan ja ei korjata tai korvata, kehdataan kysyä sieltä ja täältä talkooapua, mutta itse ei käydä talkooapuna missään, vaan aina keksitään uusia paikkoja, josta voisi saada jotain. ilmaista työtä, toisten tavaraa, kyytejä, ... you name it.

"minä"
[QUOTE="vieras";24717689]Aika kallis ateria tulis kuskille ja ihan ilmainen matka muille. Ei oo kovin reilua tuo.[/QUOTE]

No eihän tuollaisessa 140 kilometrin matkassa ole bensakulut kuin alle kaksikymmentä euroa, eli jos ruuan kuski saisi, niin olisi kyllä varmaan jo ihan plussalla.

"vieras"
Nuorempana maksettiin bensarahoja, mutta ei enää moneen vuoteen. Ei ole tullut itseasiassa mieleenkään. Lapsiakin kuskataan edes takas ja enemmän mun mielestä painaa käytetty aika kuin bensa. Toki jos pidemmälle matkataan, matkakustannuksia jaetaankin, mutta ei millään pikkumatkoilla.

KCACO
Alkuperäinen kirjoittaja bensiiniä;24717313:
no jos matkaa on noin 70km yhteen suuntaan eli edestakas 140km ja ollaan puhuttu et mentäs porukalla mutta joudutkin kuskiksi vähän kuin pakostakin kun kukaan muu ei uskalla ajaa niin...
Jos noin on sovittu, että porukalla mennään ja kuski vaan tavallaan arvotaan, niin totta kai jokainen maksaa osuutensa. Jos muut eivät ota asiaa puheeksi, laske valmiiksi mitä bensa maksaa per henkilö ja sano, että laskit tämän maksavan suurin piirtein tämän verran jokaiselta.

Yhteistyössä