Jos on pähkinäallergia, voiko syödä kookosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotkut pähkinäallergiset voi syödä joitakin pähkinälajikkeita. Esim. itse olen hasselpähkinälle allerginen mutta voin syödä esim. maapähkinöitä ja cashewpähkinöitä

allergiat voi olla hyvinkin petollisia. itse voin syödä manteleita ja joitakin pähkinöitä lähes rajatta mutta tietyistä pähkinöistä tulee anafylaktinen shokki eli sairaalakeikka. kookosta siedän hyvin. jollakin toisella ihmisellä tämä voi olla juuri päinvastoin!

Alkuperäinen kirjoittaja toisaalta:
pähkinäallergikko voi saada oireita myös soijasta ja pavuista/herneistä, siis jos on maapähkinäallergiasta kysymys... nämä on monimutkaisia asioita

Maapähkinä on hernekasvi eikä pähkinä oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
pähkinäallergikko voi saada oireita myös soijasta ja pavuista/herneistä, siis jos on maapähkinäallergiasta kysymys... nämä on monimutkaisia asioita

Mä olen allerginen myös herneille :/ . Joten maapähkinäkin on pannassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Olemisen riemu:

Mä olen allerginen myös herneille :/ . Joten maapähkinäkin on pannassa.

Entäs cashew? Sekään ei ole oikeasti pähkinä, se on siemen.

olen tästä tietoinen. itse olen siis sekä hernekasveille että pähkinöille allerginen. tässä keskustelussa vaan selventämässä sitä että jos vieraalleen pähkinäallergiselle jotakin tarjoaa niin täysin varma ei voi olla sillä että olettaa nettipalstan antamien tietojen mukaan että jokin sopii. itse toki selvitän tarkkaan aina etukäteen koska sinne ensiapuun on ikävä mennä.

Yhteistyössä