Jos on kylkiluu murtunut, pitääkö jäädä sairaslomalle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen päiväkodissa töissä. Eilen alkoi pistävä kipu toisessa kyljessä, tänään pahentunut. Kipu tuntuu varsinkin syvään hengittäessä ja yskiessä, myös joissakin saman puolen käden liikkeissä melko selvästi. Minulla on viimeiset kome viikkoa ollut flunssa, johon liittynyt myös kova yskä.
Vasta olin flunssaan liittyvien pöpöjen takia sairaslomalla puolitoista viikkoa, pitääkö taas jäädä?

Tuo voi olla myös keuhkokuumeen oire, joten seurailepas vointiasi.

Mulla oli kerran keuhkokuume ja sen yhteydessä kova kylkikipu. Lääkäri sanoi että on joko murtunut kylkiluu tai jotkut kylkiluiden välilihakset jumissa, kipu on kuulemma yhtäläinen.

Kaipa sun täytyy vaan oman vointisi ja kipujesi mukaan toimia?

[QUOTE="Lissu";27231547]Tuo voi olla myös keuhkokuumeen oire, joten seurailepas vointiasi.

Mulla oli kerran keuhkokuume ja sen yhteydessä kova kylkikipu. Lääkäri sanoi että on joko murtunut kylkiluu tai jotkut kylkiluiden välilihakset jumissa, kipu on kuulemma yhtäläinen.

Kaipa sun täytyy vaan oman vointisi ja kipujesi mukaan toimia?[/QUOTE]

Totta. No, odottelen viikonlopun yli, lääkäriin se kai on taas mentävä, jos ei maanantaihin mennessä tokene.

Jos kylkiluu on murtunut, se kipu on suorastaan helvetillinen ja siinä ei todellakaan missään töissä hypitä. Näin mulle kertoi LKS:n kirurgisen osaston johtava lääkäri. Oli mikä oli, niin suosittelen menemään lääkäriin tuon kanssa. Ei ole hyvät oireet.

Jos kylkiluu on murtunut, se kipu on suorastaan helvetillinen ja siinä ei todellakaan missään töissä hypitä. Näin mulle kertoi LKS:n kirurgisen osaston johtava lääkäri. Oli mikä oli, niin suosittelen menemään lääkäriin tuon kanssa. Ei ole hyvät oireet.

Mulla ainakin oli... en pystynyt pariin tuntiin edes liikkumaan, hyvä kun hengittämään. Vasta vahvojen särkyläääkkeiden jälkeen sain edes housut jalkaan ja pystyin lähteen päivystykseen.

Jos tuo kipu tulee asteittain kuten ap kuvaili, niin en kyllä ehkä usko murtuneeseen kylkiluuhun. Voisi olla ennemmin lihaskipua, tai sitten pahimmillaan alkava keuhkokuume.

No mulla todettiin kuvissa "hyvin luutunut kylkimurtuma" eli en ole tiennyt että kylkiluu oli murtunut. Kovin kipeä se oli vajaa kaksi vuotta sitten mutta ei tullut mieleenkään että se oli murtunut. Se murtui keuhkojen tähystysleikkauksessa joten luulin kauan kestävää kipua ainoastaan tuohon leikkaukseen liittyväksi kivuksi.

Jos kylkiluu on murtunut, niin se luutuukin nopeammin paikalleen, jos jää sairaslomalle. Kun mulla meni kolme kylkiluuta poikki en päässyt ylös sängystä ilman apua, en kävelemään kauemmas kuin vessaan. Kantaminen ja nostaminen onnistui vasta kuukauden sairasloman jälkeen. Aika yksilöllistä tuo on. Kannattaa varmistaa ettei oo keuhkokuume ja mene pahemmaksi.

Minulla on kahdesti murtunut kylkiluu yskiessä (ja on kuvattu röntgenillä) eikä kummallakaan kerralla kipu ole ollut helvetillinen, kohtalainen kylläkin. Nelisen viikkoa kesti muistaakseni että parani, ja en joutunut sairaslomaa pitämään opiskeluista.

Mulla oli muutama vuosi sitten keuhkokuume ja yskiessä murtui kylkiluu. Tunsin todella ikävän muljahduksen ja kivun kovan yskänpuuskan aikana. Kävin lääkärissä ja lääkäri totesi sen murtuneen ja sanoi olevan kovassa yskässä mahdollista. Sairaslomaahan siitä tuli lisää. Nukkuminen oli vaikeaa, pystyin nukkumaan vain yhdessä asennossa ylimääräisellä tyynyllä tukemalla vartaloa ja kipulääkkeen voimin ja sängystä nousu oli vaikeaa,täytyi kierimällä nousta. Sukkia en saanut jalkaa enkä housujakaan kunnolla, miehen täytyi auttaa pukemisessa. Ei voinut taivuttaa ylävartaloa,kumarrella. Kävely tärähteli ja sattui siihen, täytyi kävellä hiljakseen. Paranemisessa kesti puoli vuotta, ennen kuin pystyi laukkuakaan kantamaan sen puolen olkapäällä ilman kipeytymistä.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä