Jos oma 14 vuotiaani saisi tälläisen kohtelun en menisi takuuseen mitä tekijälle tapahtuisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
14-vuotiaan muilutus: Nainen potki korkokengillä, jätesäkkiä jo etsittiin
14.01.2010 11:51

Espoon käräjäoikeudessa käsitellään tänään lokakuussa sattunutta tapausta, jossa joukkoa aikuisia syytetään 14-vuotiaan pojan törkeästä sieppauksesta.

Kihlakunnansyyttäjä Markku Ahonen vaatii 6 miehelle ja yhdelle naiselle vankeusrangaistuksia mm. törkeästä ryöstöstä, törkeästä vapaudenriistosta ja törkeästä pahoinpitelystä. Osaa tekijöistä Ahonen syyttää avunannosta.

Päätekijä on syyttäjän mukaan 26-vuotias pitkän rikosrekisterin omaava mies. Hän oli syyttäjän mukaan kohdannut 14-vuotiaan Espoon Leppävaarassa kauppakeskus Sellon viereisellä pysäköintipakikalla. Heille oli tullut riitaa, jonka jälkeen mies soitti paikalle ystävänsä, ja 14-vuotias syyttäjän mukaan pakotettiin kyytiin henkilöautoon.

Tästä alkoi julma, tuntikausia kestänyt pahoinpitely, jonka aikana poikaa kuljetettiin ympäri kaupunkia eri asunnoissa ja Pohjois-Espoossa Punametsän kentällä pahoinpideltävänä. Häntä hakattiin nyrkein, potkittiin ja hänen kaulaansa aiheutettiin palovamma kuumennetulla metalliesineellä.

Punametsän kentällä pahoinpitelyyn osallistui syyttäjän mukaan 23-vuotias nainen, jolla ei ole aiempaa rikosrekisteriä. Nainen tönäisi pojan vetiseen ojaan ja potki avutonta uhria korkokengillä mm. kasvoihin.

Uhrin silmät ja suu myös teipattiin. Lopulta tajuton uhri vietiin yksityisasuntoon Viherlaaksoon.

Syytekirjelmästä ilmenee, että päätekijä epäili tajuttoman uhrin jo kuolleen. Hän oli kysynyt toiselta syytetyltä, olisiko tällä jätesäkkejä ja teippiä, koska epäili pojan kuolleen hänen hypittyään tämän päällä.

Syyttäjä pitää tekoja törkeinä, koska ne on tehty erityisen raa'alla ja julmalla tavalla. Hän aikoo vaatia päätekijälle vähintään 6 vuoden ehdotonta vankeutta ja naiselle ainakin 5 vuoden vankeutta. Myös muille syytetyille vaaditaan vankeusrangaistuksia.

Syytetyt vastaavat syytteisiin iltapäivän kuluessa. Tuomio jutussa annetaan aikaisintaan 2 viikon kuluttua.

Miten aikuiset voi rääkätä lasta tällätavoin?Itsellä ensi kuussa 14 täyttävä poika ja melkein itku tuli,kun ajattelinkin hänen kohdalleen.

vittu saunantaka koko porukka, ilmeisesti kyse joistakin paatuneista alibinvakiojutunaiheenaiheuttajista (onpa pitkä sana)
kunnon korvaukset lapselle ja sana kiertämään että lasta ovat kohdelleet noin, saavat vankilassakin ansionsa mukaan.

Surkeat tuomiot. En kyllä ymmärrä näitä suomalaisia "tuomioita", miten tässä maassa on tälläisiä epäkohtia.
Jenkeissä istuisit tuosta 15 vuotta ja se oikeustajuni mukaan olisi just riittävä tuosta.

Ei ole normaaleja ihmisiä tollaset. Mun mielestä tommoset on niin muille vaaraksi, että heidät pitäisi poistaa. Lopettaa. Ihan niinkuin purevat koiratkin lopetetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei ole normaaleja ihmisiä tollaset. Mun mielestä tommoset on niin muille vaaraksi, että heidät pitäisi poistaa. Lopettaa. Ihan niinkuin purevat koiratkin lopetetaan.

Joo. Kieltämättä toisinaan toivois, että kuolemantuomiot ois täälläkin voimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:

Joo. Kieltämättä toisinaan toivois, että kuolemantuomiot ois täälläkin voimassa.

Mä en edes näkisi sitä minään rangaistuksena, vaan mun mielestä sen pitäs olla ihan järkeenkäypä seuraus, ettei vaarallista yksilöä voida pitää vaarantamassa muiden terveyttä. Outoa, että tollasiin käytetään energiaa, niitä jaksetaan vihata ja niiden takia käytetään rahaa ja niille tehdään kaikenmaailman mielentilatestejä. Pois vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Poika on varmaan ollut mamu. Se on ainoa "järkevä" selitys tollaselle vihanpurkaukselle...

no voi helvetin kuustoista.olkoon ihan mikä vaan syntyperältään,niin lapsi hän silti on.
vai nämä tummaihoiset lapsetko saa hakata mennen tullen?

Mä en edes näkisi sitä minään rangaistuksena, vaan mun mielestä sen pitäs olla ihan järkeenkäypä seuraus, ettei vaarallista yksilöä voida pitää vaarantamassa muiden terveyttä. Outoa, että tollasiin käytetään energiaa, niitä jaksetaan vihata ja niiden takia käytetään rahaa ja niille tehdään kaikenmaailman mielentilatestejä. Pois vaan.

Piti hengittää muutaman kerran syvään tämän luettuani. Huokaus. Ensin tulee mieleen että kyseinen kirjoittaja ei ole välttämättä lukenut juuri mitään eläissään, että ajattelu on vielä aika kehittymättömällä tasolla, en tiedä pitääkö paikkaansa?
Mistä mä edes aloittaisin? Ihmisoikeudet? Elämän arvokkuus? Syy-seuraukset? Vapaan tahdon paradoksi?
Oletko sä sitä mieltä että tollaset ihmiset on vaan yksiselitteisesti pahoja ja vaarallisia, piste? Onko tekijät olleet syntyjään pahoja vai onko siihen kenties vaikuttanut joku? Mikä saa ihmisen olemaan julma?
Toivoisin kovasti, että tässä yhteiskunnassa ihmiset koulutettaisiin mahdollisimman korkeasti, ehkä tällaiselta ajattelulta vältyttäisiin ja yhteiskunnan tullessa paremmaksi, myös riski ihmisten julmaan käytökseen vähenisi. Ajatelkaa, ja miettikää vielä kuolematuomiota muultakin kannalta. Missä on ihmisten eettiset ajatukset? Halutaanko me tosiaan olla jenkkilä tai kiina?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Piti hengittää muutaman kerran syvään tämän luettuani. Huokaus. Ensin tulee mieleen että kyseinen kirjoittaja ei ole välttämättä lukenut juuri mitään eläissään, että ajattelu on vielä aika kehittymättömällä tasolla, en tiedä pitääkö paikkaansa?
Mistä mä edes aloittaisin? Ihmisoikeudet? Elämän arvokkuus? Syy-seuraukset? Vapaan tahdon paradoksi?
Oletko sä sitä mieltä että tollaset ihmiset on vaan yksiselitteisesti pahoja ja vaarallisia, piste? Onko tekijät olleet syntyjään pahoja vai onko siihen kenties vaikuttanut joku? Mikä saa ihmisen olemaan julma?
Toivoisin kovasti, että tässä yhteiskunnassa ihmiset koulutettaisiin mahdollisimman korkeasti, ehkä tällaiselta ajattelulta vältyttäisiin ja yhteiskunnan tullessa paremmaksi, myös riski ihmisten julmaan käytökseen vähenisi. Ajatelkaa, ja miettikää vielä kuolematuomiota muultakin kannalta. Missä on ihmisten eettiset ajatukset? Halutaanko me tosiaan olla jenkkilä tai kiina?

Se on minun mielipide, että siinä vaiheessa, kun on tuollatavalla vaarallinen, ei ole enää väliä, miten siihen on päädytty. Totta kai me voidaan maksaa terapioita tälläsille ja hyysätä niitä, mutta se on kallista.

Mähän en näistä asioista päätä, mutta mulla on silti mielipide.

Se on minun mielipide, että siinä vaiheessa, kun on tuollatavalla vaarallinen, ei ole enää väliä, miten siihen on päädytty. Totta kai me voidaan maksaa terapioita tälläsille ja hyysätä niitä, mutta se on kallista.

Mähän en näistä asioista päätä, mutta mulla on silti mielipide.

Ootko sä ajatellut tän ihan loppuun asti?

Kuinka pitävän pitää olla näytön oikeudessa, että eliminointiin voidaan ryhtyä? Mihin vedetään raja, mikä on tarpeeksi vaarallista käytöstä? Mikä on yhteiskunnan vastuu ihmisistä, millä perusteella arvotetaan että toisen henki on arvokkaampi kuin toisen?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä olen monesti pohtinut asiaa ja todellakin, jos mun lapseni pahoinpideltäisiin, se ihminen joka sen teki ei kauaa eläis.

Mitä sä hyötysit siitä? Tulisko sulle oikesti parempi olla jos saisit tappaa lapsesi pahoinpitelijän? (ja olisko sen äidillä sitten oikeus tappaa sut...?:) )

Yhteistyössä