Jos olet hyvä matikassa? Tai huono?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin vain, että te jotka olette olleet aina hyviä matematiikassa, niin onko laskenta painunut ymmärrykseen ihan vain lukemalla jokin kaavio ja siihen johtavat päätelmät miksi ja sitten sen osaa...Että asioiden ymmärtämiseen ei siis ole joutunut panostamaan erityisen paljon, vaan matikka vain nyt on todella yksinkertaista ja sitä on helppo oppia?

Tai sitten jos kokee olevansa huono, niin miksi asia ei mene perille oman kokemuksesi mukaan.

Onko siis oikeasti niin paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä matikkaa, vai onko vain paljon ihmisiä, joilla ei kiinnosta oppia.

Mietin vain, että itse olen ollut joku 7 oppilas yläasteella, lukiota en ole käynyt ja nyt olisi kiinnostuksessa luonnontieteet, että onko motivaatio se, jolla selviän, vai onko matikan oppimisessa kyse lahjakkuudesta?

Minä sanoisin, että matikassa on kyse harjoittelusta. Kun ne säännöt eivät muutu, ts. ei ole poikkeuksen poikkeuksia kaavassa kuten vaikka kielissä on.

Mä en ole koskaan tajunnu, että matikkaa vois lukea. Mun mielestä sitä ymmärtää tai ei, mä en ole koskaan pystyny asioiden ulkoa opetteluun vaan mun on pitäny ymmärtää ne. Matikassa olen kai aika keskinkertainen 8-9 arvosanoja.

Niin, minäki kallistun enemmän tuonne harjottelun puoleen. Itselläni tuo 7 tulee varmasti sillä tavalla esiin, että kun luen ensimmäisen kerran asian, niin en juuri tajua mitään mitä lause sisältää, sitten kun lähden sitä oikein käymään kohta kohdalta läpi saan sen tajuntaan, mutta en tosiaankaan ihan yhdellä kertaa sitä hoksaa....

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
Mä en osaa kunnolla edes kertotaulua, puhumatta sitten sen vaikeammista. Ei ole ikinä uponnut mun päähän matikka, vaikka joskus siitä ihan tykkäsin.

Mä taas en osaa kertotaulua, mutta en tajua, miksi se pitäs osata ulkoa, kun sen voi laskea sormin :saint:

En nyt sanoisi että lukemalla vain joku kaavio. Ehkä enemmänkin laskemalla. En ole "lukenut" matematiikan kokeisiin koskaan, se vain kiinnostaa jotenkin. Ja sama kuin xxx:llä, lasken kaikkea mahollista.

Vaikka kaavat jäivät suht helposti mieleen, tein aina kotitehtävät ja laskin laskuja uudelleen ennen matikankoetta. Lukiossa pitkä matikka arvosanalla 9. Vastaavasti kielissä luin sanat & tein läksyt, arvosanat 9-10.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä en osaa kunnolla edes kertotaulua, puhumatta sitten sen vaikeammista. Ei ole ikinä uponnut mun päähän matikka, vaikka joskus siitä ihan tykkäsin.

Mä taas en osaa kertotaulua, mutta en tajua, miksi se pitäs osata ulkoa, kun sen voi laskea sormin :saint:

Siks että on ihan huippunoloa jos et osaa kertotaulua... miten pääsit luokalta, sehän opeteltiin joskus kolmannella (?) ja meillä ainakin piti kertotaulutestit saada läpi kolme kertaa peräkkäin, muuten joutui aloittamaan testaukset alusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mua ei vain kiinnosta. En tiedä olenko hyvä vai huono. Lukiossakin menin vain joka toiseen tenttiin, otin joka toisesta nelosen, se oli sallitun rajalla. Toditukseen tuli sitten vitonen tai kutonen :xmas:

Minä älykääpiö menin kirjoittamaan matikan ja sain siitä B:n :D

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Siks että on ihan huippunoloa jos et osaa kertotaulua... miten pääsit luokalta, sehän opeteltiin joskus kolmannella (?) ja meillä ainakin piti kertotaulutestit saada läpi kolme kertaa peräkkäin, muuten joutui aloittamaan testaukset alusta.

No mä laskin sormin ne tulokset. Vaikeita ei oo kovin montaa, kun 2,3,4 ja 5 ja 9 tulee päähän suunnilleen itsestään, ei tavio kun ajatella. Ainoa ongelma on, etten meinaa saada mukuloita motivoitua kertotaulun oppimiseen, kun kumpikaan meistä vanhemmista ei sitä osaa (ja iskä on opettajan mukaan "matemaattinen nero")

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mua ei vain kiinnosta. En tiedä olenko hyvä vai huono. Lukiossakin menin vain joka toiseen tenttiin, otin joka toisesta nelosen, se oli sallitun rajalla. Toditukseen tuli sitten vitonen tai kutonen :xmas:

Minä älykääpiö menin kirjoittamaan matikan ja sain siitä B:n :D

Ai niin, jotkut tosiaan kirjoittaakin matikan :o

Mä en ole koskaan tajunnu, että matikkaa vois lukea. Mun mielestä sitä ymmärtää tai ei, mä en ole koskaan pystyny asioiden ulkoa opetteluun vaan mun on pitäny ymmärtää ne. Matikassa olen kai aika keskinkertainen 8-9 arvosanoja.

Olen aika samoilla linjoilla tästä. Jos on lahjakas matematiikassa, ei tarvitse ulkoaopeteltavia kaavoja vaan näkee ja ymmärtää asiat syvemmin.

Itse olen ollut hyvä matematiikassa, varsinkin geometria-algebra-lukuteoria -aiheissa. Jokin differentiaalilaskenta on ollut haastavampaa (jopa sitä kaavojen opettelua).

Kaavojen opettelussakin on erilaisia kykyjä, helppoa on, jos kaava painuu kuvana muistiin.

Itselläni matematiikassa on ollut kysymys ulkoa oppimisesta. Kun on oppinut laskutekniikan ensimmäisen kerran, sen jälkeen on osannut laskea laskut. Toki inhimillisiä laskuvirheitä on voinut sattua. Matematiikkaa olen joutunut kuitenkin lukemaan ja opettelemaan ulkoa, toisin kuin esim. englannissa olen osannut perusjutut melkeinpä ensinäkemältä ja päntännyt joskus vain sanoja.

Matikkaa en ole vuosikausiin tarvinnut käytännön elämässä perinteisiä 1+1 juttuja enempää, joten tuskin osaisin tällä hetkellä enää yläasteen laskujakaan ellen ensin opettelisi niitä ulkoa, koska minulla tämä perustuu siihen ulkoa oppimiseen..

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minä sanoisin, että matikassa on kyse harjoittelusta. Kun ne säännöt eivät muutu, ts. ei ole poikkeuksen poikkeuksia kaavassa kuten vaikka kielissä on.

Ei ole kyse, ei varmasti. Mulla on kaikki muut aineet ollu aina 9-10, kielet, lukuaineet, taideaineet.... Mut matikka hädintuskin 5.

Mä olen järjettömän ahkera jayritin vuosikaudet painaa asioita mieleen, kerrata ja kerrata. aina ne painuivat pintamuistiin ja sieltä pois. Harjoittelusta ei ollut mtn apua. Helppo on sanoa jos itse on hyvä :/ Uskon myös siihen että jollei osaa kieliä niin niitä ei vaan välttämättä koskaan opi vaikka kuin yrittäis. Mieheni reputti ruotsin monta kertaa.

Luin ap:n kysymyksen uudelleen. On paljon ihmisiä, joita EI kiinnosta OPPIA (siis mitään). Sitten on niitä, joille on jo pienenä hakattu päähän, että "meidän suvussa ei tätä matikkaa kukaan osaa". Ja niitäkin, jotka kokemuksesta tai jostakin muusta syystä uskovat, ettei matikkaa tarvita mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja hjk:

Ei ole kyse, ei varmasti. Mulla on kaikki muut aineet ollu aina 9-10, kielet, lukuaineet, taideaineet.... Mut matikka hädintuskin 5.

Mä olen järjettömän ahkera jayritin vuosikaudet painaa asioita mieleen, kerrata ja kerrata. aina ne painuivat pintamuistiin ja sieltä pois. Harjoittelusta ei ollut mtn apua. Helppo on sanoa jos itse on hyvä :/ Uskon myös siihen että jollei osaa kieliä niin niitä ei vaan välttämättä koskaan opi vaikka kuin yrittäis. Mieheni reputti ruotsin monta kertaa.

Me pitää hoksata ja painaa mieleen, jos et ymmärrä miten kaava lasketaan se on vaikea muistaa ulkoa. :) Ja kun oppii perusasiat niin osaa laskee laskun kun laskun.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Alkuperäinen kirjoittaja hjk:

Me pitää hoksata ja painaa mieleen, jos et ymmärrä miten kaava lasketaan se on vaikea muistaa ulkoa. :) Ja kun oppii perusasiat niin osaa laskee laskun kun laskun.

luitko sä yhtään mitä mä kirjotin? nimenomaan treenasin ja yritin painaa mieleen. ärsyttävää että tullaan sanomaan että se on ihan pala kakkua kun se ei ole niin.