Jos naapuri lähettää lapsensa meidän perässä uimarannalle, kysymättä meiltä mitään, sen jälkeen kun me ollaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieraana"

Vieras
jo lapselle sanottu, että ei voi tulla meidän kanssa, onko minun velvollisuuteni vahtia sitä lasta?

Että ripoo, ei jumalauta yhden yhtä kertaa, ettei jonkun mukula ole tyrkyllä ylimääräiseksi vahdittavaksi rannalle :headwall:

Tänään esimerkiksi toisella rantakerralla naapuri lapsi tulee kysymään, saako tulla meidän kanssa. Sanoin, että ei saa, koska menemme omalla porukalla rannalle pyörillä, emmekä aio odottaa kun hän kävelee, emme ole rannalla kauan ja uudelleen toistettuun kysymykseen sanoi, EI, et voi tulla meidän kanssa koska menemme omalla porukalla.

Rannalla hetken oltuamme lapsi juoksee hengästyneenä rannalle. HUH, ehdinpäs teidän perässä. Kun kutsuin omat lapseni vedestä myöhemmin, tuo lapsi tuli sanomaan minulle, että äiti sanoi että saan jäädä tänne teidän jälkeenkin, jos on joku tuttu aikuinen. Tuo toinen tuttu aikuinen ei varmaan edes tiennyt, että lapsen mielestä hän on nyt sitten seuraavana vahtivuorossa.

Ärsyttää! Joka hemmetin kerta!!

Ei ole sinun velvollisuutesi. Mutta en mä ainakaan voisi olla vahtimatta. Ehkä sitten veisin sen lapsen vanhemmilleen ja sanoisin, että me olemme nyt perheen kanssa ja on vastuutonta päästää lapsi rannalle ilman vahtia, joka on luvannut vahtia lasta.

Minkä ikäinen lapsi? Kävisin sanomassa äidilleen että omalla vastuullaan lapsensa siellä on, että et ole velvollinen vahtimaan (tai kukaan muukaan tuttu/tutun tuttu). Miksei itse lähde lapsensa kanssa uimaan?

Oletko puhunut lapsen äidille tästä? Minkä ikäinen lapsi, osaako uida? Onko teidän lapsenne/lastenne kaveri?

Jos lapsi on selkeässä vaarassa jäädessään vahtimatta tai yksinään rannalle, niin jonkinlainen velvollisuus asiaan puuttua on jokaisella aikuisella, joka tilanteen huomaa. Ei välttämättä tietenkään tarvitse vahtia, voi vaikka soittaa lapsen vanhemmille. Tai ääritapauksessa lastensuojeluviranomaisille, jos vanhemmat ei piittaa ja lapsi on tosiaan selvästi vaarassa rannalla, jos esim. on uimataidoton ja/tai alle kouluikäinen.

Ei ole edes yksi ja sama lapsi! Vaan jokaisella kerralla on joku naapuruston lapsista kinuamassa mukaan, ja usein ilmeisesti saavat vanhemmiltaan luvan kun tulevat perässä rannalle. Yleensä lasten kavereita, mutta tänään aamupäivällä esim yksi lapsen kaverin 4-vuotias sisko olis ollut tulossa mukaan, muutenkin kuljeskelee yksin missä lie.

Tällä kertaa oli kyse jo 10-vuotiaasta, mutta eipä häävisti näyttänyt uivan.

Veikaan et ne lapset nyt vähä valehtelee vanhemileen, että teidän mukaan saa tulla.

Mä en itse suostu ottamaan muiden lapsia rannalle, en mistään hinnasta. Mulla katse on siinä omassa ja hänen turvallisuus on se tärkein.

Viimeksi muokattu:
Ja siis minulla itselläni on kolme omaa lasta. Vanhimmalla on jo toki hyväkin uimataito. Mutta minusta on aika paljon eroa, vahdinko rannalla vain omiani (kolme) vai siihen päälle 1-3 muutakin lasta.

Eniten tympii se, että aikuiset passittavat muksujaan meidän mukaan. Kyllähän jokainen normaalisti ajatteleva aikuinen tajuaa varmistaa niiltä toisilta aikuisilta, että onko omalla lapsella oikeasti lupa lähteä toisten mukaan.

Et ole velvollinen vahtimaan, keskustele vanhempien kanssa.

Käy juttelemassa lapsen vanhemmille. Tai sitten jättäkää kertomatta naapuruston lapsille että olette menossa rannalle. Omillekin lapsille voi kertoa vasta matkalla mihin olette menossa jos tuntuu että kertovat kuitenkin naapureille. :D Paras vaihtoehto käydä juttelemassa vanhemmille.

Käy juttelemassa lapsen vanhemmille. Tai sitten jättäkää kertomatta naapuruston lapsille että olette menossa rannalle. Omillekin lapsille voi kertoa vasta matkalla mihin olette menossa jos tuntuu että kertovat kuitenkin naapureille. :D Paras vaihtoehto käydä juttelemassa vanhemmille.

Nytkin illalla nimenomaan omille sanoin jo sisällä, että mennään omalla väellä. Me asutaan aika lähellä rantaa, joten lapset on usein uimavaatteet valmiina, kun lähdetään. Tai sitten on kassit mukana.

Nytkin illalla oli kyse siitä, että toi naapurin lapsi näki kun laitoin narulta pyyheliinat kassiin... ihan hullua, että pitäis suunnilleen piilottaa kamppeet ja salaa hiipiä rannalle, että ei tarvitsis vahtia kenenkään muun lapsia :(

Eikä tähän riitä pelkkä uiminen..kun harrastuksiin pitäis viedä ja vaikka mitä shaipaa!!!!! Oon niin kypsä että jouduttiin vetämään totaaliraja tähän touhuun. Aina meille lasten kaverit tulee, mukaan uimaan , pitäis kuljettaa samoihin harrastuksiin ym. Tehtiin niin että viedään vaan omat. Jos en pääse viemään sitten ei mennä ollenkaan. Meille ei tule ketään yökylään koska aina ja joka viikonloppu joku lapsen kavereista sitä ruikutti.otettiinkin ennen usein mutta kun ei haluta ottaa alkaa kavereiden ja omien lasten ruikutus. Uimaan ei oteta kuin omat vaikka kyytiin mahtuis ym. Ei vaan jaksa tommoista hyväksikäyttöä. Ei mun lapsia kukaan ota yöksi, ei kyyditse harrastuksiin eikä vahdi. Enkä edes kehtais pyytää

[QUOTE="vieraana";29946539]Tämä lapsi ei ollut uimataitoinen. Iästä huolimatta täysin vahdittava, ehkä enemmänkin kuin pikkulapsi.[/QUOTE]
Onko erityislapsi, kun on enemmän vahdittava kuin pikkulapsi? Pikkulapset mielestäni vaativat aikuisen läsnäolon aivan vieressä. 10-vuotiaan olettaisi pärjäävän vedessä ilman aikuista.

Onko erityislapsi, kun on enemmän vahdittava kuin pikkulapsi? Pikkulapset mielestäni vaativat aikuisen läsnäolon aivan vieressä. 10-vuotiaan olettaisi pärjäävän vedessä ilman aikuista.

Ei ole, mutta meni yhtä syvälle kuin uimataitoiset kaverit vaikka uiminen oli niin säälittävää pärskimistä ja räpellystä, että sen kundin ei pitäis mennä yhtään sellaisille vesille, jossa jalat ei ole takuuvarmasti pohjaa lähellä.

Pikkulapset ainakin meillä on osanneet vähän varoakin ja pysyneet semmoisella alueella, että eivät mene liian syvälle. Vaikka totta kai niitä vahditaan silti koko ajan. Pienemmässä vaarassa ne silti on, kuin tuollainen 10-vuotias, joka yrittää esittää kavereilleen osaavansa kyllä yhtä hyvin kuin ne, mut ei tunnu tajuavan että on vähän eri homma lähteä syvälle uimataitoisena kuin uimataidottomana.

[QUOTE="vieraana";29946673]Ei ole, mutta meni yhtä syvälle kuin uimataitoiset kaverit vaikka uiminen oli niin säälittävää pärskimistä ja räpellystä, että sen kundin ei pitäis mennä yhtään sellaisille vesille, jossa jalat ei ole takuuvarmasti pohjaa lähellä.

Pikkulapset ainakin meillä on osanneet vähän varoakin ja pysyneet semmoisella alueella, että eivät mene liian syvälle. Vaikka totta kai niitä vahditaan silti koko ajan. Pienemmässä vaarassa ne silti on, kuin tuollainen 10-vuotias, joka yrittää esittää kavereilleen osaavansa kyllä yhtä hyvin kuin ne, mut ei tunnu tajuavan että on vähän eri homma lähteä syvälle uimataitoisena kuin uimataidottomana.[/QUOTE]
Ok, sitten tuon ymmärtää. Ei kiva. Vaikea tuohon on saada muutosta, kun ei ole vain yhdestä lapsesta kyse. Yksi ratkaisu olisi etsiä toinen uimaranta, jonne menette autolla. Silloin eivät pysty omin avuin seuraamaan uimarannalle.

Mieheni olisi vienyt lapsen välittömästi kotiinsa. Hän olisi läksyttänyt äitiä, sanonut, ettei lapsi saa olla ilman vanhemman valvontaa uimarannalla. Hän olisi ottanut äidiltä vakuuttavan lupauksen, ettei tämä enää ikinä toimi näin.

Kyllä minä tuossa tilanteessa salaa hipsisin omieni kanssa rannalle. Hankalaa, jos kerran kyseessä useampikin naapuruston lapsi, niin saada kaikkia ymmärtämään, ettei teidän mukaan saa tulla.

Ja sitten ihmetellään miksi suomessa hukkuu nii paljon lapsia??

Jokainen palsta-mamma kuitenkin SOITTAA POLIISIT jos lapsi on yksin autossa. Mutta ei soita edes vanhemmille onko lapsi karannut, kun lapsi on yksin VEDESSÄ

Yhteistyössä