Jos mies auttaa kotitöissä, niin miksei häntä saa neuvoa, tai huomauttaa jos tekee huolimattomasti?

Esim. jos imuroidessa ei imuroi nurkkia, tiskikone on täytetty niin että sinne mahtuisi vielä puolet lisää jos täyttäisi järkevästi, ruohikkoa leikatessa ei ota pensaiden ympäryksiä tarkkaan jne.
Puhun nyt siis normitarkkuudesta, ei jostain joka ruohonkorren nyppimisestä.

Juttelin yhden tutun kanssa kotitöistä ja menin sanomaan suunnilleen näin "kyllä mun mies auttelee mutta eihän se niin tarkkaan sitä tee". Johon mun tuttu puuskahti että olisin vaan onnellinen että mies ylipäätään auttaa.

Mun käsittääkseni mun mies on normaali järjellä varustettu aikuinen mies, eikä sekään tykkäisi jos mä vaikka vaihtaisin autoon renkaat huolimattomasti (no, se on vaarallistakin jo). En mä lähtisi loukkaantuneena pois ja lakkaisi tekemästä.

Ja siis olen kiitollinen että mies auttaa, kiitän häntä usein. Mutta ei mun tartte sietää sitä että jos annan vaikka ruohikonleikkuun sille niin että joudun ajelemaan itse kohta sen uudestaan.
 
vierailija
Tässä ei ole kyse miehestä eikä naisesta. Ihminen ei vaan yleensä pakkaa osaamaan asioita joihin ei ole joko rutinoitut tai sitten koe suurta innostusta. Harvempihan noihin kotitöihin sitä kokee.

Sama se on, että todella monella (okei, naisilla ehkä yleisempää) on lähes mahdoton oppia käyttämään teknisiä välineitä. Heti oletetaan, että joku muu tekee sen. Sanotaan nyt vaikka joku telkkarin virittäminen. Aika helppo homma yleensä, mutta aika usein se on mies joka tekee sen. Ja jos nainen on yksin, niin sitten sen tekee hänen isä, veli tms.

Se on todettava, että koska meidän yhteiskunnassa vanhasta muistista on miehet yleensä niitä tekijöitä ja vastuunkantajia, niin kultturaalisesti hommaan on kuulunut se, että virheitä peitellään. Ja tämä koskee muitakin kulttuureja kuin Suomea. Virhe on heikkouden osoitus ja siksi sitä peitellään ihan selkäytimestä.

Kritisointia on monenlaista. Jos haluaa viestinsä perillä, parempi on tuoda se positiivisessa valossa: "Hienosti leikattu nurmikko ja noin nopeesti, mulla kestää tupla-ajan. Olisko mitenkään mahdollista ajaa nuo puskien edustat viel, se kone mahtuu kyllä sinne."

Toimii myös töissä... varsinkin miehille.
 
Kyllä mä huomautan jos häiritsevän huolimattomasti tekee mutta neuvomaan en ala, eihän se mun tapa tehdä ole ainoa oikea.

Eipä tuolle kyllä nykyään enää tartte edes huomautella, 27 vuoden yhdessä asumisen jälkeen alkaa oppia (y)
 
vierailija
Sanotaan nyt vaikka joku telkkarin virittäminen. Aika helppo homma yleensä, mutta aika usein se on mies joka tekee sen. Ja jos nainen on yksin, niin sitten sen tekee hänen isä, veli tms.
:confused: Minä olen pitänyt anoppia ainoana tuollaisena tumpelona. Mies joutuu hänen televisionsa virittämään. Minä taas teen tuon kotona. Kerran pistin anopin itsensä virittämään televisionsa, annoin vaan neuvoja vieressä. Hän ei uskonut, että se onnistui ja miehen piti käydä varmistamassa, että ne on oikein. Aivan kuin toimiva kuva ei olisi sitä todistanut :ROFLMAO:

Mutta sitten vastaus ap:n otsikkon kysymykseen. Neuvomisen kanssa kannattaa olla varovainen. Se menee nimittäin helposti nalkuttamisen yms negatiivisen puolelle. Kuka haluaa tehdä jotain, jos joku toinen on vieressä kyyläämässä ja koko ajan huomauttelemassa, että mitä nyt tekee väärin ja miten se oikein kuuluu tehdä. Meillä esim. lasten iltapesut on aina olleet miehen vastuulla. Esikoisen aikaan olin alkuun vieressä vahtimassa, mutta sitten tajusin, että samat asiat voi tehdä monella tapaa ja lapsi on turvallisissa käsissä. Itse olisin vetänyt pultit, jos joku olisi minulle koko ajan huomautellut, että noin ja noin pitää tehdä, eikä noin, kuinka sinä teet.

Pitkälle tekemällä oppii, kuten tiskikoneen käytössä. Minä olen mestari täyttämään meidän nykyisen koneen täyteen. Kun sitä on vuosikausia tehnyt ja huomannut, että miten mitkäkin astiat kannattaa sijoittaa, niin sitä automaattisesti laittaa ne heti oikeille paikoilleen, eikä sitten tarvitse koneen täyttyessä niitä siirrellä, että jotain muuta saa menemään. Kuopus alkaa oppimaan, kun muistaa, missä ne ollut jouduttuaan tyhjentämään konetta, mutta muut tuntuvat aika toivottomilta tapauksilta. Kunhan ne astiat on tungettu koneeseen, mitä väliä sillä on, että sinne tulee vielä tiskiä lisää. Väliin sitten tulee vähän hajanaisemmin täytettyjä koneitä pestyä. Mies sitten tiskailee käsin, mitä ei mennyt enää mukaan :love:
 
vierailija
Niin että sun mies auttaa kotitöissä ja sä annat sille aina jonku kotityön tehtäväksi? Okei...

Mä en huomauttele, mies tekee minkä tekee ja tekee niinku tekee. En myöskään tee hommaa uudestaan vaikka tekiski mun mielestä jonku homman huonosti, sit se vaan jää mun mielestä huonosti tehdyksi.
Ainoastaan silloin jos mies valittaa likaisista tiskeistä/pölystä/puhtaitten vaatteitten puutteesta tms., niin sit sanon et ihan vapaasti saa itekkin tehdä noita hommia jos häiritsee.

Mä tekisin kyllä kaikkia teknisiäkin ym. "miesten" juttuja ihan mielelläni. Mut jos teen jotain tommosta niin mies löytää niistä aina jotain valitettavaa tai kyttää vieres... Joten enpä sit viitti, osaisin kyllä tarvittaes.
 
Niin että sun mies auttaa kotitöissä ja sä annat sille aina jonku kotityön tehtäväksi? Okei...

Mä en huomauttele, mies tekee minkä tekee ja tekee niinku tekee. En myöskään tee hommaa uudestaan vaikka tekiski mun mielestä jonku homman huonosti, sit se vaan jää mun mielestä huonosti tehdyksi.
Ainoastaan silloin jos mies valittaa likaisista tiskeistä/pölystä/puhtaitten vaatteitten puutteesta tms., niin sit sanon et ihan vapaasti saa itekkin tehdä noita hommia jos häiritsee.

Mä tekisin kyllä kaikkia teknisiäkin ym. "miesten" juttuja ihan mielelläni. Mut jos teen jotain tommosta niin mies löytää niistä aina jotain valitettavaa tai kyttää vieres... Joten enpä sit viitti, osaisin kyllä tarvittaes.
Mun miehen töihin menee hänellä päivästä enemmän tunteja kuin omaani. Olen siis enemmän kotona.

Meillä ns.naisten ja miesten työt on hyvin jakautuneet eli ne menee meidän kiinnostuksen mukaan. Mä en edes päästä miestä esim. kokkaamaan mut ei tuota kiinnostakaan. Ja mä en paljoa auttele häntä ns.miehisemmissä töissä.
 
Meillä hommat ovat jakautuneet aika hyvin aika pitkälle sen mukaan, mitä mies haluaa tehdä. Kaikki hommat onnistuu kyllä meikäläiseltä aivan mainiosti, kun joku otti telkkarin virityksenkin esille. Onko se kotityö eli sitä tehdään toistuvasti? Meillä mies ei muuten halua tehdä mitään remppahommia eikä teknisiä asioita, kun sujuvat minulta paljon paremmin.
En pidä siitä, että joudun miehen jäljiltä tekemään jonkun asian uudestaan. Hän on paljon suurpiirteisempi esim siivouksessa. Paljolta turhalta mäkätykseltä vältytään, kun tekee vaan itse sen minkä kokee tärkeäksi.
 
vierailija
Kyse on johtamisen psykologiasta: mikäli neuvot hyvällä tahdolla, on se ok. Mikäli valitat, niin varmasti loppuu auttaminen tai osallistuminen. Esimerkkejä miehen ja naisen eroista: jos lattialla on roska, nalkuttaa nainen niin pitkään miehelle, että mies vittuuntuu ja vie roskan roskiin. Mies jos näkee roskan, hän vie sen mitään sanomatta roskiin tai jos se ei siinä ketään haittaa, antaa sen olla.
 
vierailija
Kyse on johtamisen psykologiasta: mikäli neuvot hyvällä tahdolla, on se ok. Mikäli valitat, niin varmasti loppuu auttaminen tai osallistuminen. Esimerkkejä miehen ja naisen eroista: jos lattialla on roska, nalkuttaa nainen niin pitkään miehelle, että mies vittuuntuu ja vie roskan roskiin. Mies jos näkee roskan, hän vie sen mitään sanomatta roskiin tai jos se ei siinä ketään haittaa, antaa sen olla.
Oletko ajatellut sitä, että jos se nainen ei sano roskasta, niin roskia on lattialla aina uudestaan joka ikinen päivä. Kun nainen huomauttaa roskasta, niin silloin on toivoa siitä, että roskaaminen loppuu.

Naiset ovat usein kokeneempia lasten kasvatuksessa. Lapset oppivat parhaiten syyn ja seurauksen avulla. Jos heidän ei tarvitse siivota jälkiään, niin heidän on vaikea oppia olemaan siivosti. Usein on helpompi siivota sotkut kuin opettaa. Lyhyellä tähtäimellä siivoammalla sotkut itse pääsee helpommalla, mutta jos ajattelee pitemmälle, niin on parempi huomauttaa asiasta ja pyytää sotkijaa itseään siivoamaan sotkunsa. Toki jos kyse on satunnaisesta, vahingossa tapahtuneesta roskaamisesta, niiin silloin asiasta ei tarvitse tehdä numeroa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kyse on johtamisen psykologiasta: mikäli neuvot hyvällä tahdolla, on se ok. Mikäli valitat, niin varmasti loppuu auttaminen tai osallistuminen. Esimerkkejä miehen ja naisen eroista: jos lattialla on roska, nalkuttaa nainen niin pitkään miehelle, että mies vittuuntuu ja vie roskan roskiin. Mies jos näkee roskan, hän vie sen mitään sanomatta roskiin tai jos se ei siinä ketään haittaa, antaa sen olla.
Eka postaus multa tähän ketjuun: ei tosiaan saa a r v o s t e l l a sitä tekemistä mitenkään, vaan esittää asia niin, että se perusasia tulee selväksi. Uudelleen et saa tehdä missään tapauksessa jos sulla ei sitten ole tarkoitus tehdä kaikkea itse jatkossa. 40 vuoden kokemuksella kerron, mutta hyvin toimii: miehetkin oppii kaikenlaista, mut onhan anopin syy jos ei ole opettanut pikkupoikaa tekemään mitään. Mulla ei ole anoppia, joten en tiedä siitäkään mitään.
Katsos:
http://wwwedu.oulu.fi/homepage/tjarvile/ukirja.htm
 
vierailija
Oletko ajatellut sitä, että jos se nainen ei sano roskasta, niin roskia on lattialla aina uudestaan joka ikinen päivä. Kun nainen huomauttaa roskasta, niin silloin on toivoa siitä, että roskaaminen loppuu.

Naiset ovat usein kokeneempia lasten kasvatuksessa. Lapset oppivat parhaiten syyn ja seurauksen avulla. Jos heidän ei tarvitse siivota jälkiään, niin heidän on vaikea oppia olemaan siivosti. Usein on helpompi siivota sotkut kuin opettaa. Lyhyellä tähtäimellä siivoammalla sotkut itse pääsee helpommalla, mutta jos ajattelee pitemmälle, niin on parempi huomauttaa asiasta ja pyytää sotkijaa itseään siivoamaan sotkunsa. Toki jos kyse on satunnaisesta, vahingossa tapahtuneesta roskaamisesta, niiin silloin asiasta ei tarvitse tehdä numeroa.
Mies korjaa roskan jos siitä on haittaa. Naiselle roskasta valittaminen voi olla hallitsemiskeino, joka "oikeuttaa" naisen nalkuttamaan mitättömästä asiasta, joko alistaakseen miestä tai muuten vain. Lopputuloksen kannalta on yksi lysti kuka sen roskan vie pois ja mikäli roskasta ei ole mitään haittaa, niin mitä sitten?

Lasten suhteen voi harrastaa turhauttamista. Tämä on ihan ok, sillä virheistä opitaan.

Armeijan käyneiden miesten osalta tilanne on vähän toinen: jokainen kyllä tsemppaa armeijassa, kun siellä käskytetään ja pidetään pölypallon hautajaisia (viedään lakanalla löytynyt pölyhiukkanen yhteissaattueessa ulos) sun muuta sairasta "kyykytystä", mutta siviilissä mies ei enää halua kuulla armeijamaista käskytystä järjettömistä asioista, etenkään vaimoltaan tai tyttöystävältään.
 
vierailija
Mies korjaa roskan jos siitä on haittaa. Naiselle roskasta valittaminen voi olla hallitsemiskeino, joka "oikeuttaa" naisen nalkuttamaan mitättömästä asiasta, joko alistaakseen miestä tai muuten vain. Lopputuloksen kannalta on yksi lysti kuka sen roskan vie pois ja mikäli roskasta ei ole mitään haittaa, niin mitä sitten?
Enempi se miehen roskien heittely lattialle on hallitsemiskeino kuin naisen valittaminen asiasta. Heittäessääm roskat lattialle ja kieltäytyessään korjaamasta sotkujaan mies alistaa naista. Jos nainen suostuu tällaiseen, niin suhteesta ei voi koskaan tulla tasa-arvoinen.
 
vierailija
Enempi se miehen roskien heittely lattialle on hallitsemiskeino kuin naisen valittaminen asiasta. Heittäessääm roskat lattialle ja kieltäytyessään korjaamasta sotkujaan mies alistaa naista. Jos nainen suostuu tällaiseen, niin suhteesta ei voi koskaan tulla tasa-arvoinen.
Periaatteessa noin:)
Tee itsellesi oma kolo kämppään, jonka pidät siisitinä. Älä päästä miestä sinne. Sitten katsot, että valot palaa hyvin siellä muualla. Aikanaan oppii siivoamaan, jos yleensä haluaa nähdä niitä jätöksiään.
 
Meillä saa opastaa puolin ja toisin jos/kun toinen osaa paremmin.

Mut mieltymyksistä on turha nipottaa. Esimerkiksi ruoanlaitossa ei meillä saa mennä esittämään miten jokin muka pitäisi tehdä.

Sit taas sen valurautapannun pesemisessä voi huomauttaa jos menee väärin...
 
9MM
Esim. jos imuroidessa ei imuroi nurkkia, tiskikone on täytetty niin että sinne mahtuisi vielä puolet lisää jos täyttäisi järkevästi, ruohikkoa leikatessa ei ota pensaiden ympäryksiä tarkkaan jne.
Puhun nyt siis normitarkkuudesta, ei jostain joka ruohonkorren nyppimisestä.

Juttelin yhden tutun kanssa kotitöistä ja menin sanomaan suunnilleen näin "kyllä mun mies auttelee mutta eihän se niin tarkkaan sitä tee". Johon mun tuttu puuskahti että olisin vaan onnellinen että mies ylipäätään auttaa.

Mun käsittääkseni mun mies on normaali järjellä varustettu aikuinen mies, eikä sekään tykkäisi jos mä vaikka vaihtaisin autoon renkaat huolimattomasti (no, se on vaarallistakin jo). En mä lähtisi loukkaantuneena pois ja lakkaisi tekemästä.

Ja siis olen kiitollinen että mies auttaa, kiitän häntä usein. Mutta ei mun tartte sietää sitä että jos annan vaikka ruohikonleikkuun sille niin että joudun ajelemaan itse kohta sen uudestaan.
perusiisteys on ok ja pikku lika kuuluu asiaan kehittää se myös immuniteettia lapsille et ei oo liian kliinistä eli perjaatteessa se tulee automaattisesti sitten se ajattelu. Miks pitäisi narista jos ei ooihan täysi astianpesukone ehkä joku astia on lopussa ja tarttee pestä?. ok ite pesen käsin enkä ikinä ymmärrä tiskikonetta kun pitää aina pestä se lautanen et ei jää lait sinen koneeseen . eli mulle astianpesukone edustaa vaan turhaa krääsäää.
autorengas on taas kuolettva juttu jos esim lähtee kesken ison nopeuden pois niin se tosiaankin hoidetaan tarkkaan ja vnentään ne mutterit extrasti.
mitä välii muuten jos jonkun pensaan ympärillä on vähän pidempää kortta? jos joku mun tuttu alkais narista siitä niin mä piikittelisin sitä varmaan jolali ntavalla et who cares..perus siisti kämppä on ok ja jos jotai njää uupumaan niin toinenhan voi sitten täydellistää sen ilman sen kummepaa ihmettelemistä
 
vierailija
Suosittelen kaikille ketjun nipottajille muslimimiestä. Ei osaa virittää telkkaa, ei korjata autoa tai asentaa tietokonetta. Ei tee kotitöitä, ei siivoa, ei pyykkää eikä hoida lapsia. Siinä saatte täyden vapauden tehdä asiat pilkulleen kuten haluatte niin ei jää häiritseviä tekijöitä. Mulla tämä on toiminut hyvin. Ainoa mitä mies osaa on rahan tuominen tosin valitettavan vähän sitäkin kun ei saa edes suomimiesten töitä kun on kouluttamaton ja tukka väärän värinen. Polkupyörän opin korjaamaan itse ja auton renkaatkin pitää talvea myöten opetella itse vaihtamaan. Siinä ei enää tiskit paina saati nurmikon reunat. Alkaa olla aika sama siinä vaiheessa kun joutuu olemaan perheen nainen ja mies, isä sekä äiti.

Pointtini on. Olette aika hemmoteltuja minun näkökulmastani. Ehkä kannattaisi välillä olla kiitollinen eikä aina marmattaa siitä mitä ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
vierailijayy
Koska mies tekee ne omalla tavallaan, eli järkevästi ja voimia säästellen. Ei häneltä voi vaatia samanlaista tarkuutta ja täysin samanlaista toimintaa kuin naiselta.
 
vierailijatartartartar
Suosittelen kaikille ketjun nipottajille muslimimiestä. Ei osaa virittää telkkaa, ei korjata autoa tai asentaa tietokonetta. Ei tee kotitöitä, ei siivoa, ei pyykkää eikä hoida lapsia. Siinä saatte täyden vapauden tehdä asiat pilkulleen kuten haluatte niin ei jää häiritseviä tekijöitä. Mulla tämä on toiminut hyvin. Ainoa mitä mies osaa on rahan tuominen tosin valitettavan vähän sitäkin kun ei saa edes suomimiesten töitä kun on kouluttamaton ja tukka väärän värinen. Polkupyörän opin korjaamaan itse ja auton renkaatkin pitää talvea myöten opetella itse vaihtamaan. Siinä ei enää tiskit paina saati nurmikon reunat. Alkaa olla aika sama siinä vaiheessa kun joutuu olemaan perheen nainen ja mies, isä sekä äiti.

Pointtini on. Olette aika hemmoteltuja minun näkökulmastani. Ehkä kannattaisi välillä olla kiitollinen eikä aina marmattaa siitä mitä ei ole.
Oma syysi jos olet ottanut ukon joka on vajakki eikä osaa tehdä mitään. Ja miksi on hemmoteltu jos ei hyväksy huonosti tehtyä työtä, asiat vaan pitää tehdä hyvin ja sillä selvä. Maailma ei pyöri niin, että kaikki asiat tehdään miten sattuu.
Sun kommentti on yhtä järkevä kuin "olkaa ny akat kiitollisia, kun ette saa turpaanne päivästä toiseen". Eli itsestäänselvyys meillä suomessa on se, että miehet ja naiset ovat tasavertaisia. Se tarkoitaa myös kotitöiden tekemistä.
 
Suosittelen kaikille ketjun nipottajille muslimimiestä. Ei osaa virittää telkkaa, ei korjata autoa tai asentaa tietokonetta. Ei tee kotitöitä, ei siivoa, ei pyykkää eikä hoida lapsia. Siinä saatte täyden vapauden tehdä asiat pilkulleen kuten haluatte niin ei jää häiritseviä tekijöitä. Mulla tämä on toiminut hyvin. Ainoa mitä mies osaa on rahan tuominen tosin valitettavan vähän sitäkin kun ei saa edes suomimiesten töitä kun on kouluttamaton ja tukka väärän värinen. Polkupyörän opin korjaamaan itse ja auton renkaatkin pitää talvea myöten opetella itse vaihtamaan. Siinä ei enää tiskit paina saati nurmikon reunat. Alkaa olla aika sama siinä vaiheessa kun joutuu olemaan perheen nainen ja mies, isä sekä äiti.

Pointtini on. Olette aika hemmoteltuja minun näkökulmastani. Ehkä kannattaisi välillä olla kiitollinen eikä aina marmattaa siitä mitä ei ole.
Mitä se sun äijä tekee?
 

Yhteistyössä