Jos menee hoitovapaalla osa-aikatöihin muualle, kuin vakituiseen työpaikkaansa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pyydä verotoimistosta uus kortti. Mulla ainakin oli ihan sama prosentti kuin kotihoidontuestakin.

Eikä siitä mitään potkuja voi saada. Kunhan nyt et kilpailijalle mene. Toki voit kysyä vakkarityönantajalta, et oliskos heillä tarjota sulle osa-aikatyötä ja sulle sopivina työaikoina.

Hoitovapaa perustuu siihen, että lapsi ei ole hoidossa. Kukaan ei tule estä sua tekemästä töitä esim. iltaisin ja viikonloppuisin kun puoliso hoitaa lasta. Joka muuta väittää, puhuu potaskaa. Rohkeasti siis töihin vaan ja tienaamaan. Samalla pysyy CV:kin kunnossa. Laiskojen kotiäitien höpötystä tuollainen "Ei saa mennä" -marmatus.

[QUOTE="äippä";24882139]Hoitovapaa perustuu siihen, että lapsi ei ole hoidossa. Kukaan ei tule estä sua tekemästä töitä esim. iltaisin ja viikonloppuisin kun puoliso hoitaa lasta. Joka muuta väittää, puhuu potaskaa. Rohkeasti siis töihin vaan ja tienaamaan. Samalla pysyy CV:kin kunnossa. Laiskojen kotiäitien höpötystä tuollainen "Ei saa mennä" -marmatus.[/QUOTE]

Haloo haloo.... Lue nyt mitä paasaat.

Tarkoittanet että kotihoidontuen edellytys on että lapsi ei ole KUNNALLISESSA hoidossa. Hoitaa voi kyllä vaikka mummo. VAi meinaatko että hoitovapaa päättyy kun lapsen mummo tai kummi tulee hoitamaan leffaillan ajaksi?

Liitosta varmistin, pykäliä en pyytänyt.

Liitosta varmistin minäkin: Saa tehdä työtä toiselle vaikka on hoitovapaalla,mutta ei saa olla kilpaileva yritys.

Saahan sitä sivutyötäkin tehdä, mutta ei kilpailijalla.

Eli mitään lakiin perustuvaa varmaa tietoa ei siis ole.

Kyllä, totta kai voi! Kunhan siis muilta osin noudattaa työsopimustaan, eli ei tee töitä kilpailijalle. Itse olin kolme vuotta hoitovapaalla mutta tein siitä kaksi vuotta töitä lastenhoitajana, oma lapsi mukana. Vakityö oli ihan muuta kuin lastenhoitoa. Mitä se työnantajalle edes kuuluu mitä minä teen hoitovapaalla kunhan noudatan voimassaolevaa työsoppariani? Kysyn ma... :)

Verokortiksi voi antaa ihan tavallisen ansiotuloverokortin, ei siis mene lisäprossan mukaan.

Haloo haloo.... Lue nyt mitä paasaat.

Tarkoittanet että kotihoidontuen edellytys on että lapsi ei ole KUNNALLISESSA hoidossa. Hoitaa voi kyllä vaikka mummo. VAi meinaatko että hoitovapaa päättyy kun lapsen mummo tai kummi tulee hoitamaan leffaillan ajaksi?

Jos käyt töissä vakituisesti 8-16, ja et ole lainkaan lapsesi PÄÄASIALLINEN hoitaja arkisin, niin myöskään edellytyksiä hoitovapaalle ei tällöin ole. Eli teet muussa yrityksessä samanlaista työaikaa kuin tekisit vakituisessa työssäsi. Tällöin työnantajalla varmasti onkin syytä antaa kenkää. Mutta jos vakituisella työnantajalla ei ole mahdollisuutta tarjota esim. ilta- ja viikonlopputyötä, niin tällöin toki on oikeus sitä tehdä muualla (paitsi EI kilpailijalla).

no mut eihän sitä sillon olla vapaalla jos tekee töitä?

*huoh*

Jos olet vakituisesta työsuhteesta hoitovapaalla, niin sinulla ei ole työsopimuksen mukaista työvelvoitetta sitä työnantajaa kohden. SAAT tehdä töitä jos HALUAT, mutta ei ole mikään pakko - etkä siltikään menetä työpaikkaasi. Niin ja voit itse valita kuinka monta tuntia teet, jos siis työnantajalle tämä sopii.

Toisaalta voit tehdä toisen työnantajan tarjoamia töitä - kunhan tämä ei ole vakipaikkasi kilpailija - eikä se kuulu vakityönantajallesi millään muotoa. Ei ole hänen asiansa puuttua työntekijöitten elämään kun asia ei millään muotoa liity työsuhteeseen.

Miksi työnantajaa kiinnostaisi mitä sinä teet hoitovapaasi aikana (siis niin kauan kun et työskentele kilpailijalle tahi muutoin toimi voimassaolevaa työsopimustasi vastaan)? Mitä se työnantajalle kuuluu?

Eli ainakin melkoisen riskin ottaa jos menee muille töihin ilman työnantajan lupaa.

Hoitovapaa on lapsen hoitamista varten, ihan lain mukaan. Ja työntekijän asema on vahvasti suojattu (ei voi irtisanoa, muuta kun ääritilanteissä ja on oikeus palata samoihin töihin vapaan jälkeen).

Siinä valossa tuntuu ihan järjettömältä että voit ottaa hoitovapaata ja mennä toiselle töihin. Näinhän kannattais kaikkien työpaikkaa vaihtamassa olevien tehdä, niin olisi sitten vielä vanha työpaikka odottamassa jos uudessa ei luista tai vaikka työsuhde katkaistaan koeajalla.

Kela koskee se juttu että kun saa kotihoidontukea niin voi olla töissä kunhan lapset ei ole hoidossa. Se on kuitenkin eri asia kun työnantajan kanssa tehtävä hoitovapaa sopimus.

Toki työnanatajan kanssa voi varmaan sopia töidentekemisestä muille, mutta kannatta tehdä se kirjallisena.

[QUOTE="äippä";24882216]Jos käyt töissä vakituisesti 8-16, ja et ole lainkaan lapsesi PÄÄASIALLINEN hoitaja arkisin, niin myöskään edellytyksiä hoitovapaalle ei tällöin ole. Eli teet muussa yrityksessä samanlaista työaikaa kuin tekisit vakituisessa työssäsi. Tällöin työnantajalla varmasti onkin syytä antaa kenkää. Mutta jos vakituisella työnantajalla ei ole mahdollisuutta tarjota esim. ilta- ja viikonlopputyötä, niin tällöin toki on oikeus sitä tehdä muualla (paitsi EI kilpailijalla).[/QUOTE]

Mä en tajua yhtään mitään mit sä kirjoitat.....

Mä en tajua yhtään mitään mit sä kirjoitat.....

Mä tajusin :D Mutta siis mulle tuo nyt oli tavallaan itsestäänselvyys. Eihän siinä ole mitään järkeä ottaa hoitovapaata jos meinaa tehdä töitä samalla tapaan kuin ennenkin, ja harvalla nyt on mahdollisuutta tuolla tavalla toimia kun lapsi pitäisi sijoittaa jonnekin työpäivän ajaksi. En siksi ajatellut tuollaista tilannetta lainkaan.

Mutta siis normityyliin, eli esimerkiksi ilta- tai viikonlopputöitä (kun puoliso hoitaa lasta) tai sellaista työtä mihin voi ottaa lapsen mukaansa niin on ihan ok.

[QUOTE="janet";24882235]Miksi työnantajaa kiinnostaisi mitä sinä teet hoitovapaasi aikana (siis niin kauan kun et työskentele kilpailijalle tahi muutoin toimi voimassaolevaa työsopimustasi vastaan)? Mitä se työnantajalle kuuluu?[/QUOTE]

Laillisesti ok, mutta onhan se munkin mielestä jokseenkin älytöntä ja epäreilua, että vakkaripaikasta pidetään "hoitovapaata", mitä ei kuitenkaan käytetä siihen, mihin se periatteessa on tarkoitettu, vaan käydään "vieraissa". Tarkoitan siis, että jos pystyy tekemään töitä vieraalle, niin sillon kait pystyy tekemään töitä omallekin työnantajalle. Ja fiksua tästä kuitenkin on sopia ja neuvotella ENSIN sen oman työnantajan kanssa, ettei tule mitään ikäviä ylläreitä...

[QUOTE="janet";24882279]Mä tajusin :D Mutta siis mulle tuo nyt oli tavallaan itsestäänselvyys. Eihän siinä ole mitään järkeä ottaa hoitovapaata jos meinaa tehdä töitä samalla tapaan kuin ennenkin, ja harvalla nyt on mahdollisuutta tuolla tavalla toimia kun lapsi pitäisi sijoittaa jonnekin työpäivän ajaksi. En siksi ajatellut tuollaista tilannetta lainkaan.

Mutta siis normityyliin, eli esimerkiksi ilta- tai viikonlopputöitä (kun puoliso hoitaa lasta) tai sellaista työtä mihin voi ottaa lapsen mukaansa niin on ihan ok.[/QUOTE]

Hoitovapaa perustuu siihen, että lapsi ei ole hoidossa. Kukaan ei tule estä sua tekemästä töitä esim. iltaisin ja viikonloppuisin kun puoliso hoitaa lasta. Joka muuta väittää, puhuu potaskaa. Rohkeasti siis töihin vaan ja tienaamaan. Samalla pysyy CV:kin kunnossa. Laiskojen kotiäitien höpötystä tuollainen "Ei saa mennä" -marmatus.

tuossa tuo mihin alunperin kommentoin.... Joo että enpä tiä

Itse irtisanoin itseni vakitöistä ja etsin tilalle osa-aika työn, jossa aloitin jo vanhempainvapaalla.
ei se ole ihme että on tarjolla vain määräaikaisia töitä kun ihmiset roikottaa paikkojaan...

[QUOTE="vieras";24882327]Laillisesti ok, mutta onhan se munkin mielestä jokseenkin älytöntä ja epäreilua, että vakkaripaikasta pidetään "hoitovapaata", mitä ei kuitenkaan käytetä siihen, mihin se periatteessa on tarkoitettu, vaan käydään "vieraissa". Tarkoitan siis, että jos pystyy tekemään töitä vieraalle, niin sillon kait pystyy tekemään töitä omallekin työnantajalle. Ja fiksua tästä kuitenkin on sopia ja neuvotella ENSIN sen oman työnantajan kanssa, ettei tule mitään ikäviä ylläreitä...[/QUOTE]

No tuskin kukaan nyt niin tekee, että kieltäytyy vakipaikan tarjoamista duuneista ottaakseen mieluummin vieraalta töitä vastaan? Yleensä tilanne lienee sellainen, ettei sillä vakityönantajalla OLE sellaista työtä jota voisi tehdä vaikka lapsi ei ole päivähoidossa.

Esim en minä TODELLAKAAN voinut mitään toimistotöitä tehdä 8h/päivässä lapsi mukana. Sen sijaan pystyin vallan hyvin tekemään kolmen tunnin vuoroja kuntosalin lapsiparkkiin kun oma lapsi kulki mukana. Kapish? Mitä väärää tai kauheuksia tuosta mun työnantajalle seurasi, miksi ihmeessä tuo olisi moraalitonta?

Yhteistyössä