Jos makaroonilaatikko on ollut huoneenlämmössä n. 6 tuntii uunista pois ottamisen jälkeen niin voiko sitä syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lily:
mun vanhemmilla on usein ruuat yön yli päydällä ja muutenkin syövät sen verran vanhaa ruokaa etten itse söisi, esim. 4 päivää jääkaapissa ollutta ruokaa. mutta koskaan niillä ei ole ollut mitään ruokamyrkytystä.

:laugh: ootko tosissas?

Mä kerran maistelin yhtä mun äitin tekemää tonnikalalaatikkoa, ku olin jotain himasta hakemassa (siis joskus ku just olin muuttanu pois). Oli vähän kumman makusta. Illalla sitte soiteltiin ja kysyin samalla, oliko siinä laatikossa jotain uutta maustetta. Ei ollu. Mut oli kaks viikkoa seissy jääkaapin perukoilla ja valmistettukki jonkun aikasemman ruoan jämä-riiseistä. Ihmekkös oliki erikoisen makusta... :whistle:

Henkiin jäin silti. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mites munamaito :whistle:
Joo bakteerit roihahtaa hurjasti huoneenlämmössä.
Mä oonkin kyllä tosi kranttu ravinnon suhteen, mutta muistelisin että ihan jo hyg.passimateriaalissa oli tuon suuntaisia ohjeita.

Höpsistä :)

Ruokahan pitää jäähdyttää mahdollisimman nopeasti ja laittaa sitten jääkaappin. Ei tuollein pikkuhiljaa jäähdyttämällä. Jauheliha on herkkää pilaantumaan jopa kypsennettynä ja yleensä makaronilaatikossa on myös maitoa... 2h on se aika kun ruokaa saa pitää tarjolla ilman kylmälaitteita.
Päätä itse syötkö, minä en söis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kyl, ihme kammoja suomalaisil kyl joka asiast. En nyt sua ap ainoostaan tarkota, mut miettikää nyt kaikkii etelän maitaki ja heiän "hygieniaansa". Ei sielläkään varmaan moni epähygienisyyteen kuole.

Joka 15. sekunti lapsi kuolee likaisesta vedestä

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Voi kyl, ihme kammoja suomalaisil kyl joka asiast. En nyt sua ap ainoostaan tarkota, mut miettikää nyt kaikkii etelän maitaki ja heiän "hygieniaansa". Ei sielläkään varmaan moni epähygienisyyteen kuole.

Tämä oli siis vastaus ääliömäiseen etelä-vertaukseen.

Ap:lle: Hyvin voi syödä vielä!

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
mun vanhemmilla on usein ruuat yön yli päydällä ja muutenkin syövät sen verran vanhaa ruokaa etten itse söisi, esim. 4 päivää jääkaapissa ollutta ruokaa. mutta koskaan niillä ei ole ollut mitään ruokamyrkytystä.

Mä kerran maistelin yhtä mun äitin tekemää tonnikalalaatikkoa, ku olin jotain himasta hakemassa (siis joskus ku just olin muuttanu pois). Oli vähän kumman makusta. Illalla sitte soiteltiin ja kysyin samalla, oliko siinä laatikossa jotain uutta maustetta. Ei ollu. Mut oli kaks viikkoa seissy jääkaapin perukoilla ja valmistettukki jonkun aikasemman ruoan jämä-riiseistä. Ihmekkös oliki erikoisen makusta... :whistle:

no itse en yleensä syö kuin kaksi päivää vanhaa ruokaa, mutta on ne mun vanhemmat varmaan syöneet pahimmillaan viikonkin vanhaa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Ja täällä palstalla 6 tuntia pöydällä olleesta makaroonilaatikosta :o

no itse en yleensä syö kuin kaksi päivää vanhaa ruokaa, mutta on ne mun vanhemmat varmaan syöneet pahimmillaan viikonkin vanhaa ruokaa.

Pahimmillaan... *tirsk* Mä en ikimaailmassa heittäis VAAN viikon vanhaa ruokaa menemään. :whistle:

Tässä ruokamaailman sivuilta pari juttua.

Kysymys

Voiko yön yli pöydälle jääneen kypsennetyn ruoan kuumentaa uudelleen esim. uunissa yli 100 asteeseen ja sen jälkeen mahdolliset bakteerit olisivat tuhoutuneet?
Vastaus:

Valitettavasti yön ajaksi lämpimään jäänyttä ruokaa ei ole turvallista syödä. Ruoan jäähtyessä bakteerikasvu syöksähtää käyntiin ja seuraksena voi olla ruokamyrkytys.

Kysymys

Kuinka kauan paistettu ruoka, jossa on lihaa, säilyy huoneenlämmössä (25 astetta)?
Vastaus:

Niin liha kuin muukin lämmin ruoka säilyy huonosti huoneenlämmössä. Mieluiten ruoka syödään heti tarjoiluvalmiina ja heti syönnin jälkeen pakataan tiiviisti jääkaappiin. Huoneenlämmössä ilman kuumasäilytysalustoja (esim. kiehuva vesihaude) lämmintä ruokaa suositellaan säilytettäväksi enintään kaksi tuntia. Alle 65 asteen lämpöisessä ruoassa mikrobitoiminta lisääntyy kovaa vauhtia.

Kyllä te ootte kans... Kilpailette nyt siitä kuka syö vanhinta ruokaa. Viikon vanhakin on VAAN... :D
Sitten seuraavassa ketjussa jo kaikki on heittämässä pois päivän vanhaa maitoa tai muuta vastaavaa.

Syökää mun puolesta vaikka 2 viikkoa vanhaa ruokaa, eipä ole mun maha. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
Mä muistan kun köksän tunnilla opetettiin että kuumaa ruokaa ei saa laittaa jääkaappiin..Miksköhän? ja missä se pitää sit jäähdyttää..lumihangessa??
Kylmässä vesihauteessa. Ja ihan siksi sitä kuumaa ruokaa ei sinne jääkaappin saa laittaa koska se lämmittää jääkaappia ja näin ollen muutkin ruuat lämpenee. Kuuma ruoka myös höyrystää jääkaappia joten siksikään sitä ei ole hyvä sinne laittaa.

Pahimmillaan... *tirsk* Mä en ikimaailmassa heittäis VAAN viikon vanhaa ruokaa menemään. :whistle:

ootko tosissas? siis sehän maistuukin jo pahalle. (nimimerkillä vanhempieni pöperöitä ennen syönyt)

Yhteistyössä