Jos maitohampaat kasvaa vinoon tutin vuoksi, niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja santsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hmm, mulla on ainakin kasvanut hampaat vinoon ihan muutenvaan.. tuttia en ole edes syönyt...
kun vaikuttaa paljon leuan leveys.. että mahtuuko hampaat ylipäätään suuhun suoraan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi siitä tutista sit pitäisi päästä pian eroon??

voihan se aiheutta apurentavikoja... tosin en tunne ketään kenellä olis tutista johtunut... mulla johtuu siitä että on liian kapea leuka.. ei vaan mahdu hampaat.. veli söi tuttia 4v asti ja sillä ihan suorat hampaat eikä purentavikoja... sama siskolla..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi siitä tutista sit pitäisi päästä pian eroon??

Ei kaikki maitohampaat lähde yhdellä kertaa pois, niiden uusien pysvien hampaiden on asetuttava sitten niiden virheellisessä asennossa olevien maitohampaiden väliin.

Paljonhan tuosta tutista ja hammaskalustosta puhutaan, mutta taitaa enempi olla leuan mallilla ja perimällä tekemistä. Itse en ole syönyt lainkaan tutia, enkä tuttipulloa ja hampaat on yksristikaks -mallia, eikä kaikki ole suuhun mahtuneetkaan. Oma poika lopetti tutin 10kk ikäisenä, eikä pulloakaan juuri ole syönyt. Myöhään on tulleet hampaatkin ja niin näyttäisi jo nyt -kaikkien kuuden hampaan otannalla- hänenkin hampaansa sijoittuvan suuhun vinksin vonksin. Sukuvika siis.

Meillä neidillä oli unitutti vähän turhan pitkään ja hampaissa oli tuttikolo. Mutta ei mennyt montaa kuukautta, kun kolo meni umpeen. Jos kerta maitohampaatkin jo siirtyvät paikoilleen, niin tuskin pysyvät hampaatkaan vinoon kasvaa, jos tutti ei niiden kasvun aikana enään käytössä ole.

Mulla sellainen kuvitelma, että ei se kai hampaita saa vinoon, mutta aiheuttaa purentavian, siis että hampaiden purupinnat ei kohdistu oikein, alaleuka jää liian taakse ja sitten on aikuisena kipeä leuka. Mutta ei ole faktatietoa :)

Yhteistyössä