Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, niin mitä hän tekee päiväkodissa sillä aikaa, kun muuta lapset osallistuu uskontotuokioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saako kysyä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lapsia lähellä olevien erilais-
ten uskontojen ja katsomusten tapoihin tutustutaan. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmassa sovitaan vanhempien kanssa
uskonnollis-katsomuksellisen orientaation lapsikohtaisesta si-
sällöstä. (Vasu: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, 2005)

Tuo ei todellakaan toteudu meidän muksujen muuten niin kivassa päiväkodissa.

Kysyin siitä pk:ssa kerran - sanoin siis, että voitaisiinko jossain sivulauseessa vaikkapa mainita että "Nora" ei syö lihaa tietystä syystä (syö vaan halal-lihaa) ja että "Mohamed" on hoidosta poissa koska heillä on suuri juhla menossa, vähän kuin meidän joulu....että on olemassa myös muita uskomuksia ja tapoja kuin se mikä Suomessa vallitsee.

Ei kuulemma käy, kun ei heillä oo tietoa näistä asioista (daa - sivistäköön itseään, tai kysykööt lasten vanhemmilta jos he voisivat kertoa, eskari-ikäiset osaa jo itsekin kertoa!) ja siksi kerrotaan vaan ev.lut. uskonnosta, vaikka esim. meidän tytön 14-henkisessä eskariryhmässä on myös sellaisia lapsia, joiden kotona vaikuttaa islam, buddhalaisuus tai ateismi, peräti kuusi kappaletta (ja lisäksi kaksi joiden elämään kuuluu ortodoksisuus).

Alkuperäinen kirjoittaja mia:
Meillä pienten ryhmä ei jaksa kävellä kirkkoon niin niiden ryhmään laitetaan ne isommat, jotka eivät uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistu, kirkkoreissujen ajaksi. Yleensä on ollut yksi tai korkeintaan kolme niin ei ole ongelmaa eikä kenenkään aikuisen tarvitse jäädä reissulta. Siellä kun tarvitaan joka silmäparia. Kerran kun pienten ryhmässä oli yksi sairaana niin laitettiin yksi opiskelija isomman mukaan pienten puolelle.

Täällä lapset kuljetetaan bussilla kirkkoon päiväkodilta...

Päiväkodilla on muutamia jehovan todistajia, siitä en tiedä mitä he sitten tekee sen aikaa.

Eihän se lapsen osallistumislupa velvoita järjestämään lapselle osallistumista... Eli jos nyt oikeasti tulisi sellainen tilanne, että vaikkapa vain yhdellä lapsella olisi osallistumiskielto eikä yhtään ylimääräistä hoitajaa olisi... niin silloin 3-6 muutakin lasta jättäisi tilaisuuden väliin. Esim. meidän päiväkodilla oli eilen retki kirkkoon, mutta meidän 1-vuotias ei osallistunut, vaikka lupa olisi ollut. Eli pienimmät oli jätetty päiväkodille joka tapauksessa niiden kieltolasten kanssa.

Itse en kyllä alkuunkaan ymmärrä, miksi noihin tilaisuuksiin osallistuminen pitää kieltää. Me kuulumme kirkkoon ja lapsilla siis luonnollisestikin lupa osallustua ev. lut. toimintaan, mutta kyllä he puolestani saisivat vaikka muslimijuttuihinkin osallistua, jos sellaisia päiväkodilla järjestäisivät. Sehän on rikkaus, että lapsella on mahdollisuus tutustua erilaisiin tapoihin elää ja olla.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Itse en kyllä alkuunkaan ymmärrä, miksi noihin tilaisuuksiin osallistuminen pitää kieltää. Me kuulumme kirkkoon ja lapsilla siis luonnollisestikin lupa osallustua ev. lut. toimintaan, mutta kyllä he puolestani saisivat vaikka muslimijuttuihinkin osallistua, jos sellaisia päiväkodilla järjestäisivät. Sehän on rikkaus, että lapsella on mahdollisuus tutustua erilaisiin tapoihin elää ja olla.

Meidän lapset tutustuvat uskontoihin muuten kuin osallistumalla niiden harjoittamiseen. Siksi hartaudet ja rukoilut jäävät väliin.

Siinä vaiheessa, kun pappi kirkossa kertoo että osa uskoo näin, muitakin vaihtoehtoja on, niin meidän lapset ovat tervemenneitä myös niille kirkkokäynneille :). Siihen asti hoidamme opetuksen itse.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Minä olen ilmoittanut pk:lle, että saavat kyllä ottaa meidänkin lapsemme mukaan, mikäli sitten tarjoavat samanlaiset palvelut myös muista suurista uskonnoista. Eli 1xkk käy muslimiopettaja paikalla ja heidän juhlapyhiensä lähellä useammin. Samoin pitää hinduopettajan käydä. Ja uskonnottomien edustajan pitää käydä myöskin. Eikä saa unohtaa luonnonuskontoja.

Ovat sitten mieluummin järjestäneet mahdollisuuden olla poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Horus harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Itse oon kiertäny paljon eri päiväkoteja ku tehny keikkoja. Suurin osa on kyllä tullu tilaisuuksiin, kun ajatelleet että lapsi voi kuitenkin tutustua ja olla mukana, vaikka ei itse kirkkoon kuuluisi tai olisi eri uskontoa. Tosin en ole törmänny päiväkotiin, missä näitä uskonnollisia tilaisuuksia olis muuta ku joulukirkko tai pääsiäisen aikaan...
Tervetuloa vain kuntaan, jossa VÄHINTÄÄN kerran kuussa on srk:n työntekijä pitämässä tilaisuutta pk:lla. Joulun ja pääsiäisen tienoilla pari kertaa.

Koululta he käyvät kirkossa kerran lukukaudessa eli kerran syksyllä ja kerran keväällä. Ja näiden lisäksi vielä 1-2x lukukaudessa käydään kirkolla veisuutuokiossa veisaamassa virsiä. Ja jotta ei tulisi luuloa pikkukoulusta, niin tässä kunnan peruskoulussa on noin 600 oppilasta luokilla 0-6. Pelkästään oman tyttöni luokalta noin 30 % oppilaista EI osallistu noihin tilaisuuksiin.

Toi kuulostaa aika epäilyttävältä. Ellei sitten kyseessä ole seurakunnan ylläpitävä lläpitämiä kouluja, eikä päiväkoti.
Joissain päiväkodeissa ja kouluissa luetaan mm ruokarukoikset, jotka eivät millään tapaa kuulu opetukseen.

Ei ole srk ylläpitämä, vaan kunnan oma peruskoulu ja kunnan oma päiväkoti ilman mitään uskonnollista tai muutakaan painotusta. Eli se koulu, johon lapset sijoitetaan asuinpaikkansa perusteella. Ja päiväkoti normipäiväkoti, johon sijoitetaan alueella asuvia lapsia.

Itse olen työskennellyt muutamassa pk:ssa 10 vuoden aikana ja yllättävää kyllä eteen on tullut vain yksi muslimityttö. Hän jäi aina pk:lle, kun oli kirkkoa tms. Jos srk:lta tultiin pitämään hetkeä päiväkodille, tyttö oli toisessa tilassa piirtelemässä tai leikkimässä. Aina riitti joku aikuinen hänen seurakseen tai katsomaan hänen peräänsä niin sanotusti. En koskaan huomannut asian aiheuttavan mitään ongelmia hlökunnan puolesta. Tyttö itse olisi halunnut kovasti osallistua kirkkoon ja srk-hetkiin eli koki ilmeisesti jäävänsä jostain paitsi. Eihän hän, vaikka eskari-ikäinen olikin, vielä oikein tosissaan tajunnut sitä, miksi hän joutui olemaan erossa muista.

Itse kuulun kirkkoon, mutta olen hyvin epäileväinen ihminen eli en vahvasti kristitty. Monesti olen työvuosien aikaan miettinyt tätä uskonnollisuuden esiintuloa pk:ssa. Onko tosiaan niin, että koska kristinusko kuuluu meidän kulttuuriin, sitä on oltava myös pk:ssa? Toisaalta, aivan varmasti muualla maailmassakin lasten hoitoon ja opetukseen kuuluu valtaväestön kannattama uskonto? Sitäkin olen pohtinut, onko lapselle jotain haittaa siitä, että hän kuulee kristinuskoon liittyvistä asioista? Ja jos on, niin mitä haittaa?

Yhteistyössä